Codi |
|
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A4 |
Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius. |
A9 |
Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge. |
A12 |
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les. |
A14 |
Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització. |
A15 |
Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars. |
A17 |
Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta. |
A18 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius. |
A19 |
Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives. |
A20 |
Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació. |
A22 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars. |
A23 |
Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació. |
A24 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning). |
A25 |
Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics. |
A26 |
Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics. |
A27 |
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B8 |
Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B11 |
Gestió de la informació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
B13 |
Capacitat d'autocrítica |
B15 |
Habilitats interpersonals |
B16 |
Adaptació a situacions noves |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1.Conèixer els principis bàsics, els fonaments teòrics i les potencialitats de les Noves Tecnologies i la seva incidència i aplicació als diferents nivells educatius i àrees curriculars. |
A3 A4 A9 A12 A14 A18 A22 A23 A24 A25 A26 A27
|
B1 B3 B4 B5 B9 B11 B15
|
C2 C5
|
2. Conèixer les característiques i potencialitats de les diferents tecnologies per tal de poder fer-ne la selecció. |
A22 A23 A24 A25 A26 A27
|
B2 B4 B5 B9 B10 B11 B12
|
C2 C5
|
3. Avaluar les característiques tècniques i les potencialitats didàctiques a l'hora d'adquirir i emprar un mitjà determinat. |
A3 A4 A12 A14 A15 A19 A20 A22 A23 A24 A25 A26 A27
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B15 B16
|
C2 C5
|
4.Dissenyar i desenvolupar l'estratègia didàctica i la selecció i organització de la informació que ha d'ésser enregistrada per cadascun dels mitjans i recursos tecnològics |
A17 A20 A22 A23 A24 A25 A26 A27
|
B1 B2 B4 B5 B6 B7 B8 B10 B11 B12 B15 B16
|
C2 C5
|
5.Desenvolupar una actitud crítica i innovadora davant les noves tecnologies que serveixi per enriquir l'experiència i la pràctica educativa |
A3 A12 A15 A22 A23 A24 A25 A26 A27
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B15 B16
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Internet i les seves aplicacions: |
Visió general, correu electrònic, xat, sistemes multimèdia, videoconferència, news, eines de campus i altres eines |
Internet en Educació: |
Biblioteques virtuals, motors de cerca, eines col•laboratives, HTML, Webquest i Weblog, etc. |
Formació i tecnologies de la informació: |
Les TIC i la formació. Les TIC i la mediació didàctica, reptes de les TIC en la formació. |
Educació i formació flexible i a distància: |
Les TIC i la Societat de la Informació. El ciberespai, modalitats de formació amb TIC |
El formador i els entorns tecnològics: |
Formació i desenvolupament professional en l’àmbit de les TIC. |
Disseny, producció i avaluació: |
Materials multimèdia |
Medis i recursos didàctics: |
Medis tradicionals i audiovisuals, cap als nous medis |
Les TIC i la formació: |
Les TIC i els processos d’ensenyança i aprenentatge, les TIC com a nova alfabetització, les TIC i les necessitats educatives especials |
Mòdul 1: Eines telemàtiques |
1. Els navegadors d'Internet . La recerca a Internet
2. El correu electrònic. Missatges instantanis: Windows Messenger
3. El FTP
4. Els entorns telemàtics de formació: BSCW, JLE (Edustance). Moodle.
|
Mòdul 2: Competències bàsiques ofimàtiques |
1. El tractament de la imatge fixa digital: Paint Shop Pro
2. El so digital: Enregistrador de so de Windows
3. Eines per a presentacions col•lectives: Ms. Power Point
|
Mòdul 3: Disseny i elaboració de material hipermèdia |
1. Integració de recursos hipermèdia: el llenguatge HTML
2. Ús de Ms. Front Page com a Editor HTML
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
16 |
24 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
4 |
4 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
8 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
12 |
24 |
Pràctiques a través de TIC |
|
35 |
0 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
8 |
12 |
Proves pràctiques |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura mitjançant Lliçons Magistrals |
Debats |
Debats |
Treballs |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita). |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes I exercicis pràctics |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques autònomes a través de TIC |
|
Debats |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques a través de TIC |
Atenció personalitzada |
Proves de Desenvolupament |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
El temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes és d’una hora per cada hora de classe. A part d’això, l’assignatura compta amb la possibilitat de connectar per via electrònica amb els professors, amb un espai per el treball col•laboratiu (BSCW) i amb un fòrum de discussió, la qual cosa comporta unes quatre hores més a la setmana per als professors. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Activitat a desenvolupar en petits grups on han de defensar postures contràries sobre un tema de l'assignatura amb la finalitat de treballar i consolidar coneixements. |
5% |
Treballs |
Treball monogràfic sobre un tema de l'assignatura amb la finalitat de conèixer i consolidar coneixements i evaluar-los. |
25% |
Presentacions / exposicions |
Exposició per part dels alumnes, de manera pública dins del grup classe, del treball monogràfic abans esmentat. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
Es presentaran diferents estudis de casos sobre els quals hauran de formular, analitzar i resoldre'l amb l'objectiu de relacionar la teoria i la pràctica. |
15% |
Pràctiques a través de TIC |
Es presentaran estudis de casos que hauran de resoldre utilitzant les TICs amb la finalitat de consolidar coneixements. |
15% |
Proves de Desenvolupament |
Seran proves on l'alumne haurà de resoldre una sèrie de preguntes obertes sobre diferents temes i aspectes tractats en l'assignatura. |
20% |
Proves pràctiques |
Resolució de casos. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
1 ADELL, J. (1998): Redes y Educació. En DE PABLOS, J; JIMÉNEZ, J. (Coord.)(1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogía. Barcelona P177-212.
2 ALMAZÁN, L. Y OTROS (2003): Formación inicial del profesorado en Medios de Comunicación Social. Yavalcuz. Jaén.
3 BARTOLOMÉ, A. (1999): Nuevas Tecnologías en el aula. Graó-ICE. Barcelona.
4 CABERO, J (Coord. i altres). (2000): Las nuevas tecnologias para la mejora educativa. Kronos. Sevilla.
5 CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales
6 CROOK, Ch. (1998): Ordenadores y aprendizaje colaborativo. MEC/Morata. Madrid.
7 DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia. Barcelona
8 MAJÓ, J. (1997): Xips, cables i poder. Proa. Barcelona.
9 MARTÍNEZ Y PRENDES (Editores). (2004): nuevas tecnologías y educación. Pearson. Madrid
10 PERRENOUD, Ph. (2004): Diez competencias para enseñar. Graó. Barcelona.
11 Salinas,j. Y otros (2004): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente. Alianza. Madrid. | |
Complementària |
|
1. ADELL, J. i GISBERT, M. (1997): Educació a internet: L'Aula Virtual. Temps d'Educació. Universitat de Barcelona. Nº 18. pp. 263-277.
2. ALEMANY, M. C. (1996): Ciència, Tecnologia i coeducació. Recerques i experiències interracionals. ICE UAB-Institut Català de la Dona. Barcelona.
3. CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa II..Ed. Ayuntamiento de Sevilla-Secretariado de Recursos Audiovisuales U. de Sevilla.
4. CEBRIAN, M. et. al. (1997): El ordenador en el aula. ICE/ Universidad de Málaga.
5. DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia. Barcelona
6. ECHEVERRÍA, J. (1994): Telépolis. Enseyos/Destino. Barcelona.
7. FERRÉS,J. I MARQUÈS, P. (1996): Comunicación educativa i nuevas tecnologías. Praxis. Barcelona.
8. GISBERT, M. (1997): Los Recursos Educativos Distribuidos. Comunicación y pedagogía. Nº145. pp. 8-11.
9. GISBERT, M. ADELL, J. ANAYA,L. y RALLO, R. (1997): Entornos de formación Presencial Virtual y a Distancia. Boletín de RedIris. Nº 40. pp. 13-25.
10. GISBERT, M. ADELL, J. RALLO, R. y BELVER, A. (1998): Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Cuadernos de Comunicación Multimedia. Madrid. pp 29ç41 (versió elcetrònica: HTTP://www.ucm.es/info/multidoc/revista)
11. MACLUHAN, M. (1987): El medio es el mensaje. Paidós. Barcelona.
12. MARTÍNEZ, F. (1996): La enseñanza ante los nuevos canales de comunicación. En TEJEDOR, F. J.; GARCÍA VALCARCEL, A. (Eds.)(1996): Perspectivas de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Narcea. Madrid. Pp. 101-102.
13. NEGROPONTE, N. (1996):El mundo digit@l. Ediciones B (Grupo Z). Barcelona. |
La Web de la assignatura | |
|
Altres comentaris |
Donada la distribució de crèdits d'aquesta matèria, el desenvolupament es basarà, fonamentalment, en la pràctica tant de "laboratori" com de camp, per tal que l'alumne pugui familiaritzar-se i assolir destreses en la utilització i en el disseny de l'aplicació de les Noves Tecnologies al camp educatiu.
El desenvolupament d’aquesta assignatura consta de:
a) Exposició de la informació i de conceptes bàsics en hores presencials.
b) Material de treball i exposició de continguts preparat al web de l’assignatura.
c) Eines bàsiques de comunicació i de treball col•laboratiu a través de la xarxa: entorn de treball JLE, BSCW, correu electrònic, llista de distribució i xat, en la mesura del possible basant-se en les tècniques Webquest i Weblog.
Al començament del curs cada alumne escollirà un àmbit d’aplicació, en el qual incidirà al llarg del curs dissenyant un projecte educatiu d’intervenció, d’acord als plantejaments de l’assignatura.
|
|