DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DIAGNÒSTIC EN EDUCACIÓ Codi 11151105
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
Adreça electrònica patricia.terradellas@urv.cat
Professors/es
TERRADELLAS MARÉ, PATRÍCIA
Web http://www.moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Conèixer els fonaments del Diagnòstic en Educació, les fases del procés diagnòstic i els objectius específics de cadascuna d´elles.

Competències
Codi  
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B12 Capacitat de presa de decisions
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Conèixer els fonaments del Diagnòstic en Educació, les fases del procés diagnòstic i els objectius específics de cadascuna d´elles. A2
A4
A5
A11
A17
B2
B4
B5
B12
C3
C5
- Estudiar, analitzar i comparar diferents estratègies educatives que permetin intervenir en diferents problemàtiques
- Dissenyar, elaborar, aplicar i interpretar correctament proves i instruments utilitzats en el procés diagnòstic
- Capacitar per a l´elaboració d´informes diagnòstics
- Conèixer com orientar específicament segons els resultats extrets de diferents diagnòstics

Continguts
Tema Subtema
1.- Teoria del diagnòstic educatiu
Concepte. Evolució històrica.
Objectius. Funcions.
Àmbits del diagnòstic educatiu.
El Diagnòstic educatiu en el context pedagògic actual. L´actitud del professional de l’educació davant el diagnòstic.
2.-Disseny del diagnòstic educatiu : Fases del procés diagnòstic.
-fase prèvia : anàlisi de la demanda

-fase inicial : planificació, recollida de dades inicials, camps d’observació, anamnesi, elaboració hipòtesi

-fase central : instruments i tècniques d´avaluació :
o observació
o qüestionari
o entrevista
o bateries o tests :
sociograma, tests projectius (PN, Test de la família, test de l’arbre, test de la figura humana), tests d’intel-ligència i desenvolupament (Raven, WISC, McCarthy, ....), qüestionaris de personalitat ( A-D, AFA, CEP, HSPQ,...), tests pedagògics i d’aptituds acadèmiques (TALE, TEA, DAT, ...) , orientació professional (IPP, KUDER)
o proves pedagògiques : expressió oral, expressió escrita, lectura, matemàtiques,...

- fase final : aplicació del diagnòstic educatiu
3.-Aplicació del diagnòstic educatiu. Camps d´observació
-Aplicació del diagnòstic educatiu
-Camps d´observació
-Procediments d’aplicació. Clima de passació
-Anàlisi del diagnòstic. Interpretació de la informació.
-Orientacions i assessorament derivades de l´anàlisi
-Informe diagnòstic. Elaboració. Protocol

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions