DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS II Codi 11151007
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PARERA POZUELO, BELÉN
Adreça electrònica belen.parera@urv.cat
Professors/es
PARERA POZUELO, BELÉN
Web
Descripció general i informació rellevant Es realitzarà l'anàlisi dels centres educatius per dins. És a dir, la seva composició així com també la funció directiva i l'avaluació.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A18 Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A25 Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
A26 Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B15 Habilitats interpersonals
B17 Lideratge
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els instruments bàsics del funcionament d'una organització de l'àmbit de l'educació no-formal i social. A26
A27
Conèixer les característiques específiques de les organitzacions educatives i socials en relació a altres institucions de la nostra societat. A1
A2
A19
B9
B10
B11
Aportar els elements bàsics de la gestió i funcionament d'una organització A26
A27
Adquirir capacitats per analitzar, organitzar i gestionar l'estructura d'una institució i situar-se en una funció determinada. A9
A11
A12
B10
B11
B15
C5
Conèixer els elements bàsics d'organització i gestió d'una entitat sociocultural. A26
A27
B10
Valorar els elements que intervenen en la bona gestió dels recursos humans d'un centre educatiu tant formal com no formal. A2
A3
A18
Aprendre estratègies que puguin millorar la gestió i administració dels centres educatius. A21
A22
A25
A26
A27
Conèixer els elements generals de l'avaluació interna de centres i les tasques que els impliquen com a professionals. A18
B9
B12
B17
C3

Continguts
Tema Subtema
BLOC III: EL GOVERN INSTITUCIONAL I EL SISTEMA RELACIONAL 8. Direcció i participació en la gestió educativa
9. La comunicació
10. Les reunions
11. El clima i la cultura
12. Els conflictes organitzatius
BLOC IV: AVALUACIÓ DE CENTRES EDUCATIUS 13. Avaluació i política de centres educatius
14. Metodologia de l’avaluació de centres
15. Avaluació interna i externa i autoavaluació
16. Usos de l’avaluació de centre

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 22.5 52.5
Presentacions / exposicions
10 5 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 5 15
Treballs
15 11.25 26.25
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
També en aquesta sessió es presentarà el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PPT o d’altres mitjans més tradicionals.
Les sessions estaran exposades al Moodle per tal que els alumnes tinguin el material que es treballarà a classe.
Presentacions / exposicions Els alumnes realitzaran un treball sobre l'organització i gestió d'un centre en grup el qual hauran d'exposar a la classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al llarg de les sessions magistrals i durant les pràctiques es presentaran exercicis i problemes en documents escrits o audiovisuals que els alumnes analitzaran
Treballs Realització d'un treball en grup sobre l'organització i gestió d'un centre.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Proves de Desenvolupament
Descripció
Es portarà a terme al despatx del professor. Edifici VG- 2ª planta Despatx nº11. És el temps que el professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. Intercanviar informació, opinió i coneixements. Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. Assessorar en la recerca d’informació.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Els alumnes exposaran el treball realitzat en grup 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària ES presentaran a l'aula diferents activitats a resoldre individualment o en grup. 10%
Treballs Es crearà un centre i es plantejarà la seva organització i gestió. Treball en grup 20%
Proves de Desenvolupament Es realitzaran diferents proves al llarg del quadrimestre per constatar el bon funcionament del procés E-A 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (normalment una prova de desenvolupament). En el bloc que ens ocupa, donat el seu caràcter marcadament orientat a la pràctica educativa, el professor utilitzarà també proves pràctiques per a avaluar les competències del “Saber Fer”.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

ALVAREZ, M. (1988): El equipo directivo. Recursos técnicos de gestión. Madrid:

ALVAREZ, M. (coord) (1992): La dirección escolar: formación y puesta al dia.

ARMENGOL, C.; FEIXAS, M. i PALLARÉS, R.M.(2000): Seguint el fil de l’organització.Col·leció Materials, Univesitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

AVILA MORERA, Li. (1994): Como organizar unas colonias escolares. Barcelona: CEAC

BONALS, J. (1996). El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó

CISCAR,C.; URIA, M.E. (1986). Organización escolar y función directiva. Madrid : Narcea.

CONNORS, T.D. (Ed.) (1998): Manual de les organitzacions no lucratives. Barcelona: Pleniluni.

DIVERSOS AUTORS (1995): Centros cívicos, presente y futuro. Madrid: Popular

GENTO PALACIOS (1994): Participación en la gestión educativa. Madrid: Santillana.

GORROCHOTEGUI, A. (1997). Manual de liderazgo para directivos escolares. Madrid: La Muralla.

HERMEL, Ph. (1990): La gestión participativa (Management participativo).

IBAR, M./ LONGÁS, J. (1992): Como organizar y gestionar una entidad de animación socio cultural. Madrid: Narcea.

LAMATA, R. i DOMIONGUEZ, R. (2003). La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Narcea.

LOPEZ RUPEREZ (1994): La gestión de calidad en educación. Madrid: La Muralla.

LORENZO , M. (1994): El liderazgo en los centros educativos. Madrid: La Muralla.

LORENZO, M., ORTEGA, J.A. i SOLÀ, T. (1998). Enfoques en la organización y dirección de instituciones educativas formales y no formales. Grupo Editorial Universitario

LORENZO, M.; ORTEGA, J.A.; PEÑAFIEL, F. y ARROYO, R. (1999): Organización y Dirección de Instituciones Educativas en Contextos Interculturales. Grupo Editorial Universitario

PEREZ, R. / MARTINEZ, L. (1989): Evaluación de centros y calidad educativa. Madrid: Cincel.

RUL, J. (1990): El Projecte de gestió del centre educatiu. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.

SÁENZ, O. (1985). La organización escolar. . Madrid: Anaya

Santillana

SANTOS, M.A. (1990): Hacer visible lo cotidiano. La evaluación cualitativa del centro escolar. Madrid: Akal

SANTOS, M.A. (1990): Investigar en Organización. Málaga: EAC. Servicio Publicaciones Univeridad de Málaga.

SARRAMONA, J. (2003). Educación no formal. Barcelona: Ariel.

TORREGO, J.C. (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de “mediadores. Madrid: Narcea.

TRILLA, J. (1998). La educación fuera de la escuela: ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel.

VECIANA, J. Mª (1999): Función Directiva. Barcelona: UAB: Horsori

Complementària

Recomanacions