Codi |
|
A5 |
Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu. |
A11 |
Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa. |
A21 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
A27 |
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B8 |
Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B11 |
Gestió de la informació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
Objectius |
Competències |
- Comprendre, desenvolupar i valorar un procés d'investigació educativa, utilitzant adequadament els seus mètodes. |
A5 A11 A21
|
|
|
Desenvolupar actituds bàsiques d'un procés d'investigació: col·laboració, rigor, flexibilitat, treball en equip. |
|
B3 B5 B6
|
|
- Diferenciar els supòsits, característiques, mètodes i procediments de diferents paradigmes d'investigació. |
A5 A11 A21
|
|
|
- Identificar els diferents dissenys d'investigació educativa. |
A11 A21
|
B9 B10
|
|
- Desenvolupar habilitats per a la comprensió d'informes d'investigació i la seva valoració crítica. |
A11 A21
|
B9 B10 B11
|
|
- Adquirir destreses per a la recollida i l'anàlisi de dades. |
A11 A21
|
B1
|
C2
|
- Utilitzar recursos tecnològics adequats en els diferents processos d'investigació educativa. |
A21 A27
|
|
C2
|
- Desenvolupar actituds positives cap a la investigació educativa. |
|
B3 B4 B6 B9 B10
|
|
- Desenvolupar l'actitud reflexiva i crítica en l'estudi de la realitat educativa. |
|
B3 B8 B9 B12
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA INTRODUCTORI |
- Enfocament en l’aprenentatge de l’assigantura |
TEMA 1.- Els mètodes d’investigació
|
1.1. La metodologia científica i la investigació
1.2. Els paradigmes d’investigació
1.3. El pluralisme metodològic
1.4. Peculiaritats de la investigació educativa i els seus problemes
|
TEMA 2.- El procés i estratègia d’investigació
|
2.1- Disseny de la investigació
2.2- Elements de la investigació
2.3- Tipus d’investigació
2.4- Procés d’investigació: projecte d’investigació
|
TEMA 3.- Les tècniques d’investigació
|
3.1- Les tècniques de recollida d’informació
3.2- Les tècniques d’anàlisi de dades
|
TEMA 4.- Tècniques de recollida de dades: observació
|
4.1- Observació, mesura i escales
4.2- Observació directa simple
4.3- Observació documental
4.4- Altres instruments d’observació: Qüestionari, entrevista, escales...
|
TEMA 5.- La construcció d’un objecte d’estudi
|
5.1- La conceptualització
5.2- Operativització de conceptes |
TEMA 6.- El qüestionari
|
6.1- Definició, característiques i classes
6.2- Etapes
6.3- Elaboració del qüestionari
6.4- Aplicació del qüestionari
|
TEMA 7.- De les enquestes a la seva traducció en suport informàtic
|
7.1- Classes de dades i escales de mesura
7.2- Preparació i codificació de la dada
7.3- La matriu de dades
7.4- Introducció al paquet estadístic SPSS
|
TEMA 8.- L’anàlisi descriptiva univariada
|
8.1. Enfocament teòric i conceptual
8.2. L’anàlisi descriptiva univariada: taules de freqüències
8.3. L’anàlisi univariada i el programa estadístic SPSS
|
TEMA 9.- L’anàlisi exploratòria
|
9.1- Els índex estadístics
9.2- Representacions gràfiques
9.3- Condicions d’aplicació
9.4- L’anàlisi exploratòria amb SPSS
|
TEMA 10.- Tractament de preguntes multiresposta
|
10.1-Tipus de pregunta multiresposta
10.2- Tractament amb SPSS
|
TEMA 11.- La transformació de dades
|
11.1- Agrupació de variables
11.2- La creació d’escales, índex i tipologies
11.3- Agrupació i transformació amb SPSS
|
TEMA 12.- Anàlisi bivariada: les taules de contingència
|
12.1- Les taules de contingència
12.2- Lectura d’una taula de contingència
12.3- Signicativitat de la relació entre variables
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
27 |
5 |
32 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
15 |
17 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
15 |
19 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
30 |
10 |
40 |
Treballs |
|
2 |
15 |
17 |
Estudi de cas |
|
2 |
5 |
7 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
10 |
12 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La professora plantejarà exemples, anècdotes i reptes que planteja la investigació educativa. Els alumnes contestaran un qüestionari inicial per revisar els coneixements i interessos de l'assignatura. |
Debats |
A partir d'exemples o situacions d'investigació educativa, es plantejaran una preguntes guia per al debat. El debat serà en petits grups i després es posarà en comú amb tot el grup-classe. |
Sessió Magistral |
La professora començarà explicant els temes del programa. Exposarà les idees principals i directrius, facilitant als alumnes la comprensió dels mateixos. Es deixarà material de suport a la fotocopiadora (itineraris d’aprenentatge, diapositives, supòsits...) i es penjarà al Moodle. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes presentaràn un instrument de recollida de dades en investigació educativa i l'aplicaran al propi grup. Cal seguir un guió de com elaborar la fitxa d'un instrument i les orientacions de com aplicar-lo. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
La professora presentarà activitats, problemes i/o situacions pràctiques en les que sigui necessària l'aplicació dels continguts teòrics per part dels alumnes. Es treballaran en petits grups de 3 o 4 alumnes. Es comentaran col·lectivament a nivell de gran grup. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
La professora presentarà setmanalment una pràctica relacionada amb l'assignatura i que caldrà resoldre a través de TIC a l'aula d'informàtica individualment. |
Treballs |
A començament del curs es donaran les orientacions per a la realització del treball de l'assignatura: el disseny d'una investigació educativa. A través de tutories individualitzades s'ajudaran a perfilar els diferents apartats del treball. |
Estudi de cas |
Es passarà un qüestionari al grup sobre aspectes d'interès escollits pels alumnes. Es farà el disseny i s'aplicarà el mateix i després s'analitzaran les seves variables estadísticament i s'elaboraran algunes conclusions. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada consistirà en tutories personalitzades o de petit grup per orientar en la realització del treball d'investigació, en la preparació de les presentacions o exposicions i per la preparació de la prova objectiva. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es realitzarà un treball individual de disseny d'investigació en relació a una temàtica específica. |
20 % |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es realitzarà una prova final. |
65 % |
Altres |
Es realitzarà una carpeta d'aprenentatge: una recopilació de la informació, pràctiques, dades... realitzades a classe o bé ampliades amb la bibliografia recomanada. |
15 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I, Les tècniques d’investigació social i la seva aplicació., 2000, Tarragona, URV.
Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I., Tècniques d’investigació social: fonaments epistemològics i metodològics., 2002, Pòrtic
|
|
Complementària |
Arnal, J.; del Rincón, D. i Latorre, A., Investigación educativa: Fundamentos y metodologías, 1992, Ed. Labor. Barcelona
De Ketele, J. M. i Roegiers, X., Metodología para la recogida de la información., 1995, La Muralla. Madrid
Dominguez Amorós, M., Coco prieto, Andrés, Tècniques d’investigació social, 2000, Universitat de Barcelona
Haroldo, Elorza, Estadística para las ciencias sociales y del comportamiento., 2000, Oxford University Press
Latorrre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J., Bases metodológicas de la investigación educativa., 1996, Gràfiques 92. Barcelona
León, O. G. i Montero, I., Diseño de investigaciones., 1993, McGraw-Hill. Madrid
Wittrock, M., La investigación de la enseñanza., 1989, Paidós. Barcelona
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA I/11151002 |
|
|