DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11131104
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
DE SANTISTEBAN BOVÉ, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica agusti.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Web http://moodle.urv.net/moodle0506/login/index.php
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén introduir l'alumne en els coneixements bàsics que es necessiten per tal de poder treballar eficaçment les ciències experimentals a l'ensenyament primari.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Energia i recursos energètics per a la indústria (FQ). 1.1 Concepte d’energia i de transferència. Font i receptor d’energia: la cadena energètica. Transferència d’energia i efectes observables.
1.2 Recursos energètics no renovables. Energia elèctrica. Centrals elèctriques convencionals.
1.3 Les energies renovables. Centrals elèctriques complementàries (eòliques, solars, fotovoltaiques).
1.4 El motor elèctric. Funcionament. Relació amb l'alternador i la dinamo.
1.5 Aspectes ambientals i econòmics de l'energia elèctrica. Concepte de desenvolupament sostenible.
1.6 Anàlisi de textos escolars.
2. Circuits elèctrics senzills a l'escola (FQ). 2.1 Aspectes didàctics del corrent elèctric als circuits elementals (sèrie i paral·lel).
2.2 Lleis experimentals associades al corrent elèctric.
2.3 Aspectes energètics associats als circuits elèctric senzills.
2.4 Anàlisi de textos escolars.
3. Acció humana sobre el paisatge: Reciclatge de materials i potabilització de l'aigua (FQ). 3.1 Reciclatge de materials.
3.2 Potabilització de l'aigua.
3.3 Anàlisi de textos escolars. Aspectes didàctics.
4. Vida animal. El món biològic (BG). 4.1 Què és un ésser viu?
4.2 Diversitat d’éssers vius: els bacteris i els virus en la higiene i salut.
4.3 El regne vegetal (cormòfits): organització, nutrició i reproducció.
4.4 El regne animal: classificació: invertebrats, vertebrats (amfibis, rèptils, aus i mamífers)
4.5 L’home: òrgans i teixits, nutrició i reproducció
5. El món geològic (BG). 5.1 El planeta terra dins el sistema solar.
5.2 L’estructura interna del planeta: escorça, mantell i nucli.
5.3 La tectònica de plaques i els fenòmens geològics (volcans i terratrèmols).
5.4 Les roques i els minerals.
6. Introducció a la ecologia (BG). 6.1 Què és un ecosistema?
6.2 Biocenosi i biòtops.
6.3 Producció primària, fotosíntesi.
6.4 Cicles de matèria i fluxos d’energia.
6.5 Problemes ambientals globals: efecte hivernacle i escalfament del planeta, gasos contaminants i destrucció de la capa d’ozó.
7. Els sistemes naturals de les nostres comarques (BG). 7.1 Rouredes i alzinars.
7.2 Garrigues i brolles.
7.3 Màquia.
7.4 Vegetació de ribera.
7.5 Ambients litorals.
8. L’entorn natural més proper a l’escola (BG). 8.1. Animals que viuen a les nostres cases.
8.2 Jardins urbans.
8.3 Els sistemes naturals de solars i camins.
8.4 Activitats de coneixement de l’entorn proper.

Atenció personalitzada
Descripció
Com que es tracta d'una assignatura en extinció i sense tutories, si necessiteu contactar amb els professors ho podeu fer via correu electrònic.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura caldrà que la mitjana aritmètica de les dues parts (FQ i BG) de la prova de desenvolupament sigui igual o superior a 5 punts i que la qualificació de cada part (FQ i BG) no sigui inferior a 4 punts.
Els criteris d'avaluació per a la segona convocatòria seran els mateixos que els fixats per a la primera convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Departament Ensenyament, Disseny curricular ensenyament primari, 2007, Generalitat de Catalunya
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata

DECRET 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària.

Complementària

La bibliografia complementària associada a cada subtema es proporcionarà a dins de cada subtema, a través de la documentació ubicada al campus virtual (Moodle) associat a l'assignatura.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent