DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ASSESSORAMENT A INSTITUCIONS EDUCATIVES Codi 11152110
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Obligatòria Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
Adreça electrònica josefina.masip@urv.cat
Professors/es
MASIP TARRAGÓ, JOSEFINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura aporta elements per a la formació d’una de les funcions professionals fonamentals dels pedagogs-es en les institucions educatives: l’assessorament.

Competències
Codi  
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A9 Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge.
A10 Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A14 Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A16 Avaluar programes d’intervenció i orientació psicopedagògica.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
B15 Habilitats interpersonals
B17 Lideratge
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Reconèixer els pedagogs-es com a figures fonamentals en els àmbits espacio-temporals i pràctics de les institucions educatives: el desenvolupament del rol de formador. A4
A9
A10
B6
B7
B11
2. Analitzar les estructures organitzatives com a àmbits facilitadors de l'assessorament organitzatiu, curricular i professional des de la perspectiva de les estratègies fonamentals. A12
A14
A15
B3
B5
3. Planificar i dissenyar un procés d'assessorament dirigit a una institució educativa mitjançant estratègies coherents amb el diagnòstic de la demanda i el model d'assessorament optat. A15
A16
A19
A22
B9
B10
B15
B17
C5

Continguts
Tema Subtema
1. La funció assessora en l’àmbit educatiu. Els assessors com a actors dinamitzadors de les institucions educatives. L’assessorament com a procés d’interacció comunicativa per a l’acció. Nivells de reflexió i professionalització. Models d’assessorament. Problemes i perspectives. El paper dels assessors en la inserció dels docents novells i en la formació dels docents d’una institució.
2. Les organitzacions i l’assessorament. L’assessor com a analista institucional. Estructures organitzatives: Anàlisi i possibilitats. El Desenvolupament Organitzatiu (DO): Objectius. Origen i evolució. DO i assessorament: el formador, líder o facilitador?
3. Estratègies d’assessorament. Desenvolupament centrat en l’escola. El Curriculum com a eix. Planificar per al canvi, per al desenvolupament i per al manteniment. Cicle de reflexió pràctica professional (Smith, 1992). La col.laboració com a estratègia d’assessorament: Departaments, Equips i Aula, com a àmbits d’assessorament i recerca.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 2.5 7.5
 
Seminaris
10 5 15
Sessió Magistral
20 10 30
Presentacions / exposicions
15 15 30
Metodologies integrades
25 12.5 37.5
Debats
10 10 20
 
Atenció personalitzada
0 4 4
 
Proves de desenvolupament
0 6 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluació inicial de coneixements i itinerari professional i acadèmic
Seminaris Realització de pràctiques (simulacions) sobre models teròrics de l'assessorament i anàlisi de llurs característiques
Sessió Magistral Sessions de treball conceptual entorn presentacions de la professora i de lectures guiades.
El material treballat és reelaborat pels grups per a l'elaboració de la 'maleta de l'assessor-a'
Presentacions / exposicions Els projectes d'assessorament es presenten en dos moments: inicial i final i són debatuts i valorats (el final amb qualificació no vinculant) col.lectivament
Metodologies integrades Consisteixen en la realització grupal de 2 activitats de síntesi:
-Projecte d'assessorament
-Maleta d'eines de l'assessor-a
Debats Es realitzen 2-3 sessions de taula rodona al voltant de les lectures de llibres realitzades per cadascun dels estudiants i organitzades per blocs temàtics

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Metodologies integrades
Descripció
Activitats associades a l'atenció individualitzada: - Tria-recomanació de lectures per a les taules rodones -Tutorització del desenvolupament dels projectes d'assessorament i de l'elaboració de les 'Maletes de l'assessor-a' -2 Tutories grupals per al desenvolupament de les tasques de grup - Demanda de tutories a discreció de la professora (individual i/o grupal)

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades -Elaboració d’un Projecte d’Assessorament, i llur exposició i valoració col.lectives (Grup.)
-Elaboració del corpus sobre orientacions i estratègies d’assessorament: ‘Maleta de l’assessor-a’ (Grup.)
-Participació en la dinàmica del grup i del grup-classe en les activitats pràctiques.
(20%)

(20%)


(5%)
Debats Fitxa i defensa de les lectures a les taules rodones (15%)
Proves de desenvolupament Qüestionari escrit o entrevista personal sobre els continguts bàsics de l’assignatura . Cal aprovar-lo (35%)
Altres

INDIVIDUAL. Participació a la dinàmica de la classe. En cas que no es pugui garantir l'assistència i seguiment regular cal pactar una fórmula particular.

(5 %)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Presentacions / exposicions Presentació i debat sobre els projectes d'assessorament Coavaluació i heteroavaluacióformatives, no sumativa


Fonts d'informació

Bàsica

Llibres especialment recomanats

n        DOMINGO, J. (Coord.).(2001). Asesoramiento al centro educativo. Barcelona: Octaedro-EUB.

n        FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2006). Desarrollo Profesional Docente. Granada: Grupo editorial Universitario

n        FERRERES, V. S. e IMBERNON, F. (Eds.). (1999). Formación y actualización para la función pedagógica. Madrid: Síntesis.

n        FERRERES, V. S. y  MOLINA, E. (1995). La preparación del profesor para el cambio en la institución educativa. Barcelona: PPU. (Secundària)

n     FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar por la escuela? Sevilla: Publicaciones MCEP

n        IRANZO, P. (2009). Innovando en educación. Formarse para cambiar: un viaje personal.  Barcelona: Erasmus-El Cobre.

n        KIRKPATRICK, D. L., KIRKPATRICK, J. D. (2006). Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles. Barcelona: Gestión 2000. (3ª Edición).

n        LIDERAZGO Y ORGANIZACIONES QUE APRENDEN. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Llibre de actes amb les ponències. 1063 pàgines.

n        MARCELO, C. y LÓPEZ, J. (COORD.) (1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Barcelona: Ariel.

n        MEIGNANT, A. (2003). Manager la formation. Rueil-Malmaison: Liaisons.

n        NAVÍO, A. (2005). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Barcelona: Octaedro-EUB.

n     PLANIFICACIÓN (2000). Planificación de la formación. Barcelona: EPISE/Training Club/Gestión 2000.

n        RODRÍGUEZ ROMERO, M. M. (1996): El asesoramiento en educación. Málaga: Aljibe.

n        TEJADA, J.  y otros (2006, 2007): Formación de Formadores. Thomson. Madrid. 2 vols.

n        VAILLANT, D. y MARCELO, C. (2001). Las tareas del formador. Archidona (Málaga): Ariel.

-------

 

n        APPLE, M. y BEANE, J. A. (Comps.) (1997). Escuelas democráticas. Madrid: Morata. Madrid.

n        BASSEDAS, et. al. (2000). L’assessorament psicopedagògic a Catalunya: BCN: Graó.

n        BAUMAN, Z. (2006). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. BCN: Ed. Arcàdia.

n        BOLÍVAR, A. (1999).Cómo mejorar los centros educativos. Madrid: Síntesis

n        BOLÍVAR, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: La Muralla.

n        BOLÍVAR, A., DOMINGO, J., FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

n        BONALS, J. (1995). El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó.

n     BRETHOWER, D. y SMALLEY, K. (2000). La formación basada en los resultados. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

n        CARRETERO, M. R., PUJOLÀS, P., SERRA, J. (2002). Un altre assessorament per a l'escola. L'assessorament psicopedagògic des d'una perspectiva comunitària. BCN: La Galera

n        CONTRERAS, J. (1990, 1994). Enseñanza, curriculum y profesorado. Madrid: Akal, 2ª ed.

n        CONTRERAS, J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid: Morata.

n        CORONEL J. M. (1997). “El asesor y la deconstrucción organizativa.” en Marcelo, C., López, J. (coords.)(1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. BCN: Ariel educación. Pp. 173-185

n        CUADERNOS DE PEDAGOGÍA (2007). 374.  Monográfico: ‘Sobre la identidad y la función docente’.

n        CUADERNOS DE PEDAGOGÍA (2008). 381. Monográfico: ‘Más allá de PISA. Propuestas de mejora’. Julio-Agosto

n        DEL POZO, P. (1997). Formación de Formadores. Madrid: Pirámide.

n        DÍEZ, E. (1999). La estrategia del caracol. Un cambio cultural en una organización. Barcelona: Oikos-tau.

n        DISEÑO... (2000). Diseño de programas formativos. Barcelona: EPISE - Training Club - Gestión 2000.                         

n     DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (1999). Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Bilbao: ICE Deusto. Cuaderno 10.Bilbao

n     DUBAR, C. (2000). La crise des identités. L’interprétation d’une mutation. Paris: PUF

n        ELLIOTT, J. (1999). “La relación entre «comprender» y «desarrollar» el pensamiento de los docentes.” En Pérez Gómez, Barquín, Angulo (edts.) Desarrollo Profesional del docente. Política, investigación y práctica. Madrid: Akal. Pp. 364-398

n        ESCUDERO, J. M. (ed.) (1999). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Síntesis. Col. DOE.

n        ESCUDERO, J. M. y LUIS, A. (edits.). (2006). La formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro

n        ESSOMBA, M. A. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la inmigración. BCN: Graó.

n        FERNÁNDEZ CRUZ, M. (1995). Los ciclos vitales de los profesores. Granada: Force-Universidad

n        FERNÁNDEZ CRUZ, M. (2006). Desarrollo Profesional Docente. Granada: Grupo editorial Universitario

n        FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (2000). “La mitad del Cielo y tres cuartos de la tierra. En torno a la feminización de la docencia.” Cuadernos de Pedagogía, n. 289, Pp. 85-90.

n        FERRERES, V. S. (Coord.). (1997). El desarrollo profesional del docente. Evaluación de los Planes Provinciales de Formación. Barcelona: Oikos-tau.

n        FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (1997). ¿Hay algo por lo que valga la pena luchar en la escuela?. Sevilla: Publicaciones MCEP

n        GAIRÍN, J. (2000). “Cambio de cultura en las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de la U. de Deusto (Actas, Pp. 73-135)

n        GATHER, M. (2004). Innovar en el seno de la institución educativa. Barcelona: Graó

n     GAZÏEL, H.; WARNET, M. y CANTÓN, I. (2000). La calidad en los centros docentes del siglo XXI. Madrid: La Muralla.

n     GENERALITAT DE CATALUNYA (2005). Pla de formació Permanent 2005-2010

n     GIDDENS, A. (2000). Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea. BCN: Ediciones Península. 3a. edició

n        GIMENO SACRISTÁN, J. (2000). La educación obligatoria: Su sentido educativo y social. Madrid: Morata.

n        GIMENO SACRISTAN, J. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Morata 

n     GUINJOAN, M. y RIERA, J. M. (2000): Instrumentos para la gestión de la formación continua con criterios de la calidad ISO 9000. Barcelona: Díaz de Santos.

n     GUPTA, K. (2000): Guía práctica para evaluar necesidades. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces, S.A.

n        HALL, B. (2000). “El desarrollo de valores y las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de la U. de Deusto (Actas, Pp. 27-53)

n        HARGREAVES, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata.

n     HARGREAVES, A. (2003). Replantear el cambio educativo. Un enfoque renovador. Buenos Aires: Amorrortu

n        IMBERNON, F. (1994). La Formación y el Desarrollo Profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Col. Biblioteca de Aula. Barcelona: Graó.

n        IMBERNÓN. F. (2007). 10 ideas clave para la formación permanente del profesorado. Barcelona: Graó, 2007

n        IRANZO, P. (2009). Innovando en educación. Formarse para cambiar: un viaje personal. Barcelona: Erasmus Ediciones

n        JACKSON, Ph. W. (1968-1996). La vida en las aulas. Madrid: Morata, 4ª ed.

n     KIRKPATRICK, D. L. (1999): Evaluación de Acciones Formativas: Los cuatro niveles. Barcelona: Training Club/ Gestión 2000/Epise

n     LAGO,J.R. y ONRUBIA,J (2008).Assessorament psicopedagògic i millora de la pràctica educativa.Vic:Eumo.

n     LAVAL, CH. (2005). ‘¿Por qué la escuela no es una empresa?’ (http://www.debats.cat/esp/2005/laval/index.html)

n        LIEBERMAN, A. y MILLER, L. (Eds.) (2003). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro. Cap. 13. Págs.: 247 – 275)

n        LIPOVETSKY (1994). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama. 7ª edición.

n        LISTON, D. P. y ZEICHNER, K. M. (1996). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Col. Educación Crítica, Madrid/La Coruña: Morata/Fundación Paideia.

n        LYONS, N. (1999). El uso de la carpeta de aprendizaje. Propuestas para un nuevo profesionalismo docente. Buenos Aires: Amorrortu

n        MARCELO, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio. Barcelona: EUB.(2ª edición).

n        MARCELO, C. (2002): “Aprender a enseñar para la sociedad del conocimiento”. Education Policy Analysis Archives. Vol. 10, Num. 35, agosto 16, 2002. ISSN 1068-2341.

n        MARCELO, C. (2009). ‘Professional Development of Teachers: past and future.’ En Sísifo. Educational Sciences Journal. Nº 8. Enero-Abril. Pp. 5-20. En http://sisifo.fpce.ul.pt (última revisión 11-1-2010)

n        MARCHESI, A. y MARTÍN, E. (1998): Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza Editorial

n        MARRODÁN, M. y OLIVÁN, M. (1999). ‘Análisis de la demanda y rol del asesor en su valoración, orientación y seguimiento.’ En Monereo, C. y Solé, I. (Coords.). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza. Pp. 241-256

n        MONEREO, C., y SOLÉ, I. (Coords.)(1996). Asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza Editorial.

n        MONEREO, C., POZO, J. I. (Coords.) (2005). La práctica del asesoramiento a examen. Barcelona: Graó

n        MORIN, E. (2001a). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós

n        MORIN, E. (2001b). La mente bien ordenada. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Barcelona: Seix Barral. 3ª edición

n        MURILLO, F. J. y MUÑOZ-REPISO, M. (Coords.) (2002). La mejora de la escuela. Un cambio de mirada. BCN: Octaedro

n        NAVÍO, A. (2005). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Barcelona: Octaedro-EUB

n        NIETO, J. M. Y BOTÍAS, F. (2000): Los equipos de orientación educativa y psicopedagógica. El asesoramiento a centros escolares desde un análisis institucional. Barcelona: Ariel.

n     ORGANIZACIÓN... (2000). Organización y seguimiento de la formación. Barcelona: EPISE/Training Club/Gestión 2000

n        PÉREZ, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata

n        PÉREZ GÓMEZ, AI., BARQUÍN, ANGULO, J. (edts.) (1999). Desarrollo Profesional del docente. Política, investigación y práctica. Madrid: Akal.

n        POPKEWITZ, Th. S. (1996). Sociología política de las reformas educativas. Col. Educación Crítica, Madrid/La Coruña: Morata/Fundación Paideia.

n        PROFESORADO. Revista de currículum y formación del profesorado.

n        .- Monográfico (2009). ‘Profesorado principiante e inserción profesional a la docencia.’ Vol 13, núm. 1. (Abril, 2009) http://www.ugr.es/~recfpro

n        .- Monográfico (2008). ‘Repensar el asesoramiento en educación: ¿Qué prácticas para los nuevos retos?’ Vol 12, núm. 1. (Abril, 2008) http://www.ugr.es/~recfpro

n     REVISTA ESPAÑOLA DE INVESTIGACIONES SOCIOLÓGICAS (1997). Monográfico: La Formación y las Organizaciones. Núm. 77-78. Gener-Juny.

n     RODRÍGUEZ, M. del M. (1996). El asesoramiento en educación. Málaga: Aljibe

n     .- (2001). ‘Asesoramiento en educación. Identidad y constitución de una práctica controvertida.’ En VVAA, Domingo, J. (Coord.). Asesoramiento al centro educativo. Barcelona: Octaedro, 69-87.

n     .- (2003). La metamorfosis del cambio educativo. Madrid: Ediciones Akal

n     .- (2008). ‘El asesoramiento, el poder del profesorado y la voz del alumnado.’ En Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. Monográfico: Repensar el asesoramiento en educación: ¿Qué prácticas para los nuevos retos? Vol. 12, núm. 1. (Abril de 2008) http://www.ugr.es/~recfpro

n        SANTOS GUERRA, M. A. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.

n        SANTOS GUERRA, M. A. (2000). La luz del prisma. Para comprender las organizaciones educativas. Málaga: Aljibe, 2ª edición

n       TARDIF, M. (2004): Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea. Madrid.

n        SENGE, P. (1994). La 5ª disciplina. Barcelona: Granica.

n        STOLL, L., FINK, D. y EARL, L. (2004). Sobre el aprender y el tiempo que requiere. Implicaciones para la escuela. Barcelona: Octaedro.

n        TEJADA, J. (2006). ‘Evaluación de programas’ en TEJADA, J., GIMÉNEZ, V. (Coords.). Formación de formadores. (Escenario Institucional. Vol. 2). Madrid: Thomson. Pp. 391-465

n        VILLA, A., SOLABARRIETA, J. (2000). “Roles y actitudes de equipo en las organizaciones que aprenden.” En Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE de la U. de Deusto (Actas, Pp. 599-639 )

n        WHITAKER, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Madrid: Narcea.

n        ZABALZA, M. A. (1991). Los diarios de clase. Documento para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores. Barcelona: PPU.

n        ZABALZA, M. A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional.Madrid: Narcea.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANÀLISI D'INVESTIGACIONS EDUCATIVES/11152225
DESENVOLUPAMENT I PROMOCIÓ PROFESSIONAL DEL PROFESSIONAL DE L'EDUCACIÓ/11152241
DESENVOLUPAMENT D'EQUIPS PROFESSIONALS EN EDUCACIÓ/11152111

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DESENVOLUPAMENT I PROMOCIÓ PROFESSIONAL DEL DOCENT/11152240

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DISSENY, DESENVOLUPAMENT I INNOVACIÓ DEL CURRÍCULUM/11152014
AVALUACIÓ DE PROGRAMES, CENTRES I PROFESSORS/11152017
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent