DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TECNOLOGIA EDUCATIVA Codi 11151011
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BLANES CAMPILLO, MONTSERRAT
Adreça electrònica aitor.gomez@urv.cat
montserrat.blanes@urv.cat
Professors/es
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
BLANES CAMPILLO, MONTSERRAT
Web http://www.sre.urv.es/moodle
Descripció general i informació rellevant Definició i evolució de la Tecnologia educativa en l’educació. Models d’intervenció de la tecnologia educativa. L’articulació del curriculum al nostre sistema educatiu: components, agents, processos i desenvolupament curricular. Elaboració d’una unitat didàctica com a exercitació pràctica dels continguts de l’assignatura.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A13 Conèixer la legislació educativa.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15 Habilitats interpersonals
B17 Lideratge
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Analitzar les bases científiques i de desenvolupament de la Tecnologia Educativa. A3
B3
B9
C2
C3
C4
2. Descobrir i valorar els components ideològics que sostenen els dissenys educatius i els processos d'innovació. A3
B1
B3
B4
B5
B9
B15
C2
C3
C4
3. Analitzar i aplicar el 'Disseny Curricular Base' vigent. A1
A3
A4
A9
A12
A13
B5
B6
B9
C2
C3
C4
4. Conèixer i elaborar dissenys de processos d'E-A. A4
A9
A12
A14
A15
A22
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B10
B14
B15
B17
C2
C3
C4
5. Valorar l'aplicabilitat dels recursos i materials audiovisuals bàsics. A4
A9
A14
A15
A22
B1
B2
B5
B6
B10
B14
B15
B17
C3
C4
6. Aplicar tècniques i instruments bàsics d'avaluació de l'ensenyament. A4
A9
A15
A22
B1
B2
B5
B6
B10
B14
B15
B17
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
1. Marc conceptual i fonamentació teòrica.
• Ciència i tecnologia
• Tecnologia i educació: Teoria General de Sistemes, Teories d'aprenentatge i Teoria de la comunicació
• Desenvolupament històric de la TE
• Recursos des de la cultura tecnològica
• L'ensenyament com a ciència, tecnologia i art
2. Models d'ensenyament, paradigmes, i concepcions de la T.E.
• Models tradicionals i positivistes
• Models mediacionals
• Models ecològics
• La pràctica de l'ensenyament com a activitat tècnica, com a dimensió heurística i com a dimensió ètica o sociocrítica
3. El curriculum com a estructurador de la pràctica
• Fonaments i bases curriculars
• Elements del curriculum. Objectius: teoria i formulació. Continguts: Selecció i seqüenciació. Les activitats d'ensenyament-aprenentatge i les activitats d'avaluació
• El Desenvolupament Curricular: del Disseny Curricular Base, al PEC, PCC, i a les unitats didàctiques
4.- El curriculum en acció 4.1. Les accions de l’ensenyament
• El professor/a. La Planificació. Elements d’actuació: els processos de comunicació i mediació
4.2. Les accions de l’aprenentatge
• La relació. La comunicació. Els medis. Les activitats d’ensenyament-aprenentatge en relació als diversos continguts curriculars
5.- L’avaluació entorn del curriculum
• L'avaluació. Concepte, principis i criteris
• L'avaluació i la seva instrumentalització: objectius, continguts i medis
• Tècniques i instruments d'avaluació dels aprenentatges

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
32 16 48
Debats
6 3 9
Presentacions / exposicions
7 3.5 10.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 4 12
Treballs
28 14 42
Estudis previs
3 3 6
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
3 0 3
Proves pràctiques
9 4.5 13.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Avaluació inicial sobre coneixements i expectatives sobre l’assignatura
Gestió de la informació: buidatge, representació i anàlisi de la informació per part dels alumnes per a publicitar ‘qui som’ i ‘què pretenem aprendre’ i ‘què aportarem en el procés’ en relació a l’assignatura (doble tractament de dades per part de la professora i dels alumnes: grups voluntaris i posada en comú amb tot el grup)
Sessió Magistral Sessions expositives per al tractament conceptual (metodologia dialògica).
Debats Pràctica Guiada.

Presentacions / exposicions Pràctica Guiada.

Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica Guiada.
Revisió dels exercicis presencialment i telemàtica
Treballs Pràctica Autònoma.

Estudis previs Pràctica Autònoma.


Atenció personalitzada
 
Debats
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Activitats Introductòries
Descripció
Individual i grupal Atenció-seguiment al llarg de l’assignatura en les activitats a l’aula previstes per al desenvolupament dels exercicis, a les hores d’atenció al despatx i per mitjà del correu electrònic. Es dóna rellevància a la tutoria grupal com a fórmula d’implicació en el procés d’aprenentatge.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Debats i participació a l'aula 10%
Presentacions / exposicions Presentacions realitzades pels participants i avaluades per la resta del grup 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques que s'aniran realitzant al llarg de l'assignatura 10%
Treballs Activitat de simulació de disseny curricular 35%
Proves de Desenvolupament Prova final dels continguts tractats a l'assignatura 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ INICIAL Qüestionari inicial sobre coneixements previs i expectatives sobre l'assignatura (sense repercussió en la nota final) AVALUACIÓ CONTÍNUA Participació continuada en el progrés de l'assignatura. 10% Activitats pràctiques: 10% 1. ‘Activitat de sensibilització'. Anàlisi i síntesi pròpies sobre el que els alumnes detecten com a complex, problemàtic i/o millorable en l'àmbit educatiu. Consulta de fonts de referència tècnica per a construir posicions personals. Posada en comú de les diverses elaboracions. 2. ‘Activitat de simulació de disseny curricular'. Dissenyar dues intervencions una en l'àmbit formal i l'altra en el no formal, de manera que es pugui copsar que a ‘finalitats' similars, li poden correspondre diverses concrecions (com una analogia del que determinaran curricularment en la unitat didàctica). 3. Activitat d'argumentació grupal associada a la selecció de la temàtica pròpia de la unitat didàctica. Activitats col•lectives de posada en comú. 4. Desenvolupament d'una unitat de programació (revisió de les diferents parts de la unitat seguint una temporització determinada) AVALUACIÓ FINAL Prova de desenvolupament. 35% Lliurament del treball pràctic realitzat i revisat al llarg de tota l'assignatura (Unitat de programació). 45%


