DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PSICOLOGIA DE L´EDUCACIÓ Codi 11141014
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Psicologia
Coordinador/a
VALLS GIMÉNEZ, ENRIC
Adreça electrònica enric.valls@urv.cat
meritxell.bardina@urv.cat
maria.martinez@urv.cat
Professors/es
VALLS GIMÉNEZ, ENRIC
BARDINA BARBERA, MERITXELL
MARTINEZ PALLARES, MARIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant La psicologia de l'educació estudia els comportaments de les persones participants en pràctiques educatives. S'interessa, sobretot, pr aquells comportaments que en les situacions d'aprenentatge i ensenyança són expressament induïts per factors de naturalesa individual, interpersonal i contextual. L'explicació d'aquests objectes de coneixement es fa des de la concepció contructivista de l'ensenyança i aprenentatge.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A43 Detectar situacions de falta de benestar dels alumnes que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora.
A49 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne
A50 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B15 Ser creatiu
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els processos d'ensenyança i aprenentatge basats en diferents enfocaments però sobretot en la concepció constructivista A1
Conèixer la influència de determinats factors psicològics de naturalesa personal i interpersonal que estan implicats en el procés d'ensenyança-aprenentatge A1
A43
Conèixer i saber desenvolupar diferents pràctiques educatives A49
A50
B2
C2
Aprendre actituds com a educadors i afavorir determinades actituds orientades al respecte i a l'atenció a la diversitat. B1
C3
Conèixer eines per potenciar un pensament crític B3
B4
B15
Aprendre a treballar en equip, aportant arguments i conclusions i escoltant als demés B5
B9
Responsabilitzar-se de la pròpia formació i implicar-se en el propi aprenentatge B1
B4

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. EXPLICACIÓ PSICOLÒGICA DELS PROCESSOS D'ENSENYANÇA-APRENENTATGE 1. L'objecte d'estudi i els continguts de la psicologia de l'educació. 2. La concepció constructivista de l'aprenentatge i de l'ensenyança. 3. L'aprenentatge significatiu
BLOC 2. FACTORS PSICOLÒGICS DE NATURALESA PERSONAL EMPLICATS EN L'APRENENTATGE ESCOLAR 1. Els coneixements previs. 2. La disposició favorable a aprendre. La motivació escolar. 3. El sentit de l'aprenentatge escolar: factors afectius i emocionals de l'aprenentatge. Autoconcepte i autoestima. Atribucions i fites. 4. Les estratègies d'aprenentatge. 5. Les diferències individuals i l'atenció a la diversitat.
BLOC 3. FACTORS PSICOLÒGICS DE NATURALESA INTERPERSONAL I CONTEXTUAL IMPLICATS EN L'APRENENTATGE ESCOLAR 1. La interacció entre iguals. 2. La interacció entre mestre i alumnes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
26 29 55
Treballs
10 30 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 0 5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de Desenvolupament
1 1 2
Proves objectives de tipus test
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i dels continguts de la mateixa. Explicació de com s'estructurarà el curs i quina serà la metodologia que es seguirà.
Sessió Magistral Exposició dels diferents temes de cada bloc amb la utilització de power points i altres recursos, potenciant en tot moment la participació activa de l'alumne en l'aprenentatge dels continguts.
Treballs La realització de diferents pràctiques de manera individual o grupal a les hores de pràctica o fora de l'aula, per complementar l'exposició teòrica durant el transcurs del curs.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La realització de diferents activitats a l'aula per complementar l'exposició teòrica.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Si hi ha dubtes no resolts a l'aula es podrà utilitzar l'atenció personalitzada per resoldre'ls. Igualment els dubtes dels exercicis realitzats a l'aula. En les pràctiques a realitzar per l'alumnat hi haurà espai de tutoria per resoldre dubtes i per exposar el treball realitzat.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es faran dos entregues de pràctiques, una amb diverses activitats relacionades amb el temari teòric i l'altre un treball de recerca 20% i 20% cada entrega (pot variar)
Proves de Desenvolupament Consisteix en una part de la prova de final de curs 30% (pot variar)
Proves objectives de tipus test Consisteix en una part de la prova de final de curs 30% (pot variar)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que, no hagin presentat les pràctiques i no s'hagin presentat a l'examen, o que no hagin aprovat l'assignatura, tindran la opció de ser examinats dels continguts de l'assignatura en segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica ALONSO,J, Motivar para el aprendizaje, Edebé, Barcelona 1997
AUSUBEL, DP, Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva., Paidós, Barcelona 2002
COLL, C i alt, El constructivismo en el aula, Graó, Barcelona 1993
COLL,C, PALACIOS,J, MACHESI,A., Desarollo psicològico y educación. 2.Psicología de la educación escolar, Alianza editorial 2a edició, Barcelona 2005
MAYER, R.E, Psicologia de la Educación. Enseñar parea un aprendizaje significativo., Prentice Hall, Madrid 2004

Complementària

Es presentarà en cada un dels blocs que es treballin durant el curs, al servei de fotocòpies o a través del Moodle.

Recomanacions