DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTERVENCIÓ DIDÀCTICA EN EDUCACIÓ D'ADULTS Codi 11151207
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PÉREZ DÍAZ, ANA MARÍA
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.es/docencia/IDEA
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una matèria optativa pels alumnes de la llicenciatura de pedagogia i obligatòria pels alumnes d’Educació social. Els seus continguts tracten d’apropar el món adult a l’àmbit de la intervenció educativa amb un caràcter eminentment pràctic, encara que tracti d’apropar-se també els plantejaments teòrics generals d’aquest emergent i multifacètic àmbit. El seu plantejament ha de servir per dissenyar i desenvolupar actuacions en l’ampli camp de l’educació de persones adultes. En principi, exigeix un cert apropament de base al món de la didàctica i una sensibilitat cap a les accions educatives no-formals.

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A24 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
A25 Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
A26 Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B8 Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B13 Capacitat d'autocrítica
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Descobrir l'àmplia realitat de la formació de persones adultes des del principis de pertinença, objectivitat, aplicabilitat, integralitat i flexibilitat amb la finalitat que estigui capacitat per analitzar-la A3
A6
A8
A12
B3
B8
B13
2. Elaborar plans i programes per a adults des de la perspectiva dels grups destinataris i des de l'especificitat que requereix el tractament diferenciat amb adults. A9
A15
A17
A19
A23
A24
A25
A26
A27
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
3. Comnprendre els processos d'ensenyament-aprenentatge amb adults i situar l'alumne en una actitud de recerca i indagació continues. A3
A6
A8
A12
B3
B8
B13
4. Realitzar programes específics d’acció didàctica per a l’educació de persones adultes. A9
A15
A17
A19
A23
A24
A25
A26
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2

Continguts
Tema Subtema
1. Psicopedagogia de l’educació d’adults. 1.1. Ser adult.
1.2. Els contexts de referència en l’actuació didàctica amb persones adultes.
1.3. El procés d’ensenyament-aprementatge amb persones adultes.
1.4. Els components i els resultats de l’aprenentatge de l’adult.
1.5. El formador d’adults.
2. Realitat i perspec-tives de l’educació de persones adultes.
2.1. Present i futur de l’educació d’adults.
2.2. L’educació d’adults en l’educació permanent.
2.3. Perspectiva històrica.
2.4. Reptes, dinàmica i objectius de l’educació d’adults en la situació actual
3. Un nou model de formació de persones adultes. 3.1. Les discrepàncies com a base de l’actuació didàctica en l’educació d’adults.
3.2. De l’anàlisi de situació, interessos i necessitats al programa d’acció didàctica.
3.3. Els grups d’aprenentatge.
3.4. L’entorn organitzatiu.
4. La planificació i el desenvolupament curricular en la educació d’adults. 4.1. La Macroprogramació.
4.2. La Microdidàctica: La programació de l’aprenentatge.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 10 40
Seminaris
4 4 8
Presentacions / exposicions
8 8 16
Treballs
6 6 12
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
8 8 16
 