Fonts d'informació

Bàsica
  • ANTÚNEZ, S. et. al. (1991). Del Projecte Educatiu a la programació d’aula. BCN:Graó (14)
  • AA. VV. (2000).Els eixos transversals: una reinterpretació del currículum”, Monogràfic a Perspectiva Escolar, Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
  • AVILÉS DE TORRES, D., RUIZ DOMÍNGUEZ, J. L. y SÀNCHEZ GUIRADO, F.(1999).  Unidades didácticas interdisciplinares. Madrid: La Muralla
  • BERTALANFFY, L.V. (1976). Teoría General de los sistemas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • BARTOLOME, A. (1989). Nuevas tecnologías y enseñanza. Barcelona: Graó
  • *BENEDITO, V. (1987). Introducción a la Didáctica. Fundamentación Teórica y Diseño Curricular. Barcelona: Barcanova
  • *CABERO, J. (1990). Análisis de los medios de enseñanza. Sevilla: Alfor
  • *CABERO, J. (2001). Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. BCN: Col. Papeles de Comunicación 36, Ed. Paidos
  • CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. BCN: Martínez-Roca
  • CEBRIAN de la SERNA, M. (coord.) (2002).Experiencias educativas con la imagen y el vídeo digital. Málaga: Universidad de Málaga
  • CONTRERAS, J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid: Morata.
  • *DEPARTAMENT D'ENSENYAMENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. Publicacions sobre disseny i desenvolupament curricular, Educació Infantil, Primària i Secundària.
  • DÍAZ ALCARAZ, F. (2002): Didáctica y currículo: un enfoque constructivista, Col. Humanidades, Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla – La Mancha
  • *DICCIONARIO ENCICLOPÉDICO DE DIDÁCTICA. Málaga: Aljibe
  • *ESCUDERO, J. M. (ed.)(1999). Diseño, desarrollo e innovación del curriculum. Madrid: Síntesis. Colección DOE.
  • FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, J. et. al. (2002). ¿Cómo hacer unidades didácticas innovadoras? Col. Investigación y enseñanza, Sevilla: Diada
  • FERRADA, D. (2001). Curriculo crítico comunicativo. BCN: El roure.
  • FERRERES, V. (1990). Elección y empleo de medios y recursos didácticos. Madrid: F. de F.
  • *FULLAN, M., HARGREAVES, A. (1997).¿Hay algo por lo que valga la pena luchar en la escuela?. Sevilla: Publicaciones MCEP
  • *GALLEGO, M.J. (1996). La tecnología educativa en acción. Force-Universidad de Granada.
  • GIMENO SACRISTAN, J. (1981). Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículum. Madrid: Anaya:2
  • GIMENO SACRISTAN, J. (1982). La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficacia. Madrid: Morata
  • *GIMENO, J. (1988). El curriculum. Una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata
  • *GIMENO, J. y PEREZ, A.I. (1992). Comprender y Transformar la Enseñanza. Madrid: Morata
  • JIMENEZ, B. GONZALEZ, A.P. y FERRERES, V. (1989). Modelos didácticos para la innovación. Barcelona: PPU.
  • HERNÁNDEZ, F. y VENTURA, M. (2000). La organización del currículum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un calidoscopio. BCN: Graó,
  • MALLAS, S. (1985). Vídeo y Enseñanza. Barcelona: ICE-UB.
  • *MEC. Diversas publicaciones sobre Diseño Curricular
  • MERCER, N. (1996). La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidós
  • PLA, M. (1997). Currículum y educación. Campo semántico de la didáctica. BCN: EUB.
  • PIXEL BIT Revista de Medios y Educación. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. Universidad de Sevilla.
  • POOLE, B. J. (1999). Tecnología educativa. Educar para la sociocultura de la comunicación y del conocimiento. Madrid: McGrawhill, 2ª. edició
  • REIGELUTH (ed.) y AA. VV. (2000). Diseño de la instrucción. Teorías y modelos. Un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción. Madrid:Aula XXI, Santillana, Part I.
  • ROCA i CASAS, E. (1997). El desarrollo curricular en secundaria, BCN: CEAC
  • RODRÍGUEZ ROJO, M.(coord.) (2002): Didáctica general. Qué y cómo enseñar en la sociedad de la información. Madrid: Ed. Biblioteca nueva, Manuales universidad.
  • ROMÁN PÉREZ, M. y DÍEZ LÓPEZ, E. (1999). Currículum y programación. Diseños curriculares de aula. Madrid: Ed. EOS
  • SANCHO, J. Mª. (coord.) (2001). Para una tecnología educativa, Cuadernos para el análisis, Barcelona: Ed. Horsori
  • SANTOS GUERRA, M. A. (1990). “Avaluació d’alumnes i aprenentatge del professor.” InterCEP. Revista d’Educació dels CEPs de les Illes Balears, nº 2 (maig), Pp. 3-11.Sección  VI. Cap.: 2 y 3 (Investigación). 
  • *SEPÚLVEDA, F., RAJADELL, N. (Coord.). (2001).Didáctica General para psicopedagogos. UNED  SILBERMAN, M. (1996) Active learning. 101 Strategies to teach any subject. Boston: Allyn and Bacon
  • STUFFLEBEAM, D. L. I SHINKFIELD, A. J. (2002). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. BCN: MEC y Piados, Col. Temas de educación.
  • TANN, C. S. (1993).Diseño y desarrollo de unidades didácticas en la escuela primaria. Madrid: Morata.
  • TENBRINK, T.D. (1988). Evaluación: Guía práctica para profesores. Madrid: Narcea 3ª ed.
  • TORRE, De La (1993). Didáctica y currículo: Bases y componentes del proceso formativo. Madrid: Dykinson.
  • TORRE, De la (1994). Innovación curricular. Procesos, estrategias y evolución. Madrid: Dykinson.
  • TORRES, X. (1994). Globalización e interdisciplinariedad: El currículum integrado. Madrid: Morata.
  • TORRES, X. (1994). El currículo oculto, Madrid: Morata
  • *ZABALZA, M.A. (1987). Diseño y desarrollo curricular. Madrid:Narcea 
  • * Llibres especialment recomanats.
Complementària
  • BOLÍVAR, A. (1999). “Tiempo y contexto del discurso curricular en España.” Profesorado, n. 2, v. 2. Granada: FORCE., Pp. 73-97.
  • BOLÍVAR, A. (2000a). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: La Muralla.
  • BUENDÍA EISMAN, L. (1999). “Influencia de las concepciones del profesor en el proceso de enseñanza-aprendizaje” en PEÑAFIEL, GONZÁLEZ, AMEZCUA (1999). La intervención en Psicopedagogía. Granada: Grupo Editorial Universitario
  • CABERO, J. (1992). "Análisis, Selección y Evaluación de Medios Audiovisuales Didácticos" en Qurriculum nº4. Fac. Pedagogía. Universidad de Tenerife.
  • CHADWICK, C. (1988). Tecnología Educacional para el Docente. Buenos Aires: Paidós
  • ESCAÑO, J. y GIL DE LA SERNA, M. (1997). Cómo se aprende y cómo se enseña. BCN:ICE-Horsori.
  • FERRANDEZ, A. y GONZALEZ, A.P. (1990). La Programación del aprendizaje. Madrid:Fondo de Formación.
  • FERRANDEZ, A. y JIMENEZ, B. (1990). Seguimiento y Evaluación de los aprendizajes. Madrid: Fondo de Formación.
  • FERRANDEZ, A. y PUENTE, J.M. (Drts)(1993). La Evaluación en la Educación de las Personas Adultas. Madrid: Diagrama.
  • JACKSON, Ph. W. (1968-1996). La vida en las aulas. Madrid: Morata, 4ª ed.

 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assumir de forma rigorosa l’assistència i participació a les sessions presencials teòriques i pràctiques