DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FORMACIÓ I ACTUALITZACIÓ EN LA FUNCIÓ PEDAGÒGICA Codi 11152018
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
RODRÍGUEZ MELÉ, LUIS
Adreça electrònica luis.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ MELÉ, LUIS
Web http://www.moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Emmarcar des del punt de vista teòric i pràctic el camp de la formació i actualització de la funció pedagògica

Competències
Codi  
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A10 Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B12 Capacitat de presa de decisions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Emmarcar teòricament i pràcticament el camp de la formació i actualització de la funció pedagògica. A4
A12
2. Dissenyar, desenvolupar i avaluar estratègies d'actuació en diferents àmbits d'intervenció professional. A4
A17
B1
B2
B9
B11
C2
C5
3. Construir una base de coneixements, actituds i habilitats crítiques que siguin útils al futur pedagog en el desenvolupament de la seva activitat professional A12
A19
A27
B7
C3
4. Analitzar el context com a instrument de reflexió, formació i desenvolupament professional B1
B2
B3
B4
B5
B7
B10
B12
C3
C4
5. Conèixer les modalitats i estratègies de formació i desenvolupament professional en l'àmbit educatiu A10
A17
A19
6. Conèixer models i estratègies per a gestionar la qualitat educativa A17
A19
A27
B1
B2
B3
B5
B7
B11
B12

Continguts
Tema Subtema
1. El context com a àmbit de la funció pedagògica 1.1. La importància del context en la tasca dels professionals de l'educació
1.2. Formació, educació i organitzacions
1.3. La formació, l'educació: conceptes clau

2. Disseny, execució i avaluació de processos de formació 2.1. Diagnosi i anàlisi de necessitats formatives
2.2. El Pla de formació
2.3. L'execució i l'avaluació de la formació

3. Gestió de la qualitat educativa 3.1. Conceptualització
3.2. Models per a gestionar la qualitat educativa
3.3. Estratègies per a gestionar la qualitat educativa
3.4. Estratègies per a gestionar la qualitat educativa

4. Formació i desenvolupament professional 4.1. Formació permanent: principis, paradigmes i alternatives
4.2. Desenvolupament professional: processos i alternatives
4.3. La pràctica reflexiva com a instrument de millora

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 20 40
Presentacions / exposicions
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis
0 66 66
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Anàlisi de les expectatives de l'alumnat i els coneixements previs a l'assignatura. Qüestionari inicial.
Presentació del programa, la metodologia i l'avaluació de l'assignatura.
Sessió Magistral Sessions magistrals que conduirà la professora amb suport de presentacions projectades al canó.
Les presentacions es penjaran a la Intranet amb antel.lació.
Presentacions / exposicions Exposició en grups davant el grup-classe del supòsit pràctic desenvolupat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A mesura que es van desenvolupant els temes teòricament s'introdueixen activitats en les que els alumnes, en grup o individualment, han de reflexionar, treure conclusions i posar en comú.
Resolució de problemes, exercicis Es tracta del desenvolupament d'un supòsit pràctic en el que es planteja una possible actuació professional a la que han de donar resposta, diagnosticant i dissenyant tot el procés de l'actuació educativa. Es fa en petits grups conformats aleatòriament.
Posteriorment serà exposat.
Els alumnes tenen un paper molt important en l'avaluació d'aquest treball
D'altra banda es proposen unes lectures de les quals han d'escollir 3.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
És necessari fer unes tutories amb els grups de treball per anar desenvolupant el supòsit pràctic i la posterior presentació. Atenció personal i individualitzada a partir de las necessitats concretes prèvia hora concertada a través del correu electrònic: montserrat.blanes@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Treballs elaborats a partir de les pràctiques proposades per la professora 20%
Resolució de problemes, exercicis Desenvolupament i exposició del supòsit pràctic s'avaluarà per part de la professora a partir d'aquests CRITERIS D’AVALUACIÓ:

a) La transferència dels continguts treballats a classe a una situació simulada.
b) L’estructuració del desenvolupament plantejat
c) Plantejament sistèmic de la proposta
d) La viabilitat, coherència i adequació de la proposta
e) Adequació a les normes de presentació de treballs
f) Presentació en temps acordats.
30%
Proves de desenvolupament Prova escrita on l'alumne haurà de reflexionar i aportar els coneixements assolits a partir de l'après a l'assignatura 40%
Altres

Autoavaluació: L'alumne fa un informe pautat del propi procés formatiu que ha seguit. És condició -sense qualificació- fer una valoració del desenvolupament de la matèria, tant a nivell individual com en petits grups.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

BARRIOS, Ch. (1998). La formación permanente y el grupo de trabajo en el desarrollo profesional del docente de secundaria. Oikos-Tau. Barcelona.

DEAN, J. (1997). Supervisión y asesoramiento. La Muralla. Madrid.

DRUCKER, R (1996). La gestión de un tiempo de grandes cambios. Edhasa. Gestión 2000. Barcelona.

FERRERES, V. y IMBERNON, F. (Eds.-1999). Formación y actualización de la función pedagógica. Madrid. Síntesis.

GENTO, S. (1996). Instituciones educativas para la calidad total. La Muralla. Madrid.

MARCELO, C. y LOPEZ, J. (Coord.-1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Ariel. Barcelona

PEREZ, R.; LOPEZ, F., PERALTA, M.D. y MUNICIO, P. (2000). Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación. Narcea. Madrid.

PEREZ-FERNANDEZ DE VELASCO, J.A. (1999). Gestión de la calidad orientada a los procesos. ESIC editorial. Madrid.

SÁNCHEZ MOTOS, E.M. (2001). Calidad Total. Organizaciones de calidad. Organizaciones de éxito. Ed. Libertarias. Madrid.

SCHARGEL, F.P. (1997). Cómo transformar la educación a través de la gestión de la calidad total. Guía práctica. Díaz de Santos. Madrid.

SCHÖN, (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actuan. Barcelona: Paidós/MEC.

WHITAKER, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Narcea. Madrid.

 

Complementària

BENEDITO, V.; FERRER, V. y FERRERES, V.S. (1995). La universidad a debate. Barcelona: Serv. Publ. Universidad de Barcelona.

BIRKENBIHL, M. (1990). Formación de formadores. Madrid: Paraninfo

BORDAS, I.; CABRERA, F.; FORTUNY, M. Y RODRÍGUEZ-LAJO, M. (1995). Les sortides professionals del llicenciat en pedagogia. S.P. Universitat de Barcelona.

CAÑAL, P. Y Otros. (1998). Investigar en la escuela: elementos para una enseñanza alternativa. Sevilla. Ed. Díada.

CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La Investigación-Acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca

DIEZ, E.J. (1999). La estrategia del caracol. Un cambio cultural en una organización. Barcelona. Oikos-Tau

EISNER, E.W. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós. Barcelona.

FERRERES, V. (Coord.-1997). El desarrollo profesional de docente. Evaluación de los Planes Provinciales de Formación. Barcelona. Oikos-Tau.

FERRERES, V. y MOLINA, E. (1995). La formación del profesorado para el cambio en la institución educativa. Barcelona: P.P.U.

FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Kikiriki. Morón.

GAIRIN, J. y DARDER, P. (Coord.)(1995). Estrategias e instrumentos para la gestión educativa. Praxis. Barcelona.

GONZÁLEZ, M. (1995). Formación docente: Perspectivas desde el desarrollo del conocimiento y la socialización profesional. Barcelona: PPU.

JIMÉNEZ, B. (Coord.-1998). Evaluación de programas, centros y profesores. Madrid. Síntesis

MARCELO, C. (1991). El estudio de caso en la formación del profesorado y la investigación didáctica. S.P. Univ. de Sevilla.

MARTINEZ, J. (1998). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Madrid: Miño y Dávila Editores.

MILLMAN, J y DARLING-HAMMOND, L. (1997). Manual para la evaluación del profesorado. Madrid. La Muralla.

SANTOS, M.A. (1997). La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Málaga. Aljibe.

VAILLANT, D. y MARCELO, C. (2001). Las tareas del formador. Aljibe. Málaga.

VILLA, A. (Coord. 1996). Evaluación de experiencias y tendencias en la formación del profesorado. Bilbao: ICE U.Deusto

VV.AA. (2000). La vessant humana en la formació dels educadors. Ed. Universidad de Lleida.

VV.AA. (2000). Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. ICE. Universidad Deusto.

WOODS, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Madrid: Paidós

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent