DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DISSENY, DESENVOLUPAMENT I INNOVACIÓ DEL CURRÍCULUM Codi 11152014
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
Adreça electrònica charo.barrios@urv.cat
Professors/es
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A25 Assessorar sobre l’ús pedagògic i integració curricular dels mitjans i recursos didàctics.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer i analitzar les aportacions teòriques del curriculum des de diferents models, enfocs i perspectives i les seves repercusions pràctiques en l'àmbit curricular. A3
A4
A9
B1
B3
B9
B11
2. Entendre el disseny i desenvolupament de projectes curriculars com una estratègia d'innovació en els centres educatius. A15
A20
A22
B5
B6
B10
B12
3. Desenvolupar un pensament propi sobre les diferents temàtiques que es treballen, a partir de la recollida d'informació individual i de les apotacions del docent i dels propis companys. A15
A22
B2
B3
B4
B6
B13
C5
4. Desenvolupar estratègies efectives per promoure el disseny, desenvolupament i innovació curricular. A20
A25
A27
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B15
B16

Continguts
Tema Subtema
1.Curriculum: Concepte i perspectives 1.1. Corrents i perspectives teòriques sobre el curriculum
1.2. Del curriculum oficial al curriculum en acció
2. Disseny del Curriculum 2.1. Àmbits de decisió: PEC i Programacions
2.2. Estructura del curriculum: objectius, Continguts, Estratègies, Materials, Avaluació
3. Desenvolupament i innovació del curriculum 3.1. La cultura institucional
3.2. El paper del professorat i de l'alumnat
3.3. El procés d'E-A com a procés d'investigació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
25 25 50
Presentacions / exposicions
4 15 19
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
Resolució de problemes, exercicis
0 24 24
Treballs
9 32 41
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1. Anàlisi de expectatives i coneixements anteriors
2. Presentació i negociació del programa
Sessió Magistral Es desenvolupen els temes teòricament, a partir de transparències, les quals els alumnes disposen amb antelació.
Presentacions / exposicions Cap a finals de curs els alumnes han d'exposar per grups treball que han desenvolupat i del qual seran avaluats per la professora i per la resta de companys.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Hi ha de dos tipus:
A) A mesura que es van desenvolupant els temes teòricament s'introdueixen activitats en les que els alumnes (a vegades individualment i, a vegades, en petits gurps) han de reflexionar sobre el que s'ha explicat o bé han de construir conceptes. Posteriorment hi ha una posada en comú
B) És una activitat lligada al desenvolupament del treball, però que es realitza en les hores de classe, per afavorir un major seguiment.
Resolució de problemes, exercicis Es tracta e lectures especialitzades, de les quals ha de donar resposta a unes qüestions amb reflexions pròpies, argumentades i justificades.
Treballs Consisteix en el disseny d'una unitat didàctica, que es realitza en petits grups, a partir de les necessitats reals explicitades per un centre d'educació infantil i primària col.laborador.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
És necessari fer unes tutories amb els grups de treball per anar desenvolupant el treball i la posterior presentació, especialment per anar adequant el treball realitzat a les necessitats demandades en els diferents casos. A banda s'aconsella fer tutories per qualsevol altre tema que els estudiants considerin oportú.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Els alumnes avaluen el el treball que han desenvolupat a partir de l'exposició seguint els criteris que s'han consensuat amb antelació en el grup-classe. 10%
Resolució de problemes, exercicis Hauran de presentar un mínim de tres lectures treballades, seguint unes indicacions prèvies 20%
Treballs Es tindran presents els següents criteris
a) La transferència dels continguts treballats a classe
b) L’estructuració del desenvolupament plantejat
c) El compromís "professional", la coherència i adequació de la proposta i del seguiment realitzat
d) Aprofundiment en les reflexions i conclusions del procés seguit, des d'una perspectiva professional
e) Adequació a les normes de presentació de treballs
f) Compliment dels terminis acordats.

Per superar la matèria cal tenir aprovada aquesta activitat.
30%
Proves de desenvolupament Es negocia amb els alumnes el tipus de prova que prefereixen

Per superar la matèria cal tenir aprovada aquesta activitat
30%
Altres

Autoavaluació: L'alumne fa un informe pautat del propi procés formatiu que ha seguit És condició -sense qualificació- fer una valoració del desenvolupament de la matèria, tant a nivel individual com en petits grups

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

BIBLIOGRAFIA BASICA D’ESTUDI

ANGULO, J.F. Y BLANCO, N. (Coord) (1994). Teoría y Desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe.

ESCUDERO, J.M. (Coord.) (1997). Diseño y desarrollo del curriculum en la educació secundaria. Barcelona: ICE-Horsori.

FENSTERMACHER, G. y SOLTIS, J. (1998). Enfoques de la enseñanza. Amorrortu Editores. Buenos Aires.

GIMENO, J. y PEREZ, A. (1985). La enseñanza: su teoría y su práctica. Akal. Madrid.

PERRENOUD, Ph. (2004) Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Graó. Barcelona.

SALVADOR, F.; RODRIGUEZ , J.L.; y BOLIVAR, A (Dir.) (2004). Diccionario enciclopédico de Didáctica (2 vol.) Aljibe. Málaga.

 

 

 

Complementària

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

APPEL, M. (1986): Ideología y currículo. Madrid. Akal.

APPLE, M. (1997). Teoría crítica y educación. Buenos Aires: Miño y Dávila.

BARRIOS, Ch. (1998). La formación permanente y el grupo de trabajo en el desarrollo profesional del docente en secundaria. Cap. IV. Oikos-Tau. Barcelona.

BELTRÁN, F, (2001). Diseñar la coherencia escolar. Madrid; Morata

CARBONELL, J. (2000). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata.

CONTRERAS, J. (1990): Enseñanza, curriculum y profesorado. Madrid. Akal.

CUADERNOS DE PEDAGOGÍA, 2001, 299 (Monográfico)

ESCUDERO, J.M Y GONZÁLEZ, M.T. (1994). Profesores y escuela: ¿Hacia una reconversión de los centros y la formación docente?

ELLIOTT, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid.Morata.

FEITO, R. (2000). Los retos de la escolaridad obligatoria. Barcelona: Ariel.

FERNÁNDEZ SIERRA, J (Coord) (1995): El trabajo docente y Psicopedagógico en Educación Secundaria. Málaga, Aljibe.

FERNÁNDEZ SIERRA, J (Coord) (1999): Acción Psicopedagógica en Educación Secundaria: Reorientando la Orientación. Málaga, Aljibe.

FULLAN, M. (1994). La gestión basada en el centro. El olvido de lo fundamental. Revista de Educación 304,147-161

GIMENO, J. y PÉREZ, A. (1993): Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

GOODMAN, J. (2002):  La educación democrática en la escuela. Sevilla. Publicaciones MCEP.

HARGREAVES, A. (1996). Profesorado, Cultura y Postmodernidad. Madrid: Morata.

HARGREAVES, A; EARL, L. y otros (2001). Aprender a cambiar .La enseñanza más allá de las

HARGREAVES, A; EARL, L. y RYAN, J. (1998). Una educación para el cambio. Reinventar la educación de los adolescentes. Barcelona: Octaedro

IMBERNON F. (1996). Innovación y formación en y para los centros. Cuadernos de Pedagogía 240.

IMBERNON, F. (1999). La educación en el siglo XXI. Barcelona: Grao.

KEMMIS, S. (1988): El curriculum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid. Morata.

LUNDGREN, U. (1992): Teoría del curriculum y escolarización. Madrid. Morata.

MARCHESI, A. Y MARTÍN, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid:

MARTÍN, M. (1997). Planificación y práctica educativa. Madrid. Escuela Española.

MARTINEZ BONAFÉ, J. (1998). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Buenos Aires: Miño y Dávila

MARTINEZ BONAFÉ, J. Y otros (2002). Vivir la democracia en la escuela. Sevilla: MCEP.

PÉREZ GÓMEZ, A. (1999) La cultura en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata

ROZADA MARTÍNEZ, J.M (1989): Desarrollo curricular y formación del profesorado. Gijón: CYAN Gestión Editorial

SANTOS GUERRA, M.A. (1994). Entre Bastidores: el lado oculto de la organización escolar. Málaga.

STENHOUSE, L. (1984): Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata.

TADEUS DA SILVA, T. (2000): Las pedagogías psicológicas y el gobierno del yo en tiempos neoliberales. Sevilla. Publicaciones MCEP.

TORRES SANTOMÉ, J. (1994). Globalización e interdisciplinariedad. Madrid: Morata.

TORRES, X,. (1994): Globalización e Interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid. Morata.

TYLER, R. (1973): Principios básicos del curriculum. Buenos Aires. Kapelusz.

URÍA, M.E. (1998). Estrategias didáctico organizativas para mejorar los centros educativos. Madrid.

WHITHAKER, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Madrid. Narcea.

WOODS, P. (1997). Experiencias críticas en la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Paidós

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent