Codi |
|
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A7 |
Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos. |
A8 |
Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació. |
A11 |
Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa. |
A20 |
Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació. |
A21 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
A22 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B13 |
Capacitat d'autocrítica |
B14 |
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Adquirir uns coneixements bàsics sobre l’evolució històrica del procés educatiu de les dones, integrant-lo en el conjunt de relacions socials, culturals, polítiques, religioses i econòmiques de cada moment històric.
|
A6 A7 A8
|
B1 B3 B5
|
|
Contribuir a rescatar des d’una perspectiva social, cultural i educativa, a les dones com a protagonistes de la història.
|
|
B3 B13 B14
|
C3
|
Progressar en les tècniques d’investigació històrico-pedagògiques mitjançant l’accés a ls tècniques de treball i a les fonts documentals idònies sobre aquesta temàtica, amb especial atenció a les fonts produïdes per les pròpies dones |
A11 A21 A22
|
B4 B5 B9
|
C2
|
Aconseguir que, mitjançant l’apropament als continguts, es propiciï l’anàlisi i la reflexió, que faci possible una presa de consciència i de postura a personal crítica amb les situacions de discriminació per raó del sexe o qualsevol altra variable.
|
A20
|
B3 B4
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Bloc temàtic 1 |
Qüestions preliminars. Mares abans que dones
|
Bloc temàtic 2
|
La història de les dones i la seva educació. Absències i silencis.
|
Bloc temàtic 3 |
Dones republicanes: les protagonistes.
|
Bloc temàtic 4 |
La dona i la Guerra Civil
|
Bloc temàtic 5 |
Els models de dona en el nacional-catolicisme: propostes, tensions i realitats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
8 |
10 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
0 |
4 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
4 |
2 |
6 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Estudis previs |
|
0 |
8 |
8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
18 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica. Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria ( el 30% de l’assignatura serà virtural a través d’aquesta eina) |
Sessió Magistral |
-Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.) |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Assistència a conferències, exposicions i diferents actes que es facin a nivell de ciutat sobre l'Aniversari de la II ´República |
Presentacions / exposicions |
presentacions a classe dels treballs |
Debats |
-Debats sobre temes de gènere actuals. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
-Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència.
-Presentació per part dels alumnes de diferents temes a traves de les TIC |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
-Pràctiques externes a hemeroteca i arxius |
Treballs |
Treballs de recerca i lectura d'un llibre |
Estudis previs |
-Activitats de reflexió i crítica sobre textos històrics educatius referents al gènere. |
Pràctiques a través de TIC |
-Pràctiques a l’aula de TIC de recerca històrico-educativa |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
individual, grupal, despatx i virtual |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició del treball de recerca |
20% |
Treballs |
Presentació per escrit del treball de recerca i digitalització. Així com la presentació a través virtual del treball del llibre. Veure "altres comentaris" |
50% |
Pràctiques a través de TIC |
Aqui s'avaluarà tant la recerca feta com el treball de digitalització abans esmentat |
20% |
Altres |
Participació tant a l'aula com a les tutories presencials i virtuals (individual) |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
-Dossier de pràctiques (grupal) 10% -Presentació de 2 temes del contingut (grupal) 30% -Digitalització dones 1931-1939 (individual) 30% -Lectura d'un llibre (individual) 20% -Participació tant a l'aula com a les tutories(individual) 10% |
Bàsica |
|
-
ANDERSON, Bonnie i ZINSSER, Judith (1991): Historia de las mujeres. Una historia propia. Instituto de Investigaciones Feministas. Ed. Crítica. Barcelona
-
BALLARIN, Pilar (2001): La educación de la mujer en la España Contemporánea. Siglos XIX y XX. Ed. Síntesis. Madrid.
-
CAINE, Glenda (2000): Género e Historia. Narcea. Madrid.
-
DUBY, Georges i PERROT, Michelle (1994): Historia de las mujeres. 5 vol. Circulo de Lectores. Barcelona.
-
FLECHA, Consuelo (1998): Textos y documentos sobre Educación de las Mujeres. Kronos. Sevilla.
-
FOLGUERA, Pilar (1998): El feminismo en España. Dos siglos de historia. Ed. Pablo Iglesias. Madrid.
-
GARRIDO, Elisa i altres (1997): Historia de las mujeres en España. Ed. Síntesis. Madrid.
-
SAINT-SAËNS, Alain (1996): Historia silenciada de la mujer. La mujer española desde la época medieval hasta la contemporánea. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
|
Complementària |
|
Al començament de curs es penjarà a l’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne.
Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals. |
|
Altres comentaris |
Els/les alumnes que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb la professora per fer un itinerari alternatiu.
|
|