Actualment vivim en una societat on els canvis tecnològics estan a l’ordre del dia. Els alumnes estan sensibilitzats pel món de les noves tecnologies.
Aquest valor intrínsec de la incorporació de les noves tecnologies de la informació se centra en la capacitat d’afavorir aprenentatges concrets, possibilitar el desenvolupament d’estratègies de pensament i construir, al mateix temps, aprenentatges significatius que possibilitin la capacitat d’interacció entre les persones.
La utilització de les diferents tecnologies de la informació possibilita l’adquisició, el processament, l’emmagatzematge i la difusió de la informació; i, d’aquesta manera, es podran formar persones que es puguin adaptar als nous reptes socials.
Les noves tecnologies faciliten els canvis a l’aula , el treball en grup, el tractament de la informació, la presa de decisions, el treball multidisciplinari, individual i autònom; promouen la creativitat, l’activitat i la reflexió de l’alumne. Són eines que potencien l’ampliació i l’adquisició de coneixements conceptuals, procedimentals i actitudinals.
La tecnologia de la informació s’ha d’utilitzar com a eix interdisciplinari tenint en compte la seva bipolaritat de treball intel•lectual i de comunicació amb la idea que aquestes noves tecnologies formin part del treball quotidià del centre educatiu, que no siguin una novetat, sinó un conjunt d’eines aplicades a l’experiència de l’alumne.
El fet que els alumnes tinguin al seu abast diferents situacions, ambients i contextos d’aprenentatge fa que interaccionin més socialment " aprenent a aprendre ", i que realitzin pràctiques comunicatives comprenent i fent-se comprendre.
Quan utilitzem la informàtica en els processos educatius hem de portar a terme un model d’ensenyament aprenentatge funcional (amb continguts útils i aplicables), significatiu (contextualitzable dins l’estructuració del coneixement) i interactiu (l’alumne intervé activament en el procés d’aprenentatge).
Competències
Codi
A1
Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2
Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4
Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A5
Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A6
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A7
Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A8
Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A9
Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A10
Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A11
Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A12
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A13
Conèixer la legislació educativa.
A14
Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15
Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A16
Avaluar programes d’intervenció i orientació psicopedagògica.
A17
Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A18
Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A19
Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A20
Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A21
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
A22
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A23
Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A24
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
A25
Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
A26
Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics.
A27
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1
Aprendre a aprendre
B2
Resoldre problemes de forma efectiva
B3
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4
Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5
Treballar de forma col·laborativa
B7
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9
Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10
Organització i planificació
B11
Gestió de la informació
B12
Capacitat de presa de decisions
B13
Capacitat d'autocrítica
B14
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15
Habilitats interpersonals
B16
Adaptació a situacions noves
B17
Lideratge
C2
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
1. Conèixer diferents aproximacions teòriques a la informàtica aplicada a l’educació.
A1 A5 A10 A14
B1 B11
C2
2. Reflexionar sobre teories i models de la utilització de la informàtica educativa i la seva implicació al currículum.
A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A13
B1 B2 B3 B5
C2 C3
3. Comprendre la importància de la informàtica educativa en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13
B1
C2
4. Aplicar els continguts adquirits a la pràctica docent o professional.
A15 A21 A22 A23
B2 B3 B5 B9 B10 B12
C2
5. Realitzar activitats que permetin ajudar l’alumne a viure la informàtica aplicada a l'educació des d'una triple vessant: d’estudi, com a futur docent i amb una actitud investigadora.
A24 A25 A26 A27
B5 B7 B10 B11 B12 B17
C3 C5
6. Conèixer i ser capaç d’utilitzar la informàtica i els seus recursos didàctics amb criteris metodològics ben fonamentats, desenvolupant la capacitat de seleccionar, utilitzar, dissenyar i produir material informàtic per a l’ensenyament.
A15 A17 A18 A21 A22 A23
B2 B3 B9 B12
C2
7. Realitzar activitats per fomentar hàbits d’investigació, d’observació, de reflexió i d’autoavaluació, que permetin aprofundir en el coneixement i aprendre a aprendre.
A16 A20
B1 B13 B15 B16
C2 C3
8. Conèixer totes les fonts d’informació possibles relacionades amb la informàtica aplicada a l’educació.
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13
B1 B4
C2
9. Desenvolupar treballs d’equip amb una actitud solidària, activa i participativa.
A15 A17 A18 A19 A21 A22 A24 A26 A27
B2 B3 B5 B9 B10 B12 B13 B14 B15 B16 B17
C2 C3 C4 C5
Continguts
Tema
Subtema
1.- Marc conceptual de la informàtica educativa.
