DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ DE GÈNERE Codi 11151202
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol donar una evolució històrica de l’educació des de la perspectiva de gènere, reflexionar sobre les fites assolides i nous valors i objectius a aconseguir.

Competències
Codi  
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B13 Capacitat d'autocrítica
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir uns coneixements bàsics sobre l’evolució històrica del procés educatiu de les dones, integrant-lo en el conjunt de relacions socials, culturals, polítiques, religioses i econòmiques de cada moment històric. A6
A7
A8
B1
B3
B5
Contribuir a rescatar des d’una perspectiva social, cultural i educativa, a les dones com a protagonistes de la història. B3
B13
B14
C3
Progressar en les tècniques d’investigació històrico-pedagògiques mitjançant l’accés a ls tècniques de treball i a les fonts documentals idònies sobre aquesta temàtica, amb especial atenció a les fonts produïdes per les pròpies dones A11
A21
A22
B4
B5
B9
C2
Aconseguir que, mitjançant l’apropament als continguts, es propiciï l’anàlisi i la reflexió, que faci possible una presa de consciència i de postura a personal crítica amb les situacions de discriminació per raó del sexe o qualsevol altra variable. A20
B3
B4
C3

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1 Qüestions preliminars. Mares abans que dones

Bloc temàtic 2
La història de les dones i la seva educació. Absències i silencis.
Bloc temàtic 3 Dones republicanes: les protagonistes.

Bloc temàtic 4 La dona i la Guerra Civil

Bloc temàtic 5 Els models de dona en el nacional-catolicisme: propostes, tensions i realitats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 15 30
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 2 4
Presentacions / exposicions
2 8 10
Debats
4 4 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 0 4
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 2 6
Treballs
0 20 20
Estudis previs
0 8 8
Pràctiques a través de TIC
0 18 18
 
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica. Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria ( el 30% de l’assignatura serà virtural a través d’aquesta eina)
Sessió Magistral -Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a conferències, exposicions i diferents actes que es facin a nivell de ciutat sobre l'Aniversari de la II ´República
Presentacions / exposicions presentacions a classe dels treballs
Debats -Debats sobre temes de gènere actuals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques -Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència.
-Presentació per part dels alumnes de diferents temes a traves de les TIC
Pràctiques externes (de camp/sortides) -Pràctiques externes a hemeroteca i arxius
Treballs Treballs de recerca i lectura d'un llibre
Estudis previs -Activitats de reflexió i crítica sobre textos històrics educatius referents al gènere.
Pràctiques a través de TIC -Pràctiques a l’aula de TIC de recerca històrico-educativa

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
individual, grupal, despatx i virtual

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició del treball de recerca 20%
Treballs Presentació per escrit del treball de recerca i digitalització. Així com la presentació a través virtual del treball del llibre. Veure "altres comentaris" 50%
Pràctiques a través de TIC Aqui s'avaluarà tant la recerca feta com el treball de digitalització abans esmentat 20%
Altres

Participació tant a l'aula com a les tutories presencials i virtuals (individual)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-Dossier de pràctiques (grupal) 10% -Presentació de 2 temes del contingut (grupal) 30% -Digitalització dones 1931-1939 (individual) 30% -Lectura d'un llibre (individual) 20% -Participació tant a l'aula com a les tutories(individual) 10%


Fonts d'informació

Bàsica
  • ANDERSON, Bonnie i ZINSSER, Judith (1991): Historia de las mujeres. Una historia propia. Instituto de Investigaciones Feministas. Ed. Crítica. Barcelona
  • BALLARIN, Pilar (2001): La educación de la mujer en la España Contemporánea. Siglos XIX y XX. Ed. Síntesis. Madrid.
  • CAINE, Glenda (2000): Género e Historia. Narcea. Madrid.
  • DUBY, Georges i PERROT, Michelle (1994): Historia de las mujeres. 5 vol. Circulo de Lectores. Barcelona.
  • FLECHA, Consuelo (1998): Textos y documentos sobre Educación de las Mujeres. Kronos. Sevilla.
  • FOLGUERA, Pilar (1998): El feminismo en España. Dos siglos de historia. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.
  • GARRIDO, Elisa i altres (1997): Historia de las mujeres en España. Ed. Síntesis. Madrid.
  • SAINT-SAËNS, Alain (1996): Historia silenciada de la mujer. La mujer española desde la época medieval hasta la contemporánea. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.

 

Complementària

Al començament de curs es penjarà a l’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne.

Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els/les alumnes que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb la professora per fer un itinerari alternatiu.