Atenció personalitzada
16 0 16
 
Proves objectives de tipus test
0 4 4
Proves pràctiques
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1.Qüestionari breu que ha de respondre l’alumne amb l’objectiu de detectar els coneixements previs que té l’alumne respecte als continguts de l’assignatura i els seus interessos i motivacions.
2. Presentació a l’alumne de l’assignatura, concretant en aquesta presentació: Objectius que es persegueixen, Competències que es treballaran, continguts que es tractaran, Metodologia que es desenvoluparà i Activitats d’avaluació i els seus criteris.
Sessió Magistral Exposicions dels continguts de l’assignatura.
Seminaris Treballs de búisqueda d'informació relaiconada amb els continguts de l’assignatura. Grups amb un màxim de 3 alumnes i un tema diferent per a cada grup (Autònoma).
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels estudis de cas de l’activitat resolució de problemes (Guiada-Autònoma).
Treballs Treball en profunditat d’un tema monogràfic relacionat amb els continguts de l’assignatura. Grups amb un màxim de 3 alumnes i un tema diferent per a cada grup (Autònoma).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de problemes: Per cada bloc de continguts es realitzaran, en grups de treball (màxim tres components), diferents pràctiques relacionades amb la temàtica tractada i en forma d’estudi de cas o resolució de problemes. El lliurament de cadascun dels treballs pràctics per part dels alumnes es realitzarà a l’acabament de cada classe pràctica. L’avaluació de les pràctiques es realitzarà de forma contínua i mitjançant la metodologia de Presentació-Exposició. Després de la Presentació, el grups tindran un temps per millorar aquells aspectes que no has estat desenvolupats de una forma òptima.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Presentacions / exposicions
Treballs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves pràctiques
Descripció
Individualitzada: A l’alumne se li convidarà a assistir de forma individual i voluntària a hores d’atenció individualitzada amb la finalitat d’atendre i resoldre dubtes (6 hores setmanals) Grupal: Obligatòria. Cada grup de treball ha d’assistir a un mínim de 3 hores de tutoria grupal al llarg del quadrimestre amb la finalitat de atendre, resoldre dubtes i comprovar l’evolució i progrés dels alumnes en l’assignatura. Electrònica: Es posa a la disposició de tots el alumnes i grups de treball l’espai de tutoria electrònica a través de la qual 3 dies a la setmana s’atendrà i resoldrà dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Individualmente o en grupos de máximo tres personas, los alumnos deberán elaborar y presentar un trabajo monográfico sobre alguno de los temas desarrollados durante el curso.
La presentación del trabajo monográfico deberá seguir la normativa general de presentación de trabajos definida por el Departamento de Pedagogía.
Propuesta de Esquema de Trabajo:
1. Justificación
2. Guión general del trabajo.
3. Desarrollo.
4. Conclusiones
5. Práctica: La parte práctica del trabajo supone desarrollar una de las propuestas teóricas realizada en los apartados anteriores.
25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de problemes: Per cada bloc de continguts es realitzaran, en grups de treball (màxim tres components), diferents pràctiques relacionades amb la temàtica tractada i en forma d’estudi de cas o resolució de problemes. El lliurament de cadascun dels treballs pràctics per part dels alumnes es realitzarà a l’acabament de cada classe pràctica. L’avaluació de les pràctiques es realitzarà de forma contínua i mitjançant la metodologia de Presentació-Exposició. Després de la Presentació, el grups tindran un temps per millorar aquells aspectes que no has estat desenvolupats de una forma òptima. 40%
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test Els alumnes en grups de màxim 3 persones, hauran de realitzar uns exercicis d’autoavaluació presents en cadascun dels blocs de contingut (4 exercicis d’autoavaluació) en els quals es combinaran preguntes curtes i preguntes tipus test.

5%
Proves pràctiques Sobre la base teórica explicada y teniendo como referencia las prácticas realizadas en clase los alumnos deberán de resolver un cuestionario.

En la evaluación del cuestionario, además de la adecuación de las respuestas del alumno a las preguntas formuladas, se valorará la concisión, el rigor, la precisión terminológica y conceptual, el agotamiento de todas las posibilidades de cada planteamiento, la inclusión de citas bibliográficas que ayudan a fundamentar la exposición, el establecimiento de las oportunas relaciones, las aportaciones de consecuencias didácticas y la madurez de las respuestas.
30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1.       COOKS-GUMPERZ,Y. (1988): La construcción social de la alfabetización. Paidós-MEC. Madrid.

2.       DELORS, J. (Coord.) (1996): La educación encierra un tesoro. (Informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el s. XXI). Santillana-UNESCO. Madrid.

3.       FERRÁNDEZ, PEIRÓ, PUENTE. (1993): La evaluación en la educación de personas adultas. Diagrama. Madrid.

4.       FERRÁNDEZ,A. y OTROS (1992): El proceso de aprendizaje en el adulto. Diagrama. Madrid.

5.       FERRÁNDEZ,A. y PEIRÓ,J. (1989): Formación para el empleo. Humánitas. Barcelona.

6.       FERRÁNDEZ,A. y PUENTE,J.M. (Dtors). (1990): Materiales Autodidactas para la formación de formadores de personas adultas. Fondo de Promoción de Empleo. Madrid. (30 vol.)

7.       FERRÁNDEZ,A. y PUENTE,J.M. (Dtors). (1991): La educación de personas adultas. Diagrama. Madrid. (2 vol.)

8.       FLECHA,R. y OTROS (1988): Dos siglos de educación de adultos. Roure. Barcelona.

9.       FLECHA,R. y OTROS (1990): Educación de las personas adultas. Propuestas para los años 90. Roure. Barcelona.

10.   FREIRE,P. y MACEDO,D. (1989): Alfabetización: lectura de la palabra y lectura de la realidad. Paidós-MEC. Madrid.

11.   GARCÍA CARRASCO,J. (1997): La educación de adultos. Ariel. Barcelona.

12.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (1987): "La Educación de adultos. Análisis y puntos de convergencia". Actas II Jornadas de Educación de Adultos. Zaragoza.

