DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura EDUCACIÓ COMPARADA Codi 11152016
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Adreça electrònica maisabel.miro@urv.cat
Professors/es
MIRÓ MONTOLIU, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L´Educació Comparada és una matèria jove, però amb una important acumulació de coneixements al llarg de la seva curta història. Durant aquest curs, coneixerem les seves bases epistemològiques, la seva metodologia i la seva història; posteriorment ens centrarem en les activitats de diferents organismes internacionals i analitzarem, utilitzant les noves tecnologies, la situació d´ulguns sistemes educatius del món.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A8 Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els fonaments teòrics de l´Educació Comparada A1
A2
A3
B1
C3
Ser conscient de la problemàtica educativa del món d´avui, entenent les interrelacions que es donen amb els factors econòmics, polítics, històrics, culturals, etc A6
A8
B1
B3
C2
Conèixer les activitats que dintre del camp de l´educació porten a terme diferents organismes internacionals: UNESCO, CEDEFOP, EURYDICE, OFICINA INTERNACIONAL D´EDUCACIÓ, etc A2
B1
C2
C4
Saber aplicar el mètode comparatiu, així com analitzar, críticament, reformes i polítiques educatives que es dugui a terme en l´actualitat, tant en el seu conjunt com en aspectes específics A4
A11
A21
B2
B4
B5
B9
C2

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1 Naturalesa, evolució i metodologia de l´Educació Comparada

Bloc temàtic 2 Panoràmica Mundial de l´Educació

Bloc temàtic 3 Descripció de sistemes educatius i anàlisi comparatiu

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 10 30
Esdeveniments científics i/o divulgatius
4 2 6
Debats
8 2 10
Presentacions / exposicions
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 4 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 2 5
Treballs
0 40 40
Estudis previs
0 6 6
Pràctiques a través de TIC
0 30 30
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica. Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria ( el 30% de l’assignatura serà virtural a través d’aquesta eina)
Sessió Magistral -Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Aprofitament d'alguna conferència o acte relacionat amb l'assignatura
Debats Comentar i debatir noticies actuals sobre educació
Presentacions / exposicions Exposició a través de les TIC del treball de recerca
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària -Activitats de reflexió i crítica sobre textos educatius actuals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques -Pràctiques a l’aula de TIC de recerca de l’educació a diferents països del món
Treballs -Introducció a diferents metodologies de recerca comparada i posada en pràctica a través d’un treball comparatiu.
Estudis previs Alguns temes és necessari fer un estudi previ a traves d'internet o biliogràfic
Pràctiques a través de TIC -Pràctiques a l’aula de TIC de recerca de l’educació a diferents països del món
-Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Debats
Treballs
Descripció
Atenció al despatx en hores d'atenció o virtualment sempre que sigui necessri

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a través de les TIC del treball de recerca 20%
Treballs Presentació a través del moodle del treball de recerca 60%
Altres

Participació a l'aula i virtualment

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALTBACH, P.G. i KELLY, G.P. (1990): Nuevos enfoques en educación comparada. Madrid. Mondadori.
CALATAYUD, R. (1992): Lecturas de Educación comparada. València. Universitat de València.
COMISSIÓ DE LES COMUNITATS EUROPEES (1997): Las cifras claves de la educación de la Unión Europea. Luxemburgo.
CORRAGIO, J.L. i TORRES, R.M. (1999): La educación según el Banco Mundial. Un análisis de sus propuestas. Madrid. Pedro Miño.
DELORS, J. i altres (1996): Educació: hi ha un tresor amagat a dins. Centre UNESCO de Catalunya.
EURYDICE (1996): Directores de centros docentes en la Unión Europea. Bruselas. Comisión Europea.
EURYDICE (1997): Las cifras clave de la educación en la Unión Europea. Luxemburgo.
EURYDICE (1997): Una década de reformas en la educación obligatoria de la Unión europea. Bruselas. Comisión Europea.
FERRER, F. (1990): Educación Comparada. Fundamentos teóricos, metodología i modelos. Barcelona. PPU.
GARCÍA GARRIDO, J.L. (1991): Fundamentos de educación comparada. Madrid. Dykinson.
GARCÍA GARRIDO, J.L. i altres (1992): Reformas e innovaciones educativas en el umbral del s. XXI: una prespectiva comparada. Madrid. UNED.
GARCÍA GARRIDO, J.L (1992): Problemas mundiales de la educación. Madrid. Dykinson.
GARCÍA GARRIDO, J.L. (1993): Sistemas educativos de hoy. Madrid. Dykinson.
GARCÍA GARRIDO, J.L. (1994): Reformas educativas en Europa. Madrid. CC/ITE.
GARCÍA GARRIDO, J.L. (1996): Diccionario europeo de la educación. Madrid. Dykinson.
GONZÁLEZ HERNÁNDEZ, A. (1996): La comparación en educación y lecturas de pedagogía comparada. Murcia. D.M.
GROUX, D. I PORCHER, l. (1997): Le education comparée. París. Natan.
LLORENT, V. (1999): Aproximación a la educación  comparada desde la praxis investigadora. Sevilla. GIECSE.
REVENTÓS, F. (1990): Metodología comparativa y pedagogía comaprada. Barcelona. Boixareu Univ.
ROSSELLÓ, P. (1987): La teoria dels corrents educatius. Vic. Eumo.
SCHRIEWER, J. i PEDRÓ, F. (1993): Manual d ela educación comparada v. II. Teorías, investigaciones, perspectivas. Barcelona. PPU
UNESCO (1996): Informe mundial sobre la educación. Madrid. UNESCO/ Santillana.
VELLOSO, A. I PEDRÓ, F. (1991): Manual de la educación comparada v. I. conceptos básicos. Barcelona. PPU.
VALLS, R. (1998): Pedagogos comparatistas catalanes del siglo XX: Rosselló, Tusquests, Sanvisens. Una visión prospectiva. Barcelona. Universitat de Barcelona.
VERGARA, J. (1997): Apuntes de la educación comparada. Pamplona. Newbook Ediciones.

Complementària

Al començament de curs es penjarà en el’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne

Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els alumnes que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb la professora per fer un itinerari alternatiu.