DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ECONOMIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11152015
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Adreça electrònica juanjose.martinez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ MANENT, JUAN JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Economia de l'educació és una matèria adreçada a desenvolupar en els futurs professionals els coneixements d'economia que són bàsics per comprendre el funciomanent econòmic i la seva relació amb l'educació, assolint alhora, les competències necessàries per analitzar, dissenyar i gestionar els processos educatius.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A13 Conèixer la legislació educativa.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A18 Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A24 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
B13 Capacitat d'autocrítica
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
B17 Lideratge
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l'epistemologia de la ciència econòmica en funció de la conceptualització de l'Economia de l'Educació. A1
A2
A3
A6
B1
B3
C1
C2
C4
Analitzar les principals tendències actuals en el pensament econòmic, la seva concepció del valor de l'educació i dels criteris d'interrelació amb l'economia. A2
A6
A21
B3
B4
B8
B14
C1
C2
C4
Conèixer els orígens i les principals tendències de l'Economia de l'Educació. A2
A3
A6
B3
B4
B8
B14
C1
C2
C4
Analitzar les funcions, els factors que intervenen i els efectes de l'educació com a inversió social i econòmica, en el context del creixement econòmic i el desenvolupament comunitari. A6
A8
A9
A12
A13
A21
B3
B4
B9
B13
C2
C5
Analitzar la teoria del capital humà i les visions crítiques i altres teories relacionades. A6
A12
A21
B3
B4
C1
C2
C4
C5
Situar l'economia de l'educació i la planificació educativa, en el context de les polítiques i els nous reptes educatius, socioeconòmics i laborals del S. XXI a Europa, Espanya, Catalunya i l'àmbit local, i reflexionar sobre els models i les paradoxes del finançament de l'educació. A1
A2
A6
A13
A21
B1
B3
B5
B6
B11
B14
C1
C4
C5
Conèixer els processos d'organització i gestió econòmica dels centres, les entitats i les activitats educatives. A2
A4
A8
A12
A13
B3
B4
B7
B10
B11
C2
C5
Dissenyar una activitat educativa i els procediments per a la seva implementació i gestió econòmica, d'acord amb els criteris de l'Economia de l'Educació i utilitzant les eines tècniques i tecnològiques necessàries per assolir una eficaç planificació, organització, gestió i avaluació. A8
A9
A13
A14
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A24
A27
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
C1
C2
C3
C4
C5
Valorar les funcions i la necessitat de la tasca i les aportacions dels pedagogs en els àmbits econòmics de l'educació i en el disseny, planificació, organització, gestió i avaluació dels processos educatius. A1
A2
A8
B6
B7
B8
B13
B14
B15
B16
B17
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Epistemologia de l'economia de l’educació 1.1. Concepte, fonaments i valor del coneixement de la ciència econòmica i de l’Economia de l’Educació.
1.2. Classificació i evolució històrica de l’economia.
1.3. Conceptes econòmics bàsics i glossari de termes.
1.4. El concepte de mercat a l’àmbit educatiu: La competència, el comportament dels consumidors i les tipologies de mercat.
1.5. Economia de l’educació: Concepte, classificació, continguts, funcions i valor econòmic de l’Educació.
1.6. Història de l’Economia de l’Educació: Origen i tendències.
2. Planificació 2.1. Història i etapes de la planificació de la educació.
2.2. Models teòrics de la planificació educativa.
2.3.Metodologia de la planificació educativa.
2.4.Organismes, internacionals i estatals, planificadors de l’educació.
2.5. La planificació de l’educació a Espanya.
2.6 Els plans locals d’educació. Subsidiarietat, coresponsabilitat i participació social en l’educació.
2.7.La planificació educativa i el mapa educatiu i escolar de l'administració local. L'Oficina Municipal d'Escolarització. (OME)
2.8. El futur de la planificació educativa a Espanya i la UE.
3.- Anàlisi econòmic del sistema educatiu. 3.1. Sociedad i educació. Estat de Benestar, globalització, societat de la informació i el coneixement.
3.2. Interrelacions entre economia i educació.
3.3. Els costos i beneficis de l’educació.
3.4. Aplicacions del càlcul de costos i beneficis.
3.5. Educació, ocupació, creixement i desenvolupament. Els criteris productivista i del desenvolupament humà.
3.6. La teoria del capital humà: Origen, concepte i classes.
3.7. El pensament social i el fet educatiu en relació amb l’Economia de l’Educació.
3.8. La relació de l’Economia de l’Educació i el tercer sector, els moviments socials, la immigració i la diversitat cultural.
4. Models de finançament del sistema educatiu. 4.1. L’Educació com inversió social. El sector públic i les polítiques d’educació.
4.2. Finançament del Sistema Educatiu. Política econòmica del finançament de l’educació.
4.3. Fonts de finançament de l’Educació.
4.4. El finançament del sistema educatiu. Anàlisi comparat amb la UE.
4.5. Finançament sectorial de l’educació.
4.6. La coresponsabilitat de les autonomies i l’administració local.
5. Educació i mercat de treball 5.1. Mercat laboral, educació i atur.
5.2. Polítiques de formació i ocupació.
5.3. Educació, orientació laboral i programes d’inserció sociolaboral.
5.4. Educació i nous mercats de treball.
6. Organització i gestió econòmica d’entitats i actuacions educatives. 6.1. Planificació, comptabilitat, càlcul de costos, gestió econòmica i elaboració de pressupostos d’activitats educatives.
6.2. Eines tecnològiques per a la planificació, presentació organització, gestió i avaluació econòmica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 24 36
Debats
4 3 7
Treballs
14 28 42
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 4 8
Presentacions / exposicions
3 3 6
Esdeveniments científics i/o divulgatius
4 2 6
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
4 16 20
Proves de Desenvolupament
2 8 10
Proves objectives de tipus test
3 6 9
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el seu valor en el procés de desenvolupament professional
Presa de contacte amb l'alumnat.
Introducció als objectius, continguts, organitzadors previs, metodologia, temporització i avaluació.
Avaluació inicial dels coneixements interessos i expectatives dels estudiants.
Sessió Magistral Exposició i reflexió a l'aula en relació als continguts de l'assignatura, amb la cooperració activa, participativa i creativa dels estudiants.
Debats Dinàmiques de participació i reflexió en grup analitzant un tema o situació educativa, d'entre els continguts de l'assignatura, des de les diverses visions dels participants o dels grups de treball.
Cal que l'estudiant prepari i aporti informació, documentació i reflexions.
Treballs Son les diverses obres teòriques i pràctiques que realitza l'alumnat d'acord amb les indicacions del professorat, com a forma de reflexió, aprenentatge i, alhora, evidència dels coneixements assolits. En cada cas es concretarà el format en que cal presentar-los: suport de paper, format digital o a través de l'entorn moodle.
El correu e. és una eina de tutoria però no s'accepta per presentar treballs.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Són activitats per a la formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula d'un treball individual o grupal, segons el cas, sobre un tema específic, concertat amb el professorat, i acompanyat de la presentació escrita.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferències, aportacions i exposicions, amb ponents especialistes, per aprofondir en el comeixement i l'aplicabilitat de determinats temes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
Proves objectives de tipus test
Descripció
L'atenció personalitzada es pot realitzar, de forma individual o en grup, concretant previament el tema o temes a tractar i, si s'escau, els treballs o exercicis a revisar. Les dates i horaris són els que té establert el professor i, a més, es poden realitzar totes les consultes necessàries a través del correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral A les sessions magistrals s'avalua les aportacions de l'alumnat i la seva participació reflexiva i creativa a l'aula en relació als continguts de l'assignatura. 5
Debats En els debats s'avalua l'adequació i l'aprofundiment de les aportacions en relació als continguts de l'assignatura, el grau de preparació del tema i la informació i documentació bibliogràfica. 5
Treballs Els treball s'avaluen d'acord amb els següents indicadors:
- Que inclogui tots els apartats.
- Grau d'aprofundiment
- Coherència conceptual i metodològica del treball.
- Aportacions teòriques, pràctiques, documentals i de bibliografia.
- Disseny, presentació i ús de les TIC.
40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'avalua l'adequada resolució, el grau d'aplicabilitat i transferència a la pràctica educativa. Les aportacions d'aprofundiment i bibliografia. La claredat i la presentació. 5
Presentacions / exposicions S'avalua el grau d'adequació i aprofundiment, en relació als continguts de la matèria i l'aplicabilitat dels treballs que es presenten i les aportacions en relació als continguts de l'assignatura, el grau de preparació del tema i la informació i documentació bibliogràfica. La creativitat, els recursos didàctics, tecnològics i les estrategies participatives. 5
Esdeveniments científics i/o divulgatius Es valora, a través de la participació activa en els esdeveniments. A les recensions de cada esdeveniment es valora l'adequada conceptualització, les aportacions teòriques, pràctiques, documentals i bibliogràfiques relacionades amb el tema i la seva aplicació pràctica i la presentació del treball. 5
Atenció personalitzada L'atenció educativa personalitzada és un aspecte important en el procés educatiu, com a forma de comunicació entre docent i discent, vers l'assoliment dels objectius de l'assignatura a través de la cooperació. S'avalua l'interès , la participació, les aportacions teòriques i pràctiques i l'organització conceptual en relació als temes objecte de treball. 5
Proves de Desenvolupament Proves amb preguntes obertes obre un tema.L'alumat ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta és extensa. 10
Proves pràctiques Proves que inclouen activitts, problemes o casos a resoldre. L'alumnat ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de mmanera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 10
Proves objectives de tipus test Proves objectives tipus test. Inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumnat selecciona una resposta entre un número limitat de possibilitats. 10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica









BECK, U.(2000) Un nuevo mundo feliz. La precaridad del trabajo en la era de la globalización. Paidós, Barcelona.

BECKER, G. (1983) El capital humano. Alianza, Madrid.

BOSCH, F i DÍAZ, J. (1988): La educación eb España. Una perspectiva económica, Ed. Ariel, Barcelona.

BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1998): Educación y economía. Como comprender los conceptos básicos de su relación. C.S.J  Barcelona.

BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1994): Hacia una economía política generalizada. Ed. PPU. Barcelona.

BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1997): Del estado de derechos sociales al estado asistencial: Sociedad y educación en las sociedades avanzadas. Ed. Llibreria Universitària. Barcelona.

CASTELLS, Manuel. (1995)  La ciudad informacional. Tecnologías de la información, estructuración económica y el proceso urbano-regional. Alianza Editorial, Madrid.

DEL RIO, E (1991): Formación y empleo, Ed. Paidós, Barcelona.

FERMOSO, Paciano (1997): Manual de economía de la educación, Ed. Narcea, Madrid.

FREIJEIRO ÁLVAREZ, Ana Belén (2006): Fomento de empresas de economia social. Ed. Ideaspropias, Vigo.

GALBRAITH, John Kennet (1998): Historia de la economía, Ed. Ariel Sociedad Económica, Barcelona.

LASSIBILLE, Gérard i NAVARRO GÓMEZ, María Lucía (2004) Manual de economía de la educación. Teoría y casos prácticos. Ed. Pirámide, Madrid.

MORENO BECERRA, José Luis (1998): Economía de la educación, Ed. Piràmide, Madrid.

QUINTAS, J.R. (1983) Economía y Educación. Ed.Pirámide. Madrid. 

SAN SEGUNDO, Mª Jesús (2001). Economía de la educación. Madrid: Síntesis.

RIFKIN, Jeremy, (2000): La era del acceso. La revolución de la nueva economía, Ed. Paidós, estado y sociedad, Barcelona. 

SARRAMONA, Jaume (2004): Factores e indicadores de la calidad en la educación. Ed. Octaedro, Barcelona.

VENTURA, J. (Coord.). (1999). Perspectivas económicas de la educación. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona.

VAIZEY, John (1975). Economia de la educación.  Vicens-Vives, Barcelona.

Complementària




 

 

FUENTES, E. (1987) Brasil Egipto e India paises potenciales y crisis de desarrollo.  Ed. Universitas Tarraconensis. R.CC.EE.. Tarragona

GARCIA GARRIDO, J.L.  (coord)  (1989),  La Educación en Europa., Ed. Cincel. Madrid.

LAVAL, Christian (2004). La Escuela no es una empresa, : el ataque neoliberal a la enseñanza pública.  Paidós.  Barcelona,

LÓPEZ PALMA, F. (1995) Formació, qualificació i mercat. Horsori, Barcelona.

MARTIN-SHUMAN (1998) La trampa de la globalización. Taurus, Barcelona

MARTÍNEZ PEINADO, J. (1999) El capitalismo global. Icaria, Barcelona.

MASJUAN, J.M. i altres (1996) La inserció professional dels nous titulats universitaris. ICE- UAB, Barcelona.

MIGUELEZ, F. – PRIETO,C. (1999) Las relaciones de empleo en españa. Siglo XXI, Madrid. Laval, Christian (2004). La Escuela no es una empresa, : el ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona [etc.]: Paidós.

 

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EDUCACIÓ PERMANENT/11151101
RECURSOS TECNOLÒGICS PER A LA FORMACIÓ/11151219
 
Altres comentaris
A més de la consulta dels manuals recomanats, i la lectura dels llibres relacionats amb els treballs a realitzar, es recomana desenvolupar una visió general de l'economia de l'educació a través de la lectura de diaris i publicacions i la consulta temàtica i recerca d'informació a internet.