Codi |
|
A10 |
Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat. |
A12 |
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les. |
A15 |
Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars. |
A19 |
Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives. |
A22 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars. |
A23 |
Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació. |
A27 |
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B10 |
Organització i planificació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
B15 |
Habilitats interpersonals |
B17 |
Lideratge |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
- Potenciar el paper del pedagog com assessor i gestor d'equips professionals en educació. |
A10 A22 A23 A27
|
B6
|
|
- Conèixer diferents estratègies i recursos per al desenvolupament d'equips professionals. |
A10 A12 A15 A22 A23
|
|
|
- Analitzar pràctiques de diferents institucions educatives i delimitar factors dels seus contextos que puguin ajudar a endegar processos de desenvolupament dels equips professionals de les mateixes. |
A12 A15 A19
|
B1 B3 B5 B10
|
|
- Dissenyar i aplicar estratègies d'investigació i formació que facilitin el desenvolupament d'equips professionals en educació. |
A12 A15 A27
|
B10 B12
|
|
Desenvolupar habilitats i actituds per al lideratge, la comunicació asertiva, la gestió positiva de conflictes, el treball en equip |
A27
|
B2 B5 B7 B12 B15 B17
|
C3
|
Tema |
Subtema |
1.- Introducció
|
Equips professionals educatius: delimitació, tipologies…
- Concepte de grup formal i la seva evolució aplicada al equips professionals educatius
|
2. – Elements bàsics per al desenvolupament d’equips professionals en educació:
|
- Bases per al desenvolupament d’equips professionals
- Estratègies i recursos específics per al desenvolupament d’habilitats comunicatives, de gestió de conflictes i mediació, direcció i liderat d’equips, conducció de reunions...
- Creences i valors per a una cultura de desenvolupament d’equips
- Àmbits de desenvolupament dels equips: personal, social, competencial, professional, institucional...
|
3. - Processos de desenvolupament dels equips professionals en educació.
|
Models de desenvolupament d’equips professionals
- Fases de processos diversos
- Anàlisi de casos
|
4.- Estratègies d’investigació i formació aplicada al desenvolupament d’equips professionals en educacio.
|
- Enfocaments d’investigació i formació per equips
- Programes de desenvolupament d’equips professionals
- Recursos i estratègies específiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
12 |
38 |
Debats |
|
6 |
2 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
15 |
29 |
Treballs |
|
4 |
15 |
19 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
2 |
5 |
7 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
5 |
9 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La professora presentarà el programa i farà algunes activitats introductòries dels continguts de l'assignatura (Dinàmiques de grup). |
Sessió Magistral |
La professora exposarà els continguts teòrics i pràctics bàsics del programa a través de sessions amb suport audiovisual. Prèviament es penjaran al Moodle els materials de suport a la sessió. |
Debats |
Entre una proposta de temes relacionats amb els continguts de l'assignatura es realitzarà una sessió de debat i es recolliran unes conclusions per part de cada alumne. |
Presentacions / exposicions |
Un cop desenvolupats uns continguts bàsics del programa s'establiran uns temes per desenvolupar un treball de l'assignatura, el qual s'haurà d'exposar al grup. Caldrà elaborar i pactar un guió de la presentació amb la professora. |
Treballs |
Els primers dies de classe es lliuraran les orientacions per elaborar el treball de l'assignatura. Consistirà en el disseny d'un programa d'assessorament o gestió d'un equip professional en educació. Es farà en grup. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
A partir d'alguns casos pràctics de problemàtiques d'equips professionals educatius es proposaràn propostes de millora després d'estudir el cas (treball individual o per parelles). |
Resolució de problemes, exercicis |
Es fomentarà la pràctica de dinàmiques de grup per desenvolupar diverses habilitats i actituds en equips professionals relacionades amb els continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
La professora realitzarà sessions de tutoria individual o en petit grup per orientar en la realització d'exposicions, treballs i en la preparació de les proves de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es realitzarà un treball de disseny d'un programa de gestió o assessorament d'un equip professional educatiu (treball en grup). |
25 % |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Es realitzarà l'estudi d'un cas i s'elaboraran propostes pràctiques de millora per al mateix (treball individual). |
15 % |
Proves objectives de preguntes curtes |
Es realitzarà una prova de preguntes teòriques i pràctiques dels continguts de l'assignatura. |
60 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
ARMENGOL, C., El trabajo en equipo en los centros educativos, 2002, CissPraxis. Barcelona
- BALLENATO PRIETO, G., Comunicación eficaz. Teoría y práctica de la comunicación humana, 2006, Pirámide. Madrid
BONALS, J., El trabajo en equipo del profesorado, 1995, Graó. Barcelona
EISENBERG, N, La empatia y su desarrollo, 1992, Desclée de Brouwer. Bilbao.
ESPADA, J.P., Técnicas de grupo., 2001, Editorial CCS. Madrid.
GIL RODRIGUEZ, F. Y ALCOVER DE LA HERA, C.M., Introducción a la psicología de los grupos, 1999, Ed. Pirámide. Madrid
GOLEMAN, D.; BOYATZIS, R., El lider resonante crea más., 2002, Plaza Janés. Barcelona
- TORREGO SEIJO, J.C.; [coordinador], Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la Formación de Mediadores, 2000, Narcea. Madrid
- SUARES, M., Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas., 2002, Paidós. Barcelona
BALLENATO PRIETO, G, Trabajo en equipo., 2005, Pirámide. Madrid
|
|
Complementària |
CASTANYER, O, La asertividad: Expresión de una sana autoestima., 1996, Desclée De Brouwer. Bilbao.
GARDNER, H., Mentes líderes, 1998, Paidós. Barcelona
VENDRELL, E., Dinàmica de grups i psicologia dels grups., 1999, Universitat de Barcelona
VINYAMATA, E, Manual de prevención y Resolución de Conflictos., 1999, Ariel. Barcelona
FERNANDEZ, I, Prevención de la violencia y resolución de conflictos. El clima escolar como factor de calidad, 1998, Narcea. Madrid
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ASSESSORAMENT A INSTITUCIONS EDUCATIVES/11152110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|