DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PEDAGOGIA HOSPITALÀRIA Codi 11151211
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura s’analitzarà la importància dels aspectes educatius en l’abordatge de les malalties.

Competències
Codi  
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A13 Conèixer la legislació educativa.
A16 Avaluar programes d’intervenció i orientació psicopedagògica.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B13 Capacitat d'autocrítica
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la situació històrica i el marc legal de la Pedagogia Hospitalària A2
A13
Conèixer la realitat de l'infant malalt i hospitalitzat A8
B14
Analitzar els espais d'acció educativa integral a l'infant malalt i la seva familia A16
B13
Dissenyar programes i materials A22
Prendre consciència del paper de l'educació en la malaltia B6
B15
B16
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Conceptes bàsics Aproximació conceptual a la Pedagogia Hospitalària.

Concepte de salut i malaltia.
Tema 2: Atenció integral al nen malalt Atenció educativa a l'hopital.

Atenció domiciliària.

L'escola.
Tema 3: Atenció integral a la seva família El paper de la família.

Orientació familiar.
Tema 4: Educar per a la mort Etapes evolutives.

El joc i els contes com a recurs.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Resolució de problemes, exercicis
14 14 28
Sessió Magistral
18 0 18
Seminaris
2 3 5
Pràctiques de camp/sortides
10 10 20
Presentacions / exposicions
13 0 13
Treballs
20 0 20
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'inici de curs es realitzarà una actitivat dins l'aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes
Resolució de problemes, exercicis Lectura i comentari d'articles, vídeos, dinàmiques grupals
Sessió Magistral Desenvolupament per part de la professora dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Presentació d'un programa per promocionar la salut i d'una associació dedicada a l'atenció del nen malalt i la seva família.
Pràctiques de camp/sortides Contacte amb la realitat hospitalària: visita a diferents serveis
Presentacions / exposicions Presentació en grup de diferents activitats: anàlisi de materials o recursos socioeducatius i cerca d'informació sobre continguts del programa i posterior exposició al grup classe.
Treballs Disseny de material didàctic

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial (al finalitzar l'hora de classe) i virtual (correu electrònic)

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació del treball pràctic. 3%
Treballs Elaboració d'un treball pràctic. Criteris d'avaluació: bona presentació, ben fonamentat, creativitat en el disseny i bases documentals utilitzades.

Coavaluació: Informe d'avaluació del treball pràctic desenvolupat per altres grups de treball.
45%




2%
Altres

Carpeta d'aprenentatge:seran avaluats els continguts teòrics i pràctics abordats. Treball d'un cas pràctic.





45%


5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne a la segona convocatòria presentarà els treballs no realitzats i presentats a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

COSTA, M. (2000): El juego y el juguete en la hospitalización infantil. Valencia: Nau Llibres.

GRAU,C. (2004): Atención educativa al alumnado con enfermedades crónicas o de larga duración. Málaga: Aljibe.

GRAU, C. y ORTIZ, C. (2001): La pedagogía hospitalaria en el marco de una educación inclusiva. Málaga: Aljibe.

KÜBLER-ROSS, E. (1996): Los niños y la muerte. Barcelona: Luciérnaga

LIZASOÁIN, O. (2000): Educando al niño enfermo. Pespectivas de la Pedagogía Hospitalaria. Pamplona: Eunate.

MARIE, F. y otros (2006): Inclusión educativa para niños, niñas y jóvenes hospitalizados. México: Intersistemas Editores.

OCHOA, B. y LIZASOÁIN, O. (2003): Intervención psicopedagógica en el desajustes del niño enfermo crónico hospitalizado. Pamplona: Eunsa.

PALOMO DEL BLANCO, M.P. (1995): El niño hospitalizado. Madrid: Pirámide.

ULLÁN, A.M. Y HERNÁNDEZ, M. (2005): Los niños en los hospitales. Salamanca: Témpora.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent