DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11151106
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
COMES NOLLA, JUAN GABRIEL
Adreça electrònica gabriel.comes@urv.cat
nuria.buira@urv.cat
Professors/es
COMES NOLLA, JUAN GABRIEL
BUIRA CLUA, NURIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A13 Conèixer la legislació educativa.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprofundir en la filosofia de la inclusió. A7
A8
A9
A15
Aprofundir en els principis educatius, organitzatius i didàctics de l'escola inclusiva. A1
A3
A17
Conèixer les vies especifiques existents per atendre la diversitat A2
A3
A4
A8
Analitzar i aplicar els principis didàctics dins del procés d'atenció als alumnes amb necessitats educatives especials (subjecte amb deficiència mental). A3
A6
A8
A13
B4
B5
B9
B14
Conèixer les diferents necessitats del subjecte amb discapacitat mental en relació al medi, tant escolar com familiar i social, així com les pautes de tractament per aconseguir posteriorment el seu major grau d'autonomia A6
A8
A14
A17
A22

Continguts
Tema Subtema
1- Les escoles inclusives. La diversitat. Les necessitats educatives i les necessitats educatives especials.
2- Justificació de l’escola inclusiva i necessitat de canviar actituds.
3- Concepte significat actual de l’Educació Especial. Enfocaments educatius.
4- Atenció a les necessitats educatives de l’alumnat a Secundària.
5- L’acció tutorial
6- L’atenció a la diversitat.. Les Aules Obertes. Les Unitats d’Escolarització Compartida (UEC).
7- L’alumnat amb necessitats educatives especials. Les Unitats de suport a l’EE. Les Unitats d’educació especial (UE). L’Escolaritat compartida.
8- L’atenció a l’alumnat nou vingut. L’aula d’acollida.
9- Les modificacions curriculars. Les adaptacions curriculars. Concepte. Contingut. Procés per arribar a un ACI.
10- Vies especifiques d’atenció a les n.e. a Secundària (optativitat, opcionalitat i diversificació curricular). Vies especifiques d’atenció desprès de Secundària (els Programes de Garantia Social i els Programes de transició a la vida adulta).
11- Els Serveis Educatius Integrats. Els EAP’S. Concepte. Prioritats especifiques. Àmbits d’actuació. Funcions.
12- El personal per atendre l’alumnat amb necessitats educatives. El Professorat de Psicologia i Pedagogia. El psicopedagog a Secundària. Funcions
13- La qualitat educativa i la qualitat escolar.
14- Deficiència mental. Concepte. Classificació. L’alumnat amb Síndrome de Down.
15- L’atenció primerenca de l’alumnat amb deficiència mental.
16- L’educació de l’alumnat amb deficiència mental a l’etapa de l’escolaritat obligatòria. El programa d’enriquiment Instrumental de Feurstein (PEI).
17- L’educació de l’alumnat amb deficiència mental a l’etapa postescolar. La integració laboral en centres de treball ordinari. La integració amb suport.
18- Els centres especials de treball i els centres ocupacionals
19- Atenció residencial i centres d’atenció especialitzada
20- La integració social. Oci i temps lliure.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Debats
4 4 8
Presentacions / exposicions
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 7.5 22.5
Fòrums de discussió
2 2 4
Treballs
14 28 42
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el programa, les activitats i els criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Es desenvoluparan al llarg del quadrimestre un seguit de sessions explicatives dels continguts de l'assignatura
Debats Es presentarà un tema problemàtic amb un suport audiovisual o documental per tal que els alumnes opinin sobre la qüestió
Presentacions / exposicions Els alumnes exposaran un tema de l'assignatura consensuat amb el professor
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitzaran un seguit de sessions pràctiques on es treballaran diferents problemàtiques i documents a l'aula ordinària
Fòrums de discussió Sobre una qüestió l'alumne es prepararà amb arguments documentals per defensar o rebatre la postura que s'exposa al fòrum
Treballs Treball en grup sobre activitats del Programa d'Enriquiment Instrumental (PEI)

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
El professor en horari de tutoria i en hores convingudes aclarirà els dubtes que l'alumne presenti.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Assistència i resolució de problemes a les hores de pràctiques 10%
Treballs Treball sobre disseny d'exercicis originals del PEI 30%
Proves de Desenvolupament Examen escrit sobre conceptes fonamentals de l'assignatura 60%
Altres

Cal aprovar els tres apartats anteriors per poder fer la mitja ponderada

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ADRECES INTERNET/ BIBLIOGRAFIA

 

            http://needirectorio.cprcieza.net

 

            El NEEDirectorio recursos sobre N.E.E.

 

            http://www.rpd.es

 

            Real Patronato sobre Discapacidad

 

            http://sid.usual.es

 

            SID. Servicio de información sobre Discapacidad

 

            http:// paidos.rediris.es/needirectorio/

 

            Pàgina de N.E.E. a Internet

 

            http://www.discapnet.es/

           

            Web de la discapacitat a Espanya

 

            http://www.xtec.es

 

            Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. Programes educatius

 

            http://www.hood.edu/seri/serihome.htm

 

            SERI. Special Education Resources on the Internet

 

             http://antonio.fa2.cie.uva.es/down/

 

             informació sobre la síndrome de Down

 

             http://web.jet.es/feaps/mdef.html

 

             El nou concepte de retard mental

   http://www.sindromedown.net/

La pàgina de la Síndrome de Down.

            http://www.teleline.es/personal/kjf09702/aest.htm

 

A.A.M.R. (1997): Retraso mental. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Alianza editorial. Madrid.

 

AINSCOW,M. (2004): Desarrollo de las escuelas inclusivas.  Narcea Ediciones. Madrid.

 

AINSCOW,M. y altres (2001): Hacia escuelas eficaces para todos. Narcea ediciones. Madrid.

 

ALMADIZ,MM i altres : Com ens ho fem?. Propostes per educar en la diversidad. Ed. Graó. Barcelona.

 

ARNAIZ,P;GUERRERO,C.(1999): Discapacidad psíquica: formación y empleo. Aljibe. Málaga.

 

ASHMAN,A.F.; CONWAY,R.N.F.(1990): Estrategias cognitivas en educación especial. Santillana/Aula XXI. Madrid.

 

BASSEDAS,E i altres (2000): L’assessorament psicopedagògic a Catalunya. Graó. Barcelona.

 

 

CARDONA, M.C(2005). Diversidad y educación inclusiva. Pearson. Prentice may. Madrid.

 

CLARIANA, M. (2003): Informe psicopedagògic. Materials 124. Departament de Psicologia de l’Educació. U.Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.

 

CANDEL;TURPIN(Dir.) (1992): Síndrome de Down. Integración escolar y laboral. ASSIDO. Murcia.

 

COMES,G. (2001) L’ensenyament inicial de la lectura amb síndrome de Down a Catalunya. Ed. El Mèdol. Tarragona.

 

COMES,G. (2003): Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales.  CEAC. Barcelona.

 

COMES,G; PONCE,C.(2003): “Petitons” Una experiencia d’intervenció socioeducativa primerenca.  Regidoria de Serveis Socials. Ajuntament de Reus.

 

COMES, MARTÍ, PARERA i VIVES (2004):  Ensenyar a escriure a alumnes amb síndrome de Down. Ed. El Mèdol. Tarragona.

 

COMES,G. (2005): Enseñar a leer al alumnado con síndrome de Down. Programas de intervención temprana. Ed. Aljibe. Málaga.

 

 

CUOMO (1994): La integración escolar. ¿Dificultades de aprendizaje o dificultades de enseñanza?

 

DEL CARMEN, i altres: La escuela inclusiva. Prácticas i reflexiones.  Ed. Graó. Barcelona.

 

DEL RINCÓN,B. I altres (2000): La intervención psicopedagógica en secundaria. Aljibe. Málaga.

 

DONLON,E.;FULTON,L.(1989): La enseñanza de los deficientes severos y profundos. Siglo XXI. Madrid.

 

FERNÁNDEZ,J. (COORD.) (1999): Acción psicopedagógica en Educación Secunadaria: Reorientando la Orientación. Aljibe. Málaga.

 

FREIXA,M.(1993): Familia y deficiencia mental. Amarú ediciones. Salamanca.

 

GALLIFA,J. (1990): Feurstein. Perspectiva teòrica, Programa d’enriquiment instrumental i sistema per a l’avaluació pel potencial d’aprenentatge. Raima. Moià.

 

GIMENO,J i altres: Atención a la diversidad. Ed. Graó. Barcelona.

 

GRAU,C (1998). Educación de la deficiencia mental. Promolibro. Valencia.

 

GARCIA.C.(1993): Una escuela común para niños diferentes: La integración escolar. P.P.U. Barcelona.

 

HURTADO,F.(1993): Estimulación temprana y Síndrome de Down. Promolibro. Valencia.

 

GUERRERO,F.(1995): Nuevas perspectivas en la educación e integración de los niños con Síndrome de Down.  Paidos. Madrid.

 

IVARS,J; MARTÍN, F. (2001): El psicopedagog@ en un centro de educación secundaria. Estrategias de intervención. Promolibro. Valencia.

JIMÉNEZ,F. VILÀ,M.(1999): De educación Especial a educación en la diversidad. Ed. Aljibe. Málaga.

 

JURADO,P.(1993): Integración socio-laboral y Educación Especial. P.P.U. Barcelona.

 

LOPEZ MELERO, M.(1990): La integración escolar, otra cultura. Junta de Andalucia. Consejería de Educación y Ciencia. Delegación Provincial de Málaga.

 

LÓPEZ MELERO,  M. (2004): Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación. Aljibe. Málaga.

 

MOLINA,S.; ARRAIZ,P.(1993): Procesos y estrategias cognitivas en niños deficientes mentales. Pirámide. Madrid.

 

MOLINA,S.(1994): Deficiencia mental. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Ed. Aljibe. Málaga.

 

MOYA,A. (2002): El profesorado de apoyo. Ed. Aljibe. Málaga.

 

MUNTANER,J (1998): La sociedad ante el deficiente mental.  Narcea. Madrid.

 

OTERO,P; ARROYO,A. (1997): Transición a la vida adulta. Escuela Española. Madrid.

 

PALLISERA,M.(1996): Transición a la edad adulta y vida activa de las personas con discapacidad psíquica. EUB. Barcelona.

 

PUIGDELLÍVOL, I. : La educación especial en la escuela integrada. Ed. Graó. Barcelona.

 

PUJOLÀS,P. (2003): Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. EUMO Editorial. Girona.

 

RONDAL;PERERA;NADEL; COMBLAIN: Síndrome de Down. Perspectivas psicológicas, psicobiológicas y socioeducacional. Ministerio de Trabajo y Asuntos sociales. Madrid

 

SANCHEZ,A.(1993): Necesidades educativas e intervención psicopedagògica. P.P.U. Barcelona.

 

SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial I. Pirámide. Madrid.

 

SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial II.  Pirámide. Madrid.

 

STAINBACK,S, STAINBACK,W. (2004): Aulas inclusivas.  Ed. Narcea. Madrid.

 

TOMLINSON,C.(2005): Estrategias para trabajar con la diversidad en el aula. Paidos. Buenos Aires.

 

VEGA,A.(coord)(2001) : La educación de los niños con síndrome de Down. Amarú. Salamanca.

 

VENTOSA,V; MARSET,R. (Coord) (2000): Integración de personas con disminución psíquica en el tiempo libre. Ed. CCS. Madrid.

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROGRAMES I ACCIONS EN EDUCACIÓ ESPECIAL/11152232