DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TÈCNIQUES DE RECOLLIDA I ANÀLISIS DE DADES EN INVESTIGACIÓ EDUCATIVA Codi 11151109
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén dotar als professionals de l’educació amb unes eines per portar a terme treballs de recerca. En aquest sentit es desenvoluparan una sèrie de tècniques per ajudar al desenvolupament d’investigacions en el camp professional i facilitar les tasques de coneixement de la realitat per poder realitzar la seva comprensió, fer-ne una descripció i poder oferir eines per implementar-la.

Competències
Codi  
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B8 Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Comprendre, desenvolupar i valorar un procés d'investigació educativa, utilitzant adequadament els seus mètodes. A5
A11
A21
Desenvolupar actituds bàsiques d'un procés d'investigació: col·laboració, rigor, flexibilitat, treball en equip. B3
B5
B6
- Diferenciar els supòsits, característiques, mètodes i procediments de diferents paradigmes d'investigació. A5
A11
A21
- Identificar els diferents dissenys d'investigació educativa. A11
A21
B9
B10
- Desenvolupar habilitats per a la comprensió d'informes d'investigació i la seva valoració crítica. A11
A21
B9
B10
B11
- Adquirir destreses per a la recollida i l'anàlisi de dades. A11
A21
B1
C2
- Utilitzar recursos tecnològics adequats en els diferents processos d'investigació educativa. A21
A27
C2
- Desenvolupar actituds positives cap a la investigació educativa. B3
B4
B6
B9
B10
- Desenvolupar l'actitud reflexiva i crítica en l'estudi de la realitat educativa. B3
B8
B9
B12

Continguts
Tema Subtema
TEMA INTRODUCTORI - Enfocament en l’aprenentatge de l’assigantura
TEMA 1.- Els mètodes d’investigació
1.1. La metodologia científica i la investigació
1.2. Els paradigmes d’investigació
1.3. El pluralisme metodològic
1.4. Peculiaritats de la investigació educativa i els seus problemes
TEMA 2.- El procés i estratègia d’investigació
2.1- Disseny de la investigació
2.2- Elements de la investigació
2.3- Tipus d’investigació
2.4- Procés d’investigació: projecte d’investigació
TEMA 3.- Les tècniques d’investigació
3.1- Les tècniques de recollida d’informació
3.2- Les tècniques d’anàlisi de dades
TEMA 4.- Tècniques de recollida de dades: observació
4.1- Observació, mesura i escales
4.2- Observació directa simple
4.3- Observació documental
4.4- Altres instruments d’observació: Qüestionari, entrevista, escales...
TEMA 5.- La construcció d’un objecte d’estudi
5.1- La conceptualització
5.2- Operativització de conceptes
TEMA 6.- El qüestionari
6.1- Definició, característiques i classes
6.2- Etapes
6.3- Elaboració del qüestionari
6.4- Aplicació del qüestionari
TEMA 7.- De les enquestes a la seva traducció en suport informàtic
7.1- Classes de dades i escales de mesura
7.2- Preparació i codificació de la dada
7.3- La matriu de dades
7.4- Introducció al paquet estadístic SPSS
TEMA 8.- L’anàlisi descriptiva univariada
8.1. Enfocament teòric i conceptual
8.2. L’anàlisi descriptiva univariada: taules de freqüències
8.3. L’anàlisi univariada i el programa estadístic SPSS
TEMA 9.- L’anàlisi exploratòria
9.1- Els índex estadístics
9.2- Representacions gràfiques
9.3- Condicions d’aplicació
9.4- L’anàlisi exploratòria amb SPSS
TEMA 10.- Tractament de preguntes multiresposta

10.1-Tipus de pregunta multiresposta
10.2- Tractament amb SPSS
TEMA 11.- La transformació de dades
11.1- Agrupació de variables
11.2- La creació d’escales, índex i tipologies
11.3- Agrupació i transformació amb SPSS
TEMA 12.- Anàlisi bivariada: les taules de contingència
12.1- Les taules de contingència
12.2- Lectura d’una taula de contingència
12.3- Signicativitat de la relació entre variables

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Debats
2 2 4
Sessió Magistral
27 5 32
Presentacions / exposicions
2 15 17
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 15 19
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
30 10 40
Treballs
2 15 17
Estudi de cas
2 5 7
 
Atenció personalitzada
2 10 12
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La professora plantejarà exemples, anècdotes i reptes que planteja la investigació educativa. Els alumnes contestaran un qüestionari inicial per revisar els coneixements i interessos de l'assignatura.
Debats A partir d'exemples o situacions d'investigació educativa, es plantejaran una preguntes guia per al debat. El debat serà en petits grups i després es posarà en comú amb tot el grup-classe.
Sessió Magistral La professora començarà explicant els temes del programa. Exposarà les idees principals i directrius, facilitant als alumnes la comprensió dels mateixos. Es deixarà material de suport a la fotocopiadora (itineraris d’aprenentatge, diapositives, supòsits...) i es penjarà al Moodle.
Presentacions / exposicions Els alumnes presentaràn un instrument de recollida de dades en investigació educativa i l'aplicaran al propi grup. Cal seguir un guió de com elaborar la fitxa d'un instrument i les orientacions de com aplicar-lo.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La professora presentarà activitats, problemes i/o situacions pràctiques en les que sigui necessària l'aplicació dels continguts teòrics per part dels alumnes. Es treballaran en petits grups de 3 o 4 alumnes. Es comentaran col·lectivament a nivell de gran grup.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques La professora presentarà setmanalment una pràctica relacionada amb l'assignatura i que caldrà resoldre a través de TIC a l'aula d'informàtica individualment.
Treballs A començament del curs es donaran les orientacions per a la realització del treball de l'assignatura: el disseny d'una investigació educativa. A través de tutories individualitzades s'ajudaran a perfilar els diferents apartats del treball.
Estudi de cas Es passarà un qüestionari al grup sobre aspectes d'interès escollits pels alumnes. Es farà el disseny i s'aplicarà el mateix i després s'analitzaran les seves variables estadísticament i s'elaboraran algunes conclusions.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
L'atenció personalitzada consistirà en tutories personalitzades o de petit grup per orientar en la realització del treball d'investigació, en la preparació de les presentacions o exposicions i per la preparació de la prova objectiva.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es realitzarà un treball individual de disseny d'investigació en relació a una temàtica específica. 20 %
Proves objectives de preguntes curtes Es realitzarà una prova final. 65 %
Altres

Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge: una recopilació de la informació, pràctiques, dades... realitzades a classe o bé ampliades amb la bibliografia recomanada.

15 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I, Les tècniques d’investigació social i la seva aplicació., 2000, Tarragona, URV.
Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I., Tècniques d’investigació social: fonaments epistemològics i metodològics., 2002, Pòrtic

Complementària Arnal, J.; del Rincón, D. i Latorre, A., Investigación educativa: Fundamentos y metodologías, 1992, Ed. Labor. Barcelona
De Ketele, J. M. i Roegiers, X., Metodología para la recogida de la información., 1995, La Muralla. Madrid
Dominguez Amorós, M., Coco prieto, Andrés, Tècniques d’investigació social, 2000, Universitat de Barcelona
Haroldo, Elorza, Estadística para las ciencias sociales y del comportamiento., 2000, Oxford University Press
Latorrre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J., Bases metodológicas de la investigación educativa., 1996, Gràfiques 92. Barcelona
León, O. G. i Montero, I., Diseño de investigaciones., 1993, McGraw-Hill. Madrid
Wittrock, M., La investigación de la enseñanza., 1989, Paidós. Barcelona

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA I/11151002