DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ORGANITZACIÓ I GESTIÓ D'ENTITATS CULTURALS Codi 11151213
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SALMERON GONZALEZ, CRISTINA
Adreça electrònica cristina.salmeron@urv.cat
Professors/es
SALMERON GONZALEZ, CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant Analitzar el concepte de cultura i valorar les possibilitats d'accés a ella en funció de l'ensenyament i la democratització dels processos educatius. Identificar espais formals i no formals que facilitin el consum i la producció cultural. Conèixer el grau d'aplicabilitat de les teoríes i de les tècniques de gestió en les entitats dites "culturals" . Entendre la gestió del Patrimoni com a opció educativa

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A18 Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A24 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
A26 Dirigir i gestionar centres de producció i difusió de mitjans didàctics.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B16 Adaptació a situacions noves
B17 Lideratge
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer que hi ha educació més enllà del centre escolar A1
A2
A8
B3
B9
C3
Aprofondir en el concepte de cultura A1
A4
A6
B1
B4
B6
B7
B14
C3
C4
Conèixer la funció de les entitats culturals A7
A12
A14
A19
A26
B2
B10
B11
B16
C2
Identificar modalitats i tipologia d'entitats culturals i cíviques A2
A12
A18
A23
B1
B7
B14
B16
C3
Ser capaç de dissenyar models d'organització i gestió de les esmentades entitats A23
A24
A26
B2
B5
B10
B12
B16
C3
Relacionar-se amb les entitats de l'entorn per fer del patrimoni una opció educativa. A2
A14
A23
A27
B3
B4
B5
B7
B10
B16
B17
C2
C3
Organitzar "ciberespais" educatius no formals A3
A6
A12
A24
B10
B11
B16
B17
C2
C4

Continguts
Tema Subtema
1.- Ensenyament, Educació i cultura. El concepte de cultura.
Ciència i cultura
Cultura cosmopolita, cultura popular i cultura de masses.
Política cultural i educació al llarg de la vida.
2.- Accés a la cultura El paper dels "curricula" escolars.
Democratització de l'educació
L'educació més enllà del centre escolar
Oci i cultura.
3.- Funció de les entitats culturals Cultura, globalització i territori.
Cultura, integració i cohesió social.
Els agents socials i institucionals en el desenvolupament cultural.
La cultura com a espai de participació.
4.-Modalitats i tipologia d'entitats. Entitats culturals.
Centres cívics.
Entitats de lleure i oci.
L'animació social i cultural.
5.- Principis d'organització i gestió. Principis generals.
Qüestions específiques
Nous agents i espais culturals.
La gestió del patrimoni.
6.-Direcció i gestió d'entitats cíviques i culturals Les institucions dèbilment organitzades
Entre el conflicte i el pacte
Nous preofessionals.
El rol del "voluntari".
7.- Organitzar "ciberespais" educatius no formals L'educació en contextes globalitzats.
Els nous espais educatius virtuals.
Nous "timmings" educatius.
"Long life learning"
Els nous centres de poder compartit:"independent scholars".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 5 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Sessió Magistral
20 8 28
Seminaris
10 10 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
0 10 10
Proves pràctiques
0 7 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A la vista del temari presentat, identificar relació dels temes amb altres assignatures ja cursades o en víes de desenvolupament.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Cada alumne o un petit grup, després d'una sessió de seminari, decidirán sobre quin camp volen treballar (lleure, desenvolupament comunitari, entitats cíviques, fundacions culturals, museus, etc.) i després d'una sessió de tutoria s'especialitzaran en un model d'entitat i prepararán una proposta de direcció i gestió.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Després de cada mòdul teòric es realitzará una pràctica presencial a l'aula, d'un aspecte lligat a la temàtica estudiada.
Els comentaris "ad hoc" es lliurarán al acabar la sessió.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari significant els conceptes bàsics sobre els que els alumnes han de desenvolupar els seus treballs.
Seminaris Aquesta activitat comportará la presència de professionals especialitzats que donarán una visió més àctica i propera de l'exercici de la professió, en particular.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Seminaris
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves de Desenvolupament
Descripció
Un 10% del total de les hores dedicades a docència, en sessió de consulta i assesorament pels seus treballs, que sempre es faràn individualment. L'atenció personalitzada s'ha d'iniciar a principis de curs, i durant el Q., s'anirá fent un seguiment de la proposta final, que pot ser aprofundida a partir de les sessions de seminari

