Codi |
|
A1 |
Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea. |
A2 |
Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació. |
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A7 |
Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos. |
A8 |
Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació. |
A10 |
Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat. |
A12 |
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les. |
A13 |
Conèixer la legislació educativa. |
A14 |
Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització. |
A17 |
Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta. |
A18 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius. |
A23 |
Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació. |
A24 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning). |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B10 |
Organització i planificació |
B11 |
Gestió de la informació |
B14 |
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat |
B15 |
Habilitats interpersonals |
B16 |
Adaptació a situacions noves |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Saber identificar tots els estadis vitals de la persona i identificar els processos d'aprenentage en cada una de les grans etapes vitals |
A3 A6
|
B16
|
C3
|
Entendre i qué significa i supossa fer efectiu el tenir dret a l'educació durant tota la vida |
A1 A2 A8 A13
|
B1 B4 B7 B15
|
C4 C5
|
Identificar, necessitats, demandes i possibilitats educatives en G.G. |
A6 A8 A17
|
B2 B3 B7
|
C3
|
Analitzar erls condicionants psicològics i biològics que afecten als processo d'aprenentatge en G.G. |
A3 A6 A12 A18 A23
|
B2 B4 B5 B10 B16
|
C3 C5
|
Conèixer experiències i models en l'acció dels nous professionals de l'educació: el professor especialitzat en educació per a la G.G. |
A7 A8 A10 A14 A23 A24
|
B1 B2 B5 B10 B11 B14
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
Polítiques educatives vers la Tercera edat |
El dret a l'educació: "long life learning"
Fonaments educatius des de l'Andragogia
Educació per a la tercera edat/Educació permanent/Educació d'adults.
L'atenció integral a la Gent Gran. |
Vers una societat humanitzada |
Del èsser humà a l'Humanisme
Pluridimensionalitat humana
Etapes vitals
Dades estadístiques bàsiques. |
Educació a la Tercera edat |
Socialització terciària
Necessitats i demandes
Educació no professional
Programes intergeneracionals.
|
Educació i teràpia |
Condicionants psicològics i biològics
Processos d'aprenentatge en gent gran activa/passiva
L'aprenentatge com a teràpia
Processos de "reaprenentatge". |
Experiències i models |
Gerontologia educativa/l'Educació gerontològica/Gerontagogia
Formació de professionals "ad hoc"
Funció de les Universitats i dels Serveis Socials
Programes consolidats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
10 |
15 |
Seminaris |
|
3 |
3 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
Proves pràctiques |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Presentació dels conceptes bàsics relacionats amb els tems i subtemes que es van desenvolupan durant el curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Anàlisi de situacions presentades a classe per professionals que expliquen el seu treball en un espai vinculat a la temàtica desenvolupada.
Resum i mvaloració de la seva proposta |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a dos centres que prestin serveis a G.G.: un amb gent activa per tal d'observar el conjunt de les activitats.
I un altre a un centre més espcialitzat en g.G. passiva o en procés de rehabilitació i/o reaprenentatge. |
Seminaris |
Es realitzarán sessions d'aprofondiment per entendre la diversitat d'ofertes de processos d'aprenentatge d'acord amb el desenvolupament personal i professional de les persones grans. |
|
Pràctiques de camp/sortides |
Atenció personalitzada |
Proves de desenvolupament |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Visitar un centre de Gent Gran, identificant les seves activitats educatives adreçades a gent gran passiva.
Participar, com a observador, en una sessió de classe a les aules universitaries per a la G.G. de la URV.
Elaborar un Programa educatiu (amb tota la proposta d'intervenció)adreçat a un col.lectiu de G.G. en concret.
Resoldre les qüestions presentades en les sessions "ad hoc".
Fer un seguiment de les proves abans esmentades, d'acord amb les entrevistes concertades amb la professora.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Elaboració d'un llistat de conceptes bàsics per identificar els processos d'intervenció educativa a seguir. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resum de les activitats desenvolupades |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
Valoració de les sessions pràctiques a les que ha assistit com a observador/a. |
10% |
Seminaris |
Elaboració d'una síntesis corresponen a cada sessió. |
10% |
Proves de desenvolupament |
Elaboració d'una Proposta de Programa per una activitat concreta. |
20% |
Proves pràctiques |
Identificar una situació observada amb un concepte contingut en el Temari. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per tal d'assolir l'aprovació de l'assignatura cal realitzar tots i cada un dels treballs que s'encomanin a l'aula. En l'elaboració del programa per una activitat concreta es tindran en compte els aspectes formals de presentació de la informació com són la consignació de les parts principals i complementaries del contingut del programa i la redacció del mateix. Es farà especial incís en la l'assenyalament de les referències de les fonts bibliogràfiques emprades. Aquest treball s'haurà d'exposar seguint les normes indicades per fer presentacions, aquestes no podràn superar els 10 minuts. El valor d'aquesta prova representa un 30% del total de l'avaluació. Els treballs que s'encomanin a l'aula representaran un 20% del total de la nota. L'assistència i la participació a classe, sessions pràctiques esdevé un punt important en l'avaluació final.Pes sobre la nota fina: 10% Finalment es realitzarà una prova escrita per identificar el llistat de conceptes bàsics i els processos d'intervenció educativa a seguir, també es relacionarà una situació observada amb els conceptes de contiguts del temari. Aquesta prova representa el 40% del total de la nota. |
Bàsica |
Saez, J., Educación de personas mayores, 2002, Aljibe, Archidona (Málaga)
Martin, A.V., Educación y envejecimiento, 1994, PPU, BCN
Bobbio, El tiempo de los derechos, 1991, Ed.Sistema, Madrid
Saez, J., La educación de adultos, 1995, Ed.Nau, Valencia
bernard Y lietard, lA EDUCACIÓN PERMANENTE, 1978, Oikos Tau, BCN
García Garrido, J.M., La sociedad educadora, 2002, Fund. Independiente, Madrid
Castro, A. de, La tercera edat, 1990, Ed.Narcea, Madrid
Imserso, La tercera edat en españa, 1990, M. de Asuntos sociales,Madrid
Husen, Nuevo análisis de la sociedad del aprendizaje, 1988, Paidos, BCN
Trilla, J., Otras educaciones, 1992, Anthropos, BCN
Moraleda, M., Psicologia del desarrollo, 1992, Ed. Boaixareu, UB
Harasim y otros, Redes de aprendizaje, 2000, Gedisa
García y Sánchez, Un modelo de educación en los mayores, 1998, Dykinson, Madrid
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DESADAPTACIÓ SOCIAL I INTEGRACIÓ DE PERSONES I MINORIES/11151215 | FORMACIÓ I ACTUALITZACIÓ EN LA FUNCIÓ PEDAGÒGICA/11152018 | DESENVOLUPAMENT DE COMPETÈNCIES PROFESSIONALS/11152112 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11151001 | ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I/11151006 | EDUCACIÓ ESPECIAL/11151106 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS/11151008 | PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT I DE L'EDUCACIÓ/11151009 | SOCIOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11151010 | EDUCACIÓ PERMANENT/11151101 | ORGANITZACIÓ I GESTIÓ D'ENTITATS CULTURALS/11151213 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|