DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EL MEDI NATURAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11141026
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Adreça electrònica enricromuald.anton@urv.cat
agusti.salvat@urv.cat
Professors/es
ANTON GRAU, ENRIQUE ROMUALDO
SALVAT ALTÉS, AGUSTIN
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/login/index.php
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A11 Conèixer i entendre els continguts propis de les ciències experimentals a Primària i com s'han d'integrar per a l'aprenentatge dels alumnes.
A12 Conèixer els elements de la didàctica de les ciències experimentals i els diferents enfocaments didàctics
A13 Conèixer les característiques de les dificultats principals en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals.
A35 Tenir una competència comunicativa suficient almenys en una altra llengua de la UE o d'altres països.
A38 Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir.
A39 Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida.
A41 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A42 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A44 Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe.
A48 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A49 Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne
A50 Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes
A58 Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn.
A66 Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B11 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B13 Ser capaç de prendre decisions
B14 Tenir raonament crític
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de ciències experimentals a primària. A11
A12
Comprendre els tòpicas bàsics de la disciplina (Materials i objectes, energia, fenòmens lluminosos i acústics, màquines, canvis i temps, acció humana sobre el paisatge, vida vegetal, vida animal, aspectes geològics bàsics). A11
A12
B2
B3
Aplicar els coneixements propis de les ciències a la resolució de problemes del camp de les ciències experimentals escolars (FQ). B2
B3
C5
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de ciències experimentals a l'escola (FQ). A39
A49
B3
Prendre consciència de la relació entre el treball de les ciències experimentals escolars i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. B1
C2
Apreciar l'ús del mètode experimental per organitzar, comprendre i actuar en la societat (FQ). A12
A13
B1
B2
B3
Conèixer el medi natural al camp mitjançant una estada a una casa de colònies (BG). A1
A13
A35
A38
A41
A42
A44
A48
A50
A58
A66
B3
B5
B8
B9
B11
B13
B14
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Estructura del disseny curricular de Primària (FQ). 1.1 L'estructura del disseny curricular de Primària en allò que fa referència a les Ciències Experimentals.
1.2 Iniciació a la metodologia científica.
1.3 Anàlisi de textos escolars.
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic (FQ). 2.1 Diversitat de materials i objectes.
2.2 Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. Models de la matèria.
2.3 Calor i temperatura. Implicacions didàctiques.
2.4 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.5 Anàlisi de textos escolars.
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: llum i so (FQ). 3.1 Idees escolars sobre la llum.
La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Imatges i els miralls. Simetries.
3.3 La refracció de la llum. Imatges de les lents.
4. Vida animal. El món biològic (BG). 4.1 Animals de l'entorn.
4.2 Característiques biològiques dels éssers vius.
4.3 Comportament etològic.
4.4 Relacions intraespecífiques i interespecífiques.
4.5 Estudi especial de l'home.
5. Vida vegetal (BG). 5.1 Vegetals de l'entorn.
5.2 Característiques morfològiques.
5.3 Funcions de reproducció.
6. El món geològic (BG). 6.1 Materials geològics de l'entorn.
6.2 Agent geològic: característiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
15 21 36
Pràctiques a laboratoris
13 20.8 33.8
Pràctiques externes (de camp/sortides)
11 19.8 30.8
Pràctiques a través de TIC
1.5 4.5 6
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes introductoris de la matèria.
Sessió Magistral Sessions explicatives, per part del professor, dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques a laboratoris Treball experimental, al laboratori i en grups de 4-5 alumnes, al voltant dels continguts indicats al pas 3.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Estada de 3 dies a una casa de colònies per tal de conèixer l'entorn i les seves possibilitats i dissenyar una hipotètica estada amb alumnes de primària, treballant temes concrets de medi natural amb planificació, fulls de treball, etc. (BG).
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats a través del campus virtual de la URV (Moodle).

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és recomanable, ja que a una assignatura catalagoda de "ciències", l'aprenentatge de l'alumne ha de ser guiat perquè sovint té dubtes que cal aclarir.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Crítica i revisió dossier elaborat (BG). 2,5
Proves de Desenvolupament 1 Prova teòricopràctica (FQ)
1 Prova teoricopràctica (BG).
7,5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Departament Ensenyament, Disseny curricular ensenyament primari, 1990, Generalitat de Catalunya
Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana portar l'assignatura al dia. Molts dels continguts coincideixen amb els que ja s'han treballat a nivells inferiors de l'ensenyament primari i secundari, però es requereix un nivell de comprensió més profund. Quan a un objectiu i/o contingut surt el parèntesi (FQ), significa que fa referència a la part de Física i Química. En el cas que surti (BG), fa referència a la part biològico-geològica.