DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ANÀLISI D'INVESTIGACIONS EDUCATIVES Codi 11152225
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
CAMACHO MARTI, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.camacho@urv.cat
Professors/es
CAMACHO MARTI, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A7 Conèixer els models, principis i enfocaments de l’orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
A11 Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa.
A12 Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B11 Gestió de la informació
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els fonaments epistemològics dels enfocaments i modalitats d´investigació de més rellevància dins la recerca educativa. A3
A11
B3
Conèixer les característiques del procés d'investigació i els criteris a tenir presents per a la realització de cada etapa. A5
A7
B1
B3
B5
C5
Formular i dur a terme un projecte d´investigació des de la definició d´un problema , l´ estratègia d´investigació , la selecció de tècniques de recollida de dades, el tractament i l´interpretació de resultats fins a la seva presentació. A5
A11
A12
B1
B3
B4
Identificar i descriure les diferències bàsiques entre la metodologia quantitativa i la metodologia qualitativa i les conseqüències que tenen aquests plantejaments en la investigació dels problemes educatius A5
A11
A12
A17
B2
B3
B5
B9
B11
C5
Entendre les competències en metodologia d'investigació com a part de les competències professionals del pedagog/a.

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Base conceptual. Introducció a la Investigació Educativa. Mètode, metodologia i tècniques d´investigació
Algunes classificacions sobre les diverses formes d’ investigació.
Investigació educativa. Tradicions i tendències actuals. Indicadors per a l´anàlisi crítica de la
investigació educativa.
Què hem d´investigar. Els temes emergents.
Bloc 2. El procés d´investigació i les diferències segons els paradigmes. Comparació entre els mètodes quantitatiu i qualitatiu.
Bloc 3. La metodologia quantitativa. Característiques i modalitats) Tècniques fonamentals de recollida i anàlisi de dades qualitatives.
La construcció d’un objecte d’estudi: conceptualització, operativització de conceptes, retorn als conceptes
L’enquesta per qüestionari Definició i característiques,Etapes de l’enquesta,Elaboració del qüestionari, Variables sociodemogràfiques, Tècniques projectives, Ordre dels temes, Formulació de les preguntes
Classes de dades i escales de mesura, preparació i codificació de la dada, la matriu de dades. Introducció al paquet estadístic SPSS.
Tipologia d’ anàlisis
Bloc 4. La metodologia qualitativa. (Característiques i modalitats) orientada a la interpretació i la comprensió
Investigació etnogràfica
Investigació etnometodològica
Interaccionisme – simbòlic
L´estudi de casos
orientada a la presa de decisions i el canvi
L´investigació acció
L´investigació avaluativa
La revisió de polítiques
Introducció al programa d’ anàlisi i interpretació de dades qualitatives NUDIST.

Tècniques fonamentals de recollida i anàlisi de dades qualitatives
L´observació
Metodologia observacional
Tècniques de registre
La selecció d´unitats d´anàlisi
El questionari i l´entrevista en profunditat
Conceptes
Tipologies
Qualitat
El diseny d´una investigació descriptiva d´enquesta o entrevista
Bloc 5. L´informe d´investigació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
25 0 25
Presentacions / exposicions
10 15 25
Debats
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Treballs
0 0 0
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 15 25
Fòrums de discussió
0 0 0
Esdeveniments científics i/o divulgatius
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves orals
0 0 0
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l' assignatura
Introducció a la metodologia de treball
Creació de grups de treball col·laboratiu
Sessió Magistral Seminaris presencials i virtuals: orientacions de la professora per comprendre els continguts i realitzar activitats d´aprenentatge (mapes conceptuals, recerca documental, sessions monogràfiques a càrrec d’ experts, taules rodones …. ).
Presentacions / exposicions • Treball individual: definició interessos temàtics, lectures d’ informes de recerques, identificació paradigmes de recerca (trets epistemològics, procedimentals i instrumentals). Realització i tramesa de tasques. Participació entorn virtual. El professor proposarà problemes i exercicis de diversa naturalesa perquè es resolguin, tant de forma individual com en petits grups, i s’exposaran en les diferents sessions de classe.
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària • Treball en grup: identificació de les fases del procés investigador. Repartiment de rols. Exposicions periòdiques en el marc de seminaris. Formulació i elaboració d’un projecte d´investigació. Presentacions finals en video.
Treballs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Tallers presencials i virtuals: eines de creació de coneixement (m. conceptuals, elements Web 2.0) programes d’ extracció i interpretació de dades qualitatives i quantitatives: realització de pràctiques. Bases de dades per la recerca.
Fòrums de discussió
Esdeveniments científics i/o divulgatius

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
Cal portar al despatx un esquelet de la proposta Horari d' atenció:

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Fòrums de discussió
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació seran els següents: 1. Es tindrà en compte la participació de l'alumne en les sessions presencials i virtuals. 2. Les classes pràctiques tenen previstes una sèrie d'activitats obligatòries que els alumnes hauran de trametre per mitjà de l'entorn de formació virtual Moodle de la URV (https://moodle.urv.cat els terminis indicats. La realització de les mateixes constitueix una condició indispensable per l' assoliment dels objectius de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica

-        

AA. VV.(1982). Modelos de investigación educativa. Barcelona: ICE, Universidad de Barcelona.

-        

AA. VV. (1987). Investigación cualitativa. Madrid: MEC.

-        

ALONSO AMO, E. (1988). "La investigación-acción en la frontera del siglo XXI". Revista de Psicología Social, 3, 213-227.

-        

ALVIRA, F. (1983). "Perspectiva cualitativa-Perspectiva cuantitativa en la metodología sociológica". Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 22, 53-75.

-        

AMAT, N. (1983). Técnicas documentales y fuentes de información. Barcelona:Vox.

-        

ANGULO RASCO, J.F. (1990a). "Investigación - acción y curriculum: una nueva perspectiva en la investigación educativa". Investigación en la escuela, 11, 39-49.

-        

ANGULO RASCO, J. F. (1990b). "El problema de la credibilidad el lugar de la triangulación en la investigación interpretativa: un análisis metodológico". En MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, J. B. (E.d.) (1990). Hacia un enfoque interpretativo de

la enseñanza. Etnografía

y currículum. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada, 95-110.

-        

ANGUERA, Mª. T. (1987). Observación en el aula. Barcelona: Universidad de Barcelona.

-        

ANGUERA, Mª. T. (E.d.)(1991). Metodología observacional en la investigación psicológica. Barcelona: PPU.

-        

ARNAL, J. DEL RINCÓN, D. y LATORRE, A. (1994). Investigación Educativa. Fundamentos y

-        

metodología. Barcelona: Labor.

-        

BARTOLOMÉ PINA, M. (1986). "La investigación cooperativa". Revista Educar, 10, 51-78.

-        

BARTOLOMÉ PINA, M. (1988). "Investigación-acción, innovación pedagógica y calidad de los centros

-        

educativos". Bordón, 40 (2), 277-292.

-        

BASSIS, H. (1982). Maestros ¿Formar o transformar?. Barcelona: Gedisa.

-        

BEST, J. W. (1972). Cómo investigar en educación. Madrid: Morata.

-        

BIDDLE, B, J. y ANDERSON, D. S. (1986) "Teorías, métodos, conocimiento e investigación sobre la enseñanza". En WITTROCK, M. C. (E. d.). (1989). La investigación en la enseñanza, I. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós: M.E.C., 93-184.

-        

BISQUERA, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Guía práctica. Barcelona: CEAC.

-        

BLÁZQUEZ ENTONADO, F. (1991). "

La investigación-acción. Métodos

y técnicas de investigación cualitativa": En SÁENZ BARRIO, O. (Dir.) (1991). Prácticas de enseñanza. Proyectos curriculares y de investigación-acción. Alcoy: Marfil, 75-100.

-        

BRAGA BLANCO, G. (1994). Desarrollo Profesional e Investigación-Acción en

la Enseñanza Universitaria

: un estudio de caso. Tesis Doctoral, Universidad de Oviedo.

-        

BUENDÍA, L. y CARMONA, M. (1984). La investigación educativa . Granada: Urbano.

-        

CARR, W. (1993). Calidad de la enseñanza e investigación-acción. Sevilla: Diada.

-        

CARR, W.; KEMMIS, S. (1988). Teoría crítica de

la enseñanza. La

investigación- acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.

-        

COLÁS, M.P., BUENDIA, L. (1994), “Investigación educativa”. Sevilla: Alfar. / ( 2002 )“Investigación

psicopedagógica” CONTRERAS, J. (1994). "La investigación-acción ¿Cómo se hace?". Cuadernos de Pedagogía, 224, 14-19.

-        

COREY, S.M. (1988). "Action Research, Fundamental Research, and Educational Practices". EN KEMMIS, S.;

-        

McTAGGART, R. (Eds.). The action research reader; Victoria: Deakin University Press.

-        

COSTA, A. (1986). "La investigación-acción como método para la planificación del cambio". Apuntes de Educación, 20, 11-14.

-        

DE MIGUEL, M. (1988). "Paradigmas de la investigación educativa española". En DENDALUCE, I. (Coord.)

-        

(1988). Aspectos Metodológicos de

la Investigación Educativa. Madrid

: Narcea. (Ponencias y Comunicaciones del  II Congreso Mundial Vasco), 61-67.

-        

DE MIGUEL, M., PASCUAL DÍEZ, J., SAN FABIÁN MAROTO, J.L. y SANTIAGO MARTÍNEZ, P. (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

-        

ELLIOT, J. (1990). La investigación - acción en educación.

Madrid

: Morata.

-        

ELLIOT, J. (1991). Action research for educational change.

Milton Keynes

: Open University Press.

-        

ELLIOT, J., BARRET, G.,

HULL

,

Ch.

, SANGER, J. WOOD, M. y HAYNES, L. (1986). Investigación / acción en el aula. Valencia: Generalitat Valenciana.

-        

ESTEBARANZ GARCÍA, A. (1994). Didáctica e Innovación curricular. Sevilla: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

-        

ESCUDERO MUÑOZ, J. M. (1987). "La investigación-acción en el panorama actual de la investigación educativa: algunas tendencias": Revista Innovación e Investigación Educativa, 3, 5-39.

-        

FREIRE, P. (1978). "Investigación yMetodología de la investigación del tema generador". En TORRES NOVOA, C.A. (Eds.). La praxis educativa de Paulo Freire. México: Gernika, 34-48.

-        

GIROUX, H.A. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós/MEC.

-        

GOETZ, J. y LeCOMPTE, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

-        

GRUNDY, S. (1991). Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata.

-        

GUBA, E.G. (1981). "Criterios de credibilidad en la investigación naturalista". En GIMENO SACRISTÁN, J.y PÉREZ GÓMEZ, A. La Enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal, 148-165.

-        

GUBA, E.G. y LINCOLN, Y.S. (1991). "Investigación naturalista y racionalista". En HUSÉN, T. y

-        

POSTLETHWAITE, T.N. Enciclopedia Internacional de

la Educación. Barcelona

: Vicens-Vives-M.E.C., Vol. 6, 3337-3343.

-        

HOLLY, P. (1990). "La estrategia de la investigación en la acción como una estrategia para la práctica". Revista de innovación e Investigación Educativa. 11, 23-57

-        

HOPKINS, D. (1987). "Hacia una mejora de la validez de la Investigación en la Acción". Revista de Innovación Educativa, 3 (7), 61-84.

-        

HOPKINS, D. (1989). La investigación en el aula. Guía del profesor. Barcelona: PPU.

-        

JAKSON, P.W. (1991). La vida en las aulas.

Madrid

: Morata.

-        

KEMBER, D.y GOW, L. (1992). "Action research as a form of staff development in Higher education". Higher Education, 23, 297-310.

-        

KEMMIS, S. (1985). "Action Research". En HUSENT, T. y POSTLETHWAITE, T.N. (Eds.), The International Enciclopedy of Education.

Oxford

: Pergamon Press, 35-42.

-        

KEMMIS, S. yMcTAGGART, R. (Ed.). (1988). The action research-reader.

Victoria

Deakin

University

.

-        

KEMMIS, S.; McTAGGART, R. (1988). Cómo planificar

la investigación-acción. Barcelona

: Laertes.

-        

KNAPP, M. (1986). "Contribuciones etnográficas a la investigación evaluativa". En COOK,T. y REICHARDT, C. (Eds.). Métodos cualitativos y cuantitativos en Investigación-Acción; Madrid: Morata, 81-121.

-        

MARTÍNEZ, A. (1992). "El desarrollo profesional cooperativo. Estudio de una experiencia". Revista de Investigación Educativa, (20), 93-108.

-        

McNIFF, J. (1984). "Action research: a generative model for in-service support". British Journal of in-service education, 10(3), 40-47.

-        

PÉREZ GÓMEZ, A. (1983). "Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica". En GIMENO

-        

SACRISTÁN, J. y PÉREZ GÓMEZ, A. (Eds.). La enseñanza su teoría y su práctica. Madrid: Akal, 95-138.

-        

PORLÁN ARIZA, R. yMARTÍN, J. (1991). El diario del profesor. Un recurso para la investigación en el aula. Sevilla: Diada.

-        

SÁEZ, J. M. y ELLIOTT, J. (1988). "La investigación en la acción en España: un proceso que empieza". Revista de Educación, 287, 255-265.

-        

SCHÖN, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidós/M.E.C.

-        

SHUTTER, A. (1985).

La investigación-acción. México

: Crefal.

-        

TORRES, J. (1988). "La investigación etnográfica y la reconstrucción crítica en educación". En GOETZ, J. P. Y LECOMPTE, M. D. Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa.

Madrid

: Morata, 82-129.

-        

WINTER, R. (1989). Learning from experience. Londres: Falmer Press.

-        

WITTROCK, M. (1989). La investigación en

la enseñanza II. Métodos

cualitativos y de observación. Barcelona:Paidós/M.E.C.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent