DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura NOVES TECNOLOGÍES APLICADES A L'EDUCACIÓ Codi 11151102
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 1.5 4.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GISBERT CERVERA, MERCÈ
Adreça electrònica joseluis.lazaro@urv.cat
merce.gisbert@urv.cat
Professors/es
LÁZARO CANTABRANA, JOSÉ LUIS
GISBERT CERVERA, MERCÈ
Web http://www.ice.urv.es/docencia/nntt
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura, de caràcter eminentment pràctic i instrumental, tal i com es pot observar en la configuració dels seus crèdits, pretén analitzar les repercussions que la Societat de la Informació té o està tenint en la formació formal i no formal, així com incidir en la integració de la tecnologia en el processos d’ensenyament-aprenentatge

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A18 Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A24 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
A25 Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
A26 Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Conèixer els principis bàsics, els fonaments teòrics i les potencialitats de les Noves Tecnologies i la seva incidència i aplicació als diferents nivells educatius i àrees curriculars. A3
A4
A9
A12
A14
A18
A22
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B3
B4
B5
B9
B11
B15
C2
C5
2. Conèixer les característiques i potencialitats de les diferents tecnologies per tal de poder fer-ne la selecció. A22
A23
A24
A25
A26
A27
B2
B4
B5
B9
B10
B11
B12
C2
C5
3. Avaluar les característiques tècniques i les potencialitats didàctiques a l'hora d'adquirir i emprar un mitjà determinat. A3
A4
A12
A14
A15
A19
A20
A22
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B15
B16
C2
C5
4.Dissenyar i desenvolupar l'estratègia didàctica i la selecció i organització de la informació que ha d'ésser enregistrada per cadascun dels mitjans i recursos tecnològics A17
A20
A22
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B8
B10
B11
B12
B15
B16
C2
C5
5.Desenvolupar una actitud crítica i innovadora davant les noves tecnologies que serveixi per enriquir l'experiència i la pràctica educativa A3
A12
A15
A22
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B15
B16
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Internet i les seves aplicacions: Visió general, correu electrònic, xat, sistemes multimèdia, videoconferència, news, eines de campus i altres eines
Internet en Educació: Biblioteques virtuals, motors de cerca, eines col•laboratives, HTML, Webquest i Weblog, etc.
Formació i tecnologies de la informació: Les TIC i la formació. Les TIC i la mediació didàctica, reptes de les TIC en la formació.
Educació i formació flexible i a distància: Les TIC i la Societat de la Informació. El ciberespai, modalitats de formació amb TIC
El formador i els entorns tecnològics: Formació i desenvolupament professional en l’àmbit de les TIC.
Disseny, producció i avaluació: Materials multimèdia
Medis i recursos didàctics: Medis tradicionals i audiovisuals, cap als nous medis
Les TIC i la formació: Les TIC i els processos d’ensenyança i aprenentatge, les TIC com a nova alfabetització, les TIC i les necessitats educatives especials
Mòdul 1: Eines telemàtiques 1. Els navegadors d'Internet . La recerca a Internet
2. El correu electrònic. Missatges instantanis: Windows Messenger
3. El FTP
4. Els entorns telemàtics de formació: BSCW, JLE (Edustance). Moodle.
Mòdul 2: Competències bàsiques ofimàtiques 1. El tractament de la imatge fixa digital: Paint Shop Pro
2. El so digital: Enregistrador de so de Windows
3. Eines per a presentacions col•lectives: Ms. Power Point
Mòdul 3: Disseny i elaboració de material hipermèdia 1. Integració de recursos hipermèdia: el llenguatge HTML
2. Ús de Ms. Front Page com a Editor HTML

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
8 16 24
Debats
4 4 8
Treballs
4 4 8
Presentacions / exposicions
8 8 16
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
Pràctiques a través de TIC
35 0 35
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
4 8 12
Proves pràctiques
4 12 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura mitjançant Lliçons Magistrals
Debats Debats
Treballs Treballs
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball (prèvia presentació escrita).
Resolució de problemes, exercicis Resolució de problemes I exercicis pràctics
Pràctiques a través de TIC Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques autònomes a través de TIC

Atenció personalitzada
 
Debats
Treballs
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Pràctiques a través de TIC
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
El temps que els professors tenen reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes és d’una hora per cada hora de classe. A part d’això, l’assignatura compta amb la possibilitat de connectar per via electrònica amb els professors, amb un espai per el treball col•laboratiu (BSCW) i amb un fòrum de discussió, la qual cosa comporta unes quatre hores més a la setmana per als professors.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Activitat a desenvolupar en petits grups on han de defensar postures contràries sobre un tema de l'assignatura amb la finalitat de treballar i consolidar coneixements. 5%
Treballs Treball monogràfic sobre un tema de l'assignatura amb la finalitat de conèixer i consolidar coneixements i evaluar-los. 25%
Presentacions / exposicions Exposició per part dels alumnes, de manera pública dins del grup classe, del treball monogràfic abans esmentat. 5%
Resolució de problemes, exercicis Es presentaran diferents estudis de casos sobre els quals hauran de formular, analitzar i resoldre'l amb l'objectiu de relacionar la teoria i la pràctica. 15%
Pràctiques a través de TIC Es presentaran estudis de casos que hauran de resoldre utilitzant les TICs amb la finalitat de consolidar coneixements. 15%
Proves de Desenvolupament Seran proves on l'alumne haurà de resoldre una sèrie de preguntes obertes sobre diferents temes i aspectes tractats en l'assignatura. 20%
Proves pràctiques Resolució de casos. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1         ADELL, J. (1998): Redes y Educació. En DE PABLOS, J; JIMÉNEZ, J. (Coord.)(1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogía. Barcelona P177-212.

2         ALMAZÁN, L. Y OTROS (2003): Formación inicial del profesorado en Medios de Comunicación Social. Yavalcuz. Jaén.

3         BARTOLOMÉ, A. (1999): Nuevas Tecnologías en el aula. Graó-ICE. Barcelona.

4         CABERO, J (Coord. i altres). (2000): Las nuevas tecnologias para la mejora educativa. Kronos. Sevilla.

5         CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales

6         CROOK, Ch. (1998): Ordenadores y aprendizaje colaborativo. MEC/Morata. Madrid.

7         DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia. Barcelona 

8         MAJÓ, J. (1997): Xips, cables i poder. Proa. Barcelona.

9         MARTÍNEZ Y PRENDES  (Editores). (2004): nuevas tecnologías y educación. Pearson. Madrid

10     PERRENOUD, Ph. (2004): Diez competencias para enseñar. Graó. Barcelona.

11     Salinas,j. Y otros  (2004): Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente. Alianza. Madrid.

Complementària

1.       ADELL, J. i GISBERT, M. (1997): Educació a internet: L'Aula Virtual. Temps d'Educació. Universitat de Barcelona. Nº 18. pp. 263-277.

2.       ALEMANY, M. C. (1996): Ciència, Tecnologia i coeducació. Recerques i experiències interracionals. ICE UAB-Institut Català de la Dona. Barcelona.

3.       CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa II..Ed. Ayuntamiento de Sevilla-Secretariado de Recursos Audiovisuales U. de Sevilla.

4.       CEBRIAN, M. et. al. (1997): El ordenador en el aula. ICE/ Universidad de Málaga.

5.       DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia. Barcelona 

6.       ECHEVERRÍA, J. (1994): Telépolis. Enseyos/Destino. Barcelona.

7.       FERRÉS,J. I MARQUÈS, P. (1996): Comunicación educativa i nuevas tecnologías. Praxis. Barcelona.

8.       GISBERT, M. (1997): Los Recursos Educativos Distribuidos. Comunicación y pedagogía. Nº145. pp. 8-11.

9.       GISBERT, M. ADELL, J. ANAYA,L. y RALLO, R. (1997): Entornos de formación Presencial Virtual y a Distancia. Boletín de RedIris. Nº 40. pp. 13-25.

10.   GISBERT, M. ADELL, J. RALLO, R. y BELVER, A. (1998): Entornos Virtuales de Enseñanza-Aprendizaje. Cuadernos de Comunicación Multimedia. Madrid. pp 29ç41 (versió elcetrònica: HTTP://www.ucm.es/info/multidoc/revista)

11.   MACLUHAN, M. (1987): El medio es el mensaje. Paidós. Barcelona.

12.   MARTÍNEZ, F. (1996): La enseñanza ante los nuevos canales de comunicación. En TEJEDOR, F. J.; GARCÍA VALCARCEL, A. (Eds.)(1996): Perspectivas de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Narcea. Madrid. Pp. 101-102.

13.   NEGROPONTE, N. (1996):El mundo digit@l. Ediciones B (Grupo Z). Barcelona.

La Web de la assignatura

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donada la distribució de crèdits d'aquesta matèria, el desenvolupament es basarà, fonamentalment, en la pràctica tant de "laboratori" com de camp, per tal que l'alumne pugui familiaritzar-se i assolir destreses en la utilització i en el disseny de l'aplicació de les Noves Tecnologies al camp educatiu. El desenvolupament d’aquesta assignatura consta de: a) Exposició de la informació i de conceptes bàsics en hores presencials. b) Material de treball i exposició de continguts preparat al web de l’assignatura. c) Eines bàsiques de comunicació i de treball col•laboratiu a través de la xarxa: entorn de treball JLE, BSCW, correu electrònic, llista de distribució i xat, en la mesura del possible basant-se en les tècniques Webquest i Weblog. Al començament del curs cada alumne escollirà un àmbit d’aplicació, en el qual incidirà al llarg del curs dissenyant un projecte educatiu d’intervenció, d’acord als plantejaments de l’assignatura.