1.1.- Informàtica , educació i valors.
1.2.- Innovació de la informàtica aplicada a l’educació.
1.3.- Funcions de les noves tecnologies per a la informació i l’educació.
2.- Evolució i desenvolupament de la informàtica aplicada a l’educació.
2.1.- Models tecnocràtics i models crítics.
2.2.- Model clàssic d’instrucció i model tecnològic.
2.3.- Models tecnicista, conductista, sistèmic, i reflexiu.
3.- La informàtica aplicada a l’educació en la formació inicial del professorat.
4.- Integració curricular de la informàtica educativa.
4.1.- Experiències d’integració dels recursos tecnològics a les diferents àrees del currículum.
4.2.- Possibilitats d’utilització de l’ordinador a l’ensenyament.
5.- L’organització dels recursos informàtics al centre i a l’aula.
6.- Situació actual i perspectives dels recursos informàtics a l’ensenyament. Els reptes educatius i escolars davant les noves tecnologies.
7.- Internet i educació.
7.1.- Utilització educativa d'internet.
7.2.- Serveis d'internet per a la comunicació.
7.2.1.- El correu electrònic
7.2.2.- Llistes de distribució
7.2.3.- Conferències electròniques
7.2.4.- Serveis d'internet per a l’obtenció d’informació
7.2.5.- Transferència de fitxers
7.2.6.- Recerca d’arxius
7.2.7.- Connexió remota
7.2.8.- World wide web i navegadors
8..- Concepte multimèdia
8.1.- Educació multimèdia
8.2.- El document integrat
9.- La telemàtica i la pràctica educativa a les aules
9.1.- Telemàtica i educació
9.2.- Utilització de les xarxes en contexts educatius
9.3.- Projectes educatius
10.- La informàtica educativa i l’educació d’alumnes.
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Exploració inicial amb l'objectiu de constatar el nivell de coneixement dels/de les alumnes sobre la informàtica aplicada a l'educació.
Sessió Magistral
Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de diferents recursos multimèdia.
Debats
Defensa de diferents postures sobre diferents temes referents a la informàtica aplicada a l'educació.
Presentacions / exposicions
Exposició oral per part dels alumnes d'un d'un treball amb el suport del programa de presentació multimedia Power Point.
Treballs
Treballs individuals i en grup que han de realitzar els alumnes sobre l'aplicació dels continguts de la matèria.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Aplicar, de manera pràctica, la teoria en un context determinat, utilitzant diferents programes informàtics aplicats a l'educació.
Atenció personalitzada
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
S'utilitzarà per resoldre dubtes a l’alumnat en relació a l'assignatura i per concretar els treballs individulas i en grup.
Avaluació
Descripció
Pes
Debats
10 %
Presentacions / exposicions
10 %
Treballs
10 %
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
40 %
Proves objectives de tipus test
30 %
Altres comentaris i segona convocatòria
L'avaluació serà continua al llarg del curs i consensuada pel grup-classe, tenint en compte: • el treball a classe (participació, assistència, i grau d'implicació a l'assignatura) • el treball personal (treballs, registre d'observacions, …) • la qualificació obtinguda a la prova teòrico-pràctica • l'exposició del treball en grup. Els criteris d'avaluació dels treballs personals faran referència a: Documentació suficient del material utilitzat, coherència dels objectius proposats, aplicació dels coneixements adquirits a classe per a la seva elaboració, adequació del material per a la transmissió de l'objectiu, desenvolupament adient de tots els punts exigits al guió, originalitat en el tractament del tema, presentació del material (qualitat, …) Els criteris d'avaluació de les lectures i recensions faran referència a: Tipus d'informació del contingut, classificació temàtica, context científic, posició davant altres documents, resum de les parts principals, aportacions que ens ha produït, inclusió dels coneixements exposats dins de l'assignatura, valoració personal. Els criteris d'avaluació dels treballs de grup faran referència a: Informació temàtica, estructura del treball (visió global, interdisciplinarietat, ordre i connexió de les parts, esquema de treball, rigorositat científica, claredat i precisió en la presentació, metodologia didàctica, qualitat i adequació dels recursos didàctics emprats, aportacions (originalitat, fonamentació), grau d'aplicació pràctica, interacció comunicativa, debat i fonts d'informació consultades.
ADELL, J. (1994): "La Internet: posibilidades y limitaciones". Ponencia en la jornada "La Comunidad Valenciana ante la Nueva sociedad de la Información: Ciencia, tecnologia y Empresa", Valencia 1 de diciembre.
Barberà,
Elena; Mauri, Teresa; Onrubia, Javier (2008). Cómo valorar la calidad de la
enseñanza basada en las TIC”. Barcelona.Ediciones Graó.
BARTOLOMÉ, A.R. (1989): Nuevas tecnologias y enseñanza. Barcelona, ICE-GRAO.
Bartolomé,
Antonio (2008). Elprofesor cibernauta. ¿Nos ponemos las pilas?.
Barcelona. Editorial Graó.
BAUTISTA GARCIA-VERA, A. (1994): Las nuevas tecnologias en la capacitación docente. Madrid , Visor.
CEBRIAN DE LA SERNA y OTROS (1998): El ordenador en el aula. Proyecto Grimm. ICE Universidad de Málaga.
DE PABLOS PONS, JUAN y SEGURA JIMÉNEZ,J. (1998): Nuevas tecnologías. Comunicación audiovisual y educación. Cedecs editorial. Madrid.
DE PABLOS PONS,J. Y GORTARI, C. (1993): Las nuevas tecnologias de la información en la educación. Madrid, Alfar.
España,
Francisco; M. Luque, Carlos; Pacheco, marta; Bracho, Rafael (2008). Dellápiz
al ratón. Guia pràctica para la utilización de las nuevas tecnologías en la
enseñanza.Ediciones Toromítico, S.L.
FERNANDEZ MUÑOZ, R. (1998): "Internet: Explotación didáctica en la formación inicial del profesorado". Revista Comunicación y Pedagogia (Nuevas tecnologías y Recursos Didácticos), nº 153, septiembre de 1998: pags 34-38. (http://sauce.pntic.mec.es/~alglobal)
FERRES PRATS, JOAN y MARQUES GRAELLS, PERE (Coord). (1997): Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Editorial Praxis. Madrid
GALLEGO, D., ALONSO, C. Y CANTON, I. (1996): Integración curricular de los recursos tecnológicos. Barcelona, Oikos.Tau.
GISBERT M, ADELL, J., i RALLO, R. (1996): Training Teachers with Hypertext using HTML and Internet Tools as Didactic Resources. Prsented at the Annual Meeting of The Internet Society, INET'96. The Internet: Transforming our Society Now, 25-28 June 1996. Montreal (Quebec). Canada.
Gros,
Begoña (2008). Videojuegos y aprendizaje. Barcelona. Editorial Graó.
GUTIERREZ MARTÍN, A. (1997): Educación multimedia y nuevas tecnologias. Madrid, De de la Torre.
HOLGADO, JOSEP (1998): " L'anglès multitecnològic ". Aplicacions didàctiques a de les noves tecnologies. Revista Guix. Elements d'acció educativa. Nº 248 Octubre 1998.. Editorial Graó, Barcelona.
JUDITH HAYMORE, i OTROS (1996): Teaching with technology. Teachers College, Columbia University. New York and london.
Lankshear,
Colin; Knobel, Michele (2008). Nuevosalfabetismos. Su pràctica cotidiana y
elaprendizaje en el aula. Madrid. Ediciones Morata, S.L.
MARTÍ, E. (1992): Aprender con los ordenadores en la escuela. Barcelona, Cuadernos de Educación nº 10 De. Horsori ICE de la Universidad de Barcelona.
MEC (1988): Proyectos Atenea y Mercurio, Programa de Nuevas Tecnologias de la información y de la comunicación (PNTIC). Madrid, Secretaria de Estado de Educación, Ministerio de educación y Ciencia.
MEDINA RIVILLA, A. y DOMINGUEZ C. (1991): El empleo del ordenador en la enseñanza. Madrid, Cincel.
ORTEGA RUIZ y OTROS (1994): Educación y Nuevas Tecnologias. Múrcia, CajaMurcia.
PEÑA, ROSARIO (1998): Aprendiendo a viajar por internet. Inforbooks ediciones. Barcelona.
RODRÍGUEZ DIÉGÜEZ, J. L. (1995): Tecnologia educativa: Nuevas Tecnologias Aplicadas a la Educación. Alcoy, Marfil.
SÁENZ BARRIO, O. y OTROS (1995): Tecnologia Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación. Alcoy, Marfil.
SALINAS, J. M. (1996): "Telemática y educación: expectativas y desafios", en Revista Electrónica Aula 95. Biblioteca Virtual de Tecnologia Educativa.
SEVILLANO, Mª. L. (Coord) (1998): Nuevas Tecnologias, Medios de Comunicación y Educación, Formación inicial y permanente del profesorado. Editorial CCS, Colección Campus nº 12, Madrid.
VITALE, B. (1994): La integración de la informática en el aula. Madrid, Visor.