DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11131104
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
ANTON GRAU, ENRIQUE ROMUALDO
Adreça electrònica enricromuald.anton@urv.cat
agusti.salvat@urv.cat
Professors/es
ANTON GRAU, ENRIQUE ROMUALDO
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/login/index.php
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretèn introduir l'alumne en els coneixements bàsics que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment les ciències experimentals a l'ensenyament primari.

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A11 Conèixer i entendre els continguts propis de les ciències experimentals a Primària, actitudinals, conceptuals i procedimentals i com s'han d'integrar per a l'aprenentatge dels alumnes.
A12 Conèixer els elements de la didàctica de les ciències experimentals i els diferents enfocaments didàctics.
A13 Conèixer les característiques de les dificultats principals en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals, als coneixements previs i la seva influència en l'aprenentatge
A38 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A39 Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida.
A41 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A42 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A44 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A48 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A49 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne
A50 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes
A58 Gestionar els conflictes i resoldre'ls.
A66 Conèixer la diversitat de recursos didàctics concrets, tant a l'aula com externs, per a l'ensenyament-aprenentatge de les ciències i als criteris per decidir com i quan utilitzar-los i adaptar-los a la diversitat dels alumnes i situacions
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B11 Comprometre's en potenciar el rendiment acadèmic dels alumnes i els seus progressos escolars en el marc d'una educació integral
B13 Tenir capacitat d'organització i planificació
B14 Ser capaç de prendre decisions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de ciències experimentals a primària. A11
A12
Comprendre els tòpics bàsics de la disciplina (energia i cadenes energètiques, fonts d'energia domèstica i industrial, canvis i temps, acció humana sobre el paisatge, vida vegetal, vida animal, aspectes geològics bàsics). A11
A12
B2
B3
Aplicar els coneixements propis de les ciències a la resolució de problemes del camp de les ciències experimentals escolars (FQ). B2
B3
C5
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de ciències experimentals a l'escola (FQ). A39
A49
B3
Prendre consciència de la relació entre el treball de les ciències experimentals sscolars i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. B1
C2
Apreciar l'ús del mètode experimental per organitzar, comprendre i actuar en la societat (FQ). A12
A13
B1
B2
B3
B8
Conèixer el medi natural al camp mitjançant una estada a una casa de colònies (BG). A2
A13
A38
A41
A42
A44
A48
A50
A58
A66
B3
B5
B8
B9
B11
B13
B14
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Fonts d'energia domèstica i industrial (FQ) 1.1 Recursos energètics. Consum i producció d'energia.
1.2 Energia elèctrica. Producció i consum.
1.3. La cadena energètica. Recusos energètics.
2. Circuits elèctrics elementals (FQ). 2.1 Lleis empíriques als circuits elèctrics.
2.2 Anàlisi de circuits elèctrics elementals.
2.3 Piles químiques.
3. Acció humana sobre el paisatge. 3.1 Potabilització de l'aigua (FQ).
3.2 Reciclatge de materials (FQ).
3.3 Incineració de residus (FQ).
3.4 Respecte al medi ambient (BG).
4. Vida animal. El món biològic (BG) 4.1 Animals de l'entorn.
4.2 Característiques biològiques dels éssers vius.
4.3 Comportament etològic.
4.4 Relacions intraespecífiques i interespecífiques.
4.5 Estudi especial de l'home.
5. Vida vegetal (BG). 5.1 Vegetals de l'entorn.
5.2 Característiques morfològiques.
5.3 Funcions de reproducció.
6. El món geològic (BG). 6.1 Materials geològics de l'entorn.
6.2 Agent geològic: característiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
15 21 36
Pràctiques a laboratoris
13 20.8 33.8
Pràctiques a través de TIC
1.5 4.5 6
Pràctiques externes (de camp/sortides)
11 19.8 30.8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes introductoris de la matèria.
Sessió Magistral Sessions explicatives, per part del professor, dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques a laboratoris Treball experimental, al laboratori i en grups de 4-5 alumnes, al voltant dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats a través del campus virtual de la URV (Moodle).
Pràctiques externes (de camp/sortides) Estada de 3 dies a una casa de colònies per tal de: conèixer l'entorn i les seves possibilitats i dissenyar una hipotètica estada amb alumnes de primària, treballant temes concrets de medi natural amb planificació, fulls de treball, etc. (BG).

Atenció personalitzada
 
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és recomanable, ja que a una assignatura catalagoda de "ciències", l'aprenentatge de l'alumne ha de ser guiat perquè sovint té dubtes que cal aclarir.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Crítica i revisió dossier elaborat (BG) 2,5
Proves de Desenvolupament 1 Prova teòricopràctica (FQ)
1 Prova teoricopràctica (BG)
7,5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Giancoli Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Departament Ensenyament. Generalitat Catalunya, Disseny curricular ensenyament primari, 1990, Generalitat Catalunya
professor E. Antón, Dossier assignatura, ,
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana portar l'assignatura al dia. Molts dels continguts coincideixen amb els que ja s'han treballat a nivells inferiors de l'ensenyament primari i secundari, però es requereix un nivell de comprensió més profund. Quan a un objectiu i/o contingut surt el parèntesi (FQ), significa que fa referència a la part de Física i Química. En el cas que surti (BG), fa referència a la part biològico-geològica.