DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PROGRAMES I PROCESSOS EDUCATIUS PER A LA TERCERA EDAT Codi 11151210
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
QUERAL CASANOVA, ROSA
Adreça electrònica rosa.queral@urv.cat
Professors/es
QUERAL CASANOVA, ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura va adreçada a coneixer les possibilitats, motivacions i necessitats d'aprenentatge i d'educació de la Gent gran. Distinguin la gent gran activa que vol fer realitat el concepte de "long life learning", d'aquells que necessiten seguir processos de reaprenentatge o enfortiment d'habilitats disminuides per les limitacions pròpies de la seva situació vital.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A10 Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A13 Conèixer la legislació educativa.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A18 Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A24 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber identificar tots els estadis vitals de la persona i identificar els processos d'aprenentage en cada una de les grans etapes vitals A3
A6
B16
C3
Entendre i qué significa i supossa fer efectiu el tenir dret a l'educació durant tota la vida A1
A2
A8
A13
B1
B4
B7
B15
C4
C5
Identificar, necessitats, demandes i possibilitats educatives en G.G. A6
A8
A17
B2
B3
B7
C3
Analitzar erls condicionants psicològics i biològics que afecten als processo d'aprenentatge en G.G. A3
A6
A12
A18
A23
B2
B4
B5
B10
B16
C3
C5
Conèixer experiències i models en l'acció dels nous professionals de l'educació: el professor especialitzat en educació per a la G.G. A7
A8
A10
A14
A23
A24
B1
B2
B5
B10
B11
B14
C2
C4

Continguts
Tema Subtema
Polítiques educatives vers la Tercera edat El dret a l'educació: "long life learning"
Fonaments educatius des de l'Andragogia
Educació per a la tercera edat/Educació permanent/Educació d'adults.
L'atenció integral a la Gent Gran.
Vers una societat humanitzada Del èsser humà a l'Humanisme
Pluridimensionalitat humana
Etapes vitals
Dades estadístiques bàsiques.
Educació a la Tercera edat Socialització terciària
Necessitats i demandes
Educació no professional
Programes intergeneracionals.
Educació i teràpia Condicionants psicològics i biològics
Processos d'aprenentatge en gent gran activa/passiva
L'aprenentatge com a teràpia
Processos de "reaprenentatge".
Experiències i models Gerontologia educativa/l'Educació gerontològica/Gerontagogia
Formació de professionals "ad hoc"
Funció de les Universitats i dels Serveis Socials
Programes consolidats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
20 10 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 20 30
Pràctiques de camp/sortides
5 10 15
Seminaris
3 3 6
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
Proves pràctiques
5 10 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Presentació dels conceptes bàsics relacionats amb els tems i subtemes que es van desenvolupan durant el curs.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de situacions presentades a classe per professionals que expliquen el seu treball en un espai vinculat a la temàtica desenvolupada.
Resum i mvaloració de la seva proposta
Pràctiques de camp/sortides Visita a dos centres que prestin serveis a G.G.: un amb gent activa per tal d'observar el conjunt de les activitats.
I un altre a un centre més espcialitzat en g.G. passiva o en procés de rehabilitació i/o reaprenentatge.
Seminaris Es realitzarán sessions d'aprofondiment per entendre la diversitat d'ofertes de processos d'aprenentatge d'acord amb el desenvolupament personal i professional de les persones grans.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
Proves pràctiques
Descripció
Visitar un centre de Gent Gran, identificant les seves activitats educatives adreçades a gent gran passiva. Participar, com a observador, en una sessió de classe a les aules universitaries per a la G.G. de la URV. Elaborar un Programa educatiu (amb tota la proposta d'intervenció)adreçat a un col.lectiu de G.G. en concret. Resoldre les qüestions presentades en les sessions "ad hoc". Fer un seguiment de les proves abans esmentades, d'acord amb les entrevistes concertades amb la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Elaboració d'un llistat de conceptes bàsics per identificar els processos d'intervenció educativa a seguir. 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resum de les activitats desenvolupades 20%
Pràctiques de camp/sortides Valoració de les sessions pràctiques a les que ha assistit com a observador/a. 10%
Seminaris Elaboració d'una síntesis corresponen a cada sessió. 10%
Proves de desenvolupament Elaboració d'una Proposta de Programa per una activitat concreta. 20%
Proves pràctiques Identificar una situació observada amb un concepte contingut en el Temari. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'assolir l'aprovació de l'assignatura cal realitzar tots i cada un dels treballs que s'encomanin a l'aula.

En l'elaboració del programa per una activitat concreta es tindran en compte els aspectes formals de presentació de la informació com són la consignació de les parts principals i complementaries del contingut del programa i la redacció del mateix. Es farà especial incís en la l'assenyalament de les referències de les fonts bibliogràfiques emprades. Aquest treball s'haurà d'exposar seguint les normes indicades per fer presentacions, aquestes no podràn superar els 10 minuts. El valor d'aquesta prova representa un 30% del total de l'avaluació.

Els treballs que s'encomanin a l'aula representaran un 20% del total de la nota.

L'assistència i la participació a classe, sessions pràctiques esdevé un punt important en l'avaluació final.Pes sobre la nota fina: 10%

Finalment es realitzarà una prova escrita per identificar el llistat de conceptes bàsics i els processos d'intervenció educativa a seguir, també es relacionarà una situació observada amb els conceptes de contiguts del temari. Aquesta prova representa el 40% del total de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Saez, J., Educación de personas mayores, 2002, Aljibe, Archidona (Málaga)
Martin, A.V., Educación y envejecimiento, 1994, PPU, BCN
Bobbio, El tiempo de los derechos, 1991, Ed.Sistema, Madrid
Saez, J., La educación de adultos, 1995, Ed.Nau, Valencia
bernard Y lietard, lA EDUCACIÓN PERMANENTE, 1978, Oikos Tau, BCN
García Garrido, J.M., La sociedad educadora, 2002, Fund. Independiente, Madrid
Castro, A. de, La tercera edat, 1990, Ed.Narcea, Madrid
Imserso, La tercera edat en españa, 1990, M. de Asuntos sociales,Madrid
Husen, Nuevo análisis de la sociedad del aprendizaje, 1988, Paidos, BCN
Trilla, J., Otras educaciones, 1992, Anthropos, BCN
Moraleda, M., Psicologia del desarrollo, 1992, Ed. Boaixareu, UB
Harasim y otros, Redes de aprendizaje, 2000, Gedisa
García y Sánchez, Un modelo de educación en los mayores, 1998, Dykinson, Madrid

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DESADAPTACIÓ SOCIAL I INTEGRACIÓ DE PERSONES I MINORIES/11151215
FORMACIÓ I ACTUALITZACIÓ EN LA FUNCIÓ PEDAGÒGICA/11152018
DESENVOLUPAMENT DE COMPETÈNCIES PROFESSIONALS/11152112

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11151001
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I/11151006
EDUCACIÓ ESPECIAL/11151106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PROCESSOS PSICOLÒGICS BÀSICS/11151008
PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT I DE L'EDUCACIÓ/11151009
SOCIOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11151010
EDUCACIÓ PERMANENT/11151101
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ D'ENTITATS CULTURALS/11151213
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent