Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A43 |
Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora. |
A49 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne |
A50 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B9 |
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi |
B15 |
Ser creatiu |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els processos d'ensenyança i aprenentatge basats en diferents enfocaments però sobretot en la concepció constructivista |
A1
|
|
|
Conèixer la influència de determinats factors psicològics de naturalesa personal i interpersonal que estan implicats en el procés d'ensenyança-aprenentatge |
A1 A43
|
|
|
Conèixer i saber desenvolupar diferents pràctiques educatives |
A49 A50
|
B2
|
C2
|
Aprendre actituds com a educadors i afavorir determinades actituds orientades al respecte i a l'atenció a la diversitat. |
|
B1
|
C3
|
Conèixer eines per potenciar un pensament crític |
|
B3 B4 B15
|
|
Aprendre a treballar en equip, aportant arguments i conclusions i escoltant als demés |
|
B5 B9
|
|
Responsabilitzar-se de la pròpia formació i implicar-se en el propi aprenentatge |
|
B1 B4
|
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1. EXPLICACIÓ PSICOLÒGICA DELS PROCESSOS D'ENSENYANÇA-APRENENTATGE |
1. L'objecte d'estudi i els continguts de la psicologia de l'educació. 2. La concepció constructivista de l'aprenentatge i de l'ensenyança. 3. L'aprenentatge significatiu |
BLOC 2. FACTORS PSICOLÒGICS DE NATURALESA PERSONAL EMPLICATS EN L'APRENENTATGE ESCOLAR |
1. Els coneixements previs. 2. La disposició favorable a aprendre. La motivació escolar. 3. El sentit de l'aprenentatge escolar: factors afectius i emocionals de l'aprenentatge. Autoconcepte i autoestima. Atribucions i fites. 4. Les estratègies d'aprenentatge. 5. Les diferències individuals i l'atenció a la diversitat. |
BLOC 3. FACTORS PSICOLÒGICS DE NATURALESA INTERPERSONAL I CONTEXTUAL IMPLICATS EN L'APRENENTATGE ESCOLAR |
1. La interacció entre iguals. 2. La interacció entre mestre i alumnes |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
29 |
55 |
Treballs |
|
10 |
30 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
0 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i dels continguts de la mateixa. Explicació de com s'estructurarà el curs i quina serà la metodologia que es seguirà. |
Sessió Magistral |
Exposició dels diferents temes de cada bloc amb la utilització de power points i altres recursos, potenciant en tot moment la participació activa de l'alumne en l'aprenentatge dels continguts. |
Treballs |
La realització de diferents pràctiques de manera individual o grupal a les hores de pràctica o fora de l'aula, per complementar l'exposició teòrica durant el transcurs del curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
La realització de diferents activitats a l'aula per complementar l'exposició teòrica. |
|
Sessió Magistral |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Si hi ha dubtes no resolts a l'aula es podrà utilitzar l'atenció personalitzada per resoldre'ls.
Igualment els dubtes dels exercicis realitzats a l'aula.
En les pràctiques a realitzar per l'alumnat hi haurà espai de tutoria per resoldre dubtes i per exposar el treball realitzat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es faran dos entregues de pràctiques, una amb diverses activitats relacionades amb el temari teòric i l'altre un treball de recerca |
20% i 20% cada entrega (pot variar) |
Proves de Desenvolupament |
Consisteix en una part de la prova de final de curs |
30% (pot variar) |
Proves objectives de tipus test |
Consisteix en una part de la prova de final de curs |
30% (pot variar) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els estudiants que, no hagin presentat les pràctiques i no s'hagin presentat a l'examen, o que no hagin aprovat l'assignatura, tindran la opció de ser examinats dels continguts de l'assignatura en segona convocatòria. |
Bàsica |
ALONSO,J, Motivar para el aprendizaje, Edebé, Barcelona 1997
AUSUBEL, DP, Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva., Paidós, Barcelona 2002
COLL, C i alt, El constructivismo en el aula, Graó, Barcelona 1993
COLL,C, PALACIOS,J, MACHESI,A., Desarollo psicològico y educación. 2.Psicología de la educación escolar, Alianza editorial 2a edició, Barcelona 2005
MAYER, R.E, Psicologia de la Educación. Enseñar parea un aprendizaje significativo., Prentice Hall, Madrid 2004
|
|
Complementària |
|
Es presentarà en cada un dels blocs que es treballin durant el curs, al servei de fotocòpies o a través del Moodle. |
|