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Identificació de conceptes bàsics a partir del temari: elaboració d'un llistat de 10 conceptes, degudament explicitat i documentat. 5%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Descripció de l'activitat pràctica desenvolupada en el centre triat per realitzar la seva proposta. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'una qüestió presentada en una sessió "ad hoc" presencial, lligada al tema que es desenvolupa a la sessió magistral. 30%
Sessió Magistral Justificació conceptual a partir de la que ha desenvolupat la seva proposta d'intervenció en l'organització i gestió del centre estudiat. 25%
Proves de Desenvolupament Elaboració del nucli central de la proposta a partir de la observació i anàlisi del centre cultural ( o altre model pactat amb la professora) escollit d'acord amb el desenvolupament conceptual. 20%
Proves pràctiques Resolució d'una situació de crisi i conflicte en el marc de la tipologia del centre escollit: a proposta de la professora i una vegada finalitzati presentat el treball global. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica OFFE, C., Contradicciones en el Estado dels Bienestar, 1994, Alianza, Madrid
MARIN y TRESERRAS, Cultura de masses i posmodernitat, 1994, Ed.34, València
BERMUDEZ, Olga, Cultura y ambiente, 2003, Un.Colombia, Bogotá
LLIMONA, D., Ecociudadanía: participar para construir una sociedad sustentable, 2002, Diputación de Sevilla
CARIDE i NEIRA, Educación ambiental y desarrollo humano, 2001, Ariel,Barcelona
SARRAMONA, VAZQUEZ, COLOM, Educación no formal, 1998, Ariel, Barcelona
GERVILLA, coord., Globalización, inmigración y educación, 2002, XXI SITE, Granada
Varios autores, Història y diversidad de las culturas, 1984, UNESCO, París
Ajuntament de Barna, La ciudad educadora, 1990, Aj. BCN
LEFF, E. coord., La complejidad ambiental, 2000, Siglo XXI, México
LYOTARD, J.F., La condición postmoderna, 1994, Cátedra, Madrid
MAYOR ZARAGOZA, La educación para todos: entre lo posible y lo imposible, 1990, UNESCO, París
CASTELLS, M., La sociedad de la información, 1997, Alianza, Madrid
PASTOR, I., Los museos y la educación en la comunidad, 1992, CEAC, Barna
MORIN, E., Los siete saberes necesarios para la educación, 1999, UNESCO, París
NUÑEZ l ROMERO, Pensar la educación: Concepto y opciones fundamentales,, 2003, Pirámide, Madrid
GRAY,J., Postrimerías e inicios para un cambio de época, 1998, Sequitur, Toledo
LLIMONA, D., Propuestas de cambio para una sociedad comprometida, 2001, PPU, Barcelona
COLOM i BROWN, Turismo y educación, 1993, Rev. Esp. Ped. Madrid

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PSICOLOGIA SOCIAL I DE LES ORGANITZACIONS/11151104
RETÒRICA DE LA IMATGE I EDUCACIÓ/11151201
ELABORACIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS/11151208
PROGRAMES I PROCESSOS EDUCATIUS PER A LA 3A EDAT/11151210

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11151001
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I/11151006
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS II/11151007
DESADAPTACIÓ SOCIAL I INTEGRACIÓ DE PERSONES I MINORIES/11151215

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EDUCACIÓ PERMANENT/11151101
NOVES TECNOLOGÍES APLICADES A L'EDUCACIÓ/11151102