DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura MÈTODES D'INVESTIGACIÓ EN EDUCACIÓ Codi 11151107
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Adreça electrònica juanamaria.tierno@urv.cat
gemma.vedriel@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
Professors/es
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
VEDRIEL SÁNCHEZ, GEMMA
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Web http://https://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Paradigmes de la investigació educativa. Disseny de la investigació educativa. Tècniques i instruments d'investigació i educació.

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reflexionar sobre el concepte de ciència i de paradigmes científics. A3
A11
B9
C5
Conèixer els mètodes d'accés al coneixement científic. A11
A12
B11
C2
Elaborar dissenys d'investigació. A12
A21
B2
B10
Valorar la conveniència i coherència entre objecte, finalitat i metodologia d'investigació. A11
B3
B6
B13
C5
Dissenyar, planificar i projectar investigacions quantitatives i qualitatives. A12
A21
B5
B6
C5
Analitzar i interpretar dades i informacions quantitatives i qualitatives. A5
A11
B9
B12
C2
Valorar la conveniència de la integració metodològica. B9
B11
B12
B16
Elaborar conclusions i redactar consideracions i propostes. B4
B7
B9
B10
B12
Defensar oralment un treball de recerca. B1
B2
B7
B13
B15
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC A: La investigació educativa: aspectes teòrics i pràctics. - La naturalesa de la investigació. El mètode científic. La realitat natural i la realitat social. Del positivisme a l'interpretatiu i el soci crític.
- La realitat educativa i la investigació en el nostre país. Problemàtiques, temes i institucions.
BLOC B: La pràctica de la investigació quantitativa. - La investigació quantitativa: Antecedents, enfocaments i metodologia.
- El disseny, la planificació i l'execució de les investigacions quantitatives. La formulació d'hipòtesis i definició de variables.
- La metodologia quantitativa. Tècniques i instruments de recollida d'informació. Criteris de rigor.
BLOC C: La pràctica de la investigació qualitativa - La investigació qualitativa: Antecedents, enfocaments i metodologia.
- La metodologia qualitativa. Tècniques i instruments de recollida d'informació. Criteris de rigor.
- L'anàlisi de dades qualitatives. Concepte d'anàlisi. Procés i dificultats. La reducció de dades: tècniques. Codificació i recodificació. Els programes informàtics. Informe, conclusions i recomanacions.
- La investigació-acció. Antecedents, fonamentació i desenvolupament. El compromís i rol de l'investigador/es.
BLOC D: La integració de metodologies d'investigació. - La integració de metodologies. Aspectes epistemològics i tècnics. Dissenys integradors. Justificació i valoració.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.75 0 0.75
 
Sessió Magistral
20 20 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
16 16 32
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 18.75 33.75
Presentacions / exposicions
11 27.5 38.5
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consisteix en l´anàlisi, discussió i resolució d´un cas pràctic o problema proposat a classe. Normalment, aquesta activitat es realitzarà en grups amb l´orientació de la professora. El resultat i/o les conclusions s'han de presentar per escrit.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora.
Presentacions / exposicions És l´exposició oral per part dels alumnes d´un treball d'aplicació. La presentació va adreçada a la resta de l´alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar el treball i l'haurà tutoritzat.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitza un seguiment continuat per part de la professora de totes les activitats proposades. 20 %
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitza un seguiment continuat per part de la professora de totes les activitats proposades. 20 %
Presentacions / exposicions Exposició del treball realitzat. La nota de l'exposició inclourà l'heteroavaluació, l'autoavaluació i la coavaluació. 20 %
Proves objectives de tipus test Prova objectiva per avaluar els coneixements assolits. 40 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es realitza avaluació inicial (sense repercussió en la nota final de l'assignatura). És imprescindible superar per separat totes les parts de l'assignatura (prova, exposició, pràctiques i problemes) per aprovar.


Fonts d'informació

Bàsica

- ANDER-EGG, E. (1980): Técnicas de investigación social. Buenos Aires: El Cid Editor.

- BUENDÍA, L. i altres (1999): Modelos de análisis de la investigación educativa. Sevilla: Alfar.

- BUNGE, M. (1985): La investigación científica. Barcelona: Ariel.

- COHEN, L. i MANION, L. (1990): Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

- RINCÓN, D. i altres (1995): Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

 

Complementària


 

- ANGUERA, M. T. i altres (1995): Métodos de investigación en Psicología. Madrid: Síntesis.

- ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa. Barcelona: Labor.

- BARTOLOMÉ, M. i ANGUERA, M. T. (Coord.) (1990): La investigación cooperativa, vía para la innovación en la universidad. Barcelona: PPU.

- BISQUERRA, R.; ECHEVERRIA, B i RODRIGUEZ, M. (1987): Estadística psico-pedagógica (Prácticas). Barcelona: PPU.

- CANNELL, CH. F i KAHN, R. L. (1992): “La reunión de datos mediante entrevistas”. En Fesinger, L. i Katz, D. (Comp.): Los métodos de investigación en las ciencias sociales. Barcelona: Paidós, pp. 310-352.

- CARR, W. (1990): Hacia una ciencia crítica de la educación. Barcelona: Laertes.

- COOK, T. D. i REICHARDT, Ch. S. (Eds.) (1986): Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

- DE LA ORDEN, A. (Dir.) (1985): Investigación  educativa. Madrid: Anaya.

- DENDALUCE, I. (1988): Aspectos metodológicos de la investigación educativa. Madrid: Narcea.

- ELLIOT, J. (1986): La investigación-acción en el aula. Valencia: Generalitat Valenciana.

- ELLIOT, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid: Morata.

- EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Málaga: Aljibe.

- FOX, D. (1980): El proceso de investigación en educación. Pamplona: EUNSA.

- GARCIA HOZ, V. i PÉREZ JUSTE, R. (1984): La investigación del profesor en el aula. Madrid: Escuela Española.

- GARCIA HOZ, V. (Dir.) (1994): Problemas y métodos de investigación en educación. Madrid: Rialp.

- GOETZ, J. P. i LECOMPTE, M. D. (1988): Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

- GUBA, E. G. (1983): “Criterios de credibilidad en la investigación naturalista”. En Pérez, A. i Gimeno, J. (Eds.): La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal. Pp. 148-165.

- KEMMIS, S. i MCTAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.

- POPKEWITZ, T. S. (1988): Paradigma e ideología en investigación educativa. Madrid: Mondadori.

- RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA; E. (1995): Análisis de datos cualitativos asistido por ordenador: AQUAD y NUDIST. Barcelona: PPU.

- RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

- RUIZ OLABUENA, J. I. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: U. de Deusto.

- SIEGEL, S. (1991): Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.

- SIERRA BRAVO, R. (1992): Técnicas de investigación social. Teoría i ejercicios. Madrid: Paraninfo.

- TEJADA, J. (1997): El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa-EUI Santa Madrona.

- WITTROCK, M. C. (Ed.) (1989): La investigación de la enseñanza I,II,III. Barcelona: Paidós-MEC.

- ZABALZA, M. A. (1991): Los diarios de clase. Barcelona: PPU.

Revista de Investigación Educativa Dpt. Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació. Facultat de Pedagogia. Passeig del Vall d’Hebron, 171, 2a planta 08055 Barcelona

Revista de Educación. Ministerio de Educación y Cultura. San Fernando del Jarama, 14 28002 Madrid. e-mail: revista.educación@ince.mec.es

Recomanacions