DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11151012
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 9 0 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura pretén en sentit general l’aprofundiment en la comprensió epistemològica de les ciències de l’educació, la qual cosa comporta: - L’anàlisi de la funció pedagògica i de les seves bases teòriques, normatives i pràctico-tecnològiques. - La reflexió sobre l’especificitat i complexitat de la relació educativa i dels processos educatius. - Els àmbits de l’acció educativa i les seves peculiaritats. Els agents educatius: família, escola, comunitat social, etc.. - L’anàlisi de l’acció educativa en les diferents dimensions humanes (moral, afectiva, social, intel•lectual, etc.) - La vinculació entre Axiologia i Pedagogia. - La comprensió de les diferents teories pedagògiques més rellevants i vigents en l’actualitat.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B5 Treballar de forma col·laborativa
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre a relacionar entre els contextos socio-econòmics i culturals i els sistemes educatius. Línies dels organismes internacionals respecte els processos educatius amb especial incidència en la Unesco (Educació per a tots) i la Unió Europea (Educació al llarg de tota la vida) A1
Generar capacitat d'anàlisi i síntesi. Capacitat reflexiva. Visió sistèmica i global. Capacitat crítica. A1
Conèixer el fonaments teòrics de l'educació. Identificar les diferents teories que expliquen l'educació. Identificar els agents que intervenen en tota l'acció educativa. Analitzar la dimensió axiològica i teleològica de l'educació. Comprendre les noves tendències del àmbit educatiu A3
Argumentar les bases teòriques de l’educació i els seus processos. Contrastar les diferents teories de l’educació. Identificar l’acció educativa que desenvolupen dels agents que intervenen en tot el procés. Proposar pautes per a la clarificació de valors. Identificar aspectes específics de la problemàtica i tendències educatives actuals A3
Aprendre els elements principals en la comunicació de masses. Ampli espectre de programes socio-educatius A27
Donar pautes, en llenguatge proper i comprensible a professionals dels mitjans de comunicació sobre diverses problemàtiques socials A27
Col.laborar en la participació interdisciplinar. B5
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció En què consisteix la funció pedagògica? Què és l’educació?

Bloc temàtic 1
Derivacions del concepte d'educació
1.1 El concepte d’educació. Trets definitoris. Diversos usos del terme. Distinció de conceptes semblants.
1.2 La consideració de l’educació com a sistema i com a sistema cibernètic. L’educació com a diàleg i comunicació.
1.3 Què és la Pedagogia?. Fonamentació epistemològica dels sabers sobre l'educació. La racionalitat científico-tecnològica i crítica de la Pedagogia.
1.4 Organització dels sabers pedagògics.
Bloc temàtic 2
Pedagogia, educació i contextos socials del S.XXI
2.1 L'ésser humà com educable (possibilitat de l'educació) i com educant (necessitat de l'educació), i com a ésser relacional.
2.2 L'educand en els contextos socials i culturals. Societat i educació. Les formes de marginació i d'integració educativa i cultural. Pedagogia compensatòria. La diversitat en el nostre sistema educatiu avui i la integració social.
2.3 Educació i mitjans de comunicació.
Bloc temàtic 3
Pedagogia i educació mediambiental
3.1 Ecologia i educació. Pedagogia ambiental.
3.2 Intervenció del pedagog/a en l'àmbit de la pedagogia amviental.

Bloc temàtic 4
Educació en valors i moral
4.1 L'educació en valors i el concepte.
4.2 Formació en valors en la societat actual.
4.3 Importància de l'educació en valors.
4.4 La moral avui i la seva relació amb l'educació.
Bloc temàtic 5
Entorns d'aprenentatge avui.
5.1 Nous entorns d'aprenentatge.
5.2 La coeducació. Un model a treballar.
5.3 Teories pedagògiques contemporànies:
-Modernitat i postmodernitat i educació.
-L'escola de Frantkfurt: J. Habermas (l'acció comunicativa i la teoria crítica).
-La teoria de la justícia de Rawls.
-Altres moviments pedagògics emeregents: educació per la pau i la defensa dels drets humans, l'altermundialisme, etc.
-Bauman; -Lipovetsky

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
 
Sessió Magistral
30 5 35
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 5 13
Presentacions / exposicions
20 10 30
Pràctiques a laboratoris
1 0 1
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 0 4
Treballs
12 10 22
Estudis previs
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis
16 10 26
Pràctiques a través de TIC
15 10 25
Debats
20 9 29
 
Atenció personalitzada
15 9 24
 
Proves de Desenvolupament
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la metèia a estudiar i anàlisi dels coneixements previs.
Sessió Magistral Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Esdeveniments científics i/o divulgatius S'informarà del congrésos i jornades sobre les temàtiques que es treballen.
Presentacions / exposicions - Presentacions/exposicions. És l’exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball. La presentació va dirigida a la resta de l’alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la presentació.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran diverses prèctiques relacionades amb els temes de l'assignatura a la pròpia aula .
Pràctiques externes (de camp/sortides) Si és possible es realitzaran algunes visites a àmbits concrets on actua el pedagog/a, o bé vindran experts a l'aula.
Treballs Es realitzaran alguns treballs temàtics sobre els temes que es desenvolupen, amb la coordinació de la professora.
Estudis previs - Anàlisi de documents audiovisuals. Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel•lícules o documentals, proposats per la professora amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de la Pedagogia. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit.
Resolució de problemes, exercicis - Lectura d’articles i documents. Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència de la professora. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit.
Pràctiques a través de TIC S'utilitzaran les noves tecnologies per la búsqueda d'informació i posteriorment la presentació de treballs.
Debats - Debats. És la discussió o confrontació sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
La professora orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx de la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Es valora molt positivament l'assitència participativa a l'aula. 13%
Esdeveniments científics i/o divulgatius És molt important tenir informació dels esdeveniments més recents en l'àmbit de la pedagogia. 10%
Presentacions / exposicions La presentació oral i per escrit dels treballs temàtics de l'assignatura. 15%
Pràctiques externes (de camp/sortides) La motivació per participar en activitats pedagògiques fora de l'aula. 5%
Treballs Presentació del treball per escrit, va lligat amb l'exposició oral. 5%
Estudis previs El què l'alumne sap per endavant. 2%
Resolució de problemes, exercicis Recull d'algunes de les pràctiques. 10%
Pràctiques a través de TIC Utilització de les TIC en els diversos exercicis. 5%
Debats Participació activa en els debats. 10%
Proves de Desenvolupament
Altres

Exercici final.

25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. La professora tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que la professora valorarà mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral) L'avaluació serà continuada de la participació i de les activitats.


Fonts d'informació

Bàsica

-        ASENSIO, J. M. (2004) “Una educación para el diálogo”. Piadós. Barcelona.

-        AZNAR, P. Et al. (1999) “Teoría de la educación: Un enfoque constructivista”. E. Tirant lo blanch. Valencia.

-        AA. VV. (2003) “Calidad, equidad y educación”. Ed. Tolosa. Donostia.

-        BARCENA, y otros (1992): La filosofía de la Educación en Europa. Dykinson. Madrid.

-          CASTILLEJO BRULL, J.L. y otros (1993): Teoría de la educación. Taurus. Madrid.

-          COLOM CAÑELLAS; A: J: (1994): Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la Educación. Paidós. Barcelona.

-          COLOM CAÑELLAS, A.J. (1997): Teorias e instituciones contemporàneas de la educación. Ariel Barcelona. Tirant lo Blanc. València.

-          FULLAT, O. (1998): Antropología Filosófica de la educación. Ariel. Barcelona.

-          GARCÍA CARRASCO,J Y GARCÍA DEL DUJO, A (1996 y 2001): Teoría de la Educación I y II.

-          GERVILLA CASTILLO, E. (coord.) (2002). “Globalización inmigración y educación” Ed. Universidad de Granada. Granada.

-          JORDAN SIERRA; J.A. (coord) (1998): Multiculturalisme i educació. Proa. Madrid.

-          LLEVOT, N. (2004). “Els mediadors interculturals a les institucions educatives de Catalunya”. Pagès editors. Lleida.

-          MARTÍN, X. Et al. (2003) “Tutoria. Técnicas, recursos y actividades”. Alianza Editorial. Madrid.

-          MEDINA RODRÍGUEZ, A. (2001): Teoría de la educación. UNED. Madrid.

-          NOGUERA ARROM, J. (coord) (1995): Cuestiones de Antropología de la Educación.CEAC. Barcelona.

-          NOGUERA ARROM, J. (1998): “Acerca del status epistemológico de los saberes pedagógicos”. Revista Universitas Tarraconensis. Revista Interuniversitària de Ciències de la Educació. Any XXII, III època. Tarragona, 1998. pp 145-151.

-          ORTEGA RUÍZ, P (coord) (1995): Educación moral. Cajamurica. Murcia.

-          ORTEGA, P., MINGUEZ, R., SAURA, P. (2003) “Conflicto en las aulas. Propuestas educativas”. Ed. Ariel. Barcelona.

-          POSTMAN, NEIL (1995) “Fi de l’educació. Una redifinició del valor de l’escola” Eumo Editorial. Vic.

-          PUIG ROVIRA, J. (1995): Teoria de la Educación. Una aproximación teórico-cibernética. PPU. Barcelona.

-          RODRÍGUEZ, T., PEÑA, V. i HERNÁNDEZ, J. (2000): “Cambio educativo: presente y futuro”. Serv. Publicaciones Universidad de Oviedo. Oviedo.

-          SANTOLARIA, F. (1998): Marginación y educación. Ariel Barcelona.

SARRAMONA, J. (2000): Teoría de la Educación: Reflexión y normativa pedagógica. Ariel Barcelona

 

Complementària , , ,
Manuel Castells, Comunicación móvil y siciedad. Una perspectiva global, Edit. Ariel, Barcelona
, , ,
Joan Ferré, Educar en una cultura del espectáculo., Edit. Paidós, Barcelona
Álvaro Marchesi, Qué será de nosotros, los malos alumnos, Edit. Alianza ensayo, Madrid
Nora Rodríguez, Guerra en las aulas, Edi. Temas de Hoy. Col. Vivir mejor, Madrid
Giovanni Sartori, Homo videns. La sociedad teledirigida, Ed. Taurus, Madrid
Dale Spender i Sarah Elizabeth, Aprender a perder. Sexismo y educación, Ed. Paidós Educador, Barcelona
Francesco Tonucci, Quan els infants diuen PROU!, Ed. Graó, Barcelona
Rebeca Wild, Educar para ser.Vivencias de una escuela activa., Ed. Herder, Barcelona

Recomanacions


 
Altres comentaris
És molt important llegir un llibre de la bibliografia complementària.