DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FONÈTICA (ANGLÈS) Codi 11141028
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Filologia Anglogermànica
Coordinador/a
RIERA TOLÓ, MARIA
Adreça electrònica maria.riera@urv.cat
Professors/es
RIERA TOLÓ, MARIA
Web http://www.moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Pronunciation. Production of Speech Sounds. Segmental Phonology. Suprasegmental Phonology.

Competències
Codi  
A3 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament.
A4 Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua.
A6 Valorar la riquesa de la diversitat lingüística.
A32 Tenir una plena competència comunicativa i un bon coneixement lingüístic i socio-cultural de la llengua estrangera.
A34 Conèixer les bases cognitives, lingüístiques i comunicatives de l'adquisició de les llengües primeres i estrangeres.
A35 Tenir una competència comunicativa suficient almenys en una altra llengua de la UE o d'altres països.
A39 Conèixer les ajudes tecnològiques per millorar les condicions d'aprenentatge i la qualitat de vida.
A41 Ser capaç de desenvolupar en els alumnes hàbits d'autonomia personal i el respecte a les normes de convivència.
A46 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A48 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure un aprenentatge significatiu.
A53 Tenir un equilibri emocional en les circumstàncies variades de l'activitat professional
A54 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
A56 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuat, mitjançant l’avaluació de la pròpia pràctica
A62 Promoure l'aprenentatge autònom dels alumnes, prenent com a referència els objectius i continguts del nivell educatiu corresponent, desenvolupant estratègies que evitin l'exclusió i la discriminació.
A69 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa
A70 Preparar, seleccionar o construir materials didàctics i utilitzar-los en els marcs específics de les diferents disciplines
A76 Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B11 Assumir la necessitat del desenvolupament professional continuo a travès de la autoavaluació de la pròpia práctica
B12 Tenir capacitat d'organització i planificació
B13 Ser capaç de prendre decisions
B17 Estar motivat per la qualitat
B19 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
B20 Tenir una actitud de valoració i respecte cap a la diversitat de l'alumnat.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
To acquire basic knowledge of the sound system of the English language, including aspects related to the production of speech sounds, to segmental phonology (vowels and consonants) and to suprasegmental phonology (stress, rhythm and intonation). A3
A4
A6
A32
A34
A35
A39
A62
A76
C1
C2
To become aware of the most outstanding differences between the sound systems of Standard British and American English, Catalan and Spanish. A3
A4
A6
A32
A34
A35
A39
A41
A46
A54
A62
A76
B1
B19
B20
C1
C2
To improve one's own pronunciation by means of oral perception and production exercises designed to put into practice the acquired theoretical knowledge and practical skills. A3
A4
A6
A32
A35
A39
A54
A56
A62
B1
B2
B3
B4
B11
B17
B19
C1
C2
To produce phonological/phonemic and phonetic/allophonic transcriptions of English words, sentences and texts using the symbols of the International Phonetic Alphabet and the aid of pronunciation dictionaries. A3
A4
A6
A32
A34
A35
A39
A56
A62
A76
C1
C2
To identify and correct typical pronunciation errors made by Catalan and Spanish learners of English. A3
A4
A6
A32
A34
A35
A41
A46
A54
A56
A62
A76
B1
B2
B3
B4
B5
B11
B13
B17
B19
B20
C1
To familiarize oneself with different types of exercises and activities designed to improve one's own pronunciation as well as to correct typical errors made by Catalan and Spanish learners of English. A4
A6
A39
A48
A62
A69
A70
A76
C2
To use the new technologies to acquire knowledge, carry out tasks, solve problems and improve aspects related to the teaching and learning of English pronunciation. A32
A35
A39
A62
B1
B2
B3
B4
B5
B13
B17
C1
C2
To value the importance of responsibility, self-organization, self-discipline and consistency when carrying out individual and group work as necessary qualities for personal development. A41
A53
A54
A56
A62
B1
B4
B5
B12
B13
B17
B19

Continguts
Tema Subtema
1. Introduction 1.1 Why Study English Phonetics and Phonology?
1.2 The Scope of Phonetics and Phonology
1.3 Speech Sounds, Phonemes, Allophones, Minimal Pairs and Minimal Sets
1.4 Spelling vs. Pronunciation in the English Language
1.5 The International Phonetic Alphabet: Symbols and Diacritics
1.6 Using Pronunciation Dictionaries
1.7 Using Internet Resources
1.8 Using Moodle
2. The Production of Speech Sounds 2.1 How Are Speech Sounds Produced?
2.2 Speech Organs Involved in the Production of Speech Sounds
2.3 The Role of Each of the Speech Organs in the Production of Speech Sounds
3. Segmental Phonology 3.1 Vowels: Pure Vowels
3.1.1 Cardinal Vowels
3.1.2 Classification, Description and Production of RP English Pure Vowels
3.1.2.1 Front Vowels
3.1.2.2 Back Vowels
3.1.2.3 Central Vowels
3.1.3 Strong vs. Weak forms
3.1.4 Spelling and Pronunciation
3.1.5 Sound Contrasts
3.1.6 Transcription
3.1.7 Error Identification and Correction
3.1.8 Creating Exercises and Activities
3.1.9 Differences Between British (RP) and American (GA) English Pure Vowels

3.2 Vowels: Diphthongs
3.2.1 Classification, Description and Production of RP English Diphthongs
3.2.1.1 Closing Diphthongs
3.2.1.2 Centring Diphthongs
3.2.2 Spelling and Pronunciation
3.2.3 Sound Contrasts
3.2.4 Transcription
3.2.5 Error Identification and Correction
3.2.6 Creating Exercises and Activities
3.2.7 Differences Between British (RP) and American (GA) English Diphthongs

3.3 Vowels: Triphthongs
3.3.1 Classification, Description and Production of RP English Triphthongs
3.3.2 Spelling and Pronunciation
3.3.3 Sound Contrasts
3.3.4 Transcription
3.3.5 Error Identification and Correction
3.3.6 Creating Exercises and Activities

3.4 Consonants
3.4.1 Classification, Description and Production of English Consonants
3.4.1.1 Stops
3.4.1.2 Fricatives
3.4.1.3 Affricates
3.4.1.4 Nasals
3.4.1.5 Laterals
3.4.1.6 Approximants
3.4.2 Spelling and Pronunciation
3.4.3 Sound Contrasts
3.4.4 Allophonic Variation
3.4.5 Transcription
3.4.6 Error Identification and Correction
3.4.7 Creating Exercises and Activities
3.4.8 Differences Between British (RP) and American (GA) English Consonants

3.5 Rhotic and Non-Rhotic Varieties of English

3.6 Pronunciation of the -(E)S Inflection

3.7 Pronunciation of the -ED Inflection

3.8 Pronunciation of Irregular Verbs
4. Suprasegmental Phonology 4.1 Stress
4.1.1 The Production adn Perception of Stress
4.1.2 Levels of Stress
4.1.2.1 Unstressed
4.1.2.2 Primary
4.1.2.3 Secondary
4.1.3 Stress in Simple Words
4.1.4 Stress in 2-Syllable Word-Class Pairs
4.1.5 Stress in Compound Words
4.1.6 Stress and Affixation
4.1.6.1 Prefixation
4.1.6.2 Suffixation
4.1.7 Sentence Stress
4.1.8 Error Identification and Correction
4.1.9 Creating Exercises and Activities

4.2 Rhythm
4.2.1 Types of Rhythm
4.2.2 Strong and Weak Forms
4.2.3 Error Identification and Correction
4.2.4 Creating Exercises and Activities

4.3 Intonation
4.3.1 Types of Languages
4.3.2 Intonation Patterns
- Falling Intonation
- Rising Intonation
4.3.3 The Use of Intonation to Convey Meaning
4.3.3.1 Statements
4.3.3.2 Questions
4.3.3.3 Directives
4.3.3.4 Exclamations
4.3.3.5 Simple Sentences
4.3.3.6 Complex Sentences (Coordination)
4.3.3.7 Compound Sentences (Subordination)
4.3.4 Error Identification and Correction
4.3.5 Creating Exercises and Activities

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 7.5 17.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
25 12.5 37.5
Estudis previs
4 0 4
Pràctiques a través de TIC
4 0 4
Treballs
12 0 12
Fòrums de discussió
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
16 0 16
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1.5 2.5
Proves pràctiques
3 10.5 13.5
Proves orals
0.5 1 1.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries - Course presentation: objectives, contents, methodology, course planning, assessment, bibliographycal references and relation to the rest of the degree program
- Instructions to carry out exercises, tasks and assignments
- Feedback to whole group on work done and tests/exams taken
Sessió Magistral - Presentation of course contents by means of explanation, exemplification and audiovisual aids
- Students' active participation: questions and contributions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Exercises of a miscellaneous type directly connected with theoretical and practical course contents to be done, corrected and/or discussed in class and aimed at the understanding and assimilation of course contents: a) pronunciation exercises (perception and production); b) transcription exercises (phonological/phonemic and phonetic/allophonic)
Estudis previs - Readings related to course contents before and/or after being dealt with in theoretical sessions
- Readings related to course contents not to be dealt with in theoretical sessions
- Exercises to be corrected in class
- Self-correction exercises
- Pronunciation practice
Pràctiques a través de TIC - Use of Moodle: discussion forums, questionaires, self-correction exercises
- Search in pronunciation dictionaries
- Pronunciation exercises (perception and production)
Treballs - Individual and group work, to be done either in classe or as homework, to be submitted to the instructor for correction and grading: recordings, transcription exercises, etc.
Fòrums de discussió - Discussion of course-related issues concerning course contents, course dynamics and students' progress
Resolució de problemes, exercicis - Exercises of a miscellaneous type directly connected with theoretical and practical contents, designed to provide extra practice for students to understand and assimilate course contents: a) pronunciation exercises (perception and production); b) transcription exercises (phonological/phonemic and phonetic/allophonic)

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC
Treballs
Proves objectives de preguntes curtes
Proves pràctiques
Proves orals
Descripció
- Individual and group - Doubt-solving - Feedback - Work and exam revision - Check on students' progress - Advice on remedial work

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral - Active participation +/- 2,5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Active participation
- Quality of work produced
+/- 2,5%
Pràctiques a través de TIC - Accuracy of task achievement
- Quality of work produced
+/- 2,5%
Treballs - Accuracy of task achievement
- Quality of work produced
+/- 25%
Fòrums de discussió - Active participation
- Quality of work produced
+/- 2,5%
Proves objectives de preguntes curtes - Knowledge of theoretical course contents +/- 10%
Proves pràctiques - Knowledge of practical course contents +/- 40%
Proves orals - Pronunciation: vowels, consonants, stress, rhythm and intonation
- Grammar, vocabulary, fluency and interaction
+/- 10%
Altres

- Class attendance

+/- 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- Compilation of Course materials Available at the Photocopy Room.
- Jones, D. (2003). Cambridge English Pronouncing Dictionary (16th Ed. Edited by P. Roach, J. Hartman & J. Setter). Cambridge: Cambridge University Press. [Edition with CD-ROM]

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LINGÜÍSTICA (ANGLÈS)/11141034
IDIOMA ESTRANGER I LA SEVA DIDÀCTICA I (ANGLÈS)/11141036
IDIOMA ESTRANGER I LA SEVA DIDÀCTICA II (ANGLÈS)/11141038

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LLENGUA ESTRANGERA (ANGLÈS)/11141030

 
Altres comentaris
- It is advisable for students taking this course to have an English language level equivalent or superior to the Level 3 of the Escola Oficial d'Idiomes or to the Usuari Independent B1 (Threshold) of the Marc de Referència Europeu. - Students taking this course are required to have access to computers and the Internet.