DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PEDAGOGIA SOCIAL Codi 11152019
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VALERO IGLESIAS, LUIS FERNANDO
Adreça electrònica luis.valero@urv.cat
Professors/es
VALERO IGLESIAS, LUIS FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A16 Avaluar programes d’intervenció i orientació psicopedagògica.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
B17 Lideratge
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Formar teórica i prÀcticament en els principis, la conceptualizació i l'evolució històrica de la Pedagogia Social. A1,A3,B1,B3,C2 A1
A2
Conèixer i reflexionar sobre les dimensions pedagògiques de la Pedagogia Social A2,A5,B4,B6,C4, A2
A5
B4
B6
C4
, cultural, econòmic i laboral del s.XXI amb referència als segleS XIX i XX i especialment a l'àmbit del mon globalizat A7
A16
A21
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Contextualzar la pedagogia Social en el marc socialSituar la Pedagogia Social a l'àmbit dels moviments socials, l'inmigració i la diversitat cultural. B15 al B17, C4 B15
B16
B17
C4
Aprendre a planificar, dissenyar i desenvolupar processos per saber actar en la societat en funció dels seus problemes factuals. A2,A5,B3,B4,B6,B15 al B17 ,C4 A2
A5
B3
B4
B6
B15
B16
C4
Coneixer i reflexionar sobre les estratègies d'intervenció i dels processos en la Pedagogía Social en relació a la societat glozalizada i les seves consecuències A2,A5,B3, B4,B6,C4 A2
A5
B3
B4
C4

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Conceptes bàsics 1.1-

1.1- Epistemologia de la Pedagogia Social
1.2. Conceptes i definicions: Pedagogia Social, Psicologia Social, Educació Social,Treball Social,Sociologia de l'Educació,Filosofia Socia, Politica Social, Acció Social, Intervenció Social.Antropologia Social.Dret Social
1.3.- Corpus de conformació històrica de la Pedagogia Social
1.4. El pensament social i l'educació. El fet educatiu
1.5 Aprenentatge permanent, formacio continua i lo social
Bloc 2. la evolució de la Pedagogia Social u els nous reptes 2.1. El pensament social, el fet educatiu amb relació amb la Pedagogia Social i l'Educació Social
2.2. La visió Europea, Nordamericana i latinoamericana.
2.3.- Els nous reptes.La Multiculturalitat i la interculturalitat
2.4.- La Educació Social i la Pedagogia Social amb la Unió Europea.
2.5.- La societat del coneixement. La globalitzaci
Bloc 3 La pedagoiga social en el mon de les xarxes 3.1.- Societat i educació. L'Estat de benestar.Informació&Coneixement
3.2.Nivels de particpcipaio en la sociedad actual. Moviments
3.3.La conformació del estat d'opinió
Bloc 4 L'Unió Europea com referència 4.1.- Els nous llocs d'acció socials en la ciutat.
4.2.- Els nous moviments socials
4.3.´Els nous nius de treball
4.4. Una mirada cap el futur

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
30 45 75
Treballs
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
Metodologies integrades
10 15 25
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral La intenció de la classe magistral és donar conceptes claus per a que desprès l´alumne desenvolupi el seu propi concepte dins d´un marc teòric correcte.
Treballs Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Metodologies integrades Treballs d’articles i documents, films,videos, grafics editorials amb una metodologia global e integradora, que es realitza sense la guia directa pero amb presència del professor amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir.

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Altres

Portafolio 20% Treballs individulas 25% Asistencia a classe 10% Treballs final 45%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

García Molina, J. (2005) “El Educador Social entre la Praxis y la Poesis Educativa”. Rev. UT. diciembre. Pag. 131/152

Minguez Alvarez. C , Coordinador (2005). La educación social: Discurso,

práctica y profesión Dikyson. Madrid

Petrus. A. Coordinador (1997) Pedagogía Social. Ariel. Barcelona.

Quintana Cabanas. J.M. (1999) Textos clásicos de Pedagogia Social. Naus

LLibres. Valencia.

Saez. J. (2003) La profesionalIzación de los educadores sociales. En busca d

ela comptencia educativa cualificadora. Dykynson. Madrid.

Valero Iglesias, L.F. (2003). “El reto de la educación superior bajo la opción de la organización Social del Comercio”. Revista UT. Revista de Ciencias de la Educació. Pag. 43-64.

Valero Iglesias, L.F. (2004) “Algunas consideraciones hacia donde encamina la Universidad con la Convergencia Europea”. Revista . UT. . Revista de Ciencias de la Educació. Diciembre . Pag. 137-148.

Valero Iglesias, L.F. y Pereira Domínguez, M.C. (2005) . “La entrada en el Espacio Europeo de Educación Superior. Análisis de los Valores que Proyectar”. Rev. UT. diciembre. Pag. 97/110

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Estar atentos a los artículos que se colgaran en ewl Moddle en función de la realidac social diaria