Codi |
|
A2 |
Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació. |
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A5 |
Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu. |
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A10 |
Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat. |
A11 |
Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa. |
A21 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Investigar en el camp històrico-pedagògic utilitzant la metodologia científica general. |
A5 A11 A21
|
B3 B4 B5 B9
|
C2
|
Comprendre la situació actual a les nostres contrades a través dels elements del passat que l’han conformada, tot fent un recorregut que abasti les principals etapes de la nostra història de l’educació |
A2 A3 A6 A10
|
B1 B3
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Bloc temàtic 1
|
Alguns antecedents històrics. El trobament de cultures a l’edat Mitjana: Educació i intercanvi cultural.
|
Bloc temàtic 2 |
De l’Humanisme a la Il.lustració |
Bloc temàtic 3 |
La intensa activitat del s. XIX cap a una societat industrial. Les seves conseqüències en educació.
|
Bloc temàtic 4
|
Efervescència, decadència i ressorgiment en un segle polèmic: l’educació al s. XX.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
11 |
11 |
22 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
8 |
2 |
10 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
2 |
6 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
2 |
6 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
3 |
3 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica. Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria ( el 30% de l’assignatura serà virtural a través d’aquesta eina) |
Sessió Magistral |
-Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.) |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
-Xarrades amb experts sobre l’educació a Catalunya |
Presentacions / exposicions |
Presentació per part dels alumnes dels treballs de recerca |
Debats |
A través de textos històrics realitzar debats a classe a nivell de dos grups |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
-Pràctiques a l’aula de TIC de recerca històrico-educativa |
Pràctiques de camp/sortides |
-Pràctiques externes a hemeroteca i arxius |
Treballs |
Treball de recerca històrica i lectura d'un llibre |
Estudis previs |
Alguns temes exposats a classe es necessiten uns estudis previs a través de la recerca en webs o de material bibliogràfic. |
Resolució de problemes, exercicis |
-Activitats de reflexió i crítica sobre textos històrics de la pedagogia catalana
|
Pràctiques a través de TIC |
-Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Atenció presencial en el despatx en les hores d'atenció als alumnes o virtual a qualsevol hora que sigui necessari. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició a classe del treball de recerca, utilitzant les TIC |
20% |
Treballs |
Treball de la lectura del llibre i presentació a través de paper/digital del treball de recerca. Veure "altres comentaris". |
60% |
Altres |
Participació tant a l'aula com a les tutories presencials o virtuals. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
-Treball d'investigació (grupal) 60%: 20% l'exposició 40% el treball escrit. -Lectura d'un llibre (individual) 20% |
Bàsica |
|
AAVV (2001): La renovació pedagògica a Catalunya des de dins (1940-1980). Barcelona. Edicions 62. AAVV (2002): Tradició i renovació pedagògica 1898-1939. Barcelona. Publicacions Abadia de Montserrat / IEC BELLO, Luis (2002): Viaje por las escuelas de Cataluña. València. Tirant lo Blanch. CLARET, J. (2003): La repressió franquista a la Universitat Catalana. Vic. Eumo. FONTQUERNI, E. i RIBALTA, M. (1982): L’ensenyament a Catalunya durant la guerra civil. El CENU. Barcelona. Barcanova. GONZÁLEZ-AGÀPITO, J. (1993): L’Escola Nova catalana. Barcelona. Eumo/Diputació de Barcelona. GONZÁLEZ-AGÀPITO,J.i MARGUÈS, S. (1996): La repressió del professorat a Catalunya sota el franquisme (1939-1943). Barcelona. Institut d’Estudis Catalans. JANER, G. (2000): De l’educació del jove de Blanquerna. Palma. Gràfiques Miramar. MIRÓ, M.I. (1996): Història de l’educació jueva a la Catalunya de l’Edat Mitjana Tarragona. El Mèdol. MORENTE, F. (1996): Tradición y represión. La depuración del magisterio de Barcelona. (1939-1942). Barcelona. NOGUERA, J. (1984): La Escuela Normal de Tarragona. Barcelona. Universitat de Barcelona. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Els/les alumnes que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb la professora per fer un itinerari alternatiu. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|