13.   GONZÁLEZ SOTO,A.P.  (1988): Formación de adultos. Un modelo de Unidades Modulares. Humánitas. Barcelona.

14.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (1987):"Estrategia didáctica de participación en la educación de adultos". Actas II Jornadas de Educación de Adultos. Zaragoza.

15.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (2000): "La formación de adultos en el s. XXI. El problema de las capacidades básicas". En MONCLÚS (Coord.) Págs. 61-82.

16.   JARVIS,P. (1989): Sociología de la educación continua y de adultos. Roure. Barcelona.

17.   LEÓN,A. (1982): Psicopedagogía de los adultos. S. XXI. Madrid.

18.   LYNCH,J. y BURNS,B. (1984): La educación permanente y la preparación del personal docente. UNESCO. Hamburgo.

19.   MARZO,A. y FIGUERAS,J.M. (1990): Educación de adultos. Horsori-ICE. Barcelona.

20.   MEC (1986): Educación de adultos. .Libro Blanco. Serv. Public. MEC. Madrid.

21.   MEC (1986): El marco para la transformación de la educación de adultos en España. Subdirección Gral. de Educ. Permanente. Madrid.

22.   MONCLÚS,A. (1990): Educación de adultos. F.C.E.-Paideia. Madrid.

23.   MONCLÚS,A. (Coord.) (2000): Formación y empleo: Enseñanza y competencias. Comares. Madrid.

24.   PUENTE,J.M. y OTROS (1986): Perspectivas de la educación de adultos. Humánitss. Barcelona.

25.   QUINTANA,J.M. (1991): Pedagogía comunitaria: Perspectivas mundiales de educación de adultos. Narcea. Madrid.

26.   QUINTANA,J.M. y OTROS (1986): Investigación participativa. Educación de adultos. Narcea. Madrid.

27.   RAMÍREZ,J.D. y OTROS (1988): Psicología del adulto. Educación y procesos cognitivos: una aproximación socio-cultural. Junta de Andalucía. Sevilla.

28.   UNESCO (1984): La enseñanza y el aprendizaje en la educación de adudlos. UNESCO. París.

29.   UNESCO (1985): El desarrollo de la educación de adudlos. UNESCO. París.

30.   VILADOT,R. (1988): La educación de adultos. Laia. Barcelona.

31.   VILLANUEVA,P. (1984): La educación de adultos hoy. Necesidad y perspectivas de cambio. Promolibro. Valencia.

Complementària

www.ice.urv.es/docencia/IDEA

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura es desenvoluparà seguint una modalitat semi-presencial. Això requereix una sèrie de consideracions prèvies que s’han de tenir en compte: 1. Fem referència a qüestions com l’adaptació al tipus de contingut amb el qual es treballarà. L’alumne disposa d’un Entorn Virtual d’Ensenyament-Aprenentatge (EVEA) www.ice.urv.es/docencia/IDEA, en el qual té material divers que respon als nòduls d’informació bàsics que han de tenir en compte en cada bloc de contingut (format pdf, power point, etc.). Però també de lectures complementàries en forma pdf, direccions electròniques o vídeos digitalitzats destinats a complementar la formació. És necessari, per tant, que al mateix temps que l’alumne reflexiona sobre el material esmentat, treballi aquests textos alternatius. 2. És important el paper de la comunicació i interacció perquè facilitarà a l’alumne ser més actiu i constructor del seu propi coneixement: És el constructor del seu propi aprenentatge. 3. Aquesta modalitat de formació permet a l’alumne controlar el seu propi aprenentatge amb un material d’acord a les seves necessitats que pot treballar al seu propi ritme. 4. El treball que ha de desenvolupar l’alumne en aquesta assignatura és fonamentalment grupal i de caràcter col•laboratiu. Per poder realitzar-lo, li facilitem el BSCW que és una eina de treball col•laboratiu que permetrà a l’alumne coordinar els treballs, compartir informació i disposar d’un espai en la xarxa accessible des de qualsevol màquina que disposi connexió a Internet.