DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA LLENGUA II Codi 11141027
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica misabel.sanchez@urv.cat
Professors/es
SÁNCHEZ VILLANUEVA, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant -Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de la llengua a les escoles. -Conèixer el disseny curricular de llengua i literatura en educació primària. -Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. -Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent.
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural.
A3 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament.
A4 Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua.
A5 Conèixer les orientacions metodològiques per a l'apropament dels alumnes al text literari.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir un coneixement aprofundit de la situació actual de l'ensenyament de la llengua a les escoles. Conèixer el nou disseny curricular de la llengua i la literatuira en l'educació primària. Preparar el futur mestre en el coneixement i el domini de l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua. Dominar els recursos, materials i metodologia per treballar adequadament la llengua a l'escola en l'educació primària. A1
A2
A3
A4
A5

Continguts
Tema Subtema
1. La comprensió i l'expressió oral i escrita (I) Models i estratègies, enfocaments i recursos didàctics
Tècniques d'expressió oral.
Tècniques d'expressió escrita.
L'aprofitament del folklore popular
Les dramatitzacions
La utilització lúdica i creativa de la llengua.
2. La comprensió i l'expressió oral i escrita (II) El gust per la lectura
L'anàlisi de la literatura infantil i juvenil
El còmic a la classe
3. Objectius didàctics, continguts i activitats de la llengua a l'ensenyament primari L'ensenyament de l'ortografia
L'ensenyament de la gramàtica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0.5 5.5
 
Presentacions / exposicions
38 32.3 70.3
Treballs
18 18 36
 
Atenció personalitzada
2 0.2 2.2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació, descripció, metodologies i sistema d'avaluació.
Formació dels grups de treballs.
Guia i bibliografia específica per a l'elaboració del treball individual.
Presentacions / exposicions Cada grup, amb la guia bibliogràfica específica i el plantejament general per part de la professora, haurà de presentar un projecte sobre el tema concret escollit. Un cop elaborat i seguint el calendari prèviament establert, haurà se ser presentat a l'aula mitjançant l'exposició oral per part dels components del grup, amb el suport informàtic i audiovisual. Elaboració de material i activitats. Caldrà presentar-ne una memòria per escrit.
Treballs Cada alumne haura d'analitzar un llibre de Llengua de Primària. L'anàlisi haurà de contemplar, entre d'altres, els aspectes formals, de contingut, metodològis i didàctis, l'estudi d'una unitat didàctica i extreure'n unes conclusions.
El guió exhaustiu i la bibliografia específica s'inclou en les activitats introductòries.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Els alumnes hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Treball en grup 40%
Treballs Anàlisi crítica d'un llibre de text de Llengua catalana o de Llengua Castellana 30%
Altres

Comentari crític de cada exposició



30%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta prova consistirà en l'aplicació, sobre casos pràctics, d'elements treballats a classe, i en la formulació de criteris i opinions raonats sobre el caràcter didàctic de diferents exercicis, tècniques, procediments, etc. En tot moment es tindrà molt en compte la correcció en l'expressió escrita. Es recomana de portar un llibre de Llengua catalana o castellana de Primària.


Fonts d'informació

Bàsica , http://www.elhuevodechocolate.es, ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml, ,
, http://www. edu365.primaria, ,
M. Correig i altres, Una capseta blanca que s'obre i es tanca., Graó, 1984
M. Vilà i Santasusana, Didàctica de la llengua oral formal: continguts d'aprenentatge i seqüències didàctiques., Graó, 2002
G. Rodari, Gramàtica de la fantasia., Aliorna, 1987
J. Palou; C. Bosch (coords), La llengua oral a l'escola: 10 experiències didàctiques., Graó, 2005
J. Moreno; J. Paredes, Hacer sentir, pensar. Reflexiones y actividades para mejorar la comunicación, Ñaque, 2005
M. Cuervo y otros, Mejorar la expresión oral. Animación a través de dinámicas grupales., Narcea, 1991
D. Cassany, Escriure per comunicar-me, per divertir-me, Cruïlla, 1990
D. Cassany, La cuina de l'escriptura, Empúries, 1993
D. Cassany, Construir l'escriptura, Empúries, 1999
D. Cassany, Cop d'ull. Textos i exercicis per a la comprensió lectora i l'expressió escrita, Edicions 62, 1991
D. Cassany i altres, Ensenyar llengua, Graó, 1993
A. Camps i altres, L'ensenyament de l'ortografia, Graó, 1989
A. Camps, La gramàtica a l'escola, Barcanova, 1986
J. Bruner, La parla dels infants, Eumo, 1985

Complementària , , ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent