DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA DE LA PEDAGOGIA CATALANA Codi 11151212
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura vol fer un recorregut pel que ha estat, al llarg del temps, l’educació de la pedagogia catalana, des de la configuració de Catalunya fins el franquisme. També es vol donar un lloc preferent a la investigació de camp: història oral, arxius, etc. Aquest curs, coincidint amb l’anniversari de la II República es faran els treblls, visites i xarrades sobre la temàtica.

Competències
Codi  
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A10 Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Investigar en el camp històrico-pedagògic utilitzant la metodologia científica general. A5
A11
A21
B3
B4
B5
B9
C2
Comprendre la situació actual a les nostres contrades a través dels elements del passat que l’han conformada, tot fent un recorregut que abasti les principals etapes de la nostra història de l’educació A2
A3
A6
A10
B1
B3
C3

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1
Alguns antecedents històrics. El trobament de cultures a l’edat Mitjana: Educació i intercanvi cultural.
Bloc temàtic 2 De l’Humanisme a la Il.lustració
Bloc temàtic 3 La intensa activitat del s. XIX cap a una societat industrial. Les seves conseqüències en educació.

Bloc temàtic 4
Efervescència, decadència i ressorgiment en un segle polèmic: l’educació al s. XX.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
11 11 22
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 2 4
Presentacions / exposicions
8 2 10
Debats
4 4 8
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 2 6
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 2 6
Treballs
0 20 20
Estudis previs
0 10 10
Resolució de problemes, exercicis
0 3 3
Pràctiques a través de TIC
0 20 20
 
Atenció personalitzada
2.5 0 2.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica. Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria ( el 30% de l’assignatura serà virtural a través d’aquesta eina)
Sessió Magistral -Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.)
Esdeveniments científics i/o divulgatius -Xarrades amb experts sobre l’educació a Catalunya
Presentacions / exposicions Presentació per part dels alumnes dels treballs de recerca
Debats A través de textos històrics realitzar debats a classe a nivell de dos grups
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques -Pràctiques a l’aula de TIC de recerca històrico-educativa
Pràctiques externes (de camp/sortides) -Pràctiques externes a hemeroteca i arxius
Treballs Treball de recerca històrica i lectura d'un llibre
Estudis previs Alguns temes exposats a classe es necessiten uns estudis previs a través de la recerca en webs o de material bibliogràfic.
Resolució de problemes, exercicis -Activitats de reflexió i crítica sobre textos històrics de la pedagogia catalana
Pràctiques a través de TIC -Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Atenció presencial en el despatx en les hores d'atenció als alumnes o virtual a qualsevol hora que sigui necessari.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a classe del treball de recerca, utilitzant les TIC 20%
Treballs Treball de la lectura del llibre i presentació a través de paper/digital del treball de recerca. Veure "altres comentaris". 60%
Altres

Participació tant a l'aula com a les tutories presencials o virtuals.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-Treball d'investigació (grupal) 60%: 20% l'exposició 40% el treball escrit. -Lectura d'un llibre (individual) 20%


Fonts d'informació

Bàsica

AAVV (2001): La renovació pedagògica a Catalunya des de dins (1940-1980).  Barcelona. Edicions 62.
AAVV (2002): Tradició i renovació pedagògica 1898-1939. Barcelona. Publicacions Abadia de Montserrat / IEC
BELLO, Luis (2002): Viaje por las escuelas de Cataluña. València. Tirant lo Blanch.
CLARET, J. (2003): La repressió franquista a la Universitat Catalana. Vic. Eumo.
FONTQUERNI, E. i RIBALTA, M. (1982): L’ensenyament a Catalunya durant la guerra civil. El CENU. Barcelona. Barcanova.
GONZÁLEZ-AGÀPITO, J. (1993): L’Escola Nova catalana. Barcelona. Eumo/Diputació de Barcelona.
GONZÁLEZ-AGÀPITO,J.i MARGUÈS, S. (1996): La repressió del professorat a Catalunya sota el franquisme (1939-1943). Barcelona. Institut d’Estudis Catalans.
JANER, G. (2000): De l’educació del jove de Blanquerna. Palma. Gràfiques Miramar.
MIRÓ, M.I. (1996): Història de l’educació jueva a la Catalunya de l’Edat Mitjana Tarragona. El Mèdol.
MORENTE, F.  (1996): Tradición y represión. La  depuración del magisterio de Barcelona. (1939-1942). Barcelona.
NOGUERA, J. (1984): La Escuela Normal de Tarragona. Barcelona. Universitat de Barcelona.

Complementària
  • Al començament de curs es penjarà en el’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne.
  • Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals
Recomanacions


 
Altres comentaris
Els/les alumnes que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb la professora per fer un itinerari alternatiu.