DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FORMACIÓ I NOVES TECNOLOGIES Codi 11151217
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
antoniogabriel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PÉREZ DÍAZ, ANA MARÍA
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
JIMENEZ GALLARDO, ANTONIO GABRIEL
Web http://moodle.urv.es
Descripció general i informació rellevant 1. Apropar a l’alumne a l’àmplia realitat de la formació i les noves tecnologies des dels principis de pertinença, objectivitat, aplicabilitat, integralitat i flexibilitat. 2. Propiciar l’elaboració d’entorns de formació presencial-virtual i a distància, tant en l’àmbit formal com a no formal. 3. Propiciar la comprensió dels processos d’ensenyament-aprenentatge en entorns virtuals de formació. 4. Apropar a l’alumne a l’orientació educativa, la tutoria, el seguiment dels alumnes i l’organització de entorns de treball col•laboratiu des d’aquest entorns de formació virtual.

Competències
Codi  
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A24 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Apropar a l'alumne a l'àmplia realitat de la formació i les noves tecnologies des dels principis de pertinença, objectivitat, aplicabilitat, integralitat i flexibilitat. C2
C3
2. Propiciar l'elaboració d'entorns de formació presencial-virtual i a distància, tant en l'àmbit formal com a no formal. A14
B2
B9
B12
C2
C3
3. Propiciar la comprensió dels processos D'ensenyament-aprenentatge en entorns virtuals de formació. A14
A24
B1
B4
B9
B11
C2

Continguts
Tema Subtema
I. ENTORNS DE FORMACIÓ PRESENCIAL-VIRTUAL I A DISTÀNCIA. APLICACIÓ A L’EDUCACIÓ FORMAL I NO FORMAL.
II. XARXES D’ARQUITECTURA DE COMUNICACIÓ REDES DE COMUNICACIÓN. ARQUITECTURA DE PROTOCOLOS
III. GESTIÓ D’ENTORNS VIRTUALS. EINES DE GESTIÓ EN LA XARXA. DISENY. PRODUCCIÓ. POSTPRODUCCIÓ. AVALUACIÓ. EQUIP. DIFICULTATS INTEGRACIÓ.
IV. EINES DE RECOLZAMENT A L’ORIENTACIÓ EDUCATIVA, LA TUTORIA I EL SEGUIMENT DELS ALUMNES. ORGANITZACIÓ D’ENTORNS DE TREBALL COL•LABORATIU.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
3 3 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
20 20 40
Presentacions / exposicions
25 0 25
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
12 24 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat encaminada a pendre contacte amb l0'alumnat i recollir informació sobre els seus coneixemtns previs de la matèria, interessos i motivació. Això es fa paral·lelament a la presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de continguts de l'assignatura amb la finalitat de comunicar coneixements i seguint el procesos d'aplicació didàctica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicaciío a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat mitjançant l'ús de TIC.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumnat de temes concrets o d'un treball prèvia presentació escrita.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Descripció
Atenció i resolució de dubtes a l'alumnat, fent seguiment i orientació acadèmica i professional.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre mitjnçant l'ús de les TIC. 60%
Proves de Desenvolupament Preguntes obertes sobre diferents tòpics tractats en el temari, L'alumnat ha de dsenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre els esmentats tòpics. 30%
Altres

Proves objectives d'autovaluació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1.

BARBERÀ, E. (COORD.) (2001):

La incógnita de la educación a distancia. Universidad de Bacelona. Horsori-Cuadernos de Educación. Barcelona.

2. BATES, A.W. (2001): Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios. Gedisa. Barcelona.

3. CABERO, J. Y GISBERT, M. (Direct.) (2002): Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. Sevilla.

4. GARCÍA AREITIO, L. (2001): La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Ariel. Barcelona.

5. MARCELO, C., PUENTE, D., BALLETEROS, M.A. Y PALAZÓN, A. (2002): E-learning Teleformación: Diseño, desarrollo y evaluación de la formación a través de internet. Gestión 2000. Barcelona.

6. MORENO, F. Y BAILLY-BAILLIÈRE, M. (2002): Diseño instructivo de la formación on-line. Aproximación metodológica a la elaboración de contenidos. Ariel Educación. Barcelona.

7. NIELSEN, J. (2000): Usabilidad. Diseño de sitios web. Prentice Hall. Madrid.

8. ORIHUELA, J.L. Y SANTOS, M.L. (1999): Diseño de comunicación digital. Digitalia. Pamplona.

9. PADULA, J. (2003): Una introducción a la educación a distancia. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.

10.TEATRE, R., DAVIES, D. Y SANDERLANDS, E. (2002): Organizaciones que aprenden y formación virtual. Gedisa. Barcelona.

Complementària

Recomanacions