DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LINGÜÍSITCA (FRANCÈS) Codi 11141035
Ensenyament
Mestre Especialitat en Llengua Estrangera (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Francés
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Adreça electrònica jaime.verrier@urv.cat
Professors/es
VERRIER DELAHAIE, JAIME
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura és una de les bases de la didàctica del idioma estranger. Permet aplicar els continguts lingüístics a l'ensenyament d'un idioma estranger. L'assignatura es centra en els aspectes de la lingüística de la comunicació

Competències
Codi  
A3 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament.
A4 Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua.
A34 Conèixer les bases cognitives, lingüístiques i comunicatives de l'adquisició de les llengües primeres i estrangeres.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
C1 Dominar l'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i entendre els conceptes de la lingüística de la comunicació. A3
C1
Construir un saber en lingüística de la comunicació. A4
Saber interrelacionar els conceptes lingüístic per construir una xarxa conceptual. A4
B3
Saber relacionar els conceptes lingüístics amb situacions comunicatives quotidianes. A4
B3
Saber utilitzar els conceptes lingüístics per a l'ensenyament d'una llengua estrangera A34
B5

Continguts
Tema Subtema
Delimitació del concepte de lingüística

Representació del concepte de lingüística. Els diferents contextos d'ús de la paraula lingüística: lingüística, gramàtica, fonètica, semàntica. Llengua, llenguatge, parla. Codi lingüístic. Funcions lingüístiques.
Característiques de la comunicació. Situació de comunicació. Els components de la comunicació. Els esquemes de la comunicació de Jakobson a Sperberg.
La pragmàtica i/o la presència del locutor i de l'interlocutor. Enunciat, enunciació, paraula. La filosofia del llenguatge. Els actes de parla. La competència comunicativa.. El speaking de Hymes. El llenguatge no-verbal. La subjectivitat en el llenguatge. Intenció comunicativa i inferència
Implicacions de la lingüística en l'ensenyament d'una llengua estrangera. Actes de parla i progressió gramatical. Competència. Centració sobre el locutor/centració sobre l'alumne.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
3 0 3
Fòrums de discussió
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 20 40
Seminaris
15 15 30
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
2 4 6
Proves pràctiques
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Sessió Magistral S'exposaran els conceptes fonamentals relatives a la assignatura necessàris per el desenvolupament de la resta de les metodologies.
Fòrums de discussió Es tractarà d'intercanviar idees sobre aspectes de cada tema del programa des de punts de vista diferents susceptibles de interpretacions diferents.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Un primer treball es basarà en tallers directius on s'aplicaran els conceptes assolits i casos pràctics de situacions comunicatives.
Un segon treball es basarà en l'organització de xarces de conceptes on els participants hauran de desenvolupar un sistema interrelacionat de concepte sobre la comunicació
Seminaris Anàlisi i discussió del esquema de comunicació de Sperberg desenvolupat en el document "La communication et le sens". Es buscaran i analitzaran font d'informació variades i s'en extraurà conclusions relatives.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Fòrums de discussió
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Tutories quinzenals al desptax de 5 a 6 de la tarda el dilluns

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test es faran proves er determinar el grau d'acdquisició de les competències requerides. Les proves seran individuals 50%
Proves pràctiques Es proposaran problemes per resoldre en grup durant un temps limitat. 40%
Altres

Es farà una prova a final de quadrimestre amb l'objectiu de sintetitzar les competències. La nota podrà ser 0 (l'alumna conserva la nota de les proves anteriors) o + 2.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Moeschler, J. Auschlin, A, Introduction à la linguistique contemporaine, A. Colin, 2000
Kerbrat-Orecchioni, L'énonciation: de la subjectivité dans le langage, A. Colin, 1980
Sperberg, D, La communication et le sens, web, http://www.dan.sperberg.com/sens.htm

Complementària

Recomanacions