DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11151012
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 9 0 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura pretén en sentit general l’aprofundiment en la comprensió epistemològica de les ciències de l’educació, la qual cosa comporta: - L’anàlisi de la funció pedagògica i de les seves bases teòriques, normatives i pràctico-tecnològiques. - La reflexió sobre l’especificitat i complexitat de la relació educativa i dels processos educatius. - Els àmbits de l’acció educativa i les seves peculiaritats. Els agents educatius: família, escola, comunitat social, etc.. - L’anàlisi de l’acció educativa en les diferents dimensions humanes (moral, afectiva, social, intel•lectual, etc.) - La vinculació entre Axiologia i Pedagogia. - La comprensió de les diferents teories pedagògiques més rellevants i vigents en l’actualitat.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Introducció En què consisteix la funció pedagògica? Què és l’educació?

Bloc temàtic 1
Derivacions del concepte d'educació
1.1 El concepte d’educació. Trets definitoris. Diversos usos del terme. Distinció de conceptes semblants.
1.2 La consideració de l’educació com a sistema i com a sistema cibernètic. L’educació com a diàleg i comunicació.
1.3 Què és la Pedagogia?. Fonamentació epistemològica dels sabers sobre l'educació. La racionalitat científico-tecnològica i crítica de la Pedagogia.
1.4 Organització dels sabers pedagògics.
Bloc temàtic 2
Pedagogia, educació i contextos socials del S.XXI
2.1 L'ésser humà com educable (possibilitat de l'educació) i com educant (necessitat de l'educació), i com a ésser relacional.
2.2 L'educand en els contextos socials i culturals. Societat i educació. Les formes de marginació i d'integració educativa i cultural. Pedagogia compensatòria. La diversitat en el nostre sistema educatiu avui i la integració social.
2.3 Educació i mitjans de comunicació.
Bloc temàtic 3
Pedagogia i educació mediambiental
3.1 Ecologia i educació. Pedagogia ambiental.
3.2 Intervenció del pedagog/a en l'àmbit de la pedagogia amviental.

Bloc temàtic 4
Educació en valors i moral
4.1 L'educació en valors i el concepte.
4.2 Formació en valors en la societat actual.
4.3 Importància de l'educació en valors.
4.4 La moral avui i la seva relació amb l'educació.
Bloc temàtic 5
Entorns d'aprenentatge avui.
5.1 Nous entorns d'aprenentatge.
5.2 La coeducació. Un model a treballar.
5.3 Teories pedagògiques contemporànies:
-Modernitat i postmodernitat i educació.
-L'escola de Frantkfurt: J. Habermas (l'acció comunicativa i la teoria crítica).
-La teoria de la justícia de Rawls.
-Altres moviments pedagògics emeregents: educació per la pau i la defensa dels drets humans, l'altermundialisme, etc.
-Bauman; -Lipovetsky

Atenció personalitzada
Descripció
La professora orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx de la professora.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats tenen repercussió en l'avaluació. La professora tindrà evidències escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que la professora valorarà mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral).


Fonts d'informació
Bàsica

-        ASENSIO, J. M. (2004) “Una educación para el diálogo”. Piadós. Barcelona.

-        AZNAR, P. Et al. (1999) “Teoría de la educación: Un enfoque constructivista”. E. Tirant lo blanch. Valencia.

-        AA. VV. (2003) “Calidad, equidad y educación”. Ed. Tolosa. Donostia.

-        BARCENA, y otros (1992): La filosofía de la Educación en Europa. Dykinson. Madrid.

-          CASTILLEJO BRULL, J.L. y otros (1993): Teoría de la educación. Taurus. Madrid.

-          COLOM CAÑELLAS; A: J: (1994): Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la Educación. Paidós. Barcelona.

-          COLOM CAÑELLAS, A.J. (1997): Teorias e instituciones contemporàneas de la educación. Ariel Barcelona. Tirant lo Blanc. València.

-          FULLAT, O. (1998): Antropología Filosófica de la educación. Ariel. Barcelona.

-          GARCÍA CARRASCO,J Y GARCÍA DEL DUJO, A (1996 y 2001): Teoría de la Educación I y II.

-          GERVILLA CASTILLO, E. (coord.) (2002). “Globalización inmigración y educación” Ed. Universidad de Granada. Granada.

-          JORDAN SIERRA; J.A. (coord) (1998): Multiculturalisme i educació. Proa. Madrid.

-          LLEVOT, N. (2004). “Els mediadors interculturals a les institucions educatives de Catalunya”. Pagès editors. Lleida.

-          MARTÍN, X. Et al. (2003) “Tutoria. Técnicas, recursos y actividades”. Alianza Editorial. Madrid.

-          MEDINA RODRÍGUEZ, A. (2001): Teoría de la educación. UNED. Madrid.

-          NOGUERA ARROM, J. (coord) (1995): Cuestiones de Antropología de la Educación.CEAC. Barcelona.

-          NOGUERA ARROM, J. (1998): “Acerca del status epistemológico de los saberes pedagógicos”. Revista Universitas Tarraconensis. Revista Interuniversitària de Ciències de la Educació. Any XXII, III època. Tarragona, 1998. pp 145-151.

-          ORTEGA RUÍZ, P (coord) (1995): Educación moral. Cajamurica. Murcia.

-          ORTEGA, P., MINGUEZ, R., SAURA, P. (2003) “Conflicto en las aulas. Propuestas educativas”. Ed. Ariel. Barcelona.

-          POSTMAN, NEIL (1995) “Fi de l’educació. Una redifinició del valor de l’escola” Eumo Editorial. Vic.

-          PUIG ROVIRA, J. (1995): Teoria de la Educación. Una aproximación teórico-cibernética. PPU. Barcelona.

-          RODRÍGUEZ, T., PEÑA, V. i HERNÁNDEZ, J. (2000): “Cambio educativo: presente y futuro”. Serv. Publicaciones Universidad de Oviedo. Oviedo.

-          SANTOLARIA, F. (1998): Marginación y educación. Ariel Barcelona.

SARRAMONA, J. (2000): Teoría de la Educación: Reflexión y normativa pedagógica. Ariel Barcelona

 

Complementària , , ,
Manuel Castells, Comunicación móvil y siciedad. Una perspectiva global, Edit. Ariel, Barcelona
, , ,
Joan Ferré, Educar en una cultura del espectáculo., Edit. Paidós, Barcelona
Álvaro Marchesi, Qué será de nosotros, los malos alumnos, Edit. Alianza ensayo, Madrid
Nora Rodríguez, Guerra en las aulas, Edi. Temas de Hoy. Col. Vivir mejor, Madrid
Giovanni Sartori, Homo videns. La sociedad teledirigida, Ed. Taurus, Madrid
Dale Spender i Sarah Elizabeth, Aprender a perder. Sexismo y educación, Ed. Paidós Educador, Barcelona
Francesco Tonucci, Quan els infants diuen PROU!, Ed. Graó, Barcelona
Rebeca Wild, Educar para ser.Vivencias de una escuela activa., Ed. Herder, Barcelona

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent