DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE RECOLLIDA I ANÀLISI DE DADES EN INVESTIGACIÓ EDUCATIVA Codi 11151109
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CELA RANILLA, JOSÉ MARÍA
Adreça electrònica josemaria.cela@urv.cat
Professors/es
CELA RANILLA, JOSÉ MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén dotar als professionals de l’educació amb unes eines per portar a terme treballs de recerca. En aquest sentit es desenvoluparan una sèrie de tècniques per ajudar al desenvolupament d’investigacions en el camp professional i facilitar les tasques de coneixement de la realitat per poder realitzar la seva comprensió, fer-ne una descripció i poder oferir eines per implementar-la.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
TEMA INTRODUCTORI - Enfocament en l’aprenentatge de l’assigantura
TEMA 1.- Els mètodes d’investigació
1.1. La metodologia científica i la investigació
1.2. Els paradigmes d’investigació
1.3. El pluralisme metodològic
1.4. Peculiaritats de la investigació educativa i els seus problemes
TEMA 2.- El procés i estratègia d’investigació
2.1- Disseny de la investigació
2.2- Elements de la investigació
2.3- Tipus d’investigació
2.4- Procés d’investigació: projecte d’investigació
TEMA 3.- Les tècniques d’investigació
3.1- Les tècniques de recollida d’informació
3.2- Les tècniques d’anàlisi de dades
TEMA 4.- Tècniques de recollida de dades: observació
4.1- Observació, mesura i escales
4.2- Observació directa simple
4.3- Observació documental
4.4- Altres instruments d’observació: Qüestionari, entrevista, escales...
TEMA 5.- La construcció d’un objecte d’estudi
5.1- La conceptualització
5.2- Operativització de conceptes
TEMA 6.- El qüestionari
6.1- Definició, característiques i classes
6.2- Etapes
6.3- Elaboració del qüestionari
6.4- Aplicació del qüestionari
TEMA 7.- De les enquestes a la seva traducció en suport informàtic
7.1- Classes de dades i escales de mesura
7.2- Preparació i codificació de la dada
7.3- La matriu de dades
7.4- Introducció al paquet estadístic SPSS
TEMA 8.- L’anàlisi descriptiva univariada
8.1. Enfocament teòric i conceptual
8.2. L’anàlisi descriptiva univariada: taules de freqüències
8.3. L’anàlisi univariada i el programa estadístic SPSS
TEMA 9.- L’anàlisi exploratòria
9.1- Els índex estadístics
9.2- Representacions gràfiques
9.3- Condicions d’aplicació
9.4- L’anàlisi exploratòria amb SPSS
TEMA 10.- Tractament de preguntes multiresposta

10.1-Tipus de pregunta multiresposta
10.2- Tractament amb SPSS
TEMA 11.- La transformació de dades
11.1- Agrupació de variables
11.2- La creació d’escales, índex i tipologies
11.3- Agrupació i transformació amb SPSS
TEMA 12.- Anàlisi bivariada: les taules de contingència
12.1- Les taules de contingència
12.2- Lectura d’una taula de contingència
12.3- Signicativitat de la relació entre variables

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada consistirà en tutories personalitzades o de petit grup per orientar en la realització del treball d'investigació

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no puguin seguir la dinàmica de classe presencial tindran dues opcions:
- un examen al qual hauran de demostrar que han assolit els objectius de l'assignatura.
- un treball general que compleixi el requeriments definits pel professor; aquesta opció requerirà una acción tutoritzada des del començament de l'assignatura (durant el primer mes).

Aquestes dues opcions seràn les que s'apliquin als estudiants que siguin avaluats a la segona convocatòria.


Fonts d'informació
Bàsica Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I, Les tècniques d’investigació social i la seva aplicació., 2000, Tarragona, URV.
Brunet, I.; Belzunegui, A.; Pastor, I., Tècniques d’investigació social: fonaments epistemològics i metodològics., 2002, Pòrtic

Complementària Arnal, J.; del Rincón, D. i Latorre, A., Investigación educativa: Fundamentos y metodologías, 1992, Ed. Labor. Barcelona
De Ketele, J. M. i Roegiers, X., Metodología para la recogida de la información., 1995, La Muralla. Madrid
Dominguez Amorós, M., Coco prieto, Andrés, Tècniques d’investigació social, 2000, Universitat de Barcelona
Haroldo, Elorza, Estadística para las ciencias sociales y del comportamiento., 2000, Oxford University Press
Latorrre, A.; del Rincón, D. i Arnal, J., Bases metodológicas de la investigación educativa., 1996, Gràfiques 92. Barcelona
León, O. G. i Montero, I., Diseño de investigaciones., 1993, McGraw-Hill. Madrid
Wittrock, M., La investigación de la enseñanza., 1989, Paidós. Barcelona

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent