Codi |
|
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A9 |
Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge. |
A12 |
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B11 |
Gestió de la informació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Desenvolupar una actitud favorable i científica envers el coneixement educatiu. |
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C3
|
Implicar-se respecte als problemes didàctics i a la necessitat del perfeccionament continu. |
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C3
|
Dominar cognitiva i operativament els conceptes i dimensions bàsiques de la didàctica. |
A3 A6 A9 A12
|
B9 B11 B12
|
C2 C3 C5
|
Conèixer críticament les principals corrents Didàctiques. |
A3 A6 A9 A12
|
B9 B11 B12
|
C2 C3 C5
|
Demostrar capacitat per innovar, investigar i reflexionar en el camp de la Didàctica. |
A3 A6 A9 A12
|
B9 B11 B12
|
C2 C3 C5
|
Analitzar i comparar sistemes i tàctiques didàctiques i a prendre decisions, justificant-les teòrica i pràcticament |
A3 A6 A9 A12
|
B9 B11 B12
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
LA DIDÀCTICA. SUPÒSITS EPISTEMOLÒGICS I DIMENSIONS CONCEPTUALS: |
La Didàctica.
Sentit originari i desenvolupament.
La Didàctica i les Ciències de l’Educació.
Aspectes situacionals.
L’estatut epistemològic de la Didàctica. L’especificitat de la Didàctica: El seu camp conceptual. |
FONAMENTACIÓ DE L’ACCIÓ DIDÀCTICA: |
La cultura com a espai del context d’actuació didàctica.
L’espai sòcio-institucional.
L’espai personal. |
EL CAMP D’ACTUACIÓ I RENOVACIÓ DIDÀCTICA: |
El Currículum com a camp d’actuació. Panorama de la investigació didàctica. La Innovació didàctica. |
COMPONENTS DEL CURRÍCULUM: |
Els objectius didàctics.
Principis de metodologia didàctica. Models d’ensenyament.
Els continguts en l’ensenyança.
Mitjans i recursos.
Avaluació. |
ELS CONTEXTOS D’ACTUACIÓ I LA DIVERSIFICACIÓ DIDÀCTICA: |
El context cultural.
Les Àrees curriculars.
El context social i institucional.
La Didàctica en els àmbits formals i no formals.
El context personal.
La Didàctica sota l’enfoc de l’Educació permanent. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
48 |
64 |
Debats |
|
8 |
16 |
24 |
Treballs |
|
4 |
12 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
28 |
42 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
0 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
12 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
8 |
12 |
Proves pràctiques |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura mitjançant Lliçons Magistrals |
Debats |
Avtivitats en les quals els alumnes s'organitzem en grups per defensar postures contràries sobre un tema determinat |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relaiconat amb la temàtica de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determionat. Simulacions a través de TICs. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita). |
|
Debats |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Presentacions / exposicions |
Proves de Desenvolupament |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
El temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes es d’una hora per cada hora de clase. A part d’aixó, la assignatura compta amb la posibilitat de conectar per via electrònica amb els professors, amb un espai per el treball col.laboratiu (BSCW) I amb un foro de discussió, la qual cosa comporta unes cuatre hores mes a la setmana per als professors.
Els objectius d’aquesta tutoria personal sòn:
• Facilitar als alumnes el seu procés d’incorporació i de desenvolupament en el mon universitari.
• Seguir individual i de forma personalitzada el procés acadèmic dels alumnes.
• Millorar el rendiment acadèmic dels alumnes.
• Orientar el procés universitari dels alumnes.
• Potenciar, si és el cas, la projecció laboral dels alumnes.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Es plantejem diferents temes i en grups han de defensar el sue posicionament al respecte aml la resta de grups |
5% |
Treballs |
Presentació per escrit de les preguntes que intenten fixar el desenvolupament teòric exposat en la Web, mitjançant la tècnica WEBQUEST i WEBLOG, d’acord a la normativa que figura en la Web de la assignatura |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de diferents problemes al llarg del curs relacionat amb la temàtica de l'assignatura |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicació, a nivell pràctic, de la teoria explicada en classe utilitzant les TICs |
20% |
Presentacions / exposicions |
Exposició i presentació en classe de les pràctiques desenvolupades a través de TICs en aules informàtiques |
15% |
Proves de Desenvolupament |
Desenvolupament de dos proves cada quadrimestre de preguntes obertes amb la finalitat desenvolupi, organitzi, relacioni i presenti els coneixements que té sobre la matèria |
15% |
Proves pràctiques |
Resolució de casos pràctics en base a la teoria explicada a classe |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- BENEDITO,V.(1987): Introducción a la didáctica. Barcanova. Barcelona.
- CARR,W. Y KEMMIS,S.(1988): Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca. Barcelona.
- ESTEBARANZ,A. (1994): Didáctica e innovación curricular. Public. Univ. Sevilla.
- GIMENO,J. y PEREZ,A (1992): Comprender y transformar la enseñanza. Morata. Madrid.
- GIMENO,J.(1988): El currículum: una reflexión sobre la práctica. Morata. Madrid.
- GONZÁLEZ SOTO,A.P. y OTROS (1995): Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. Universitas. Madrid.
- JIMENEZ,J. GONZALEZ SOTO,A.P. Y FERRERES,V.(1988): Modelos didácticos para la innovación educativa. PPU. Barcelona.
- MEDINA,A. y SEVILLANO,M.L. (Coord.) (2000): Didáctica. El Curriculum: fundamentación, diseño, desarrollo y evaluación. (2 Vol.). UNED. Madrid.
- PEREZ, R. (1994): El Currículum y sus componentes. Oikos-Tau. Madrid.
- ROSALES,C. (1988): Didáctica: Núcleos fundamentales. Narcea. Madrid
- SEPÚLVEDA Y RAJADELL (Coord.) (2001): Didáctica general para psicopedagogos. UNED. Madrid.
- TORRE, S. de la (1993): Didáctica y curriculum. Dykinson. Madrid.
- VV.AA. (1992): Didáctica. UNED. Madrid.
- ZABALZA,M.A.(1987): Diseño y desarrollo curricular. Narcea. Madrid.
| |
Complementària |
|
- BARBIER,J.M. (1993): La evaluación en los procesos de formación. Paidós-MEC. Barcelona.
- CANTON,I. (1992): La organización de centros y la reforma. Oikos-Tau. Barcelona.
- CARR,W. Y KEMMIS,S.(1988): Teoría crítica de la enseñanza. Martínez Roca. Barcelona.
- COLAS,M.P. y REBOLLO,M.A. (1993): Evaluación de programas. Kronos. Sevilla.
- FERNANDEZ PEREZ,M. (1994): Las tareas de la profesión de enseñar. S.XXI. Madrid.
- FERRANDEZ-SARRAMONA.(1987): Didáctica y tecnología de la educación. Anaya. Madrid.
- GONZALEZ SOTO,A.P.(Ed.) (1988): Estrategias para la innovación didáctica. UNED. Madrid.
- GONZÁLEZ SOTO,A.P. y OTROS (1995): Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. Universitas. Madrid.
- MARCELO,C. (1992): Aprender a enseñar. CIDE. Madrid.
- MARCELO,C. (1994): Formación del profesorado para el cambio educativo. PPU. Barcelona.
- MEDINA,A.(1988): Didáctica e intervención en el aula. Cincel. Madrid.
- STENHOUSE,L.(1984): Investigación y desarrollo del currículum. Morata. Madrid.
- TORRE, S. de la (1993): Didáctica y curriculum. Dykinson. Madrid.
- TORRES,X. (1991): El currículum oculto. Morata. Madrid.
- VILLAR,L.M. (1994): Manual de entrenamiento: Evaluación de procesos y actividades educativas. PPU. Barcelona.
- VV.AA. (1990): Cómo intervenir en la escuela. Visor. Madrid.
- VV.AA. (1994): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa. Kronos. Sevilla. |
Web: http://www.ice.urv.net/docencia/didactica |
|
Altres comentaris |
Els crèdits teòrics es desenvoluparan amb una metodologia que s’organitzarà atenent als següents principis:
a) Per a la integració dels continguts, el professor exposarà la informació corresponent de forma sintètica i sistemàtica, de tal manera que incideixi i clarifiqui els nuclis bàsics en cada cas.
b) Aquesta informació serà ampliada i integrada pels alumnes amb l’ús crític de la WEB de la assignatura I els fonts d’informació bibliogràfica dels que disposa, de forma semipresencial
c) Amb la finalitat de connexionar la informació teòrica amb la pràctica, fomentar la reflexió i la transferència i la seva reconstrucció pels alumnes, es desenvoluparan activitats com l’estudi de cas, demostracions, observacions, treball de camp, resolució de problemes i casos pràctics, tant en grups de treball o a nivell de grup classe d’acord a lo especificat en les activitats teóriques.
Els crèdits pràctics es desenvoluparan també mitjançant l’ús de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions aplicades a l’Educació, utilitzant un sistema d’ensenyament semi-presencial, de tal forma que les classes presencials seran mínimes i l’alumne desenvoluparà les pràctiques mitjançant la utilització de les esmentades eines telemàtiques. Aquest mitjà s’utilitzarà també com a complement de les activitats teòriques.
|
|