DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ELABORACIÓ D'INSTRUMENTS D'INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ Codi 11151206
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Adreça electrònica ana.soler@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
Professors/es
SOLER PALLÀS, ANA
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Diferenciar i conèixer els conceptes d’avaluació i investigació científica. A4
A11
Distingir entre diferents metodologies d’investigació: quantivativa-qualitativa, descriptiva, experimental, “ex post facto” A11
B9
Conèixer les diferents dimensions de l’avaluació, els objectes d’avaluació i les diferents tècniques i instruments que s’utilitzen per avaluar. A4
A5
Aprendre a elaborar diferents tipus d’instruments d’avaluació i investigació científic A17
B10
B11
Aprendre a discriminar quins tipus d’instruments són pertinents en cada situació. A17
B3
B5
B9
B12
Aprendre a analitzar i valorar els instruments emprats. A17
B9
B12
B13

Continguts
Tema Subtema
L'avaluació Aproximació conceptual
Avaluació en els àmbits formal i no formal
Dimensions de l’avaluació
Els objectes d’avaluacióTècniques i instruments d’avaluació
Els informes d’avaluació
La investigació científica La investigació en ciències socials
El problema objecte d’investigació
Metodologíes d’investigació


Tècniques i instruments d’investigació L’observació
Els instruments d’observació
Crítica a l’observació
Tècniques d’enquesta
El qüestionari
L’entrevista

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
18 0 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 12 24
Debats
6 6 12
Treballs
3 18 21
Seminaris
6 6 12
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
2 14 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels continguts a treballar en l'assignatura.
Sessió Magistral El professor impartirà els continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics. Es valoraran per a l'avaluació.
Debats Es donaran uns temes a treballar a on els alumnes hauran de cercar informació, tant en llibres com revistes, per tal de que es formin una opinió pròpia respecte a aquests temes.
Treballs Aprofundiment en algun dels aspectes del temari de l'assignatura.
Seminaris A partir de les sessions magistrals els alumnes cercaran informació per tal de terballar-los en profunditat.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes hauran de fer 3 tutories com a mínim amb el professor per tal de fer un seguiment del desenvolupament de les diferents tasques de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics.
Elaboració d'instruments d'investigació i avaluació
30%
Debats Preparació del debat.
Participació activa en el debat.
20%
Proves de Desenvolupament Exercici escrit teòrico-pràctic dels continguts treballats a l'assignatura 30%
Altres

Seminari. Es valorarà l'aportació de material i participació activa en el seminari.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ABARCA PONCE, M. P. (Coor.) (1989: La evaluación de programas educativos. Madrid. Ed. Escuela Española

AGUIRRE BAZTÁN, A. (Ed.) (1995): Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural Barcelona. Boixareu Universitaria.

BELTRAN de TENA, R. (1991): Cómo diseñar la evaluación en el proyecto de centro. Editorial Escuela Española. Madrid

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J.; FERNANDEZ, M. (1998): La investigación biográfico-narrativa en educación. Guía para indagar en el campo

Grupo FORDE. Universidad de Granada y Grupo Editorial Universitario. Granada

BOLIVAR; A. DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (2001) La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid. La Muralla

BUENDIA, L.; GONZALEZ, D.; GUTIÉRREZ, J.; PEGALAJAR, M. (1999): El proceso de investigación cualitativa desde el enfoque interpretativo y de la investigación-acción

Sevilla. Ediciones ALFAR SA.

CASAS, F (1989): Técnicas de investigación social: Los indicadores sociales y psicosociales. Barcelona . PPU.

CHAVARRIA, X i BORRELL, E (1999): Avaluació de la funció directiva. Una estratègia per al desenvolupament Graó-Barcelona

COHEN, L.; LAWRENCE, M (1990): Métodos de investigación educativa.

Editorial La Muralla. Madrid

COOK, T.T.; REICHARDT, CH.S. (1986): Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativo Morata. Madrid

DAVIS, J.A. (1975): Análisis elemental de encuestas Trillas SA. México

FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R. (Ed.) (1995): Evaluación de programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Madrid. Síntesis

FUENTES, P. et al. (2000): Técnicas de trabajo en grupo Madrid. Pirámide

GOETZ, J.P. i LeCOMPTE, M.D. (1988): Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa Madrid. Morata.

HERNANDEZ, R.; FERNANDEZ, C.; BAPTISTA, P. (2000): Metodología de la investigación México McGRAW-HILL.

HOPKINS, D (1989): Investigación en el aula. Barcelona PPU

IMBERNON, F (coordinador) i altres (2002): La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Barcelona Editorial GRAÓ.

JIMENEZ, Bonifacio (editor) i altres (2000): Evaluación de programas, centros y profesores. Barcelona Síntesis Educación.

KEMIS, S. I McTAGGART, R (1988): Cómo planificar la investigación-acción

Barcelona Laertes.

LANDETA, J (1999): El método Delphi. Una técnica de previsión para la incertidumbre.

Barcelona Ariel Pràcticum.

LOSADA, J.L.; LÓPEZ-FEAL, R. (2003): Métodos de investigación en ciencias humanas y sociales. Madrid THOMSON EDITORES

SPAIN

.

Mateo, Joan (2000): La evaluación educativa, su práctica i otras metáforas

Barcelona ICE ORSORI.

MILLMAN, J. i DARLING-HAMMOND, L. (1997): Manual para la evaluación del profesorado. Madrid Editorial La Muralla SA.

MORALES, P. (1988) Medición de actitudes en psicología y educación. Construcción de escalas y problemas metodológicos. San Sebastián. Ttarttalo.

MUNICIO, Pedro (2000): Herramientas para la evaluación de la calidad. Barcelona Editorial CISSPRAXIS.

PÉREZ JUSTE, R.; GARCÍA RAMOS, J. M. (1989) Diagnóstico, evaluación y toma de decisiones Madrid. Rialp.

POPHAM, J. (1980) Problemas y técnicas de la evaluación educativa. Madrid. Anaya/2

QUIVY. R.; CAMPENHOUDT, L.V. (2000): Manual de investigación en ciencias sociales. México DF Editorial Limusa.

RODRÍGUEZ DIÉGUEZ, J. L. (1979): Técnicas de evaluación educativa. Valencia.ICE.

RODRÍGUEZ, G.; GIL, J.; GARCÍA, E. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Málaga. Aljibe

ROJAS, A.; FERNANDEZ, J.; PEREZ, C. (1998): Investigar mediante encuestas

Madrid Editorial Síntesis SA.

VISAUTA, B. (1986): Técnicas de investigación social. Barcelona. PPU.

WILSON, J.D (1992): Cómo valorar la calidad de la enseñanza Madrid. Paidós Educación.

WITTROCK, M (1989): La investigación de la enseñanza I, II Madrid Paidós Educador.

WOODS, P (1998): Investigar el arte de la enseñanza. El uso de la etnografía en la educación. Barcelona Paidós.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
AVALUACIÓ DE PROGRAMES, CENTRES I PROFESSORS/11152017

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA II/11151003

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES METODOLÒGIQUES DE LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA I/11151002