DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11151005
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol donar un panorama del que ha estat la història de l’educació a través del temps, les seves aportacions, els seus fracassos, la seva evolució… tot analitzant-la des d’una reflexió crítica. A més a més, com a part imprescindible, es donarà les bases per la investigació històrico-educativa tot portant a la pràctica diferents metodologies.

Competències
Codi  
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A10 Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principals moviments, teories i esdeveniments educatius de la història de les cultures A2
A3
A6
A10
B1
C3
Interpretar i treure conclusions sobre les relacions de causa-efecte que s'han establert al llarg del desenvolupament històric de l'educació A2
B3
B9
C4
Arribar a entendre que la Història de l'Educació és una condició sense la que no s'entendria la nostra actualitat educativa A2
A6
B3
B14
Investigar en el camp històrico-pedagògic utilitzant la metodologia científica general A5
A11
A21
B4
B5
C2

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1 Concepte, mètode i fonts en la Història de l’educació: Concepte d'Història de lEducació. Introducció al treball d'investigació històrico-educatiu. Fonts i documentació en la Història de l'Educació.

Bloc temàtic 2 De la invenció de l’escriptura a la humanitas romana: Mesopotàmia. Egipte. Grècia. Roma

Bloc temàtic 3 L’educació al món medieval: L'educació entre els cristians. L'educació entre els àrabs. L'educació entre la cultura jueva. El naixement de les Universitats.

Bloc temàtic 4 L’educació a l’Europa moderna: El Renaixement i els models educatius de l'Humanisme. Reforma i Contrareforma. L'educació a Espanya als segles XVI i XVII. El pensament pedagògic de la Il.lustració francesa.
Bloc temàtic 5 L’educació contemporània: del romanticisme de Pestalozzi a l’escola Nova

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
35 35 70
Esdeveniments científics i/o divulgatius
10 5 15
Presentacions / exposicions
2 6 8
Resolució de problemes, exercicis
5 10 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 10 14
Pràctiques externes (de camp/sortides)
5 2 7
Treballs
0 47 47
Estudis previs
0 20 20
Pràctiques a través de TIC
0 20 20
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de tipus test
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica. Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria.
Sessió Magistral - Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Durant el curs si s'escau alguna conferència, exposició, seminari, etc. pròpi de l'assignatura dintre o fora de la universitat, s'aprofitarà com a complement formatiu d'Història de l'Educació
Presentacions / exposicions Presentacions, per part dels alumnes, d'algun tema i/o dels treballs de recerca.
Resolució de problemes, exercicis - Activitats de reflexió i crítica sobre textos històrics educatius.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques - Pràctiques a l’aula de TIC de recerca històrico-educativa
Pràctiques externes (de camp/sortides) - Pràctiques externes a hemeroteca i arxius
Treballs - Introducció a diferents metodologies de recerca i posada en pràctica a través d’un treball d’història educativa de l’avi/a.
Estudis previs Algun tema suposa l'entrega d'un material de suport per la lectura i reflexió anterior a la lliçó magistral
Pràctiques a través de TIC - Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
1 hora d’atenció a la setmana presencial i sempre que sigui necessari a nivell virtual

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a nivell grupal d'un tema a classe. 10%
Treballs Diferents treballs al llarg del curs com a resum de les metodologies històriques emprades a classe. L'especificació està en l'apartat "altres comentaris" 60%
Pràctiques a través de TIC Digitalització de material educatiu (grupal) 20%
Altres

Participació (individual) tant virtual com presencial.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Revista històrica (grupal) 20% - Digitalització material educatiu (individual) 20% - Treball de recerca familiar (individual) 20% - Diari d'Història (grupal) 20%


Fonts d'informació

Bàsica Capitan, A., Breve Historia de la Educación en España, Alianza Editorial, Madrid
Pernil,P y Vergar, J., Guia didáctica de la Historia de la Educación, UNED, Madrid
Corts, I. y otros, Historia de la educación, Gipes, Sevilla
Delgado, Buenaventura, Historia de la Educación en España y América, Morata, Madrid
Laspalas, J., Introducción a la historiografia de la educación, Eunsa, Pamplona
Lozano, C., La educación en los siglos XIX y XX, Síntesis, Madrid
González-Agápito, Josep, La educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa, Rosa Sensat, Barcelona

CORTS, I.  i altres (1996): Historia de la Educación. Sevilla. GIPES

CAPITAN, A. (2002): Breve Historia de la Educación en España. Madrid. Alianza Editorial.

DELGADO, B. Coord. (1992-94): Historia de la Educación en España y América. Madrid. Fundación Santa María. Ed. SM/ Morata.

GONZÁLEZ-AGÁPITO, J. (2003): La educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa.  Barcelona. Octaedro / Rosa Sensat.

LASPALAS, J. (2002): Introducción a la historiografía de la educación. Pamplona. Eunsa.

LOZANO, C. (1994): La educación en los siglos XIX y XX. Madrid. Síntesis.

PERNIL, P. i VERGAR, J.(2002): Guía didáctica de la Historia de la Educación. Madrid. UNED.

PRELLEZO, J.M. (2003): Investigar. Metodología y técnicas del trabajo científico. Madrid. CCS.

REDONDO, E.  Coord. (2001): Introducción a la Historia de la Educación. Barcelona. Ariel.

RICOEUR, P. (2003): La memoria, la historia y el olvido. Madrid. Trotta.

VVAA (2002): Historia de la Educación. Madrid. UNED.

Complementària

Al començament de curs es penjarà en el’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne

Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els alumnes que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb la professora per fer un itinerari alternatiu.