DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura POLÍTICA I LEGISLACIÓ EDUCATIVA Codi 11152020
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Web
Descripció general i informació rellevant 1. Anàlisi de l'educació des de la perspectiva política. 2. Interpretació de l'evolució de la política educativa contemporànea a l'Estat espanyol d'acord amb les diferents corrents ideològiques. 3. Comprensió de l'actual política educativa a Espanya i Catalunya. 4. Coneixement dels textos legals bàsics que determinen l'administració educativa catalana i espanyola. 5. Valorar la importància de la integració en una política comú europea d'educació. 6. Comprensió dels diferents agents que conformen les polítiques educatives.

Competències
Codi  
A1 Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea.
A2 Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació.
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A6 Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A10 Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A13 Conèixer la legislació educativa.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B12 Capacitat de presa de decisions
B14 Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat
B15 Habilitats interpersonals
B17 Lideratge
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Anàlitzar la realitat educativa des de la perspectiva política. A1
A2
B1
B3
B4
C5
Interpretar i comprendre l'evolució de la política educativa contemporània a l'Estat espanyol d'acord amb les diferents corrents ideològiques. A4
A6
B5
B6
C1
Comprendre i estudiar l'actual política educativa a Espanya, Catalunya i la Unió Europea. A10
A12
B7
B9
B12
C2
Coneixer textos legals bàsics que determinen l'administració educatica catalana i espanyola. A1
A2
A13
B6
B7
B15
C3
Valorar la importància de la integració en una política comú europea d'educació. A10
A13
B3
B9
B17
C4
Refelxionar i comprendre sobre els diferents agents que conformen les polítiques educatives. A7
A13
A19
B9
B14
C1

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Política i educació. 1.1 Precisió concepctual
1.2 Anàlisi epistemològic de la Política de l'Educació.
1.3 Fonamen´ts de la política educativa.
1.4 L'estructura del sistema educatiu denotativa d'una teoria i d'una prpàctica política.
Tema 2 El marc jurídic del Sitema Educatiu 2.1 Els Drets Humans
2.2 La constitució Espanyola
2.3 L'Estatut d'Autonomia
Tema 3 Els grans agents educatius. 3.1 La família.
3.2 L'escola
3.3 L'Estat i Societat des de la perspectiva de la pólítica educativa.
3.4 Altres agents educatius.
Tema 4 La política educativa integrada en la política general de l'Estat. 4.1 Planificació educativa i prospectiva.
4.2 Les reformes de l'educació.
4.3 El finançament de l'educació. Economia i educació.
Tema 5 Política educativa a l'Espanya contemporània. 5.1 Història de la política educativa a Espanya.
5.2 Les Autonomies i l'educació.
Tema 6 L'actual sistema educatiu espanyol. 6.1 Llei de 19970.
6.2 LOGSE
6.3 LOE
Tema 7 Política i Adiministració educativa a Catalunya. 7.1 Competències educatives a Catalunya.
7.2 La realitat educativa a Catalunya.
Tema 8 Internacionalització de la política i l'educació. 8.1 Concepte d'internacionalització de l'educació.
8.2 Política educativa comunitària.
8.3 Organitzacions internacionals d'educació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 1 5
 
Sessió Magistral
23 10 33
Esdeveniments científics i/o divulgatius
10 5 15
Debats
8 5 13
Presentacions / exposicions
15 11 26
Treballs
17 12 29
 
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
13 8 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació i comprovació oral dels coneixements sobre la política educativa.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts de l'assignatura vers explicacions a través de diversos mitjans.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Participació d'esdeveniments (congréssos, jornades, etc.) vers la temàtica de l'assignatura.
Debats Participar en els debats de l'aula segons els temes treballats i les aportacions de diverses documentacions.
Presentacions / exposicions Exposició per part dels alumnes desl treballs d'aprofundiment que realitzaran.
Treballs Entrega en format paper de les exposicions i presentacions dels treballs d'aprofundiment.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenvió personalitzada als alumnes quna ho sol.licitin per tal de poder desenvolupar els seus treballs monogràfics i per ajudar en el seguiment dels continguts de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Desenvolupament del temari i prova final escrita de contingut. S'avalua la presència i la particiàció a totes les sessions. 15%
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presentar propostes i participar d'esdeveniments sobre la temàtica de l'assignatura. 8%
Debats Participar activament desl debats de calsse. 10%
Presentacions / exposicions Presentar oralment un treball monogràfic d'un tema de l'assginatura. 15%
Treballs Prsentació per escrit del treball exposat a classe. 15%
Proves objectives de preguntes curtes Prova escrita de final del quadrimestre. 30%
Altres

Aportacions dels alumnes per millorar el treball del curs.

7%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

-        BARCENA,F. Y otros (1999):La escuela de la ciudadanía. Educación, ética y política. Desclée de  Brouwer,S.A. Bilbao

-        CAMPS,V; GINER,S.(1998): Manual de Civismo. Ariel.Barcelona

-        COLOM, A. J Y DOMÍNGUEZ, E (1996): Introducción a la política de la educación. Ariel. Barcelona.

-        CORTINA,A. (1997): Ciudadanos del mundo. Alianza. Madrid.

-        FULLAT, O. (1994): Política de la Educación. CEAC. Madrid.

-        NOGUERA ARROM, J. (2005): Las competencias básicas. Edit. Fundación Santillana, pgs. 111-119

-        NOGUERA ARROM, J. (2004): La política lingüística a la Catalunya democràtica: fonaments socials, polítics i pedagògics. Revista Universitas Tarraconenses. Desembre 2004. Tarragona. Pgs. 69-82

-        NOGUERA ARROM, J. Et. Alt. (2001) : Teacher Training in citizenship Values. Edit. Papers of the 25th ATEE Annual Conference. Barcelona 2000.

-        ORTEGA RUIZ, P, SAEZ CARRERA, J, (1993): Educación y democracia. Cajamurcia. Murcia.

-        "Política y Educación" (1995): V Congreso Interuniversitario de Teoria de la Educación. Signo. Barcelona.

-        PADRÓ, I, GARCIA, F. (1997): Política educativa, polítiques educatives. UOC. Barcelona.

-        PANIKKAR,,R. (1999): L'esperit de la política. Homo politicus. Editoral 62. Barcelona.

-        PEREZ SERRANO, G. (1997): Como educar para la democracia. Popular. Madrid.

-        POPKEWITZ, T.S. (1994): Modelos de poder y regulación social en Pedagogía. Pomares. Barcelona.

-        PUELLES, BENÍTEZ, M. (1987): Política y administración educativas. UNED. Madrid.

-        TERESCO,J.C. (1999): Educación y exclusión social. El fenómeno de la segregación en la sociedad de la Información. Por una ciudad  comprometida en la educación. Volumen II. Instituto Municipal de Barcelona. Barcelona

-        TERESCO, J.C. (1995): El nuevo vacío educativo.  Alanda Anaya. Madrid

-        TRILLA,J. (2000): Ciutats que eduquen i que s’eduquen.  Diputació de Barcelona. Barcelona

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es valora molt l'assistència a classe i el poder vfer un seguiment acurat de l'alumne i el seu treball vers l'assignatura. Cal elaborar un dossier de totes les activitats i continguts realitzats a classe.