Valorar la importància en el context actual de l'estratègia d'adaptació de les formes i els mètodes d'ensenyament com a resposta a la diversitat de necessitats educatives de l'alumnat, entesa com a resultat de la interacció constant entre la persona i les característiques i les condicions del seu entorn.
Competències
Codi
A2
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A36
Conèixer els fonaments psicològics, socials i lingüístics de les diferents necessitats educatives especials i ser capaç d'assessorar pares i professors.
A37
Conèixer la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'una resposta educativa de qualitat per a l'alumnat amb NEE.
A38
Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A40
Conèixer els nivells de competència personal dels alumnes i la seva avaluació en aquells àmbits del seu desenvolupament psicosocial que poden estar a l'origen de les seves necessitats especials.
A46
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
A53
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
A55
Realitzar activitats educatives de suport als alumnes en el marc d'una educació inclusiva.
A64
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
B1
Aprendre a aprendre.
B2
Resoldre problemes de forma efectiva.
B5
Treballar de forma col•laborativa.
B9
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B12
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B13
Tenir capacitat d'organització i planificació
B14
Ser capaç de prendre decisions
B21
Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C2
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
1. Valorar la importància en el context actual de l'estratègia d'adaptació de les formes i els mètodes d'ensenyament com a resposta a la diversitat de necessitats educatives de l'alumnat, entesa com a resultat de la interacció constant entre la persona i les característiques i les condicions del seu entorn.
A46 A53 A64
B12 B21
C3
2. Promoure l'aprenentatge de coneixements per entendre i treballar,des de l’anàlisi i reflexió, la diversitat de necessitats educatives de l'alumnat en diferents contextos.
A36 A38 A40
B9
C3
3. Aplicar estratègies per a la planificació i realització d’intervencions educatives en el context escolar.
A2 A37 A38 A55
B1 B2 B5 B13 B14
C2 C5
Continguts
Tema
Subtema
MÒDUL I. Característiques individuals, context social i aprenentatge escolar
1. L’explicació psicològica de la diversitat humana. En quins aspectes poden ser diferents els alumnes?
1.1. La diversitat dels alumnes. Aspectes cognitius i aprenentatge escolar
1.2. La diversitat dels alumnes. Aspectes emocionals i relacionals
1.3. Necessitats educatives i necessitats educatives especials
2. Diversitat o diversitats? Una aproximació a la complexitat social i cultural
2.1. Societat diversa, societat complexa
2.2. Les diversitats de la nostra societat
3. Inclusió i exclusió social
3.1.Cohesió social i inclusió
3.2.Desigualtat i exclusió social
3.3.La vulnerabilitat social i els factors d’exclusió
4. Educar per a la igualtat: educar en la diversitat
4.4.La finalitat: l’èxit escolar per a tots i totes
4.2.Equitat i èxit escolar
4.3.El marc: una educació inclusiva
5. Una educació per al segle XXI
MÒDUL II. Resposta educativa a la diversitat de necessitats educatives de l’alumnat
1. Plantejaments generals utilitzats per al tractament educatiu de les diferències individuals dels alumnes.
2. Elements o aspectes bàsics del concepte atenció a la diversitat.
3. Models teòrics de gestió de la diversitat .
4. Atenció a la diversitat en centres inclusius
4.1.Comunitats d’aprenentatge
4.2.Aules inclusives
4.3.Currículum inclusiu
MÒDUL III. Estratègies educatives per a gestionar la diversitat de característiques dels alumnes
1.L'educació intercultural en un marc de diàleg i de convivència
1.1.Pla per a la llengua i la cohesió social
1.2.Factors clau en matèria d’educació intercultural
2. De la teoria a l’acció: com gestionar l’atenció a les necessitats educatives de l'alumnat
2.1. Estructura organitzativa i especialistes de centre
2.2.El treball conjunt de l’equip docent. 2.3.L’acció tutorial.
2.4.Mesures d’organització i metodològiques
2.5.Desplegament del currículum i possibilitats d’adaptació
2.6.Modalitats d’escolarització
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9
9
18
Pràctiques de camp/sortides
6
10
16
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
8
8
16
Fòrums de discussió
3
3
6
Estudis previs
2
9
11
Treballs
0
6
6
Atenció personalitzada
9
0
9
Proves objectives de preguntes curtes
2
2
4
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Activitats d'activació de coneixements previs dels mòduls de continguts.
Sessió Magistral
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material digital.
Debats
Grups de discussió sobre àmbits de la matèria.
Presentacions / exposicions
Els equips de treball exposaran les activitats plantejades en cada mòdul.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució d'activitats pràctiques relacionades amb els continguts de cada mòdul.
Pràctiques de camp/sortides
Resolució d'activitats de camp en centre i en serveis educatius. Aprofitament del Practiucm dles alumnes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Estudi i resolució de casos relacionats amb el contingut dels mòduls.
Fòrums de discussió
Participació en fòrums i wiki al moodle.
Estudis previs
Lectures guiades de capítols de llibre i documents.
Treballs
Activitats breus de preparació dels continguts, prèvia a les sessions presencials.
Atenció personalitzada
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personalitzada individual i de grup.
Avaluació
Descripció
Pes
Debats
Qualitat de les aportacions i fonts de documentació consultada
5%
Presentacions / exposicions
Qualitat de les presentacions, tant pel que fa al contingut com la forma.
10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Qualitat en la capacitat de relacionar teria i pràctica.
10%
Pràctiques de camp/sortides
Implicació en la proposta de treball, autoregulació de l'aprenentatge i treball cooperatiu.
Rellevància conceptual i teòrica, pertinencia i coherència en la resolució de l'activitat.
20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Implicació en la proposta de treball, autoregulació de l'aprenentatge i treball cooperatiu.
Rellevància conceptual i teòrica, pertinencia i coherència en la resolució dels casos.
20%
Fòrums de discussió
Qualitat de les aportacions i fonts de documentació consultades.
5%
Proves objectives de preguntes curtes
Proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe o referenciats en documents i materials de treball.
30%
Altres
- Portafoli de grup que recull les activitats d'avaluació, directament relacionades amb els continguts dels mòduls - Proves d'aprenentatge referides a continguts treballats a classe o referenciats en documents i materials de treball.
Portafoli(60%)
Mòdul I (20%), Mòdul II (20%), Mòdul III (20%)
Proves aprenentatge(30%)
Altres comentaris i segona convocatòria
Els estudiants que, per les raons que sigui, no segueixin l'avaluació continuada seran examinats al final del quadrimestre de tots els continguts de l'assignatura, estudiats a partir de les fonts d'informació que s'especifiquen en cada mòdul.
La segona convocatòria consistirà en l'avaluació del portafoli i una prova escrita .
Fonts d'informació
Bàsica
CASAS, M.
(2008) Material curs “Educació intercultural: fonaments teòrics i aplicació
pràctica en el centre educatiu”. Subdirecció General de Llengua i Cohesió
social.
BOOTH,T;
AINSCOW,M (2005) : Índex per a la
inclusió. Guia per a l’avaluació i millora de l’educació inclusiva. ICE de la
UB
COELHO, E. (2005) Ensenyar i aprendre en escoles
multiculturals. Barcelona: ICE i Horsori
Ed
FLECHA, R. i altres (2006) Transformando la
escuela: comunidades de aprendizaje. Barcelona:Graó. Colección: Claves para
la Innovación
Educativa.
MIRAS, M.; ONRUBIA,J.
(1998) “La diversitat dels alumnes. Aspectes emocionals i relacionals” (I
i II). Suplement de Perspectiva Escolar. Perspectiva i Diversitat 1. maig 1998
juny 1998
MONTÓN, Ma. J. (2003) La integració de l’alumnat
immigrant al centre escolar.
Barcelona: Graó.
Complementària
AINSCOW, M. (2005). Developing inclusive education
systems: what are the levers for change?,a Journal of Educational Change, 6,
pp.109-124.
ARAMBURU, M. (2005) “La
immigració i els usos de l’espai públic”, a Barcelona. Metròpolis Mediterrània. Monogràfic núm. 6: “Civisme: les claus de la
convivència”
COELHO, E. (2005) Ensenyar i aprendre en escoles
multiculturals. Barcelona: ICE i Horsori
Ed.
PUIGDELLÍVOL, Ignasi (2006) Programació
d’aula i adequació curricular. El tractament de la diversitat. Barcelona:
Graó.
RESOLUCIÓ de 29 de maig de 2009 relativa a l’organització
i el funcionament dels centres públics d’educació infantil i primària i
d’educació especial per al curs 2009- 2010
Recomanacions
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent