DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA I Codi 11151002
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Adreça electrònica juanamaria.tierno@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Web http://https://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Paradigmes de la investigació educativa. Metodologia quantitativa i qualitativa. Principals models i dissenys aplicables a la investigació educativa.

Competències
Codi  
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B11 Gestió de la informació
B13 Capacitat d'autocrítica
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dominar el vocabulari tècnic i la terminologia específica de la investigació educativa. A11
B6
C5
Comprendre la fonamentació científica i epistemològica de la investigació en educació. A11
A12
Conèixer i diferenciar els principals mètodes, dissenys, estratègies de recollida de dades i anàlisi d’informació. A11
Distingir els trets significatius o característics de les metodologies quantitatives i qualitatives. A11
A12
A21
B1
C2
Conèixer eines i recursos específics per l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de dades. A5
A11
A12
B1
B5
C2
Localitzar i utilitzar fonts bibliogràfiques i documentals actualitzades d’informació. A11
A12
A21
B1
B2
B11
C2
Treballar amb diferents eines per l’anàlisi de dades. A5
A11
A12
B1
C2
Aplicar els coneixements i tècniques estadístiques a la investigació educativa. A11
A17
B3
Inferir, des de resultats empírics, conclusions adequades. A11
A12
B3
B4
B9
C5
Realitzar una lectura crítica de les investigacions en el camp educatiu, sabent diferenciar els mètodes i tècniques de recerca. A11
A12
B3
B4
C5
Valorar les aportacions i limitacions d’una investigació en la implementació de processos d’innovació i millora. A4
A17
B9
Participar activament en equips de recerca i d’investigació. A11
A12
A21
B1
B5
B13

Continguts
Tema Subtema
A.1.Introducció
A.1.1.Què vol dir bases metodològiques de la investigació en educació?
A.2.La ciència, el coneixement i la investigació educativa. A.2.1.Coneixement vulgar i coneixement científic.
A.2.2.El mètode científic: fases, potencialitats i limitacions.
A.2.3.La investigació educativa.
A.3.Els paradigmes i els enfocaments d'investigació. A.3.1.El paradigma positivista.
A.3.2.El paradigma interpretatiu.
A.3.3.El paradigma crític.
A.3.4.Enfocaments quantitatiu i qualitatiu.



A.4.El problema i les fonts documentals. A.4.1.El plantejament del problema.
A.4.2.Les fonts documentals: primàries, secundàries i terciàries.

A.5.El disseny de la investigació. A.5.1.El pla estratègic de la investigació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
25 37.5 62.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
 
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitza un seguiment continuat per part de la professora de totes les activitats proposades. 60 %
Proves objectives de tipus test Prova objectiva per avaluar els coneixements assolits. 40 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitza avaluació inicial (sense repercussió en la nota final de l'assignatura). És imprescindible superar per separat totes les parts de l'assignatura (prova i seguiment de pràctiques) per aprovar.


Fonts d'informació

Bàsica

- Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona: Ceac.

- Latorrre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Gràfiques 92.

Complementària

- Arnal, J.; del Rincón, D. i Latorre, A. ( 1992). Investigación educativa: Fundamentos y metodologías. Barcelona: Labor.

- Bartolomé, M. (1997). "Metodologia cualitativa orientada cap al canvi i la presa de decisions" en Mateo, J. i Vidal, M. C.: Enfocaments, mètodes i àmbits de la investigació psicopedagògica. Barcelona: UOC.

- Bernal, A. i Velázquez, M. (1988). Técnicas de investigación educativa. Sevilla: Alfar.

- Best, J. W. (1978). Cómo investigar en educación. Madrid: Morata.

- Buendía, L.; Colás, P. i Hernández, F. (1997): Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw Hill.

- Cohen, L. i Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

- Cook, T. D. i Reichard, Ch. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

- Colás, P. i Buendía, L. (1992). Investigación educativa. Sevilla: Alfar.

- De Ketele, J. M. i Roegiers, X. (1995). Metodología para la recogida de la información. Madrid: La Muralla.

- Del Rincón, D. i altres (1995). Técnicas de investigación en CC.SS. Madrid: Dykinson.

- Delgado, J. M. i Gutiérrez, J. (coord.) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.

- Eisner, E. W. (1990). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la pràctica educativa. Barcelona: Paidós Ibérica.

- García Hoz, V. (coord.) (1994). Problemas y métodos de investigación en educación personalizada. Madrid: Rialp.

- León, O. G. i Montero, I. (1993). Diseño de investigaciones. Madrid: McGraw-Hill.

- Marcelo, C. (1995). "Estrategias de análisis de datos en investigación evaluativa" en VILLAR, L. M. i MEDINA, A. (coords.): Manual de entrenamiento: Evaluación de procesos y actividades educativas. Barcelona: PPU.

- Martínez, A.; Musitu, J. i altres (2000). El estudio de casos para profesionales de la Acción Social. Madrid: Narcea.

- Pérez Serrano, G. (coord.) (2000). Modelos de Investigación Cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones Prácticas. Madrid: Narcea.

- Rodríguez, G. i altres (1995). "El tratamiento de la información en la investigación educativa (una propuesta informatizada en entorno PC)" en Pixel-Bit. Revista de Medios y Enseñanza, núm. 5, pp. 55-73.

- Rodríguez, G.; García, E. i Gil, J. (1996). "Recursos tecnológicos en la investigación educativa" en Pixel-Bit. Revista de Medios y Enseñanza, núm. 6, pp. 55-75.

- Rodríguez, G.; Gil, J. i García, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

- Ruiz, J. I. (1997). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

- Tejada, J. (1997). El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació "La Caixa".

- Van Dalen, D. B. i Meyer, W. J. (1978): Manual de técnica de la investigación educacional. Buenos Aires: Paidós.

- Varis (1999). L’avaluació com a eina de millora en l’educació formal i no formal. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

- Wittrock, M. (1989). La investigación de la enseñanza. (3 vols.) Barcelona: Paidós.

Bibliografia específica per blocs i temes. http://www.sre.urv.es/moodle/

Adreces d’internet adients per a cada temàtica.

Recomanacions