Objectius |
Competències |
Conèixer els aspectes bàsics del desenvolupent dels nens i nenes d'Educació Infantil i Primària
|
|
|
|
Conèixer instruments per a fer el seguimenent del procés evolutiu de l'alumnat en situació escolar
|
|
|
|
Treure dels coneiximents tòrics criteris d'intervenció per a la pràctica docent
|
|
|
|
Elaborar i plicar instruments per a fer el seguiment del procés evolutiu en situació escolar
|
|
|
|
Reconeixer-se com agent promotor del desenvolupament integral dels infants i comprometre's en aquesta tasca
|
|
|
|
Apreciar les aportacions de la Psicología Evolutiva en la formació i práctica docent del professorat d'Educació Infantil i Primària
|
|
|
|
Utilitzar bibliografía adient per aprofondir el continguts de l'assignatura
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
Aspectes generals del procés de desenvolupament. |
Introducció a la Psicologia Evolutiva. Objecte d'estudi, objectius, orientacions, métodes i dissenys d'investigació.El procés de desenvolupament psicològic. Factors determinants del desenvolupament
|
El procés de desenvolupament entre 0 i 12 anys (Educació Infantil i Primària) |
Àmbits, períodes i característiques del desenvolupament infantil.
Àmbit biosocial. Desenvolupament físic. Desenvolupament Psicomotor.
Àmbit Cognitiu. Desenvolupament de la capacitat represpresentativa. Desenvolupament de la intel.ligència. Desenvolupament dels processos cognitius.
Àmbit Psicosocial. Desenvolupament social. Desenvolupament emocional. |
El seguiment del procés evolutiu dels infants d'educació infantil i primària. |
L'observació.
L'entrevista. El métode clínic.
El qüestionari |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
6 |
9 |
Treballs |
|
8 |
24 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
14 |
21 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignaqtura. Valoració dels coneixements previs i experiències d'interacció amb infants de diverses edats.
Presentació de treballs. Formació de grups i planificació del treball |
Estudis previs |
Recerca d'informació. Consulta biliografica. |
Presentacions / exposicions |
Exposició dels resultats del treball de cada grup al grup-classe. |
Treballs |
Realitazació de tres treballs en grup (un per cada àmbit del desenvolupament) per observar i identificar la seqüència evolutiva d'algún aspecte de l'àmbit estudiat i contrastar-la amb la seqüència teòrica.
La recolida i primera anàlisi de dades es farà de forma individual. La comparació de les dades de tots els membres del grup amb la seqüència teòrica es farà en grup.
En cada treball s'aplicarà una metodología diferentt ( observació, entrevista clínica, qüestionari) |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentari de videos i transparències amb imatges.
Respostes a qüestions relacionades amb els continguts.
Elaboració d'esquemes, mapes conceptuals i quadres comparatius.
Elaboració de graelles d'observació. Anàlisi de resultats de proves per identificar el procés de desenvolupament.
Anàlisi de casos.
Anàlisi de materials didàctics i activitats apropiades a diverses edats. |
Sessió Magistral |
Classes expositives sobre els contiguts del programa. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Orientació i revisió dels treballs i de les presentacions del treballs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Tres treballs referents a cadascuna de les dimensions del desenvolupament:biosocial, cognitiu i psicosocial |
40% |
Proves de Desenvolupament |
2 proves individuals (mitjans de novembre; finals de gener)referides als continguts del programa. |
60% |
Altres |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Palacios, J; Marchesi, A.; Coll, C., Desarrollo Psicológico y educación.1. Psicología Evolutiva, 1999, Madrid. Alianza
J. Delval, El desarrollo humano, 1994, Madrid, Visor
Perinat, A., Psicología del desarrollo, 1998, Barcelona. EDIOUC
Stassen Berger, K; Thompson, R.A., Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia, 1997, Madrid. Panamericana
Triadó, C. (Coord.), Psicologia Evolutiva., 1983, Vic. EUMO
Vasta, R.; Haith, M; Miller, S., Psicología Infantil, 1996, Barcelona.Ariel
|
|
Complementària |
Einon, D., Aprender desde muy pequeños, 1999, Barcelona. Integral
López, F.; Etxebarria, I.; Fuentes, M.J.; Ortiz, M.j. (coord.), Desarrollo afectivo y social, 1999, Madrid. Pirámide
Bermejo, V. (Edit), Desarrollo Cognitivo, 1994, Madrid. Síntesis.
Owens, R.E., Desarrollo del lenguaje, 2003, Madrid. Prentice-Hall
Flavell, J., El desarrollo cognitivo, 1984, Madrid. Visor
Sadurni, M.; Rostan, C.; Serrat, E., El desarrollo de los niños, paso a paso, 2003, Barcelona: UOC
Cobos, P., El desarrollo psicomotor y sus alteraciones, 1993, Madrid. Pirámide
Turiel, A.; Enesco, I.; Linaza, J.J. (comp.), El mundo social en la mente infantil, 1989, Madrid. Alianza
Barrio, MV., Emociones infantiles., 2002, Madrid. Pirámide
Conde, J.L.; Viciana, V., Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas, 2001, Málaga. Aljibe
Bennet, M. (ed.), L'infant com a psicòleg, 1997, Barcelona. UOC-Proa
|
|
|
Altres comentaris |
Portar l'assignatura al dia (lectures, activitats, treballs....)
Planificar i controlar del treball en equip |
|