DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT D'EQUIPS PROFESSIONALS EN EDUCACIÓ Codi 11152111
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carme.negrillo@urv.cat
Professors/es
NEGRILLO FALCO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant El desenvolupament d’equips professionals educatius es planteja com una assignatura bàsica per possibilitar contextos de treball efectiu i vehicular aprenentatges socioemocionals amb professionals d’equips educatius. La millora de la qualitat de l’educació passa indefugiblement per una millora de la cohesió dels seus equips. I aquesta millora és la conseqüència d’adquirir unes determinades pràctiques reflexives sobre la pròpia tasca professional, de dissenyar i compartir plans de millora, de delimitar uns valors i uns objectius comuns, de potenciar la motivació i la cooperació, de desenvolupar unes estratègies d’intel·ligència interpersonal… Conformar un projecte comú pot afavorir el creixement professional i personal de cada component: de cadascú amb els altres. Revitalitzar el motor intern de cada equip docent és possible si es posen les condicions que ho permetin. Els equips han d’aprendre a organitzar processos de treball, a fomentar un liderat cohesionador i estimulador, a articular la feina en petits grups i en gran grup, a millorar la gestió de conflictes, a avaluar els encerts i les mancances de les tasques individuals i comuns… Aquests i altres continguts seran objecte d’estudi d’aquesta assignatura.

Competències
Codi  
A10 Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A22 Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B10 Organització i planificació
B12 Capacitat de presa de decisions
B15 Habilitats interpersonals
B17 Lideratge
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Potenciar el paper del pedagog com assessor i gestor d'equips professionals en educació. A10
A22
A23
A27
B6
- Conèixer diferents estratègies i recursos per al desenvolupament d'equips professionals. A10
A12
A15
A22
A23
- Analitzar pràctiques de diferents institucions educatives i delimitar factors dels seus contextos que puguin ajudar a endegar processos de desenvolupament dels equips professionals de les mateixes. A12
A15
A19
B1
B3
B5
B10
- Dissenyar i aplicar estratègies d'investigació i formació que facilitin el desenvolupament d'equips professionals en educació. A12
A15
A27
B10
B12
Desenvolupar habilitats i actituds per al lideratge, la comunicació asertiva, la gestió positiva de conflictes, el treball en equip A27
B2
B5
B7
B12
B15
B17
C3

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció



Equips professionals educatius: delimitació, tipologies…
- Concepte de grup formal i la seva evolució aplicada al equips professionals educatius
2. – Elements bàsics per al desenvolupament d’equips professionals en educació:
- Bases per al desenvolupament d’equips professionals
- Estratègies i recursos específics per al desenvolupament d’habilitats comunicatives, de gestió de conflictes i mediació, direcció i liderat d’equips, conducció de reunions...
- Creences i valors per a una cultura de desenvolupament d’equips
- Àmbits de desenvolupament dels equips: personal, social, competencial, professional, institucional...
3. - Processos de desenvolupament dels equips professionals en educació.
Models de desenvolupament d’equips professionals
- Fases de processos diversos
- Anàlisi de casos
4.- Estratègies d’investigació i formació aplicada al desenvolupament d’equips professionals en educacio.
- Enfocaments d’investigació i formació per equips
- Programes de desenvolupament d’equips professionals
- Recursos i estratègies específiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Sessió Magistral
26 12 38
Debats
6 2 8
Presentacions / exposicions
14 15 29
Treballs
4 15 19
Supòsits pràctics/ estudi de casos
2 5 7
Resolució de problemes, exercicis
4 5 9
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La professora presentarà el programa i farà algunes activitats introductòries dels continguts de l'assignatura (Dinàmiques de grup).
Sessió Magistral La professora exposarà els continguts teòrics i pràctics bàsics del programa a través de sessions amb suport audiovisual. Prèviament es penjaran al Moodle els materials de suport a la sessió.
Debats Entre una proposta de temes relacionats amb els continguts de l'assignatura es realitzarà una sessió de debat i es recolliran unes conclusions per part de cada alumne.
Presentacions / exposicions Un cop desenvolupats uns continguts bàsics del programa s'establiran uns temes per desenvolupar un treball de l'assignatura, el qual s'haurà d'exposar al grup. Caldrà elaborar i pactar un guió de la presentació amb la professora.
Treballs Els primers dies de classe es lliuraran les orientacions per elaborar el treball de l'assignatura. Consistirà en el disseny d'un programa d'assessorament o gestió d'un equip professional en educació. Es farà en grup.
Supòsits pràctics/ estudi de casos A partir d'alguns casos pràctics de problemàtiques d'equips professionals educatius es proposaràn propostes de millora després d'estudir el cas (treball individual o per parelles).
Resolució de problemes, exercicis Es fomentarà la pràctica de dinàmiques de grup per desenvolupar diverses habilitats i actituds en equips professionals relacionades amb els continguts teòrics de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
La professora realitzarà sessions de tutoria individual o en petit grup per orientar en la realització d'exposicions, treballs i en la preparació de les proves de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es realitzarà un treball de disseny d'un programa de gestió o assessorament d'un equip professional educatiu (treball en grup). 25 %
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es realitzarà l'estudi d'un cas i s'elaboraran propostes pràctiques de millora per al mateix (treball individual). 15 %
Proves objectives de preguntes curtes Es realitzarà una prova de preguntes teòriques i pràctiques dels continguts de l'assignatura. 60 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica ARMENGOL, C., El trabajo en equipo en los centros educativos, 2002, CissPraxis. Barcelona
- BALLENATO PRIETO, G., Comunicación eficaz. Teoría y práctica de la comunicación humana, 2006, Pirámide. Madrid
BONALS, J., El trabajo en equipo del profesorado, 1995, Graó. Barcelona
EISENBERG, N, La empatia y su desarrollo, 1992, Desclée de Brouwer. Bilbao.
ESPADA, J.P., Técnicas de grupo., 2001, Editorial CCS. Madrid.
GIL RODRIGUEZ, F. Y ALCOVER DE LA HERA, C.M., Introducción a la psicología de los grupos, 1999, Ed. Pirámide. Madrid
GOLEMAN, D.; BOYATZIS, R., El lider resonante crea más., 2002, Plaza Janés. Barcelona
- TORREGO SEIJO, J.C.; [coordinador], Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la Formación de Mediadores, 2000, Narcea. Madrid
- SUARES, M., Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas., 2002, Paidós. Barcelona
BALLENATO PRIETO, G, Trabajo en equipo., 2005, Pirámide. Madrid

Complementària CASTANYER, O, La asertividad: Expresión de una sana autoestima., 1996, Desclée De Brouwer. Bilbao.
GARDNER, H., Mentes líderes, 1998, Paidós. Barcelona
VENDRELL, E., Dinàmica de grups i psicologia dels grups., 1999, Universitat de Barcelona
VINYAMATA, E, Manual de prevención y Resolución de Conflictos., 1999, Ariel. Barcelona
FERNANDEZ, I, Prevención de la violencia y resolución de conflictos. El clima escolar como factor de calidad, 1998, Narcea. Madrid

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ASSESSORAMENT A INSTITUCIONS EDUCATIVES/11152110

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent