Codi |
|
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A4 |
Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius. |
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A7 |
Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos. |
A8 |
Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació. |
A12 |
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les. |
A20 |
Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació. |
A21 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
A27 |
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B14 |
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat |
B15 |
Habilitats interpersonals |
B16 |
Adaptació a situacions noves |
B17 |
Lideratge |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar les noves formes d’exclusió i desadaptació social. |
A6
|
B3 B6 B14
|
C3
|
2. Apreciar l’evolució històrica dels processos de marginació i desadaptació social i les polítiques d’integració. |
A6
|
B3 B6 B16
|
C3
|
3. Saber descriure i analitzar els diversos àmbits d’intervenció per a la integració de persones i minories en processos de desadaptació social. |
A4 A7 A8 A12 A21
|
B1 B3 B9 B14 B16
|
C3
|
4. Aplicar l'orientació pragmàtica i directament relacionada amb les diferents realitats sòcioeducatives a la intervenció professional futura. |
A3 A4 A7 A12 A20
|
B3 B10 B16
|
C3
|
5. Prendre consciència del treball interdisciplinar per afrontar la intervenció professional en les diferents realitats sòcio-educatives |
A12 A27
|
B2 B5 B7 B14 B15 B17
|
C1 C4 C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. La desadaptació social. Definicions i matisos.
2. Polítiques i pràctiques socials en els processos d’exclusió social.
3. Les fronteres de la Pedagogia Social en el context de les noves patologies socials.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació.
|
Bloc B - Temes Específics |
1. Famílies. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència familiar. Paternitat i maternitat. L’avortament.
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències.
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
5. Delinqüència juvenil. Grups radicals i violència al carrer. Tribus urbanes.
6. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Procacitat. Estereotips.
7. Adiccions. Oci, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
8. Sociologia urbana. Classes socials. Pobresa i marginació.
9. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing. La reinserció social i professional.
10. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
11. La presó i el sistema penitenciari. Assassins i lladres. Personalitats violentes. Terroristes. Dones a la presó. La tortura.
12. Prostitució i proxenitisme. El turisme sexual.
13. Sexualitats.
13.1. Homosexualitat. L’emergència del col•lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Teoria Queer. Homofòbia.
13.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
14. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
15. El sentit de la vida. Alienació i solitud. El suïcidi.
16. Deficiències i normalització social.
17. La vellesa.
18. Multiculturalisme i immigració. Cosmopolitisme i diversitat cultural.
19. Subcultures. Freaks i <<Trash Culture>>.
20. La desadaptació al cinema i a la T.V. Els mitjans de comunicació. Els Reality Show.
21. Móns futuristes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
6 |
3 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
2 |
4 |
Estudis previs |
|
0 |
25 |
25 |
Metodologies integrades |
|
20 |
10 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
40 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació.
|
Sessió Magistral |
Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general per part del professor de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran d’escollir un dels temes específics corresponents al bloc – B per fer un treball en grup d’exposició a l’aula que es presentarà de forma conjunta amb el professor de l’assignatura.
L’exposició a l’aula es realitzarà a partir de documentals o seqüències cinematogràfiques de films que siguin representatius dels tòpics escollits. L’exposició haurà de contemplar l’explicació descriptiva de la problemàtica social estudiada i la proposta d’intervenció sòcioeducativa que promogui la reeducació o reintegració dels subjectes o col•lectius afectats. El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit seguint la guia que proporcionarà el professor de l’assignatura. |
Estudis previs |
Els estudis previs fan referència a la preparació que haurà de realitzar cada grup per a presentar el tòpic escollit a l'aula. |
Metodologies integrades |
Els alumnes hauran d'assistir al 80% de les classes presencials en les que es desenvoluparà el contingut de l'assignatura corresponent als dos blocs temàtics, tenint en compte les sessions del professor i les exposicions dels grups de treball. |
|
Presentacions / exposicions |
Estudis previs |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
El treball col•laboratiu entre professor i alumne exigirà la realització de tutories obligatòries, tant de grup com individuals, a fi d’orientar les activitats i l’aprenentatge dels continguts. Els 1’5 crèdits pràctis de l’assignatura contemplen el temps de preparació i recerca del treball de grup, així com el treball que ha de realitzar l'alumne per les activitats d’avaluació individual. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
S'avaluarà el tipus de contingut que s'aporta en les exposicions i la filmografia treballada per a la realització dels estudis de casos. |
20% de la nota |
Estudis previs |
El treball que ha fonamentat l’exposició caldrà presentar-lo per escrit seguint la guia que proporcionarà el professor de l’assignatura. |
20% de la nota |
Metodologies integrades |
Caldrà presentar un dossier de resums o mapes conceptuals dels tòpics que s’hagin exposat a classe. |
20% de la nota |
Atenció personalitzada |
L'atenció personalitzada és obligatòria per a poder orientar els estudis previs.
La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col•laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes. |
|
Proves pràctiques |
Recensió d’un assaig o anàlisi de cas a partir d’una obra literària. |
40% de la nota |
Altres |
Els alumnes hauran d'assistir a classe el 80% de les sessions. L'avaluació d'aquells alumnes que no puguin assistir a classe exigirà la realització de les següents activitats: • Dossier de resums o mapes conceptuals dels treballs escrits presentats pels grups de treball en relació als tòpics exposats – (20% de la nota). • Realització d'un treball escrit d'un tòpic del bloc corresponent als temes específics de l'assignatura. El treball haurà de comptar amb la presentació d'un cas a partir d'una de les pel•lícules de la filmografia - (30% de la nota). Veure guia bàsica (2) per la presentació del treball. • Recensió d'un assaig de sociologia o pensament contemporani relacionada amb qualsevol dels temes de l'assignatura - (30% de la nota). • Resolució d'un estudi de cas a partir del material aportat pel professor de l'assignatura - (20% de la nota). |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias., Anagrama, 2006, Madrid
GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid
NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social., Gedisa, 2002, Barcelona
KARSZ, Raül, La exclusión: Bordeando sus fronteras. Definiciones y matices., Gedisa, 2004, Barcelona
BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid
MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse., Gedisa, 2003, Barcelona
SUBIRATS, Joan, Perfils d’exclusió social urbana a Catalunya: una aproximació qualitativa., IGOP - Bellaterra, 2005, UAB
TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis., Gedisa, 2003, Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|