Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural. |
A3 |
Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament. |
A4 |
Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua. |
A5 |
Conèixer les orientacions metodològiques per a l'apropament dels alumnes al text literari. |
Objectius |
Competències |
Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de la llengua a les escoles.
Conèixer el nou disseny curricular de la llengua i la literatuira en l'educació primària.
Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua.
Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària. |
A1 A2 A3 A4 A5
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. La comprensió i l'expressió oral i escrita (I) |
Models i estratègies, enfocaments i recursos didàctics
Tècniques d'expressió oral.
Tècniques d'expressió escrita.
L'aprofitament del folklore popular
Les dramatitzacions
La utilització lúdica i creativa de la llengua.
|
2. La comprensió i l'expressió oral i escrita (II) |
El gust per la lectura
L'anàlisi de la literatura infantil i juvenil
El còmic a la classe |
3. Objectius didàctics, continguts i activitats de la llengua a l'ensenyament primari |
L'ensenyament de l'ortografia
L'ensenyament de la gramàtica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0.5 |
5.5 |
|
Presentacions / exposicions |
|
38 |
32.3 |
70.3 |
Treballs |
|
18 |
18 |
36 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0.2 |
2.2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació, descripció, metodologies i sistema d'avaluació.
Formació dels grups de treballs.
Guia i bibliografia específica per a l'elaboració del treball individual. |
Presentacions / exposicions |
Cada grup, amb la guia bibliogràfica específica i el plantejament general per part de la professora, haurà de presentar un projecte sobre el tema concret escollit. Un cop elaborat i seguint el calendari prèviament establert, haurà se ser presentat a l'aula mitjançant l'exposició oral per part dels components del grup, amb el suport informàtic i audiovisual. Elaboració de material i activitats. Caldrà presentar-ne una memòria per escrit. |
Treballs |
Cada alumne haura d'analitzar un llibre de Llengua de Primària. L'anàlisi haurà de contemplar, entre d'altres, els aspectes formals, de contingut, metodològis i didàctis, l'estudi d'una unitat didàctica i extreure'n unes conclusions.
El guió exhaustiu i la bibliografia específica s'inclou en les activitats introductòries. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Els alumnes hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Treball en grup |
40% |
Treballs |
Anàlisi crítica d'un llibre de text de Llengua catalana o de Llengua Castellana |
30% |
Altres |
Comentari crític de cada exposició |
30%
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquesta prova consistirà en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, procediments, etc. En tot moment es tindrà molt en compte la correcció en l'expressió escrita. Es recomana de portar un llibre de Llengua catalana o castellana de Primària. |
Bàsica |
, http://www.elhuevodechocolate.es, ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml, ,
, http://www. edu365.primaria, ,
M. Correig i altres, Una capseta blanca que s'obre i es tanca., Graó, 1984
M. Vilà i Santasusana, Didàctica de la llengua oral formal: continguts d'aprenentatge i seqüències didàctiques., Graó, 2002
G. Rodari, Gramàtica de la fantasia., Aliorna, 1987
J. Palou; C. Bosch (coords), La llengua oral a l'escola: 10 experiències didàctiques., Graó, 2005
J. Moreno; J. Paredes, Hacer sentir, pensar. Reflexiones y actividades para mejorar la comunicación, Ñaque, 2005
M. Cuervo y otros, Mejorar la expresión oral. Animación a través de dinámicas grupales., Narcea, 1991
D. Cassany, Escriure per comunicar-me, per divertir-me, Cruïlla, 1990
D. Cassany, La cuina de l'escriptura, Empúries, 1993
D. Cassany, Construir l'escriptura, Empúries, 1999
D. Cassany, Cop d'ull. Textos i exercicis per a la comprensió lectora i l'expressió escrita, Edicions 62, 1991
D. Cassany i altres, Ensenyar llengua, Graó, 1993
A. Camps i altres, L'ensenyament de l'ortografia, Graó, 1989
A. Camps, La gramàtica a l'escola, Barcanova, 1986
J. Bruner, La parla dels infants, Eumo, 1985
|
|
Complementària |
, , ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|