El propòsit de l’assignatura és oferir les bases teòriques i metodològiques per què els futurs professionals de la Pedagogia puguin desenvolupar la funció d’orientació pedagògica en matèria d’educació per a la salut (EpS) i alhora actuar com d’agents promotors de la salut en els diferents entorns socials d’influència. Per aquest fi, es realitzarà un examen dels fonaments i la justificació les diferents teories i evidències com a marc explicatiu de la naturalesa dels programes i projectes en l’àmbit de la promoció de la salut.
Competències
Codi
A3
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A7
Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A11
Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A12
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A14
Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15
Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A17
Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A18
Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A20
Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A21
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
A22
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A25
Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
B1
Aprendre a aprendre
B2
Resoldre problemes de forma efectiva
B3
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4
Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5
Treballar de forma col·laborativa
B6
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8
Sensibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9
Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10
Organització i planificació
B11
Gestió de la informació
B12
Capacitat de presa de decisions
B13
Capacitat d'autocrítica
B14
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15
Habilitats interpersonals
B16
Adaptació a situacions noves
B17
Lideratge
C2
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia
Objectius d'aprenentatge
Objectius
Competències
Tenir coneixement de les diferents propostes de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), l’Organització Panamericana de Salut (OPS) i Unió Internacional de Promoció de la Salut i Educació per a la salut (UIPES) referents a millora de la salut de la població.
A3
Conèixer, analitzar i justificar les necessitats de la població en matèria de Promoció de la Salut (PS) i d’Educació per a la Salut (EpS), tenint en compte els coneixements fonamentats en l’evidència i experiències pràctiques de PS i EpS.
A11 A17
C2
Desenvolupar la capacitat de d’emprendre activitats de Promoció de Salut i Educació per a la Salut.
A7
B1 B17
C5
Dissenyar la programació d’una intervenció d’EpS en un àmbit d’interès de l’estudiant o estudianta, tenint en compte les necessitats detectades.
A14 A15
B5 B8 B10 B11 B12 B14
C5
Familiaritzar-se amb les diferents metodologies i diferents recursos didàctics per a la transferència del coneixement.
A25
C2 C5
Fer servir els diferents mitjans i recursos didàctics i aplicar-los, tenint en compte l’objecte i entorn social d’intervenció.
A22
B6
C2 C5
Emprar les diferents estratègies didàctiques i tècniques motivacionals que permetin la gestió del canvi.
A21
B1 B2 B6 B7 B9 B12 B14 B15
C5
Divulgar els coneixements adquirits oferint mecanismes per a l’intercanvi d’idees i experiències que promoguin la salut.
B4 B5 B6 B7 B10 B11 B12 B15
C2 C5
Tenir coneixement sobre les bases i les diferents tècniques d’avaluació i presentació de la informació en EpS.
A18 A20
B7
Adaptar-se al rol del professional de la pedagogia i actuar com agent promotor de salut, establint aliances basades en el respecte i l’enteniment mutu.
A12
B1 B2 B3 B4 B5 B13 B14 B16 B17
C2 C3 C5
Continguts
Tema
Subtema
Unitat temàtica 1.
FONAMENTS I JUSTIFICACIÓ DE L'EDUCACIÓ PER A LA SALUT:
1.1. La salut i els seus determinants.
1.2. La salut com a concepte dinàmic.
1.3. Bases teòriques de l’EpS. Antecedents.
1.4. L’EpS vs educació sanitària.
LA SALUT COM A PATRIMONI DE LA COL.LECTIVITAT: LA PROMOCIÓ O FOMENT DE LA SALUT.
1.2. Conferències sobre Promoció de Salut:
-Alma-Ata, 1978
-Carta d’Ottawa, 1986
-Conferència d’Adelaida, 1988
-Conferència de Swudswall, 1991
-Cimera de la Terra, 1992
-Conferència de Yakarta, 1997
1.3. Eixos de la Promoció de la salut.
Unitat temàtica 2.
LA PROMOCIÓ DE LA SALUT COM EINA A L'ABAST DE LA PEDAGOGIA.
2.1. La Salut Pública: historia, conceptes, evidències.
-Sistemes de salut. La Organització Mundial de la Salut. Conceptes bàsics: risc, perill, accident, vulnerabilitat. Prevenció: tipus. La vulnerabilitat natural, física, econòmica, ideològica, política, cultural i educativa.
2.2.Professionals de la pedagogia vs professionals de la salut.
-Perfil professional.
Unitat temàtica 3.
LA PEDAGOGIA I LES CIÈNCIES DE L'EDUCACIÓ AL SERVEI DE LA PROMOCIÓ DE LA SALUT DE LA CIUTADANIA I LES COMUNITATS.
3.1. Concepte comunitat, tipus i desenvolupament.
3.2.L’EpS i el màrqueting com a eines de Promoció de Salut.
3.3. Els valors, creences, actituds i pràctiques socials.
3.4. Objectius d’Eps.
3.5.Tècniques i instruments del màrqueting social.
Unitat temàtica 4.
LA DIDÀCTICA A L'ABAST DE L'EpS.
4.1. Metodologia d’intervenció en EpS.
4.2. Tècniques per a la comunicació grupal.
4.3. Tècniques per a la comunicació personal.
4.4. Evidència de la Promoció de la salut. Eficàcia de les intervencions. Resultats socials i de salut.
4.5. Recursos didàctics a l’abast de la Promoció de la Salut.
Unitat temàtica 5.
PROGRAMES D’EpS SEGONS NECESSITATS I PROBLEMES DE LA POBLACIÓ.
5.1. Els grups socials i les seves necessitats en matèria d’EpS.
5.2. Programes d’EpS i contextos d’aplicació.
- Alimentació.
- Gestió del temps per una vida saludable.
- Afectivitat i sexualitat. Planificació Familiar.
- Relacions de dependència i violència segons gènere, ètnia, classe i raça.
- Ciutats i pobles saludables. Viure, treballar i gaudir de pobles i ciutats.
- Escoles i universitats promotores de salut.
- Centres hospitalaris i d’atenció primària, promotors de salut.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
4.5
6.75
11.25
Treballs
12
36
48
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
2
0
2
Presentacions / exposicions
0.5
1.5
2
Atenció personalitzada
4.5
0
4.5
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Presentació de la matèria i dels seus requeriments: competències, continguts, metodologia i avaluació.
Establiment de dinàmiques de coneixement personal.
Formació de grups de treball estables de màxim 5 persones.
Sessió Magistral
Exposició dels continguts de l’assignatura per part de la professora amb la utilització de suport material, especialment les TIC. Es facilita la participació de l’alumnat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Plantejament de situacions pràctiques sobre el contingut de la matèria. L’alumnat en grups reduits, les estudiaran i proposaran la solució argumentada per resoldre-les. A continuació es farà una posada en comú i es trauran conclusions.
Treballs
Activitats extenses que l’alumnat ha de presentar a la professora. Elaboració d’un programa d’EpS elegit segons interessos de les estudiantes i dels estudiants prèvia aprovació de la professora, seguint les directrius recomanades. Exposició oral i escrita del treball dut a terme. Autocreació de material didàctic. Treballs que s’encomanin a l’aula.
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
Reflexió de l’alumnat sobre l’evolució i assoliment de les competències professionals.
Presentacions / exposicions
Exposició oral del programa d'EpS (treball dut a terme).
Atenció personalitzada
Atenció personalitzada
Descripció
A fi de promoure l’autoregulació de l’aprenentatge, l’alumnat tindrà tutories per resoldre dubtes i fer el seguiment del seu procès instructiu individualment i grupalment.
Avaluació
Descripció
Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Treballs
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
Presentacions / exposicions
Altres comentaris i segona convocatòria
Per tal d'assolir l'aprovació de l'assignatura cal realitzar tots i cada un dels treballs encomanats.
En l'elaboració del programa teòric-pràctic d'EpS. Aquest programa s'haurà de presentar per escrit. Es tindran en compte els aspectes formals de presentació de la informació com són la consignació de les parts principals i complementaries del contingut del programa d'EpS i la redacció del mateix. Es farà especial incís en la l'assenyalament de les referències de les fonts bibliogràfiques emprades. Aquest treball s'haurà d'exposar seguint les normes indicades per fer presentacions, aquestes no podràn superar els 10 minuts. El valor d'aquesta prova representa un 30% del total de l'avaluació.
Els treballs que s'encomanin a l'aula representaran un 20% del total de la nota.
L'assistència, (obligatòria) i la participació a classe esdevé un punt important en l'avaluació final.
Finalment es realitzarà una prova escrita que representa el 50% del total de la nota.
Fonts d'informació
Bàsica
ADEPS V (2000):
Conferencia Europea de Promoción de la
Salud y Educación para la Salud. Resumenes de trabajos. Madrid:
Eneida Ediciones. 2000.
ASOCIACION DE
EDUCACIÓN PARA LA SALUD. (1997) Congreso
nacional: La cultura de la salud en España. Madrid: A.D.E.P.S.
AAVV (2003):40 éxitos en comunicación.
Madrid: Pearson Educación; 2003.
AAVV (1995): Red de
Actividades de promoción de la salud número 1, 3 Granada: Edit. Escuela
Andaluza de Salud Pública.
AAVV (2005):Evolució de les desigualtats
en la salut a Catalunya. Barcelona: Mediterrània.
AAVV (1997):Jornadas aragonesas de EPS. Actas.Saragossa: Edit. Universitat de Saragossa i Govern
d’Aragó; 1997.
AGUADERO F. (1997): La cultura audiovisual.
Madrid: Ciencia 3.
AGUADO L.
(2005): Emoción, afecto y motivación. Madrid: Alianza.
ANGULO, F. BLANCO, N. (1994): Teoría
y desarrollo del curriculum.. Archidona: Aljibe.
ANTUNES C. (2005): Juegos para estimular las inteligenciasmúltiples.
Madrid: Narcea.
BERLO,D.K.(1982):El proceso de comunicaciónBuenos Aires;13ª edición.Edit. "El
Ateneo" 1982.
BERNARDO, E. GUTIÉRREZ, M. AROCHA, S.L. (1996): Salud Pública y Educación para la Salud.Las Palmas: Edit. Instituto Canario de Estudios y
Promoción Social y Sanitaria. 1996.
BOLIVAR, A. (1995): La
evaluación de valores y actitudes Madrid Edit. Anaya. 1995.
BUCAY J.(2004): El juego de los cuentos [5 CD-ROM] Buenos Aires:
Nuevo Extremo.
CASTILLO Mª D. I
LEÓN Mª T. (2005): Educación
sanitaria en alimentación y nutrición. 4ª ed. Alcalá la Reial (Jaén): Formación
Alcalá.
CHOQUE S, CHOQUE
J. (2004): Actividades de
animación para la tercera edad. Barcelona: Paidotribo.
CLÈRIES X. (2006): La comunicación. Barcelona:
Elsevier.
COLECTIVO IOÉ (2004):Salud y estilos de vida en
España : un análisis de los cambios ocurridos en la última década.
Madrid : Fundación de las Cajas de Ahorros (FUNCAS).
COSTA, M. LÓPEZ, E. (1996): Educación
para la salud. Una estrategia para cambiar estilos de vida Madrid. Edit.
Pirámide.
ESTEBARANZ, A. (1994): Didáctica
e innovación curricular. Sevilla. Edit. Pub. Universidad de Sevilla.
FERNANDEZ
ABASCAL EG, ET AL. (1997): Cuaderno de prácticas de motivacióny emoción. Madrid:
Pirámide.
FORTUNY, M. (1997). Reflexions
al voltant de l’educació per a la salut.Escola Catalana, 337, 6-8.
FORTUNY, M. I MOLINA, M.C. (Eds.) (2003) Experiencias
educativas para la promoción de la salud y la prevención. Barcelona:
Laertes.
GENERALITAT
DE CATALUNYA. (1984) Orientacions i programes. Educació per a lasalut a
l'escola, Barcelona.
GIMENO, J. y PEREZ, A. (1992):Compreneder y transformar la
enseñanza. Morata. Madrid.
HAWE, P. DEGELING, D. HALL, J. (1993):Evaluación de la
Promoción de Salud Barcelona. Edit.
Masson.
HIGUERAS C,
KEENOY A.M, GIL N, (ED.)
(2000): Catálogo de material didáctico sobre salud escolar. Granada :
Escuela Andaluza de Salud Pública.
KOTLER, P. ROBERTO, E.L. (1992):Marketing Social. Madrid. Edit.
Díaz de Santos.
KRUEGER, R.A. (1991): El grupo
de discusiónMadrid Edit.
Pirámide.
LINDSTRÖM A. (2006): Implicación y corparticipación
del ciudadano en las decisiones de políticas sectoriales: el caso de la salud y
los servicios sanitarios. Barcelona/Madrid: Fundación Salud, Innovación y
Sociedad.
MANEN M. (2004): El tono en la enseñanza. El
lenguaje de la pedagogía. Barcelona: Paidós.
MARQUES F. ET
AL. (2000) : Jornada de promoció i educació per a la salut.Universitat de Lleida. 2000.1a.
MARTOS R. (2005): Fundamentos de la educación para
la salud y la atención primaria.Alcalá la Real: Formación Alcalá.
MÉNDEZ CARRILLO, X. MACIÀ, A. OLIVARES D. (1993): Intervención coductual en contextos
comunitarios I Programas aplicados de prevención. Madrid. Edit. Piràmide.
MINISTERIO DE
SANIDAD Y CONSUMO, ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. Glosario
de terminos de Promoción de la
Salud.
NAIDOO, J. WILLIS, J.(1994): Health
Promotion. London.Baillière Tindall. 1994.
NOSHIC, G.M. (2002): Aprender a pensar. Madrid:
Prentice Hall.
PÉREZ Mª L. I
JUANDÓ J. (2001): Gestionar
la información para que se comprenda. Barcelona: Edebé.
QUINTANA CABANAS, J.M. (1995): Teoría de la Educación Madrid. Edit.
Dikinson.
CUADERNOS DE
PEDAGOGIA. 214 (1993): “Monogràfic sobre Educació per a la salut”
RIBAS SERNA J,
(COORD.) (1990): Educación
para la salud en la prácticadeportiva escolar. Málaga:
Unisport.
ROCHON, A. (1991): Educación para la salud. Barcelona. Edit Masson.
S.E.C.C. (1992) Projecte
curricular: Què és, què pretén, de què consta i com s’elabora. (4 quaderns) Barcelona.
SANTOS, M.A. (1990): Hacer
visible lo cotidiano .Madrid. Edit. Akal.
SEGURA M. (2003): Educar las emociones y los sentimientos. Madrid:
Narcea.
SERRAMONA, J. (2000): Teoría de
la educación. Barcelona Edit. Ariel.
SERRANO GONZALEZ (ED.) (1988):La Educación para la salud del siglo XXI. Madrid: Ed.Díaz de Santos.
TONES,
KEITH, TILFORD, S. (1990):Healt Education. Effectiveness, efficiency and equity London. Edit. Chapman & Hall.
TORT, J. (1997): “El
programa d’educació per a la salut a l’escola”
Escola Catalana,337, 9-11.
VALLEJO-NÁJERA
J.A. (2004):Aprender a
hablar en público hoy. 35ªed. Barcelona: Planeta.
- Formació de grups de treball estables de màxim 4 persones.
- Elaboració d’un programa d’EpS elegit segons interessos de les estudiantes i dels estudiants prèvia aprovació de la professora, seguint les directrius recomanades.
- Exposició oral del treball dut a terme.
- Treballs que s’encomanin a l’aula.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent