DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PEDAGOGIA SOCIAL Codi 11152019
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FERRÉ TRILL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ TRILL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Àrees i processos d'intervenció a la Pedagogía Social. Subjectes de la Pedagogía Social.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A16 Avaluar programes d’intervenció i orientació psicopedagògica.
A21 Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B15 Habilitats interpersonals
B16 Adaptació a situacions noves
B17 Lideratge
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Formar teóricamenti pràcticament en els principis, la conceptualizació i l'evolució històrica de la Pedagogia Social. A1,A3,B1,B3,C2 A1
A2
Conèixer i reflexionar sobre les dimensions pedagògiques de la Pedagogia Social A2,A5,B4,B6,C4, A2
A5
B4
B6
C4
Contextualitzar la pedagogia social en el marc de referències cultural, econòmic i social del s.XXI. A7
A16
A21
B1
B2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
C5
Situar la Pedagogia Social a l'àmbit dels moviments socials, la immigració i la diversitat cultural. B15 al B17, C4 B15
B16
B17
C4
Aprendre a planificar, dissenyar i desenvolupar processos per saber actuar en la societat en funció dels seus problemes factuals. A2,A5,B3,B4,B6,B15 al B17 ,C4 A2
A5
B3
B4
B6
B15
B16
C4
Conèixer i reflexionar sobre les estratègies d'intervenció i dels processos en la Pedagogía Social en relació a la societat globalitzada i les seves conseqüències A2,A5,B3, B4,B6,C4 A2
A5
B3
B4
C4

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Conceptes bàsics 1.1-

1.1- Epistemologia de la Pedagogia Social
1.2. Conceptes i definicions: Pedagogia Social, Psicologia Social, Educació Social,Treball Social,Sociologia de l'Educació,Filosofia Socia, Politica Social, Acció Social, Intervenció Social.Antropologia Social.Dret Social
1.3.- Corpus de conformació històrica de la Pedagogia Social
1.4. El pensament social i l'educació. El fet educatiu
1.5 Aprenentatge permanent, formacio continua i lo social
Bloc 2. la evolució de la Pedagogia Social u els nous reptes 2.1. El pensament social, el fet educatiu amb relació amb la Pedagogia Social i l'Educació Social
2.2. La visió Europea, Nordamericana i latinoamericana.
2.3.- Els nous reptes.La Multiculturalitat i la interculturalitat
2.4.- La Educació Social i la Pedagogia Social amb la Unió Europea.
2.5.- La societat del coneixement. La globalitzaci
Bloc 3 La pedagoiga social en el mon de les xarxes 3.1.- Societat i educació. L'Estat de benestar.Informació&Coneixement
3.2.Nivels de particpcipaio en la sociedad actual. Moviments
3.3.La conformació del estat d'opinió
Bloc 4 L'Unió Europea com referència 4.1.- Els nous llocs d'acció socials en la ciutat.
4.2.- Els nous moviments socials
4.3.´Els nous nius de treball
4.4. Una mirada cap el futur

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
32 48 80
Treballs
6 14 20
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
Metodologies integrades
8 16 24
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral La intenció de la classe magistral és donar conceptes claus per a que desprès l´alumne desenvolupi el seu propi concepte dins d´un marc teòric correcte.
Treballs Treballs en grup fora de l´aula: Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d´informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S´utilitzarà per a ampliar tòpics de l´assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d´aquest exercici s´haurà de presentar per escrit al professor.
Resolució de problemes, exercicis Lectura d’articles i documents: Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Metodologies integrades Treballs d’articles i documents, films,videos, grafics editorials amb una metodologia global e integradora, que es realitza sense la guia directa pero amb presència del professor amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Descripció
Atenció individual per tal de fer un seguiment de les ressenyes i resoldre dubtes sobre la matèria.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Dues ressenyes de dos llibres de referència proposats pel professor.
L'absència de presentació d'una o de les dues ressenyes comptabilitzarà com a zero (0) en l'apartat corresponent d'aquesta activitat.
40%
Proves mixtes Examen teoricopràctic 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria constarà de tot el temari i només comptabilitzarà aquest extrem.


Fonts d'informació

Bàsica García Molina, J, "El educador social entre la praxis y la poesis educativa", Rev. UT, desembre 2005
Petrus, A, Pedagogía social, Ariel, 1997
Quintana Cabanas, J. M., textos clásicos de Pedagogía social, Nau Llibres, 1999
Honoriao Velasco Maillo et alia., Lectura de antropología para educadores, Trotta, 2007
Fullat, Octavi, La meva veritat, Angle editorial, 2008
Peter Mclaren, J.L. Kincheloe (eds.), Pedagogía Crítica. De qué hablamos, dónde estamos, Graó, 2008

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Estar atentos a los artículos que se colgaran en ewl Moddle en función de la realidac social diaria
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent