DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) AVALUACIÓ DE PROGRAMES, CENTRES I PROFESSORS Codi 11152017
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Adreça electrònica joseramon.tarrago@urv.cat
juanamaria.tierno@urv.cat
Professors/es
TARRAGÓ CASANOVA, JOSÉ RAMON
TIERNO GARCÍA, JUANA MARIA
Web http://http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant Avaluació de Programes, Centres i Professors.

Competències
Codi  
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A18 Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Conèixer la fonamentació científica i tècnica de l’avaluació A4
• Conèixer els diferents models d’avaluació. A4
A18
• Dissenyar, planificar, desenvolupar, aplicar, interpretar dades i informació, establir criteris d’avaluació i avaluar les pròpies avaluacions. A17
A18
B6
C3
• Dissenyar i instrumentalitzar i realitzar investigació avaluativa. A18
A21
B2
B9

Continguts
Tema Subtema
• L’avaluació: Evolució histórica. Concepte. Finalitat.
Dimensions de l’avaluació. Objecte. Models d’avaluació: de la primera a la quarta generació (De Tyler a Guba). De l’avaluació dels aprenentatges a l’avaluació institucional. Àmbits d’actuació.
• De la conceptualització a l’acció. Enfocs metodològics.
Plantejaments tècnics. Entorn polític. Consideracions
ètiques. Principis d’avaluació. La presa de decisions.
• El disseny i el proces d´avaluació. Propòsits, finalitats i
funcionalitat. Els components del model avaluatiu: l’objecte, les fonts d’informació, la recollida de la informació, els agents avaluadors, els moments, els criteris, els informes, les audiències.
• Crítica i metaavaluació. Concepte i funcions. El rigor i la
credibilitat de l’avaluació. Criteris per a la seva consecució.
• Les normes, els indicadors i els criteris d’avaluació. Els
estàndars i l’avaluació. Els indicadors quantitatius i
qualitatius. L´ús i l’abús dels indicadors. Els referents
socials, polítics, tècnics com a fonts de criteris. Els criteris
nomotètics, ideogràfics i d´autoritat.
• Tècniques i instruments d’avaluació. Principis per a
l´elaboració, selecció, adaptació i aplicació de tècniques i
instruments d’avaluació. Implicacions i relacions amb
l’objecte, el propòsit, el temps i els agents implicats.
• Els contextes d’aplicació: Investigacions avaluatives
macro i micro. La investigació avaluativa: antecedents i
realitat. Els dissenys d’avaluació aplicats a: sistema
educatiu, institucions, programes, professors i alumnes.
• L’avaluació de centres. Naturalesa i finalitat de l’avaluació de centres. L’avaluació de la qualitat educativa. Enfocs o models d’avaluació. Els models d’avaluació de la qualitat. Dimensions de l’avaluació de centres. L’avaluació institucional. Tècniques i instruments. Mètodes específics i experiències.
• Justificació i conseqüències de l’avaluació de centres.
El rendiment de comptes. L’avaluació per rendiments:
(eficàcia, eficiència i efectivitat). La certificació,
l’homologació i l’acreditació. Els plans de millora i el seu
seguiment.
• L’avaluació de programes. L’avaluació de programes:
concepte. L’avaluació de programes en institucions formals i no formals. Models d’avaluació de programes.
• El procés avaluatiu. Identificació de l'objecte d'avaluació. Valoració de l'avaluabilitat. Components a avaluar: la justificació, el disseny, la gestió, el desenvolupament i la pròpia avaluació.
• Aplicacions específiques. L'avaluació de necessitats. Les
característiques dels destinataris. La infraestructura i el
material didàctic. L'avaluació de resultats i avaluació
d'impacte.
• L’avaluació de professors. La cultura de l'avaluació.
Finalitats de l'avaluació del professorat. Principis
metodològics i ètics.
• L'avaluació de la formació inicial del professorat. El
tipus de professor ideal. El contexte institucional de
formació. La formació dels formadors. El currículum de
formació. Els sistemes d'accés. Avaluació de la socialització i dels professors novells.
• L'avaluació del professorat en exercici i el
desenvolupament professional. Funcions i
responsabilitats del professorat: la docència, la gestió i la
investigació. Determinació del model d'avaluació:
problemàtica, enfocs i models. Els indicadors, els criteris i
els estàndars per a l'avaluació del professorat. La recollida de la informació: tècniques i instruments per l'observació a l'aula, l'opinió dels pares, dels alumnes, dels companys i del rendiment dels alumnes. L'autoinforme. El portafolis. Altres punts d'informació.
• Les conseqüències de l'avaluació de centres,
programes i professors. Coneixement i context.
Comprensió i interpretació de l'acció educativa.
Transformació de les relacions i estructures de poder. La
formació i desenvolupament professional. La presa de
decisions i la millora continuada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2.5 0 2.5
 
Treballs
20 12 32
Treballs
0 15 15
Sessió Magistral
24 30 54
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 0 2
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats prèvies i avaluació de l'assignatura.
Treballs - Recopilació d’instruments per a l’avaluació de centres,
programes i professors. La realització d'aquest treball comprèn la recerca i "captura" d'instruments, proves, tests.... per a l'avaluació de l'abans esmentat. Per a cada document és necessari la inclusió de la seva referència bibliogràfica complerta i una puntualització de
la seva utilitat. (En grup -màxim 4 persones-
- Treball teòric sobre conceptualizació/investigació
avaluativa/avaluació institucional (tipus article) (individual). (obligatori)
Treballs Presentació d'un disseny complert per avaluar una
determinada dimensió d'un centre educatiu. Caldrà
desenvolupar-lo per àmbits i categories. A més a més s'haurà de fer un desglossament dels principals indicadors de cadascún d'aquests àmbits, les indicacions de les fonts d'informació, formats de qüestions, ítems o preguntes o instruments a utilitzar o altra informació rellevant. (En grup -màxim 4 persones-. Obligatori).
S’exposarà en públic.
Sessió Magistral Sessions presencials per desenvolupar els blocs temàtics de la matèria.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferències específiques sobre temes concrets.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individuals (a concertar)

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs - Treball de recopilació d'instruments (20% del total)
- Treball teòric (10% del total)
30%
Treballs - Presentació d'un dissenys complert per avaluar una determinada dimensió d'un centre educatiu. 30%
Proves mixtes Examen 30%
Altres

Pràctiques

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALVAREZ, M (1999): La evaluación del profesorado y de los equipos docentes

Ed. Síntesis SA Madrid

BOLIVAR, A (1995): La evaluación de valores y actitudes

Ed. Anaya. Madrid

CASANOVA, M.A (1995): Manual de evaluación educativa

Ed. La Muralla. Madrid

COLAS, P. Y REBOLLO, M.A (1993): Evaluación de programas. Una guia pràctica

Ed. Kronos. Sevilla

CONSEJO DE UNIVERSIDADES (1995): Programa de evaluación institucional de la

calidad de las universidades

Consejo de universidades. Secretaria General. Material Fotocopiado

DE KETELE, J.M. y ROEGIERS, X. (1995): Metodologia para la recogida de

información

Ed. La Muralla. Madrid

DE LA TORRE, S. JIMENEZ, B y otros (1997): Cómo innovar en los centros

educativos

Ed. Escuela Española. Madrid

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (1997): Avaluació Interna de Centres

Barcelona. Generalitat de Catalunya

EDICIONES DIAZ DE SANTOS (1995): Toma de decisiones eficaces

Ed. Días de Santos. Madrid

FERRANDEZ, A y JIMENEZ, B. (1990): Seguimiento y evaluación de procesos

didàcticos

Materiales AFFA. Fondo de Formación. Madrid

FERRANDEZ, A y PUENTE, JM (1992): Educación de personas adultas

Ed. Diagrama. Madrid. Vol II

FERRANDEZ, A. PEIRO, J. Y PUENTE, J. M. (1993): La evaluación en la educación

de las personas adultas

Ed. Diagrama. Madrid

FERRERES, IMBERNON (1999): Formación y actualización para la función

pedagògica

Ed. Síntesis. Madrid

GONZALEZ, AP (1994) “La evaluación y el desarrollo profesional del docente”

Rev. Universitas Tarraconensis. Vol II Dept. Pedagogia URV. Tarragona pp 45-64

HOUSE, ER (1994): Evaluación, ética y poder

Ed. Morata. Madrid

JIMENEZ, B (1997): “L’avaluació”

Rev. El Mèdol.Anton, E (coord). Formació inicial del professorat d’educació

secundària. Tarragona pp. 81-98

JIMENEZ, B (1999): Evaluación de programas, centros y profesores

Ed. Síntesis Educación. Madrid

MATEO, Joan (2000): La evaluación educativa, su pràctica y otras metafóras

Ed. ICE-ORSORI

MEC (1993): Plan de evaluación de centros docentes. Plan EVA

MEC. Secretaria de Estado de Educación. Madrid

MEDINA, A y VILLAR, LM (1995) (coord): Evaluación de programas, centros y

6

profesores

Universitas. Madrid

MESTRES, Joan (1998): Avaluació dels centres educatius

Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona

MILLMAN, J y DARLING-HAMMOND, L (1997): Manual de evaluación del profesorado

Ed. La Muralla. Madrid

MUNICIO, Pedro (2000): Herramientas para la evaluación de la calidad

Editorial Escuela Española. Madrid

NIETO, JM (1996): La autoevaluación del profesor

Ed. Escuela Española. Madrid

PEALTA, FJ y SANCHEZ, MD (1998): El plan de evaluación: instrumentos.

Ed. Escuela Española. Madrid

PEREZ, MG (1990): Investigación-acción. Aplicaciones al campo social y educativo

Dykinson. Madrid

ROSALES, C (1990): Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza

Ed. Narcea. Madrid

RUL, Jesús (1998): “Evaluar: ¿moda o necesidad? Aproximación a la función de la

evaluaxión en educación”

A Aula de Innovación Educativa n. 70, pp. 73-76

VILLAR, LM (1994) (coord): Manual de entrenamiento: evaluación de procesos y

actividades educativas.

PPU. Barcelona

WILSON, J ( 1992): Cómo valorar la calidad de la enseñanza

PAIDÓS-MEC. Madrid

WITTROCK, MC (1990): La investigación de la enseñanza I, II y III

Ed. Paidós-MEC. Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent