DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ASSESSORAMENT I PLANS DE FORMACIÓ EN EMPRESES Codi 11152223
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMENEZ GALLARDO, ANTONIO GABRIEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
antoniogabriel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PÉREZ DÍAZ, ANA MARÍA
JIMENEZ GALLARDO, ANTONIO GABRIEL
Web http://www.ice.urv.es/docencia/assessorament
Descripció general i informació rellevant En una realitat sòcio-cultural i econòmica dinàmica i complexa, no és estrany que les organitzacions desenvolupin el seu treball en contextos turbulents i en constant canvi. Si l’entorn canvia, les organitzacions que vulguin sobreviure hauran d’adaptar-se als esmentats canvis. Els canvis poden afectar a tots els elements de les organitzacions, però el que és de vital importància perquè sempre està present i es veu més afectat és l’individu. L’aplicació d’un procés de canvi requereix el control de les variables intervinents i la reducció de tots els obstacles que poden influir negativament en aquesta transformació. Amb respecte als individus, s’han d’afrontar estratègies que redueixin la seva incertesa. En aquest sentit, una de les estratègies més efectives és la preparació dels individus mitjançant la formació. La formació és un requisit per assolir les missions assumides per les organitzacions però també un element propi de la dinàmica institucional de la vida de l’organització. En aquesta assignatura, partint d’una concepció de l’assessorament formatiu i del perfil professional del pedagog per fer aquestes funcions i d’una manera de concebre la formació en les organitzacions, proposem una manera de realitzar aquest assessorament amb la configuració de plans de formació en les organitzacions en base al desenvolupament de les següents fases: Anàlisi de la situació institucional, detecció de necessitats formatives, disseny i planificació del pla de formació, gestió del pla de formació (provisió i qualitat) i la seva avaluació.

Competències
Codi  
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A24 Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning).
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B8 Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Elaborar disseny i desenvolupament de plans de formació i de suport formatiu. A4
A15
A19
A20
A24
2. Analitzar i conèixer les institucions en les que ha d’aplicar aquestes accions. B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
3. Aplicar aquestes accions en diversos contextos. A12
A15
A19
A20
A24
C2
4. Saber resoldre les problemàtiques formatives, educatives i la innovació en aquests tipus d'accions. B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Les funcions de suport i assesso-rament. La seva projecció. 1.1. El suport i assessorament en institucions d’acció educativa formal.
1.2. El suport i assessorament en institucions de servei i de producció.
1.3. El perfil de l’assessor.
2. La formació en les organitzacions. 2.1. Aproximació conceptual.
2.2. El pla d’assessorament formatiu.
3. El disseny i desenvolupament del pla d’assessorament formatiu. 3.1. Anàlisi de la situació de partida de la institució.
3.2. Detecció de les necessites formatives o problemes.
3.3. Disseny i planificació de les accions formatives.
3.4. Gestió del pla de formació.
3.5. L’avaluació del pla de formació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 10 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 9 18
Presentacions / exposicions
9 9 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 10 20
Treballs
6 6 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1. Qüestionari breu que ha de respondre l’alumne amb l’objectiu de detectar els coneixements previs que té l’alumne respecte als continguts de l’assignatura i els seus interessos i motivacions.
2. Presentació a l’alumne de l’assignatura, concretant en aquesta presentació: Objectius que es persegueixen, Competències que es treballaran, continguts que es tractaran, Metodologia que es desenvoluparà i Activitats d’avaluació i els seus criteris.
Sessió Magistral Exposicions dels continguts de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de diferents estudis de cas en relació amb la temàtica de l’assignatura (Guiada-Autònoma).
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels estudis de cas de l’activitat resolució de problemes (Guiada-Autònoma).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicació de les TIC en les activitats de resolució de problemes i exposicions/presentacions (Guiada-Autònoma).
Treballs

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Individualitzada: A l’alumne se li convidarà a assistir de forma individual i voluntària a hores d’atenció individualitzada amb la finalitat d’atendre i resoldre dubtes (6 hores setmanals). Grupal: Obligatòria. Cada grup de treball ha d’assistir a un mínim de 3 hores de tutoria grupal al llarg del quadrimestre amb la finalitat de atendre, resoldre dubtes i comprovar l’evolució i progrés dels alumnes en l’assignatura. Electrònica: Es posa a la disposició de tots el alumnes i grups de treball l’espai de tutoria electrònica a través de la qual 3 dies a la setmana s’atendrà i resoldrà dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'un estudi de cas sobre l'elaboració complerta d'un pla de formació en una institució. 40%
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels treballs monogràfics desenvolupats en els seminaris i dels estudis de cas de l’activitat resolució de problemes 15%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resolució de problemes: Per cada bloc de continguts es realitzaran, en grups de treball (màxim tres components), diferents pràctiques relacionades amb la temàtica tractada i en forma d’estudi de cas o resolució de problemes. El lliurament de cadascun dels treballs pràctics per part dels alumnes es realitzarà a l’acabament de cada classe pràctica. L’avaluació de les pràctiques es realitzarà de forma contínua i mitjançant la metodologia de Presentació-Exposició. Després de la Presentació, el grups tindran un temps per millorar aquells aspectes que no has estat desenvolupats de una forma òptima 15%
Treballs El alumnat haurà de desenvolupar un treball monogràfic teòric sobre algunes de les temàtiques presentades en l'assignatura. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1.        BUCKLEY, R. y CAPLE, J.  (1991): La formación. Teoría y práctica. Díaz de Santos. Madrid.

2.     CHANG, R.Y. (1998): Cómo crear programas de formación de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

3.        DISEÑO... (2000): Diseño de programas formativos. EPISE - Training Club - Gestión 2000. Barcelona.

4.     FERRÁNDEZ, A. (1997b): “El papel del pedagogo y del formador en la empresa: la formación inicial y permanente”, en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A., Planificación y gestión de instituciones de formación. Barcelona: Praxis. Pp. 343-354.

5.     FERRÁNDEZ, A. Y GONZÁLEZ SOTO, A.P. (1992): “La programación del aprendizaje”, en FERRÁNDEZ, A. Y PUENTE, J.M. (dir.), Educación de Personas Adultas: Psicopedagogía y Microdidáctica, vol. 2. Diagrama. Zaragoza. Pp. 261-332.

6.     GAN, F. y OTROS (1995): Manual de técnicas e instrumentos de formación en la empresa. Ediciones Apóstrofe. Barcelona.

7.     GUINJOAN, M. Y RIERA, J.M. (2000): Instrumentos para la gestión de la formación continua con criterios de la calidad ISO 9000. Díaz de Santos. Barcelona.

8.     GUPTA, K. (2000): Guía práctica para evaluar necesidades. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

9.     KIRKPATRICK, D.L. (1999): Evaluación de Acciones Formativas: Los cuatro niveles. Training Club/Gestión 2000/Epise. Barcelona.

10.  LE BOTERF, G. (2001): Ingeniería de las Competencias. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona.

11.  NECESIDADES... (2001): Necesidades de formación en la empresa. Training Club, Gestión 2000, EPISE. Barcelona.

12.  ORGANIZACIÓN... (2000): Organización y seguimiento de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona.

13.  PLANIFICACIÓN... (2000): Planificación de la formación. EPISE/Training Club/Gestión 2000. Barcelona.

14.  RODRÍGUEZ, J.L. Y MEDRANO, G. (1993): La formación en las organizaciones.

15.  SOLÉ, F. y MIRABET, M. (1997): Guía para la formación en la empresa. Civitas. Madrid.

16.  SPARHAWK, S. (1998): Cómo identificar las necesidades de formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

17.  WADE, P.A. (1998ª): Cómo elaborar herramientas de aprendizaje de alto impacto. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

18.  WADE, P.A. (1998b): Cómo medir el impacto de la formación. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

19.    WILSON, J.B. (1998ª): Cómo aplicar técnicas de formación que garanticen el éxito. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

20.    WILSON, J.B. (1998b): Cómo diseñar un programa de formación que impacte los resultados. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. M

Complementària

www.ice.urv.es/docencia/assessorament

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura es desenvoluparà seguint una modalitat semi-presencial. Això requereix una sèrie de consideracions prèvies que s’han de tenir en compte: 1. Fem referència a qüestions com l’adaptació al tipus de contingut amb el qual es treballarà. L’alumne disposa d’un Entorn Virtual d’Ensenyament-Aprenentatge (EVEA) www.ice.urv.es/docencia/assessorament, en el qual té material divers que respon als nòduls d’informació bàsics que han de tenir en compte en cada bloc de contingut (format pdf, power point, etc.). Però també de lectures complementàries en forma pdf o direccions electròniques destinades a complementar la formació. És necessari, per tant, que al mateix temps que l’alumne reflexiona sobre el material esmentat, treballi aquests textos alternatius. 2. És important el paper de la comunicació i interacció perquè facilitarà a l’alumne ser més actiu i constructor del seu propi coneixement: És el constructor del seu propi aprenentatge. 3. Aquesta modalitat de formació permet a l’alumne controlar el seu propi aprenentatge amb un material d’acord a les seves necessitats que pot treballar al seu propi ritme. 4. El treball que ha de desenvolupar l’alumne en aquesta assignatura és fonamentalment grupal i de caràcter col•laboratiu. Per poder realitzar-lo, et facilitem el BSCW que és una eina de treball col•laboratiu que permetrà a l’alumne coordinar els treballs, compartir informació i disposar d’un espai en la xarxa accessible des de qualsevol màquina que disposi connexió a Internet.