Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A11 |
Conèixer i entendre els continguts propis de les ciències experimentals a Primària i com s'han d'integrar per a l'aprenentatge dels alumnes. |
A12 |
Conèixer els elements de la didàctica de les ciències experimentals i els diferents enfocaments didàctics |
A13 |
Conèixer les característiques de les dificultats principals en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals. |
A35 |
Tenir una competència comunicativa suficient almenys en una altra llengua de la UE o d'altres països. |
A38 |
Conèixer l'avaluació dels plans de treball individualitzats, introduint ajustaments progressius en els objectius de la intervenció, en l'adequació dels mètodes, les pautes a seguir. |
A39 |
Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida. |
A41 |
Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència. |
A42 |
Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural. |
A44 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A48 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu. |
A49 |
Ser capaç de dissenyar, desenvolupar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat de l’alumne |
A50 |
Ser capaç de dissenyar i desenvolupar activitats d’avaluació dels coneixements i habilitats dels alumnes |
A58 |
Col•laborar amb els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn. |
A66 |
Conèixer els fonaments del llenguatge musical, tècnica instrumental i vocal, harmonia, rítmica i dansa |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B8 |
Sensibilitzar-se pels temes vinculats amb el medi ambient. |
B9 |
Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi |
B11 |
Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica |
B13 |
Ser capaç de prendre decisions |
B14 |
Tenir raonament crític |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de ciències experimentals a primària. |
A11 A12
|
|
|
Comprendre els tòpicas bàsics de la disciplina (Materials i objectes, energia, fenòmens lluminosos i acústics, màquines, canvis i temps, acció humana sobre el paisatge, vida vegetal, vida animal, aspectes geològics bàsics). |
A11 A12
|
B2 B3
|
|
Aplicar els coneixements propis de les ciències a la resolució de problemes del camp de les ciències experimentals escolars (FQ). |
|
B2 B3
|
C5
|
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de ciències experimentals a l'escola (FQ). |
A39 A49
|
B3
|
|
Prendre consciència de la relació entre el treball de les ciències experimentals escolars i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. |
|
B1
|
C2
|
Apreciar l'ús del mètode experimental per organitzar, comprendre i actuar en la societat (FQ). |
A12 A13
|
B1 B2 B3
|
|
Conèixer el medi natural al camp mitjançant una estada a una casa de colònies (BG). |
A1 A13 A35 A38 A41 A42 A44 A48 A50 A58 A66
|
B3 B5 B8 B9 B11 B13 B14
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
1. Estructura del disseny curricular de Primària (FQ). |
1.1 L'estructura del disseny curricular de Primària en allò que fa referència a les Ciències Experimentals.
1.2 Iniciació a la metodologia científica.
1.3 Anàlisi de textos escolars. |
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic (FQ). |
2.1 Diversitat de materials i objectes.
2.2 Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. Models de la matèria.
2.3 Calor i temperatura. Implicacions didàctiques.
2.4 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.5 Anàlisi de textos escolars. |
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: llum i so (FQ). |
3.1 Idees escolars sobre la llum.
La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Imatges i els miralls. Simetries.
3.3 La refracció de la llum. Imatges de les lents. |
4. Vida animal. El món biològic (BG). |
4.1 Animals de l'entorn.
4.2 Característiques biològiques dels éssers vius.
4.3 Comportament etològic.
4.4 Relacions intraespecífiques i interespecífiques.
4.5 Estudi especial de l'home. |
5. Vida vegetal (BG). |
5.1 Vegetals de l'entorn.
5.2 Característiques morfològiques.
5.3 Funcions de reproducció. |
6. El món geològic (BG). |
6.1 Materials geològics de l'entorn.
6.2 Agent geològic: característiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
21 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
13 |
20.8 |
33.8 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
11 |
19.8 |
30.8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1.5 |
4.5 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Aspectes introductoris de la matèria. |
Sessió Magistral |
Sessions explicatives, per part del professor, dels continguts indicats al pas 3. |
Pràctiques a laboratoris |
Treball experimental, al laboratori i en grups de 4-5 alumnes, al voltant dels continguts indicats al pas 3. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Estada de 3 dies a una casa de colònies per tal de conèixer l'entorn i les seves possibilitats i dissenyar una hipotètica estada amb alumnes de primària, treballant temes concrets de medi natural amb planificació, fulls de treball, etc. (BG). |
Pràctiques a través de TIC |
Realització d'activitats a través del campus virtual de la URV (Moodle). |
|
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és recomanable, ja que a una assignatura catalagoda de "ciències", l'aprenentatge de l'alumne ha de ser guiat perquè sovint té dubtes que cal aclarir. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Crítica i revisió dossier elaborat (BG). |
2,5 |
Proves de Desenvolupament |
1 Prova teòricopràctica (FQ)
1 Prova teoricopràctica (BG). |
7,5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Departament Ensenyament, Disseny curricular ensenyament primari, 1990, Generalitat de Catalunya
Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana portar l'assignatura al dia. Molts dels continguts coincideixen amb els que ja s'han treballat a nivells inferiors de l'ensenyament primari i secundari, però es requereix un nivell de comprensió més profund.
Quan a un objectiu i/o contingut surt el parèntesi (FQ), significa que fa referència a la part de Física i Química. En el cas que surti (BG), fa referència a la part biològico-geològica. |
|