DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DIDÀCTICA DEL CÀLCUL Codi 11131101
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
GIRONDO PEREZ, MARIA LUISA
Adreça electrònica marialuisa.girondo@urv.cat
Professors/es
GIRONDO PEREZ, MARIA LUISA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tractarà els aspectes fonamentals de la didàctica de la matemàtica en els cursos més elevats de Primària ( 4r-6è). Es una continuació de Matemàtiques i la seva didàctica II de 2n curs. Objectius: -Conèixer en profunditat el treball matemàtic en els últims cursos de Primària. Fer una anàlisi des d'una perspectiva cognitiva. -Conèixer recursos diferents per tractar les diferents temàtiques. -Tenir eines d'avaluació i diagnòstic per les classes d'aquests nivells.

Objectius
Aquesta assignatura tractarà els aspectes fonamentals de la didàctica de la matemàtica en els cursos més elevats de Primària ( 4r-6è). Es una continuació de Matemàtiques i la seva didàctica II de 2n curs. Objectius: -Conèixer en profunditat el treball matemàtic en els últims cursos de Primària. Fer una anàlisi des d'una perspectiva cognitiva. -Conèixer recursos diferents per tractar les diferents temàtiques. -Tenir eines d'avaluació i diagnòstic per les classes d'aquests nivells.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MATEMÀTIQUES I LA SEVA DIDÀCTICA I/11131008
MATEMÀTIQUES I LA SEVA DIDÀCTICA II/11131021
 
Altres comentaris
Es difícil seguir l'assignatura sense assistir a les classes. Es imprescindible portar l'assigantura al dia, ja que compta amb una part important d'avaluació continua.

Metodologia docent
Es farà un plantejament descriptiu de cada un dels temes del programa. Cada tema té una part pràctica per la que cada alumne ha d'elaborar una seqüència didàctica d'algún aspecte. Per alguns temes es farà a nivell individual i per altres a nivell de petit grup. La revisió de material didàctic específic, es farà en les classes pràctiques. ja sigui material físic o materials simulats ( applets). Es imprescindible utilitzar la bibliografia que es facilitarà.

Metodologia avaluació
S'avaluara la participació a classe i la realització de la part pràctica de cada tema. A mes s'ha d'aprovar un examen final segons convocatòria legal. Aquest suposarà el 50% de la nota per l'alumnat que assisteix nomalment a classe ( 80% de les sessions). L'alumnat que no pugui assistir a classe seguirà un pla especial de l'assignatura que pactarà amb la professora.

Programa
Tema Subtema
1.Les relacions multiplicatives amb nombres enters El càlcul mental multiplicatiu. Estratègies
Aproximació i control de l'error.Productes de potències de deu i valor posicional. Els múltiples d'un nombre.
La divisió numèrica. Els sentits de la divisió.
El càlcul de la divisió. Els resultats possibles del residu. Càlcul mental de divisió. Els divisors d'un nombre.
Recursos específics per aquesta temàtica.
2.Fraccions i decimals Les nocions de fracció a afiançar en aquests nivells. Equivalència. Comparació i ordenació de fraccions. Cap a la noció de nombre racional.
Fraccions decimals i escriptura decimal d'un nombre racional. Aproximació.
Operacions amb decimals. Sentits que els alumnes poden assolir.

Operacions amb fraccions. La necessitat de múltiples i divisors comuns.

Els recursos per treballar aquesta temàtica a Primària.
3.La resolució de problemes Problemes i exercicis.
Variables que intervenen en la resolució de problemes.

Problemes d'aplicació. Els problemes de propocionalitat.
Problemes de recerca. Investigacions

Valor cognitiu d'aquestes activitats.
4.Els aspectes geomètrics en aquests nivells Activitats de visualització espacial.

Les formes geomètriques i les seves representacions.
Moviments al pla. Simetria
5.La mesura en aquests nivells Mesura directa. Estimació. Utilització de diferents unitats. Equivalències. Sistemes de mesura i sistema de numeració:relacions.
Els altres sistemes de mesura. dificultats específiques a l'aula.

Mesura directa de superficies i càlcul d'àrees.

Cap a la noció de càlcul volum. Relació entre el volum i la capacitat.
6.Tractament de la informació Taules de dades i gràfics estadístics.

Problemes relacionats amb l'escala.

Paràmetres estadístics.

Noció d'atzar i càlcul de probabilitat en situacions senzilles.

Perfil de competències
Els futurs mestres han de tenir un bon domini dels conceptes i procediments que implica el treball matemàtic en aquests nivells. Han de ser capaços de dissenyar i adaptar activitats d'aula per a objectius específics, tant d'aprenentatge com d'avaluació. Han de saber cercar informació en fonts diverses per tractar la problemàtica didàctica referida al treball matemàtic en aquests nivells. Han de conèixer la terminologia competèncial i les seves conseqüències metodològiques a les aules dels últims cursos de primària.

Fonts d'informació
Bàsica C. Chamorro y otros, Didáctica de la Matemáticas, Ed. Pearson, 2003
Dickson y otros, El aprendizaje de las Matemáticas, Labor-Mec, 1991
N.C.T.M., Estandares curriculares y de evaluación, Thales, 2004
L. Girondo i altres, LLibres Prisma, Ed. Casals, 2000-06
, www.fi.uu.nl/rekenweb, ,
, www.matti.usu.edu, ,
, www.xtec.cat, ,

Complementària