DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INNOVACIÓ I GESTIÓ DEL CANVI EN LES INSTITUCIONS EDUCATIVES Codi 11152230
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PÉREZ DÍAZ, ANA MARÍA
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.es/docencia/innovacio
Descripció general i informació rellevant Els fenòmens de canvi tenen la seva raó de ser en el fet de que, tant individu com societat, no són éssers rígids i invariables. La seva realitat es configura a través del devenir. Actualment, vivim en un moment històric en el que s’estan produint ràpids canvis en el panorama cultural, social i científic. La realitat educativa, en el seu més ampli espectre, mai ha de quedar apartada de les diferents dinàmiques que imposem els canvis que s’estableixen en els àmbits culturals, tecnològics o socials. Aïllar-se d’això significarà no realitzar les actuacions educatives acord amb les canviants exigències socials, no sabent respondre a les seves pretensions i a les generades individualment. Degut al que s’ha dit abans, la perspectiva de l’assignatura vol anar més enllà de la que correspon a l’estructura escolar i queda oberta, d’aquesta forma, a les necessitats i interessos socials, culturals i professionals de tot tipus, el que el dóna un caràcter obert tant com a camp de coneixement com per objecte d’estudi. Innovar, canviar, millorar les realitat educativa, de les seves institucions, dels professionals de l’educació, l’ensenyament, el currículum són preocupacions que es presenten amb força. Però produir aquests canvis son fets complexos, sense fronteres definides, oberts a totes les interpretacions i d’accions múltiples.

Competències
Codi  
A4 Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius.
A5 Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu.
A15 Dissenyar programes d’intervenció, orientació i formació adaptats ales característiques diferencials de subjectes i situacions en els diversos trams del sistema educatiu i àrees curriculars.
A17 Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta.
A19 Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives.
A20 Avaluar processos d’orientació adaptats a les característiques diferencials dels subjectes, contextos i models d’orientació.
A23 Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació.
A27 Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B8 Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Organització i planificació
B11 Gestió de la informació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Saber analitzar la necessitat de canvi que tenen els centres educatius B3
B8
B10
C3
2. Realitzar l’avaluació institucional per fonamentar el procés de canvi a desenvolupar en els centres educatius i saber aplicar-la A4
A5
A15
A17
A19
A20
A23
A27
C2
3. Aplicar les diferents claus i reptes que s’han de plantejar a l’hora d’abordar el procés de gestió del canvi en les institucions educatives A4
A5
A15
A17
A19
A20
A23
A27
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B11

Continguts
Tema Subtema
1. Les institucions educatives i el canvi 1.1. La necessitat de canvi.
1.2. Raons del canvi.
1.3. Classes de canvi.
1.4. Els àmbits del canvi.
2. El primer pas per inicia el canvi: L’avaluació institucional 2.1. Elements a analitzar.
2.2. Models d’avaluació
3. Les claus i reptes del canvi 3.1. D’iniciació.
3.2. De desenvolupament i sosteniment de la transformació.
3.3. De redissenyar i repensar.
4. Els nous reptes de les institucions educatives 4.1. Els nous reptes de les institucions educatives

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
25 25 50
Seminaris
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 8 16
Presentacions / exposicions
8 8 16
Pràctiques a través de TIC
4 4 8
 
Atenció personalitzada
16 0 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1.Qüestionari breu que ha de respondre l’alumne amb l’objectiu de detectar els coneixements previs que té l’alumne respecte als continguts de l’assignatura i els seus interessos i motivacions.
2. Presentació a l’alumne de l’assignatura, concretant en aquesta presentació: Objectius que es persegueixen, Competències que es treballaran, continguts que es tractaran, Metodologia que es desenvoluparà i Activitats d’avaluació i els seus criteris.
Sessió Magistral Exposicions dels continguts de l’assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d’un tema monogràfic relacionat amb els continguts de l’assignatura. Grups amb un màxim de 3 alumnes i un tema diferent per a cada grup (Autònoma).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de diferents estudis de cas (PRÀCTIQUES) en relació amb la temàtica de l’assignatura (Guiada-Autònoma).
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes dels estudis de cas de l’activitat resolució de problemes (Guiada-Autònoma).
Pràctiques a través de TIC Aplicació de les TIC en les activitats de resolució de problemes i exposicions/presentacions (Guiada-Autònoma).

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Pràctiques a través de TIC
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Individualitzada: A l’alumne se li convidarà a assistir de forma individual i voluntària a hores d’atenció individualitzada amb la finalitat d’atendre i resoldre dubtes (6 hores setmanals) Grupal: Obligatòria. Cada grup de treball ha d’assistir a un mínim de 3 hores de tutoria grupal al llarg del quadrimestre amb la finalitat de atendre, resoldre dubtes i comprovar l’evolució i progrés dels alumnes en l’assignatura. Electrònica: Es posa a la disposició de tots el alumnes i grups de treball l’espai de tutoria electrònica a través de la qual 3 dies a la setmana s’atendrà i resoldrà dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Els alumnes hauran de fer un treball en profunditat sobre un tema monogràfic dels que s'han tractat en l'assignatura. 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes: Per cada bloc de continguts es realitzaran, en grups de treball (màxim tres components), diferents pràctiques relacionades amb la temàtica tractada i en forma d’estudi de cas o resolució de problemes. El lliurament de cadascun dels treballs pràctics per part dels alumnes es realitzarà a l’acabament de cada classe pràctica. 35%
Presentacions / exposicions Esposició oral per part dels alumnes de diferents progressos que vand esenvolupant en el treball monogràfic que realitzan en forma de seminari 10%
Pràctiques a través de TIC Aplicació, a nivell pràctic, de la teoria en diferents estudis de casos utilitzan per el seu desenvolupament les TICs. 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1.       AIERBE, P. y GARAGORRI, X. (Eds.) (1989): Innovación y Reforma educativa. ICE. Bilbao.

2.       ESCUDERO, J.M. y GONZALEZ, M.T. (1984): La renovación pedagógica. Algunos modelos teóricos y el papel del profesor. Escuela Española. Madrid.

3.       FERRANDEZ, A., GONZALEZ SOTO, A.P., y TEJADA, J. (1990): Innovación curricular e investigación en la educación de las personas adultas. Materiales AFFA. Fondo Formación. Zaragoza.

4.       GALTON, M. y MOON, B. (edit.) (1986): Cambiar la escuela, cambiar el currículum. Martínez Roca. Barcelona.

5.       GAZÏEL, H.; WARNET, M. Y CANTÓN, I. (2000): La calidad en los centros docentes del siglo XXI. Propuestas y experiencias prácticas. La Muralla. Madrid.

6.       GENERALITAT DE CATALUNYA (1991): Avaluar per innovar. Departament d’Ensenyament. Barcelona.

7.       GONZALEZ, M.T. y ESCUDERO, J.M. (1987): Innovación educativa: Teorías y procesos de desarrollo. Humanitas. Barcelona.

8.       GONZALEZ SOTO, A.P. (Dtor.) (1989): Estrategias para la innovación didáctica. UNED. Madid.

9.       HAVELOCK, R.G. y HUBERMAN, A.M. (1980): Innovación y problemas de la educación. UNESCO. París.

10.   MARCELO, C. y YÁÑEZ, J. (1997): Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Ariel. Barcelona.

11.   MEC (1991): Escuelas y calidad de la enseñanza. Informe internacional. Paidós-MEC. Madrid.

12.   MORRISH, I. (1991): Cambio e innovación en la enseñanza. Anaya. Madrid.

13.   PEREZ SERRANO, G. (1990): La Investigación-Acción. Aplicaciones al campo social y educativo. Dykinson. Madrid.

14.   SOCIEDAD ESPAÑOLA DE PEDAGOGÍA (1988): La calidad de los centros educativos. Actas del IX Congreso Nacional de Pedagogía. SEP. Alicante.

15.   SOCIEDAD ESPAÑOLA DE PEDAGOGÍA (1996): Innovación pedagógica y políticas educativas. Actas del XI Congreso Nacional de Pedagogía. SEP. Donostia.

16.   TEJADA, J. (1998): Los agentes en la innovación de los centros educativos. Profesores, directivos y asesores. Aljibe. Málaga.

17.   TORRE, S. DE LA (1994): Innovación Curricular: Proceso, Estrategias y Evaluación. Dykinson. Madrid.

18.   TORRE, S. DE LA (COORD.) (1995): La innovació educativa a Catalunya. PPU. Barcelona.

19.   TORRE, S. DE LA (COORD.) (1998): Cómo innovar en los centros educativos. Estudio de casos. Editorial Escuela Española. Madrid

20.   WILES, K. (1977): Técnicas de supervisión para mejorar esuelas. Trillas. México.

Complementària

www.ice.urv.es/docencia/innovacio

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura es desenvoluparà seguint una modalitat semi-presencial. Això requereix una sèrie de consideracions prèvies que s’han de tenir en compte: 1. Fem referència a qüestions com l’adaptació al tipus de contingut amb el qual es treballarà. L’alumne disposa d’un Entorn Virtual d’Ensenyament-Aprenentatge (EVEA) www.ice.urv.es/docencia/innovacio, en el qual té material divers que respon als nòduls d’informació bàsics que han de tenir en compte en cada bloc de contingut (format pdf, power point, etc.). Però també de lectures complementàries en forma pdf, direccions electròniques o vídeos digitalitzats destinats a complementar la formació. És necessari, per tant, que al mateix temps que l’alumne reflexiona sobre el material esmentat, treballi aquests textos alternatius. 2. És important el paper de la comunicació i interacció perquè facilitarà a l’alumne ser més actiu i constructor del seu propi coneixement: És el constructor del seu propi aprenentatge. 3. Aquesta modalitat de formació permet a l’alumne controlar el seu propi aprenentatge amb un material d’acord a les seves necessitats que pot treballar al seu propi ritme. 4. El treball que ha de desenvolupar l’alumne en aquesta assignatura és fonamentalment grupal i de caràcter col•laboratiu. Per poder realitzar-lo, li facilitem el BSCW que és una eina de treball col•laboratiu que permetrà a l’alumne coordinar els treballs, compartir informació i disposar d’un espai en la xarxa accessible des de qualsevol màquina que disposi connexió a Internet.