DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EL MEDI SOCIAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11141025
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
Adreça electrònica 0
antoni.gavalda@urv.cat
Professors/es
SANTISTEBAN FERNÁNDEZ, ANTONIO MANUEL
GAVALDÀ TORRENTS, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant Es treballen coneixements bàsics de ciències socials aplicades a l'entorn i de didàctica per a primària

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A15 Reflexionar sobre la construcció de valors socials mitjançant l'anàlisi de la realitat social i el coneixement històric.
A16 Conèixer les tècniques i mètodes propis de la història (categories temporals, representacions de cicles i etapes, ús de fonts històriques, etc.), la geografia (orientació i mesura de l'espai, representació gràfica i cartogràfica, observació directa, anàlisi del paisatge, etc.).
A17 Conèixer el procés de conceptualització del temps en general i el temps històric i l’espai geogràfic
A18 Promoure el desenvolupament d'identitat cultural a través del coneixement històric i social.
A48 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A49 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne
A55 Assumir la dimensió ètica de la pròpia professió, potenciant en l’alumnat una actitud de ciutadania crítica i responsable.
A62 Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer la història i la societat catalanes del segle XX, en especial des del 1936 fins a l'actualitat. A15
A16
A18
B3
B6
C5
2.- Situar elements bàsics de relleu i hidrografia de Catalunya A16
A18
B3
B8
C5
3.- Analitzar les relacions que existeixen entre la població i l'economia de Catalunya. A15
B4
C5
4.- Identificar els aspectes fonamentals de la didàctica de la història i de la representació del temps. A1
A15
A16
A17
A48
A55
A62
B1
B2
B3
B5
C5
5.- Identificar els aspectes fonamentals de la didàctica de la geografia i de la representació de l'espai. A1
A2
A16
A17
A48
A49
A62
B1
B2
B3
B5
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Història i societat catalanes al segle XX: del 1936 a l'actualitat 1.1. Guerra civil.
1.2. Franquisme.
1.3. Transició política i actualitat
2.- Aspectes de Geografia de Catalunya 2.1. Relleu i hidrografia.
2.2. Clima
2.3. Divisió territorial
3.- Població i economia 3.1. Evolució de la població. Interpretació.
3.2. Sectors econòmics. Interpretació.
4.- Didàctica de la història. 4.1. Ensenyament i aprenentatge de la història a l'Educació Primària.
4.2. Conceptualització i representació del temps i del temps històric.
4.3. Anàlisi de materials curriculars.
5.- Didàctica de la geografia. 5.1. Ensenyament i aprenentatge de la geografia a l'Educació Primària.
5.2. Conceptualització i representació de l'espai.
5.3. Anàlisi de materials curriculars.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràctiques a través de TIC
4 4 8
Sessió Magistral
27 27 54
Debats
4 0 4
Presentacions / exposicions
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 0 10
Treballs
6 6 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció d'idees prèvies.
Pràctiques a través de TIC Recerca de les possibilitats d'ensenyament de les Ciències Socials a partir de les TICs.
Sessió Magistral Explicació dels conceptes claus buscant els anclatges que ja posseeixen els alumnes.
Debats Debats sobre problemàtiques socioeconòmiques.
Presentacions / exposicions Exposició de temàtiques socials i de la seva repercussió a l'escola.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball pràctic a l'aula a partir de resolució de problemes socials.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Sortides a un Camp d'Aprenentatge i al Museu d'Història de Catalunya.
Treballs Treball de síntesi dels coneixements i les pràctiques de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació final de les pràctiques. 5%
Proves de Desenvolupament Prova teòricopràctica 95%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si s'aprova l'examen s'arrodonirà la nota amb els treballs.


Fonts d'informació

Bàsica Tribó, G. (coord.), Didàctica amb fonts d'arxius, 2002, ICE-UB
Bale, J., Didáctica de la Geografía en la escuela primaria, 1989, Ministerio de Educación y Cultura. Centro de Publi
Gavaldà, A., El franquisme, 1994, Graó
Mestre i Campi, J. (dir.), Enciclopèdia Temàtica Oxford (vol. 15), 2003, Ed. 62. Difusió Cultural
Ferreres, E; Llorens, J., Història de Catalunya, 1995, Santillana

Complementària

Recomanacions