DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ELABORACIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS Codi 11151208
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura s’analitzarà la importància dels materials didàctics com a elements del curriculum i s’incidirà en els criteris per l’anàlisi i disseny dels mateixos.

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A25 Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Raonar sobre la influència de la concepció educativa prèvia en la selecció i ús de materials didàctics A3
A9
B9
Analitzar diferents tipus de materials didàctics atenent a diversos criteris A14
B3
Generar estratègies per a dissenyar materials didàctics A22
A23
B1
B5
Adaptar materials didàctics adequats a situacions educatives específiques A25
B3
B14
C2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Els materials didàctics com a element del curriculum Concepcions educatives.

Elements del curriculum.

Components que configuren l'ambient d'aprenentatge.
Tema 2: Tipologia de materials didàctics Conceptualització.

Classificacions.
Tema 3: Criteris d'anàlisi i avaluació de materials didàctics Atenent a la seva descripció formal.

Atenent a la diversitat d'usuaris.

Atenent a les intecions educatives.
Tema 4: Disseny de materials didàctics Elements a tenir en compte per l'elaboració dels propis materials didàctics.

El professional davant de l'anàlisi, selecció, ús i/o elaboració de materials didàctics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
8 20 28
Seminaris
2 3 5
Pràctiques de camp/sortides
23 0 23
Presentacions / exposicions
13 0 13
Treballs
25 9 34
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'inici del curs es realitzarà una activitat dins l'aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes
Sessió Magistral Desenvolupament per part de la professora dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Presentació d'una editorial, sobre el paper del pedagog en aquest àmbit
Pràctiques de camp/sortides Visita a diferents serveis i/o recursos on es dissenyent materials didàctics: camp d’aprenentatge, centre d’educació especial, centre de primària.
Presentacions / exposicions Presentació en grup de diferents activitats: anàlisi de materials didàctics de diferents tipologies i cerca d'informació sobre aspectes del programa i posterior exposició al grup classe
Treballs Elaboració d'un material didàctic

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial (al finalitzar l'hora de classe) i virtual (correu electrònic).

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació del material didàctic
3%
Treballs Elaboració d'un material didàctic. Criteris d'avaluació: bona presentació, ben fonamentat, creativitat i originalitat en el disseny 45%
Altres

Coavaluació: informe d'avaluació del material didàctic desenvolupat per altres grups de treball Carpeta d'aprenentatge: seran avaluats els continguts abordats al llarg de l'assignatura, tant els teòrics com els pràctics Participació a classe

2%





45%


5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne a la segona convocatòria presentarà els treballs no realitzats i presentats a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

­AGUILERA, C. (1998):  ¡Vamos al museo¡ guías y recursos para visitar los museos. Barcelona: Narcea

­APPLE, M. (1997): Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona: Paidós/MEC.

­AREA, M. (1999): “Los materiales curriculares en los procesos de diseminación y desarrollo del currículum”, en J.M. Escudero (ed.): Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Síntesis, 189-208.

­AREA, M. y GUARRO, A. (2004): “Medios didácticos”, en J.L. Rodríguez Diéguez, F. Salvador y A. Bolívar (coords.): Diccionario-Enciclopedia de Didáctica. Archidona: Aljibe.

AREA, M.; PARCERISA, A. y RODRIGUEZ, J. (2010): Materiales y recursos didácticos en contextos. Barcelona: Graó.

­­BLANCO, N. (1994): “Materiales curriculares: Libros de texto”, en J.F. Angulo y N. Blanco (coords.): Teoría y desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe.

­CARBONE, G.M. (2001): El libro de texto en la escuela : textos y lecturas. Madrid : Miño y Dávila.

­FERNÁNDEZ, J.M. Y BARROSO, J. (2000). “Evaluación de materiales curriculares en soporte impreso mediante grupos de discusión”. Innovación Educativa, 10,  265-275.

­IRANZO, P. Y QUERALT, E. (1997). “Parlem dels llibres de text: Posem-los damunt la taula”. Perspectiva escolar. Nº 218, pp. 61-66.

­MARTINEZ BONAFÉ, J. (2002): Políticas del libro de texto escolar. Madrid, Morata.

­MARTÍNEZ, E. (1992). “Análisis de documentos audiovisuales y su integración en el aula”. Nuestra Escuela, 129, 33-36.

­MARTÍNEZ, J. (1992). ¿Cómo analizar los materiales?. Cuadernos de Pedagogía, 203, 14-19.

PARCERISA, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Graó. Barcelona.

SORIANO, E. (2000): Trabajemos los recursos en el aula.   Barcelona: Cisspraxis.

VARIOS (2007):  Aula de innovación educativa. Nº 165. Barcelona: Graó.

­ZABALA, A. y PARCERISA, A. (1994): Pautas para la elaboración de materiales curriculares. Madrid: MEC.

­ZURRIAGA F. Y HERMOSO, T. (1991). “Alternativas al libro de texto”. Cuadernos de Pedagogía, 194, 39.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent